Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autor příběhu Far Cry 3: Je to hádanka, kterou jste nepochopili

aktualizováno 
Ačkoliv děj střílečky Far Cry 3 řada herních novinářů označila za vrcholné klišé, autor příběhu Jeffrey Yohalem ho brání. Tvrdí, že děj je plný drobných náznaků a zahrnutá klišé mají svůj důvod. Hráč prý musí vnímat indicie a na jejich základě si vytvořit vlastní interpretaci děje.

Exotická žena, se kterou hlavní hrdina ve hře souloží. Podle autora je to úmyslné klišé s hlubším motivem.

Yohalem hovoří o paralele s Alenkou v říši divů. Na tu poukazuje i citace z knihy, která se objeví na začátku hry. "O chvíli později se za tím Alenka vydala, aniž by se zamyslela, jak se k čertu dostane ven," píše se v knize i ve Far Cry 3.

Citací z knihy je ve hře více a všechny poukazují na dodatečnou rovinu příběhu. Yohalem však neví o nikom, kdo by si indicie s Alenkou v říši divů spojil. Přesto však spisovatel svého postupu nelituje.

"Doufám, že se to osvětlí povídáním o hře i v diskuzích na internetu. A hráči příště řeknou: 'Toho chceme více'," řekl Yohalem pro server Penny Arcade.

Spisovatel totiž dopředu nechce předpokládat, že to lidé nemohou pochopit. Zároveň lidé ve hrách nejsou zvyklí podobné roviny hledat. A situaci prý zkomplikovali i herní novináři. "Mám také pocit, že ani novináři smysl hry nehledají," tvrdí Yohalem.

Far Cry 3

"Od Far Cry 3 alespoň očekávám, že vyvolá diskuze o hráčských očekáváních a míře analýzy, do které by se hráč měl zapojit," dodává. Spisovatel tak poukazuje na to, že děj ve hrách bývá zpravidla zcela zjevný a přímočarý.

Přitom u řady filmů je publikum zvyklé vnímat každou scénu a každý detail jako nápovědu pro pochopení daného snímku.

Yohalem tak tvrdí, že řada kritizovaných klišé má ve skutečnosti hlubší význam. Jeho pochopení však vyžaduje sledování drobných vodítek a vlastní pochopení souvislostí.

Jako příklad uvádí hlavního hrdinu Jasona. Kritika hovoří o obvyklé zápletce kolonizujícího bělocha, který zachrání ženu a stane se členem místního kmenu.

Far Cry 3 je však hra protkaná halucinacemi a nic není tak jednoznačné. Příběh navíc sledujete z Jasonova pohledu, který situaci skutečně vnímá tak "klišoidně". Jenže právě drobná vodítka mají naznačit, že jde jen o jeho mylný úhel pohledu. A dokazuje to i jedno ze dvou herních zakončení.

Far Cry 3

"Nepočítal jsem s lidmi, kteří poslouchají jen napůl. Pokud příběh sledujete, působí to dojmem, že umocňuje stereotypy, se kterými nesouhlasím," vysvětluje Yohalem. "Lidé projdou dvě třetiny nebo polovinu hry a myslí si, že to chápou. A přestanou poslouchat."

Příběh však podle Yohalema ke konci vše otočí na ruby a ve výsledku se sám stává kritikou stereotypů. Herní magazíny nicméně titul vnímaly jinak. Například americký blog Kotaku děj označil za pitomý. A server Polygon napsal, že příběh mnohdy působil nadbytečně.

Střílečka Far Cry 3 v Evropě vyšla 30. listopadu pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360. Bonusweb ji hodnotil známkou 92 %. "Jedna z nejlepších stříleček letošního roku. A i když je Far Cry 3 pro hlavního hrdinu dovolená v pekle, vy odsud nebudete chtít odjet," napsal o hře Petr Zelený (čtěte recenzi).

Autor:


Témata: Playstation 3, Xbox


Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Další z rubriky

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.