Opravdu dobrých a funkčních volantů je pro řadu konzolí PlayStation jako šafránu. Mimo Logitechu Driving Force fungujícího pouze na PS2 a nové řady PS2 periferií Thrustmaster s licencí Ferrari nám zbývá ve výčtu snad již jen u nás málo známá německá firma Endor AG, která již několik let pod značkou Fanatec vyvíjí (a v Číně nechává vyrábět) kvalitní periferie pro PlayStation všech generací.
Speedster 3 je posledním přírůstkem řady volantů Fanatec, které se i u nás vcelku běžně prodávají. Navazuje na model Speedster 2, od něhož se ale dosti podstatně liší. Byl vyvíjen již od počátku jako hardware použitelný na všech konzolích od Sony, tudíž si s ním zahrajete v pohodě jak na první PlayStation, modernizované PSone i na poslední PS2. Jako jediný se může chlubit oficiální certifikací od SCEE pro PlayStation, PSone i PS2. Jedná se tedy o „Sonkou“ schválený a doporučovaný volant pro její herní zařízení.
Volant se připojuje ke konzolím jako klasický ovladač. Největší předností oproti jiným volantům je nejen plná kompatibilita s výše uvedenými platformami, ale podpora VŠECH! závodních titulů, které na nich do dnešního dne vyšly. Je nabíledni, že žádná hra nativně Speedster 3 nepodporuje. Jak to tedy funguje? Volant totiž emuluje standardní ovladač Dualshock nebo Dualshock 2. Jeho elektronika převádí pohyb věnce volantu jakoby na pohyb páčkou v reálném čase bez toho, abyste si něčeho všimli.
Vše je velmi rychlé, Speedster 3 ovládá vozidla na pohled stejně jako ostatní volanty. Sony totiž Endoru poskytla přesné specifikace svého ovladače Dualshock 1/2 - podobně jako Namcu v případě jejich joypadů JogCon a NegCon. Můžu vás tedy ujistit, že volant bohatě využijete na všech frontách, dokonce si na něm zahrajete i staré hry využívající pouze digitální ovládání.
Speedster 3 rozlišuje mezi analogovým a digitálním režimem. Podle odezvy z konzole pak sám volí ten správný stejně jako se Dualshock sám přepne do analogového režimu u podporované hry. Nicméně pomocí tlačítka „Mode“ na středu volantu si můžete u novějších her oba módy přepínat.
Jednotka s volantem působí poměrně robustním dojmem. Oproti Driving Force je o poznání mohutnější a těžší. Upevňovací část není v celku s jednotkou, nýbrž ji tvoří samostatný U profil s velkým šroubem, který se k vlastnímu volantu nacvakne čepy do otvorů v jednotce volantu. Volant na držáku sedí jako přibitý, stejně jako držák na stole díky pogumovaným ploškám. U profil je na můj vkus vyroben z poněkud měkkého plastu, tudíž se při větším dotažení šroubu ke stolu znatelně ohýbá.
Pouze v předozadním směru má volant díky měkkému držáku malou vůli, ale na jízdu to nemá žádný vliv. Šalamounsky je vyřešeno využití na klíně řidiče. Volant má na svých bocích dole malé výklopné pacičky, o které se zapřete vnější stranou stehen a můžete tak vcelku pohodlně a jistě ovládat volant i bez upnutí ke stolu. Ovšem ten, kdo má velmi hubená nebo naopak tlustá stehna, to bude mít těžší. Pedály jsou znatelně robustnější než v případě zmiňovaného Driving Force od Logitechu a dával bych jim větší šance stran delší životnosti. Mají rozdílnou tuhost a do volantu se připojují podobným konektorem jako je typ PS2 pro připojení klávesnice u PC. Jeho nechtěné vytržení vůbec nehrozí.
Volant sice nemá hmatovou odezvu (force feedback), takže nevyžaduje externí adaptér, nicméně disponuje dvojicí vibračních motorů, které poskytují třes mnohem většího kalibru než standardní ovladač. I když motory nedokáží simulovat síly působící na hnaná kola tak, jako hmatová odezva, vibrace v ostatních případech dokáží force feedback víceméně nahradit. Mimo rallye her si skoro ani neuvědomíte, že vám do rukou buší „pouze“ vibrace.
