Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Far Cry 2 – dlouho očekávaný akční hit konečně na PC

  0:04aktualizováno  0:04
Far Cry 2 je hra plná rozporů. Volnost, vynikající design, ale i nudné úkoly. Čtete DVA názory!
80

Far Cry 2

Platforma: PC
Výrobce: Ubisoft Montreal

  • Fantastická grafika a design
  • Volnost
  • Nudné a opakující se úkoly
  • Respawn nepřátel

Herní karta

Far Cry 2 (PC) | foto: Bonusweb.cz

Far Cry 2 je rozhodně hra hodná pozornosti každého správného milovníka her a když konečně nadešel čas a tento dlouho očekávaný titul spatřil světlo světa, padl na něj ostříží zrak hned dvou našich recenzentů. Jak si David Sillmen (bílý text) a Petr Kárník (světle modrý text) společně notovali, čtete níže.

(David Sillmen) Na bedrech vydavatelské společnosti Ubisoft ležel pořádně těžký Far Cry 2 (PC)úkol. Sice si zachovala licenci na, nečekaným hitem rozjetou, sérii Far Cry, ovšem utekli jí vývojáři z CryTeku, kteří se navíc vrhli na tvorbu duchovního pokračování s provokativním názvem Crysis.

Když se situace takto ustálila, Ubisoftu již mnoho lidí nevěřilo, že by dokázal vytvořit skutečně kvalitního následovníka a navíc konkurovat hitu, do kterého lil miliony dolarů moloch Electronic Arts. Jenže Francouzi to vzali z úplně opačného konce, vše překopali, a tak druhý Far Cry s tím prvním skutečně nemá společného víc než jen název. A taky skvělou hratelnost.

Již první kroky v africké savaně jsou parádně inscenované. Jedete džípem v trávě sahající do výšky kolen, vidíte překrásnou přírodu, v níž se prohánějí divoká zvířata a nepříjemně vyhlížející hlídky milic. V tom, že tady něco není tak úplně v pořádku, vás přesvědčí také pozorovací věže, které vypadají rozhodně lépe než rozmlácené Far Cry 2 (PC)silnice.

Prostředí černé Afriky je zřejmě největší devizou Far Cry 2. A romantičtější povahy se dynamického střídání dne a noci, západů slunce a procházek člověkem nedotčenou přírodou jen tak nenabaží.

Jistě, volnost je i v tomto případě pojem relativní. Můžete se sice svobodně pohybovat na pětapadesáti kilometrech čtverečních, ale stane se, že narazíte na hranice, konkrétně poušť či skály. Přes ně cesta nevede, což se dá pochopit.

O něco horší už to je s velmi frekventovanými hlídkami, které volnost pochopitelně také omezují. Zpočátku vás potyčky s nimi jistě budou bavit, protože akce je ve Far Cry 2 vyřešena dobře a zábavně, ovšem po nějakých deseti hodinách hry to přece jen začne otravovat a především zdržovat.

Co hůře. Hlídky se respawnují. Když jsem tak v rámci jednoho úkolu vyčistil skladiště a za deset minut tam jel kvůli něčemu znovu, jaké bylo mé překvapení, že se tu nepřátelé promenádovali ve stejné hojnosti jako předtím. Samozřejmě, bylo by Far Cry 2 (PC)nesmyslné nechávat lokace prázdné, na druhou stranu by tu měla fungovat určitá realistická perioda, než se opět zaplní. Třeba hodina.

Takhle to skoro vypadá, že se otočíte k odchodu a za pár okamžiků sem z nebe spadnou noví vojáci.

(Petr Kárník) Nedá mi to, abych si i já na výše zmíněné neduhy nezanadával. Souboje s všudy četnými hlídkami považuji na jeden z nejhorších záporů hry. Ano, prvních několik potyček je zábava, ale už po cca hodině hraní to vyloženě štve. Jsou přítomné prakticky na téměř každé křižovatce či u většiny mostů a při opakovaném průjezdu jsou zde zase.

