Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fantastic Four - opravdu fantastická?

  12:02aktualizováno  27. července 1:29
Jak si vede komixová čtveřice superhrdinů v této nové akční adventuře, ke které se začátkem srpna v našich kinech přidá i film se stejným názvem a námětem, to se dočtete z dnešní recenze.
57

Fantastic Four

Platforma: PC
Výrobce: Beenox

Herní karta

Mr. Fantastic, Invisible Woman, Human Torch a The Thing. S touto, již podle jmen komixy zavánějící čtveřicí, se můžete setkat kromě televizních obrazovek (díky konzolím) Fantastic Four také samozřejmě na počítačových monitorech a od 4. srpna na filmovém plátně. O druhé jmenované možnosti bude logicky celá tato recenze, na začátku bych ale rád napsal pár slov o kvartetu neohrožených bojovníků.
To se v dějinách komixu postavilo vedle takových jmen, jako jsou třeba Spiderman nebo X-Men. Dokonce mají společné jedno pojítko - nakladatelství Marvel. To začalo mj. v nedávné době s předělávkami těchto slavných komixů do tzv. manga podoby za účelem oslovení mladší generace, či milovníků japonských kreslených filmů.

Kvůli jednomu vesmírnému experimentu došlo k nehodě a hlavní hrdinové získali nadpřirozené schopnosti. Mr. Fantastic, vlastním jménem Reed Richards dokáže libovolně natahovat své tělo a díky dobré znalosti počítačů se umí nabourávat do bezpečnostních systémů. Invisible Woman, alias Sue Storm, se umí zneviditelnit a má v sobě dost energie na vytváření silových polí pro ochranu svých kolegů. Human Torch (Johnny Storm), bratr Sue, má levitační schopnosti a je to vlastně taková hořící pochodeň. Ten největší sympaťák, The Thing - Ben Grimm, doznal největších změn a jeho tělo je nyní tvrdé jako skála a také podle toho vypadá :-). Tomu odpovídá i jeho síla, se kterou mají problémy všichni nepřátelé. Tolik k úvodu, nyní se už podíváme na samotnou hru.

Fantastic Four Fantastic Four Fantastic Four

Kam se tento počin vůbec žánrově zařazuje? Oficiální tiskové materiály hovoří o akční adventuře, avšak do mé geniální oblíbené Little Big Adventure 2 to má opravdu daleko. Spíše bych to nazval odpočinkovou mlátičkou s minihrami, ale jako vydavatel bych si to na čelo nenapsal :-). Hra je založena na filmu, ale přidává navíc několik inspirací z komixu, např. pár scén a nepřátele. Důvod je prostý - prodloužení hrací doby. Kdyby měla trvat tak dlouho jako film, herní komunita by okamžitě začala oprávněně prskat. Celé dílo se dělí na 10 misí, přičemž každá z nich je tvořena z několik částí.

Celá hra je tvořena z přímočarých úrovní s řadovými nepřátely, několika miniher a boji s bossy, kteří jsou v jedné úrovni třeba i dva. Hra bohužel nevyužívá potenciálu superhrdinů. Sice krásně vysvětlí jejich speciální schopnosti na ovládání, vizuální stránka je dobrá věc, ale že by byly využity nějak hratelnostně, to tedy ne. Efekt je vždy stejný - mrtvý nepřítel, přičemž je jedno, jestli jste na něj použili normální úder nebo nějaký hyper-super-ultra fireball, účinkem jsou si podobné. Ale najdou se i výjimky, např. Reed se svou natahovací schopností dosáhne svými pěstmi dále než ostatní. Pokaždé se staráte buď o jednoho, dva nebo všechny čtyři členy týmu, to záleží na daném levelu.

Film Fantastická čtyřka

Film Fantastická čtyřka Jak už jsem zmínil v úvodu, hra Fantastic Four vznikala paralelně s filmem, aby danou značku reprezentovala před hráči videoher a dokázala je případně vyhnat do kina a naopak. Obě díla vycházejí z legendárních komixů, jejichž první číslo se objevilo již v 60. letech. Film se podle prvních ohlasů příliš nepovedl - filmoví fajnšmekři jej hodnotí jako ne moc povedenou letní oddychovou podívanou s jednoduchým příběhem (vycházejícím samozřejmě z komixu), spoustou speciálních efektů a několika dobrými, leč ne příliš inteligentními vtípky. Ale i přesto si ho někteří celkem vychvalují...

