Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Far Cry 2 – dlouho očekávaný akční hit konečně na PC

  0:04aktualizováno  0:04
Far Cry 2 je hra plná rozporů. Volnost, vynikající design, ale i nudné úkoly. Čtete DVA názory!
80

Far Cry 2

Platforma: PC
Výrobce: Ubisoft Montreal

  • Fantastická grafika a design
  • Volnost
  • Nudné a opakující se úkoly
  • Respawn nepřátel

Herní karta

Far Cry 2 (PC) | foto: Bonusweb.cz

Far Cry 2 je rozhodně hra hodná pozornosti každého správného milovníka her a když konečně nadešel čas a tento dlouho očekávaný titul spatřil světlo světa, padl na něj ostříží zrak hned dvou našich recenzentů. Jak si David Sillmen (bílý text) a Petr Kárník (světle modrý text) společně notovali, čtete níže.

(David Sillmen) Na bedrech vydavatelské společnosti Ubisoft ležel pořádně těžký Far Cry 2 (PC)úkol. Sice si zachovala licenci na, nečekaným hitem rozjetou, sérii Far Cry, ovšem utekli jí vývojáři z CryTeku, kteří se navíc vrhli na tvorbu duchovního pokračování s provokativním názvem Crysis.

Když se situace takto ustálila, Ubisoftu již mnoho lidí nevěřilo, že by dokázal vytvořit skutečně kvalitního následovníka a navíc konkurovat hitu, do kterého lil miliony dolarů moloch Electronic Arts. Jenže Francouzi to vzali z úplně opačného konce, vše překopali, a tak druhý Far Cry s tím prvním skutečně nemá společného víc než jen název. A taky skvělou hratelnost.

Již první kroky v africké savaně jsou parádně inscenované. Jedete džípem v trávě sahající do výšky kolen, vidíte překrásnou přírodu, v níž se prohánějí divoká zvířata a nepříjemně vyhlížející hlídky milic. V tom, že tady něco není tak úplně v pořádku, vás přesvědčí také pozorovací věže, které vypadají rozhodně lépe než rozmlácené Far Cry 2 (PC)silnice.

Prostředí černé Afriky je zřejmě největší devizou Far Cry 2. A romantičtější povahy se dynamického střídání dne a noci, západů slunce a procházek člověkem nedotčenou přírodou jen tak nenabaží.

Jistě, volnost je i v tomto případě pojem relativní. Můžete se sice svobodně pohybovat na pětapadesáti kilometrech čtverečních, ale stane se, že narazíte na hranice, konkrétně poušť či skály. Přes ně cesta nevede, což se dá pochopit.

O něco horší už to je s velmi frekventovanými hlídkami, které volnost pochopitelně také omezují. Zpočátku vás potyčky s nimi jistě budou bavit, protože akce je ve Far Cry 2 vyřešena dobře a zábavně, ovšem po nějakých deseti hodinách hry to přece jen začne otravovat a především zdržovat.

Co hůře. Hlídky se respawnují. Když jsem tak v rámci jednoho úkolu vyčistil skladiště a za deset minut tam jel kvůli něčemu znovu, jaké bylo mé překvapení, že se tu nepřátelé promenádovali ve stejné hojnosti jako předtím. Samozřejmě, bylo by Far Cry 2 (PC)nesmyslné nechávat lokace prázdné, na druhou stranu by tu měla fungovat určitá realistická perioda, než se opět zaplní. Třeba hodina.

Takhle to skoro vypadá, že se otočíte k odchodu a za pár okamžiků sem z nebe spadnou noví vojáci.

(Petr Kárník) Nedá mi to, abych si i já na výše zmíněné neduhy nezanadával. Souboje s všudy četnými hlídkami považuji na jeden z nejhorších záporů hry. Ano, prvních několik potyček je zábava, ale už po cca hodině hraní to vyloženě štve. Jsou přítomné prakticky na téměř každé křižovatce či u většiny mostů a při opakovaném průjezdu jsou zde zase.

Sice lze většina těchto míst jakoby prozkoumat a od té doby byste na nich měli mít pokoj, ale i tak jich je obrovské množství a ne každého se lze takto zbavit. Ve chvíli, kdy jsem dostal Far Cry 2 (PC)nějaký úkol a při pohledu na mapu zjistil, že budu muset jet na její druhý konec, okamžitě mě napadlo, kolik asi hlídek cestou potkám a úplně mě to znechutilo.

Kdyby plnili svou funkci jen jako hlídky a zaútočili na vás pouze pokud byste si je nějak znepřátelili, to bych bral, ale takhle na vás útočí prakticky každý, ještě než k němu vůbec dojedete a zjistíte, kdo to vůbec je.

Všichni vám jdou po krku, ani nevíte proč, všechny prostě zabíjíte, rovněž nevíte proč, jen víte, že pokud to neuděláte, oni ano. Tento přístup mě velmi zklamal a projevil se negativně jak na hratelnosti, tak přirozeně na mém závěrečném hodnocení.