Sice lze většina těchto míst jakoby prozkoumat a od té doby byste na nich měli mít pokoj, ale i tak jich je obrovské množství a ne každého se lze takto zbavit. Ve chvíli, kdy jsem dostal Far Cry 2 (PC)nějaký úkol a při pohledu na mapu zjistil, že budu muset jet na její druhý konec, okamžitě mě napadlo, kolik asi hlídek cestou potkám a úplně mě to znechutilo.

Kdyby plnili svou funkci jen jako hlídky a zaútočili na vás pouze pokud byste si je nějak znepřátelili, to bych bral, ale takhle na vás útočí prakticky každý, ještě než k němu vůbec dojedete a zjistíte, kdo to vůbec je.

Všichni vám jdou po krku, ani nevíte proč, všechny prostě zabíjíte, rovněž nevíte proč, jen víte, že pokud to neuděláte, oni ano. Tento přístup mě velmi zklamal a projevil se negativně jak na hratelnosti, tak přirozeně na mém závěrečném hodnocení.

S touto nedořešeností se pojí také vztah jednotek k vám. Obvykle pracujete v žoldu jednoho ze dvou klanů, kteří vám zadávají úkoly. Jenže status všech vojáků je proti vám pokaždé nepřátelský, a to i těch z frakce, pro níž zrovna pracujete. Možná je to dáno tím, že ani k jedné z warlordistických skupin si nevytvoříte kdovíjaký vztah a Far Cry 2 (PC)obvykle budete práci mezi nimi střídat.

Mimo jiné i proto, že to po vás hra bude prostě chtít. Tady vidíme nevyužitý potenciál, který mohl ústit ve větší realističnost a variabilitu hry.

Ve Far Cry 2 samozřejmě nechybí hlavní příběhová linka, která evokuje tradiční problémy zaostalých afrických zemí.

Válčí tu mezi sebou mocipáni, kterým nejde prakticky o nic jiného než peníze a za tímto účelem si jako rukojmí berou nebohé lidi, jež dřou bídu s nouzí. Brzy zjistíte, že za tímto konkrétním soupeřením dvou frakcí vězí jediná osoba. Šakal – naprosto amorální bytost, která těží ze státního rozvratu. Nepřekvapí, že i vy s ní máte nevyřízené účty, a tak je o hlavní cíl postaráno.

Jenže hráč není žádným ctnostným hrdinou, jako spíše žoldákem. Jedním z dvanácti. Je jedno, jaký z osudů si vyberete, jde spíše o to, aby vám daná postava Far Cry 2 (PC)byla aspoň trochu sympatická.

Průběh hry však vaše volba nijak neovlivní a později prakticky zapomenete za koho hrajete, jelikož se ústřední charakter do spíše průměrného, i když místy poutavého děje, nezapojí jinak než jako činitel plnící to, co se od něj očekává.

Míse lemující hlavní příběh nejsou vůbec špatné a dobře pobaví. Ovšem je jich celkem málo a hra ani nejde projít stylem, že byste plnili pouze je. Chtě nechtě si budete muset přibrat kupu těch vedlejších, i když samozřejmě ne všechny.

A tady už variabilita dostává povážlivě za vyučenou. V podstatě probíhají jen podle několika známých mustrů, z Far Cry 2 (PC)nichž tím nejzajímavějším, ale také hojně opakovaným je vyhazování konvojů do vzduchu. Škoda, že to je věc jednoduchá, už jen proto, že konvoje jezdí v podstatě dokola.

Jinak jde už jen o zabíjení určených osob, ničení skladů či továren nebo přenášení dokumentů a věcí z místa A na místo B. Popravdě – čekali jsme trochu více.

Zbylých jedenáct postav, které si na počátku nevyberete, se do hry dostane stejně. A sice pod patronátem umělé inteligence. Časem se s nimi můžete skamarádit, s něčím jim pomoct a na revanš očekávat výpomoc také od nich, když to budete potřebovat. Zachrání vás třeba ze zranění, Far Cry 2 (PC)která by byla jinak smrtelná. Možnost libovolného ukládání pozic však tuto vlastnost hry degraduje jen na pozici milé featury.

