Fantavision – image je na nic

12:00aktualizováno  27. července 2001 11:13
Na pulty obchodů se dostala konzole nové generace PlayStation 2, a zároveň s ní i logická hra, která má všechny předpoklady k tomu, aby vás zaujala na dlouhé a dlouhé hodiny. O této hře, avšak nejen o ní, pojednává tento článek.

FantavisionFantavision je trochu překvapivě jedna z her, která nejen že vychází současně s premiérou PS2 v Evropě, ale vyšla také současně s PS2 v Japonsku. Zvláštní je to proto, že jde o hru logickou. Předem vám mohu prozradit, že není tak geniální jako Tetris ani návyková jako Bust-A-Move, ale rozhodně je kvalitní a zábavná.

Fantavision je dokonce tak dobrá, že jde o jednu z mála her, kterých byste si z letošní PS2 nabídky měli všimnout. A to je u logické hry přece jen nebývalé. Fantavision je hra naprosto originální (což u logických her není zas tak výjimečné), má frenetickou hratelnost a příjemnou grafiku (což je u logických her hodně výjimečné). Přesto je to outsider. Nemá totiž licenci (věřte nebo ne, Coca Cola Company v tom prsty nemá), nekope se v ní do míče, nestřílí se z raketometu, ani se v ní neotáčí volantem. Tak jako tak je to trochu paradoxně zatím jedna z nejlepších her pro novou, prý revoluční konzoli PlayStation2. Ale dost rýpání, jestliže letos to možná stojí za starou belu, tituly jako Wipeout Fusion, Gateway, Gran Turismo 3, Metal Gear Solid 2 a Silent Hill 2 jsou dostatečným příslibem přesně takové budoucnosti, jakou nám Sony už nějaký čas slibuje a o jaké stejně dlouho Fantavisionsníme. Jen to ještě pár měsíců potrvá, než si k nám najdou cestu.

Zpět k Fantavision. Po veleúspěšném Tetrisu, simulátoru zedníka, přichází simulátor pyrotechnika. Ve hře obsluhujete odpalované raketky a snažíte se vytvořit co možná nejpůsobivější ohňostroj. To znamená, že pohybujete kurzorem po obrazovce, aktivujete střely a ve správný okamžik je odpalujete. Čím více raket spojíte, tím více bodů dostanete. Toliko základy. Existuje celkem šest druhů ohňostrojů, které se pochopitelně liší nejen vizuálním efektem, ale i svou funkcí ve hře. No a pak je tu ještě komplikace s řetězováním – postupem času bude totiž nutné spojovat stále více a více raket a protože za normálních okolností můžete spojovat jen rakety stejné barvy, využijete tu tzv. multirakety, díky kterým můžete přeskočit na jinou barvu.

Tak, to je stručná, ale poměrně výstižná charakteristika samotné hry – Vreco se vzteká kvůli krátkým recenzím, takže jsem to mohl trochu více rozepsat a prodloužit, ale nechtěl jsem vás mučit. Pokud jste masochisté, můžeme to koneckonců roztočit v diskuzi. Fantavision je podobně jako Fantavisionvětšina ostatních logických her zaměřena na rychlé reakce a správné načasování. Je to rychlík, takže nemusíte být členy Mensy, ale nějaký ten IQ bodík navíc tu rozhodně využijete. Na rozdíl od Tetrisu či Bust-A-Move tohle ale není hra, která musí chytnout každého. Buď vás okamžitě zaujme (a to je díky bohu mnohem pravděpodobnější), nebo vás bude okamžitě nudit a nikdo s tím nehne. Vlastně možná ano – váš nejlepší kámoš. Evropská Fantavision má totiž na rozdíl od původní verze i výtečný režim pro dva hráče, který je interaktivní, takže vaše chování ovlivňuje i soupeře. I když jsem to na vlastní kůži nezkoušel, vsadil bych se, že to je ideální hra pro celou rodinu včetně unavené maminky a bezstarostné dcerky. Ostatně, jedinými bonusy za splněné mise jsou právě videa zobrazující retro rodinku...

Co se týče grafiky, je Fantavision asi nejhezčí logická hra všech dob, ale to nestačí. Po poprasku kolem technologických kvalit PS2 (kolik že to slibovali miliard polygonů?) se zkrátka čekalo trochu víc. Ohňostroje se obvykle vystřelují v noci, takže je pozadí obvykle černé s jen nepatrnými obrysy domů, mrakodrapů nebo mostů. Samotné efekty výbuchů jsou samozřejmě krásné, Fantavisionale velmi brzy vás omrzí a i najednou odpálený řetězec dvaceti raket pak vypadá docela všedně. Rozhodně to nelze považovat za slabinu hry, jen konstatuji, že pokud hledáte graficky vyzrálou hru, Fantavision to není. Ta vám nabízí v první řadě solidní a příjemnou hratelnost.

Takže verdikt – Fantavision to asi daleko nedotáhne, ale rozhodně to není špatná hra. Je to dokonce intenzivně zábavná hra, ale obávám se, že kvůli tomuhle si nikdo PlayStation2 nekupoval. Fantavision by se klidně mohla objevit i na původní PSOne, a i kdyby vypadala o poznání hůře, hrála by se stejně. Stojí o něco méně než jiné PS2 hry, takže o ní zauvažujte. Přál bych si, abyste po ní sáhli, ale nemyslím, že to nakonec uděláte. Fantavision není revoluce, ale má kvalitní základy. Kdyby přišla za pár měsíců, až se uklidní to hloupé tažení za polygony, možná by uspěla o poznání lépe. Škoda.

Fantavision
Výrobce/Distributor SCEE/SCEJ
Platforma PlayStation2