Volant má mírně větší průměr než Driving Force a stejně jako on má pogumovaný neklouzavý povrch i analogové lopatky pod volantem suplující bez připojených pedálů plyn s brzdou a v opačném případě řazení. Speedster 2 měl ještě samostatnou řadicí páku. Také na novém Speedsteru jsou všechna tlačítka z Dualshocku, zde dobře a jasně barevně odlišena. Mají defaultně stejné funkce ve hře jako na ovladači, nicméně se dají kdykoli znovu podle potřeby překonfigurovat.
K tomu slouží asi nejpokrokovější funkce volantu nazvaná „Tuning“. Vyvolává se stejnojmenným tlačítkem na středu volantu. Veškeré nastavování se děje skrze světelný digitální displej na pravé straně jednotky volantu a čtyřsměrná tlačítka na jeho levé. Tato růžice slouží i pro pohyb v nabídkách hry stejně jako směrové klávesy na ovladači. Pravým či levým tlačítkem listujete v jednotlivých možnostech menu a horním nebo dolním měníte jejich parametr.
Přitom displej pomocí zkratek indikuje zvolenou funkci a její číselné vyjádření. Tak si můžete libovolně nastavit citlivost zatáčení, mrtvou zónu volantu (dead zone), stupeň vibrací a nebo aktivovat systém omezující přetočení vozidla při prudkém zatočení (nepoznal jsem ale žádný efekt). Poslední položka „Program“ ukrývá mapování tlačítek. Zde si totiž můžete přiřazovat jakémukoli tlačítku včetně toho přímo ve středu volantu (typicky klakson) libovolnou funkci. Jednoduše navolíte tuto položku v menu a stisknete klávesu, které chcete přiřadit novou funkci a poté tlačítko, které pro tuto funkci doposud slouží.
V případě obsazení obou „knoflíků“ funkcemi se samozřejmě tyto prohodí. Takže vás např. ve WRCII už nemusí trápit nevhodné použití kolečka pro ruční brzdu. Zde si ruční brzdu jednoduše dáte na jiné tlačítko. Díky tomuto vyčerpávajícímu nastavování si můžete nakonfigurovat a odladit řízení v jakékoli hře, i když daný titul volanty vůbec nepodporuje. Po vypnutí konzole ovšem nastavení přijdou vniveč, volant samozřejmě nemá žádnou vlastní paměť a nastavení logicky nelze uložit na kartu, protože se provádí ve volantu a ne ve hře.
Volant jsem testoval na několika hrách pro PlayStation 1 i 2 a na všech „běhal“ bez problémů. Dobré ovládání ale dost závisí na pečlivém nastavení volantu, v opačném případě budete „šněrovat“ vozovku a z jízdy nebudete mít žádnou radost. Kupříkladu v CMR 2.0 je každá změna nastavení velmi citelná, zato v TOCA WTC je řízení velmi přesné i bez složitějšího nastavování. U tohoto volantu je patrné, že se více hodí pro silniční závody než do terénních soutěží, kde je bez jeho přesného naladění jízda hororem. Tudíž i v TOCA Race Driver nebo ve F1 2002 / Formula One 2003 si nakrásně zařídíte bez zdlouhavého ladění, nicméně ve WRCII nebo v Colinovi 03 / 04 je to již mnohem obtížnější. Obecně se dá říci, že s dobrým nakalibrováním a trochou tréninku odjedete cokoliv, ale menší přesnost v PS2 hrách oproti Driving Force je znát. Na www stránkách produktu (www.speedster3.com) proto naleznete doporučená nastavení pro několik závodních her. Výtku mám ale k provedení českého návodu, který je nekompletní a má podobu amatérsky kopírovaného kusu papíru. Navíc originální návod není přiložen. Za vcelku přijatelnou cenu 2.499 - 2.990 Kč tak získáte jeden velmi kvalitní volant pro všechny konzole od Sony, který je právě svou širokou univerzálností jedinečným zařízením pro toho, kdo si chce zajezdit ve všech starších i nových závodních hrách, ale nebude mu vadit jeho menší přesnost v PS2 titulech. Jestliže ale uvažujete o volantu výhradně pro PS2 hry, doporučuji Driving Force od Logitechu, který je znatelně přesnější.
Název: Fanatec Speedster 3 |