S touto nedořešeností se pojí také vztah jednotek k vám. Obvykle pracujete v žoldu jednoho ze dvou klanů, kteří vám zadávají úkoly. Jenže status všech vojáků je proti vám pokaždé nepřátelský, a to i těch z frakce, pro níž zrovna pracujete. Možná je to dáno tím, že ani k jedné z warlordistických skupin si nevytvoříte kdovíjaký vztah a Far Cry 2 (PC)obvykle budete práci mezi nimi střídat.

Mimo jiné i proto, že to po vás hra bude prostě chtít. Tady vidíme nevyužitý potenciál, který mohl ústit ve větší realističnost a variabilitu hry.

Ve Far Cry 2 samozřejmě nechybí hlavní příběhová linka, která evokuje tradiční problémy zaostalých afrických zemí.

Válčí tu mezi sebou mocipáni, kterým nejde prakticky o nic jiného než peníze a za tímto účelem si jako rukojmí berou nebohé lidi, jež dřou bídu s nouzí. Brzy zjistíte, že za tímto konkrétním soupeřením dvou frakcí vězí jediná osoba. Šakal – naprosto amorální bytost, která těží ze státního rozvratu. Nepřekvapí, že i vy s ní máte nevyřízené účty, a tak je o hlavní cíl postaráno.

Jenže hráč není žádným ctnostným hrdinou, jako spíše žoldákem. Jedním z dvanácti. Je jedno, jaký z osudů si vyberete, jde spíše o to, aby vám daná postava Far Cry 2 (PC)byla aspoň trochu sympatická.

Průběh hry však vaše volba nijak neovlivní a později prakticky zapomenete za koho hrajete, jelikož se ústřední charakter do spíše průměrného, i když místy poutavého děje, nezapojí jinak než jako činitel plnící to, co se od něj očekává.

Míse lemující hlavní příběh nejsou vůbec špatné a dobře pobaví. Ovšem je jich celkem málo a hra ani nejde projít stylem, že byste plnili pouze je. Chtě nechtě si budete muset přibrat kupu těch vedlejších, i když samozřejmě ne všechny.

A tady už variabilita dostává povážlivě za vyučenou. V podstatě probíhají jen podle několika známých mustrů, z Far Cry 2 (PC)nichž tím nejzajímavějším, ale také hojně opakovaným je vyhazování konvojů do vzduchu. Škoda, že to je věc jednoduchá, už jen proto, že konvoje jezdí v podstatě dokola.

Jinak jde už jen o zabíjení určených osob, ničení skladů či továren nebo přenášení dokumentů a věcí z místa A na místo B. Popravdě – čekali jsme trochu více.

Zbylých jedenáct postav, které si na počátku nevyberete, se do hry dostane stejně. A sice pod patronátem umělé inteligence. Časem se s nimi můžete skamarádit, s něčím jim pomoct a na revanš očekávat výpomoc také od nich, když to budete potřebovat. Zachrání vás třeba ze zranění, Far Cry 2 (PC)která by byla jinak smrtelná. Možnost libovolného ukládání pozic však tuto vlastnost hry degraduje jen na pozici milé featury.

Velkou devizou Far Cry 2 jsou jednoznačně přestřelky. Interface je redukován na minimum, minimapa jako u Crysis chybí. Zkrátka a dobře, tady se musíte spolehnout sami na sebe.

Otevřená struktura hry vám přitom dává volnost i při řešen rozličných situací. Sami se rozhodnete, zda budete potichu, zvolíte rambo postup nebo si cíl útoku a jeho ochránce dopředu nahlodáte. Případně na ně můžete použít skutečně těžký kalibr v podobě dalekonosného odstřelování. Samotná akce pak patří k tomu nejlepšímu v žánru. A napomáhají tomu příjemné vychytávky, jako je opotřebení zbraní či realistické šíření ohně, který při přestřelkách leckdy vzplane.

Bohužel umělá inteligence místy kvalitně hapruje. Na první pohled sice vypadá Far Cry 2 (PC)chytře, je agresivní a snaží se hráči dostat na kobylku, ovšem po čase chtě nechtě uvidíte její slabiny. Stává se, že parťák nepřítele, do kterého zrovna střílíte, nic nedělá, přestože stojí dva kroky od něj. Pokud útočíte na hlídky, jejich nejčastější chování je to, že sednou do nejbližšího auta a prostě se za vámi rozjedou a je jim jedno, jestli mají obsazenou střílnu či nikoliv.

Často se vás také snaží vytlačit ze silnice, ovšem jejich pokusy většinou končí v příštím stromu nebo příkopu hned vedle. Navíc téměř vždy vědí s milimetrovou přesností, odkud přesně střílíte. Koupil jsem si kvalitní odstřelovačku, stoupl si na vzdálený kopec a kochal se myšlenkou na tiché zlikvidování protivníků v dálce.