Velkou devizou Far Cry 2 jsou jednoznačně přestřelky. Interface je redukován na minimum, minimapa jako u Crysis chybí. Zkrátka a dobře, tady se musíte spolehnout sami na sebe.

Otevřená struktura hry vám přitom dává volnost i při řešen rozličných situací. Sami se rozhodnete, zda budete potichu, zvolíte rambo postup nebo si cíl útoku a jeho ochránce dopředu nahlodáte. Případně na ně můžete použít skutečně těžký kalibr v podobě dalekonosného odstřelování. Samotná akce pak patří k tomu nejlepšímu v žánru. A napomáhají tomu příjemné vychytávky, jako je opotřebení zbraní či realistické šíření ohně, který při přestřelkách leckdy vzplane.

Bohužel umělá inteligence místy kvalitně hapruje. Na první pohled sice vypadá Far Cry 2 (PC)chytře, je agresivní a snaží se hráči dostat na kobylku, ovšem po čase chtě nechtě uvidíte její slabiny. Stává se, že parťák nepřítele, do kterého zrovna střílíte, nic nedělá, přestože stojí dva kroky od něj. Pokud útočíte na hlídky, jejich nejčastější chování je to, že sednou do nejbližšího auta a prostě se za vámi rozjedou a je jim jedno, jestli mají obsazenou střílnu či nikoliv.

Často se vás také snaží vytlačit ze silnice, ovšem jejich pokusy většinou končí v příštím stromu nebo příkopu hned vedle. Navíc téměř vždy vědí s milimetrovou přesností, odkud přesně střílíte. Koupil jsem si kvalitní odstřelovačku, stoupl si na vzdálený kopec a kochal se myšlenkou na tiché zlikvidování protivníků v dálce.

Bohužel po první ráně na mě okamžitě začal střílet Far Cry 2 (PC)nepřátelský sniper kdesi schovaný a zbytek osazenstva se rozběhl přesně mým směrem. Všichni nepřátelé navíc vydrží snad až příliš, což hře příliš neprospívá a opět jí to ubírá něco z realističnosti.

Ruku v ruce s akcí jdou zbraně a že jich je! S sebou můžete kromě mačety tahat celkem tři a to pistoli (či lehký samopal jako UZI), středně těžkou zbraň (samopal, brokovnice, odstřelovačka) a konečně jeden kousek z těžšího kalibru (raketomet, plamenomet, ...).

Zbraně se dají sebrat po padlích nepřátelích, což ale doporučujeme jen ve stavu nouze, protože jsou často nekvalitní a hodně opotřebované (což se skvěle projevuje na jejich vizáži, takže jestli s sebou taháte nějaký rezavý klumpr, nedivte se, že se vám každých několik střel zasekne). Mnohem lepší je nakoupit je od specializovaných obchodníků, kteří vám je prodají vždy ve stoprocentním stavu a navíc v neomezeném množství.

Ihned vedle každého obchodníka je totiž vždy sklad, sloužící jako místnost všeho, co jste u některého z Far Cry 2 (PC)nich kdy nakoupili. Pokud si tedy koupíte těžký kulomet M249 SAW a někde v boji vám dojdou náboje a vezmete si do ruky něco jiného, můžete kdykoliv zajet do skladu a vzít si nový, či si jen načerpat munici.

Obchodníci ale nemají v nabídce všechno hned od začátku, takže aby vám prodali nějaký vypečenější kousek, budete pro ně muset udělat nějakou tu službičku.

Bohužel jak už poznamenal David výše, tyto questy se neustále opakují a navíc jsou dost nereálné. Ihned po přijetí úkolu o zastavení jisté dodávky zbraní, se někde na mapě objeví náklaďák (navíc prázdný, mohli do něj dát třeba jen několik krabic, aby to alespoň vypadalo, že něco veze), který bude v doprovodu cca dvou džípů kroužit neustále dokola po jedné trase a čekat, až ho prostě sejmete. Poprvé zábava, po desáté už nikoliv.