Zabudován je také jakýsi jednoduchý RPG systém. Za zabitého protivníka získáváte body a ty, až se nastřádají do určité výše, můžete měnit za komba nebo další speciální schopnosti (nové druhy úderů, kopů, atd.). Ty, ač vypadají skutečně monstrózně a silně, jsou ve skutečnosti právě jen na efekt a v boji je úplně jedno, zda použijete např. The Thing místo Human Torch a nějakou speciální schopnost čí prostý úder, který mají od začátku. Vše je přibližně stejně účinné, ale to už jsem říkal.

Nepřátelé moc inteligence nepobrali, ale autoři jich na vás přichystali po desítkách. Fantastic Four Avšak jejich různorodost je promyšlená. Krtčí muži v podzemí, obrovští pavouci a spousty vraždících domorodců v pralese, mumie v muzeu, pouliční gangy a další.
To by mohlo platit i o bossech, kde tvůrci slibovali použití jakési týmové strategie. Má to ale své "ale". Ta týmová strategie totiž spočívá v tom, že vám hra podle barevných kruhů na zemi přesně ukáže, kam a kdy máte jakého hrdinu postavit, poté namačkáte klávesy, jejichž kombinaci vám hra také samozřejmě řekne a následuje již jen likvidace bosse v renderované cut-scéně. Trochu infantilní.

Část hrací doby zaberou polo-interaktivní minihry spočívající také v mačkání kombinací kláves. Každý ze čtyř charakterů si nějakou užije, ale moc jejich smysl vzhledem k celkové koncepci hry nechápu. V mlátičce nějaké primitivní minihry, přičemž každá spočívá ve stoupnutí si do barevného kroužku a mačkání kláves za sebou tak, jak je napsáno na obrazovce a následném sledování, co že to ten fešák vyvádí, mi fakt nesedí.
Co se mi také nějak nezdá, je celkové Fantastic Four pojetí ovládání. Při nastavování přiřazujete klávesy k různým symbolům a ty se vám při hraní zobrazují, že je máte stisknout. Proč to vypisuje např. "Stiskněte >obrázek meče<" místo "Stiskněte klávesu A". Jasně, pomník portování hry z konzolí na PC, no... Když se našprtáte, jakou klávesu jste si nastavili k jakému obrázku, jde to nakonec celkem pohodlně hrát, chce to ale trošku úsilí a času, bohužel.

Fantastic Four zahrnuje nespočet odemknutelných specialitek pomocí sbírání hvězdiček ve hře pro to určených. Fandové komixů si užijí materiály právě okolo těchto kreslených příběhů. Také se budete moci podívat na rozhovory s herci z filmu a co se týče hry, můžete si kromě vyšších obtížností odemknout také nepřátele a úrovně pro "Arena Fight", který najdete v hlavním menu. Jedná se o takový deathmatch, jsou na vás opět posílány potvory po desítkách a vašim úkolem je zneškodňovat je, zalíbení v tom ale nenaleznete.

Hra při větším počtu nepřátel trpí nepříjemnými záškuby,

Klady a zápory

Plus Odpočinková nenáročná bojovka
Plus Bonusový materiál

Mínus Stereotypní, žádná dávka originality
Mínus Téměř nevyužívá schopností superhrdinů

jinak jde celkem plynule i na slabším železe. Graficky je mírně rozporuplná. Některé textury jsou lepší, nějaké jsou kvalitnější méně. To samé platí i o modelech. Co mi také nesedělo, byly pohyby jednotlivých charakterů, motion-capturing asi použit nebyl :-). Působí totiž poněkud nepřirozeně.

Verdikt:
Nedávno jsem někde četl, že pokud dá novinář do nadpisu nějakou otázku, je na ni odpověď veskrze záporná. Asi to opravdu funguje, i když jsem to tak při přípravě článku nezamýšlel. Fantastic Four těží bodíky hlavně ze své "oddychovosti", protože nad hrou mozek moc nenamáháte a to může být po těžkém pracovním dni nebo při velké nudě výhodou. A procenta strhávám hlavně kvůli stereotypnosti, do které Fantastic Four po čase upadá - celý herní mechanismus se prakticky nemění, nic, co by hru osvěžilo od prostého likvidování protivníků, se nekoná. Pro fanoušky komixu je to asi povinnost a ostatní hráči si to v této okurkové sezóně také mohou zahrát :-).

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

57 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 94 čtenářů

Témata: Interaktivní

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Far Cry 5 na Marsu baví vtipem a nudí zbraněmi

Far Cry 5: Lost on Mars

V Lost on Mars, jak se jmenuje druhý přídavek pro akci Far Cry 5 , se vydáme na rudou planetu bojovat proti arachnidům....

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...



Najdete na iDNES.cz