Bohužel po první ráně na mě okamžitě začal střílet Far Cry 2 (PC)nepřátelský sniper kdesi schovaný a zbytek osazenstva se rozběhl přesně mým směrem. Všichni nepřátelé navíc vydrží snad až příliš, což hře příliš neprospívá a opět jí to ubírá něco z realističnosti.

Ruku v ruce s akcí jdou zbraně a že jich je! S sebou můžete kromě mačety tahat celkem tři a to pistoli (či lehký samopal jako UZI), středně těžkou zbraň (samopal, brokovnice, odstřelovačka) a konečně jeden kousek z těžšího kalibru (raketomet, plamenomet, ...).

Zbraně se dají sebrat po padlích nepřátelích, což ale doporučujeme jen ve stavu nouze, protože jsou často nekvalitní a hodně opotřebované (což se skvěle projevuje na jejich vizáži, takže jestli s sebou taháte nějaký rezavý klumpr, nedivte se, že se vám každých několik střel zasekne). Mnohem lepší je nakoupit je od specializovaných obchodníků, kteří vám je prodají vždy ve stoprocentním stavu a navíc v neomezeném množství.

Ihned vedle každého obchodníka je totiž vždy sklad, sloužící jako místnost všeho, co jste u některého z Far Cry 2 (PC)nich kdy nakoupili. Pokud si tedy koupíte těžký kulomet M249 SAW a někde v boji vám dojdou náboje a vezmete si do ruky něco jiného, můžete kdykoliv zajet do skladu a vzít si nový, či si jen načerpat munici.

Obchodníci ale nemají v nabídce všechno hned od začátku, takže aby vám prodali nějaký vypečenější kousek, budete pro ně muset udělat nějakou tu službičku.

Bohužel jak už poznamenal David výše, tyto questy se neustále opakují a navíc jsou dost nereálné. Ihned po přijetí úkolu o zastavení jisté dodávky zbraní, se někde na mapě objeví náklaďák (navíc prázdný, mohli do něj dát třeba jen několik krabic, aby to alespoň vypadalo, že něco veze), který bude v doprovodu cca dvou džípů kroužit neustále dokola po jedné trase a čekat, až ho prostě sejmete. Poprvé zábava, po desáté už nikoliv.

Hlavní chlouba celého Far Cry 2 tkví ve dvou věcech – volnosti a vizuálním zpracování okolního světa. Oboje se povedlo na výbornou a dává zapomenou na výše zmíněné neduhy. Můžete jít skutečně kam je libo, potloukat se herním světem a brát vedlejší úkoly či se prostě jen kochat přírodou. A že toho je ke kochání hodně.

Nevím, jak lépe popsat grafickou stránku hry, než prostým konstatování – úžasná. Srovnání s Crysis je možná nasnadě, zvláště když Crysis mají na svědomí autoři původního Far Cry (který ve své době rovněž exceloval) a navíc je považován za graficky nejpokročilejší hru současnosti, ale tyto hry srovnávat nechci. V něčem má navrch jeden titul, v něčem zase druhý, důležité je, že pokud vlastníte alespoň trochu slušnější grafickou kartu, budete doslova hltat každý keříček a potůček.

Některé scenérie jsou vskutku kouzelné a nebýt těch neustálých otravných hlídek, kochal bych se častěji. Do toho musím započítat kromě skvěle zpracovaného střídání dne a Far Cry 2 (PC)noci také hrátky s ohněm, o kterých toho bylo sice již napsáno moc a moc nebo propracovanou fyziku, umožňující ustřelovat jednotlivé větve na stromech. Zde je to tedy na výbornou.

Od Far Cry 2 jsme očekávali velké věci a dopředu ho stavěli do role adepta na akční hru roku. Také pro autory to byla velká výzva, a přes určité výtky, se jim z většiny podařila naplnit.

Ovšem ne zcela, a tak Far Cry 2 není tak skvělá hra, jak už to u takto rozsáhlých projektů bývá zvykem. Zkrátka je třeba přijmout určité kompromisy, které vyvažují krásné a rozlehlé prostředí, ve kterém je radost se pohybovat.

Pokud si odmyslíte repetetivnost misí, otravné respawny nepřátel a pár dalších drobností, vyjde vám akční extratřída. Výtky sice stahují mé hodnocení směrem dolů a holt to není ona očekávaná devadesátka nebo dokonce stovka, to ale určitě neznamená, že to není výborná hra, která si zaslouží nemalou pozornost každého fanouška akcí. Už jen proto, že za své peníze dostane nejen kolem čtyřiceti hodin singleplayeru, ale i zábavné multiplayerové módy a editor, ve kterém jistě brzy začnou vznikat četné mody. Za sebe dávám 85%.

Pro mě je Far Cry 2 ve výsledku zklamáním. Není to rozhodně žádný propadák, vyniká opravdu parádní realistickou grafikou, skvělým designem prostředí a mnoha dalšími přednostmi, ale hratelnost krutě sráží opravdu trapné questy, neustálé boje s hlídkami a jejich častý respawn. Moje hodnocení je tedy pouze 75%.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1948 čtenářů



Nejčtenější

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.