Hlavní chlouba celého Far Cry 2 tkví ve dvou věcech – volnosti a vizuálním zpracování okolního světa. Oboje se povedlo na výbornou a dává zapomenou na výše zmíněné neduhy. Můžete jít skutečně kam je libo, potloukat se herním světem a brát vedlejší úkoly či se prostě jen kochat přírodou. A že toho je ke kochání hodně.

Nevím, jak lépe popsat grafickou stránku hry, než prostým konstatování – úžasná. Srovnání s Crysis je možná nasnadě, zvláště když Crysis mají na svědomí autoři původního Far Cry (který ve své době rovněž exceloval) a navíc je považován za graficky nejpokročilejší hru současnosti, ale tyto hry srovnávat nechci. V něčem má navrch jeden titul, v něčem zase druhý, důležité je, že pokud vlastníte alespoň trochu slušnější grafickou kartu, budete doslova hltat každý keříček a potůček.

Některé scenérie jsou vskutku kouzelné a nebýt těch neustálých otravných hlídek, kochal bych se častěji. Do toho musím započítat kromě skvěle zpracovaného střídání dne a Far Cry 2 (PC)noci také hrátky s ohněm, o kterých toho bylo sice již napsáno moc a moc nebo propracovanou fyziku, umožňující ustřelovat jednotlivé větve na stromech. Zde je to tedy na výbornou.

Od Far Cry 2 jsme očekávali velké věci a dopředu ho stavěli do role adepta na akční hru roku. Také pro autory to byla velká výzva, a přes určité výtky, se jim z většiny podařila naplnit.

Ovšem ne zcela, a tak Far Cry 2 není tak skvělá hra, jak už to u takto rozsáhlých projektů bývá zvykem. Zkrátka je třeba přijmout určité kompromisy, které vyvažují krásné a rozlehlé prostředí, ve kterém je radost se pohybovat.

Pokud si odmyslíte repetetivnost misí, otravné respawny nepřátel a pár dalších drobností, vyjde vám akční extratřída. Výtky sice stahují mé hodnocení směrem dolů a holt to není ona očekávaná devadesátka nebo dokonce stovka, to ale určitě neznamená, že to není výborná hra, která si zaslouží nemalou pozornost každého fanouška akcí. Už jen proto, že za své peníze dostane nejen kolem čtyřiceti hodin singleplayeru, ale i zábavné multiplayerové módy a editor, ve kterém jistě brzy začnou vznikat četné mody. Za sebe dávám 85%.

Pro mě je Far Cry 2 ve výsledku zklamáním. Není to rozhodně žádný propadák, vyniká opravdu parádní realistickou grafikou, skvělým designem prostředí a mnoha dalšími přednostmi, ale hratelnost krutě sráží opravdu trapné questy, neustálé boje s hlídkami a jejich častý respawn. Moje hodnocení je tedy pouze 75%.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1954 čtenářů

Nejčtenější

Pět největších zklamání z herního svátku E3 2018

Command and Conquer: Rivals

V sobotu jsme rozebrali největší překvapení z herního svátku E3 2018, dnes se podíváme na ta největší zklamání.

Pět největších překvapení z herního svátku E3 2018

Cyberpunk 2077

Herní svátek E3 je sice za námi, my však zdaleka nekončíme. Před dalšími prvními dojmy z hraní očekávaných her, které...



Ve Fortnite se omylem objevil hákový kříž, vývojáři okamžitě zareagovali

Fortnite

Pokud hráči nejpopulárnější hry současnosti Fortnite přesně za sebou provedou několik specifických kroků, vytvoří na...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

V Assassin’s Creed Odyssey nebudete asasínem, ale žoldnéřem bez štítu

Assassin’s Creed Odyssey

Zdánlivě nesmrtelná série Assassin’s Creed letos zavítá do starověkého Řecka, kdy řády templářů a asasínů ještě nebyly...

Další z rubriky

RECENZE: Česká Band of Defenders je akce s atmosférou Falloutu

Band of Defenders

Nájezdníci přicházejí zleva, supermutanti zprava a od vás se dočkají přivítání laserovou puškou. Ne, to není výjev z...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....



Najdete na iDNES.cz