Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Far Cry Instincts - trable v ráji

  12:00aktualizováno  7. listopadu 5:45
Po dlouhém čekání se předvádí Far Cry v plné parádě i nedočkavým konzolistům. Jack Carver probouzí k životu svoje nejhlubší zvířecí instinkty a vydává se na lov do tropické džungle.

BonusWeb HIT Far Cry Instincts Kdybychom určovali rodný kmen novodobých FPS, tak bychom nepochybně došli k závěru, že většina nynějších doomovek má za matku Halo a za otce Half-Life. Tato dvě bezpochyby kultovní díla se zapsala do herních análů nesmazatelným zlatým písmem. Za jedno z jejich nejpovedenějších dítek (bože to mám snad z telenovel) lze zcela jistě považovat PC megahit Far Cry. Svého času si majitelé hi-tech počítačových sestav užívali tohoto božského titulu a konzolistům nezbývalo nic jiného než zatlačit slzu v oku hezky zpátky, hluboko do slzných kanálků. Zpátky v čase, na výstavě E3 se zjevil Far Cry Instincts (FCI), ohlášený pro Xbox/PS2. Vydavatel Ubisoft si prostě nemohl dovolit nevydat takovouhle pecku pro komerčně výdělečnější konzole. Dodnes si pamatuji, jak mě zarazilo i potvrzení verze pro PS2. Přeci jenom je výkonnostní rozdíl mezi PS2 a Xboxem znát. Všechny moje obavy však rozptýlila první nerenderovaná videa ze hry. Plynul čas, FCI se neustále odkládal a těsně před vydáním Ubisoft oznámil zrušení vývoje pro PS2. Hardware populární mašinky od Sony se ve finále ukázal opravdu jako nedostatečný a FCI dostal štempl „Only On Xbox“.

Far Cry Instincts

Některé části úrovní poznáte z PC originálu, ale většina jich je původních.

Tvůrci Far Cry se nikdy netajili inspirací legendárním Halo: Combat Evolved. To jim lze zcela jistě připočíst k dobru, protože v dnešní době plné nudných kopií a pouhých plagiátů se konečně našel někdo, kdo má odvahu přiznat svou inspiraci. FCI se na rozdíl od božského Halo od Bungie neodehrává v budoucnosti, ale v současnosti na tropických ostrovech. Jestli jste ale nabyli dojmu, že jsou slunná pobřeží a hustá džungle jedinými lokacemi ve hře, tak vás rychle musím vyvést z omylu. Byť je FCI převážně o exteriérech, tak hra překvapí i neuvěřitelně propracovanými interiéry. Rozsáhlé doly jsou ztvárněny s takovou mírou detailů, že by měl radost i Emil Zajac. Podíváme se i do vědeckých laboratoří á la Half-Life kde pracuje řada (ne)vinných vědců zabývajících se nekalými experimenty s lidskou DNA. Samozřejmě, že většinu z vás zajímají tolik proslulé exteriéry a džungle konkrétně. Řekněme si to na rovinu - nic takového v žádné jiné hře neuvidíte. Engine FCI je natolik úchvatný a variabilní, že můžu na svou duši odpřísáhnout, že jsem ještě nic takového v konzolové hře nezažil. Člověk si při pohledu na tu nádheru začne, říkat jestli vůbec Far Cry Instincts nějaké next-gen konzole potřebujeme.

Zprvu jsem se obával, že se dočkám lineární džungle, podobné té v Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Naštěstí se moje obavy rozplynuly již po několika minutách hraní. Vytyčené cestičky vedoucí k cíli se fanoušci Medal of Honor dočkají, ale okolní džungle je překvapivě rozlehlá a přístupná vaší návštěvě. Je tedy pouze na vás, zda se ozbrojeni těžkým kulometem vrhnete vstříc nepřátelům na hlavní silnici či se proplížíte okolo v hustých lesních porostech. Nesnáším uměle implementované stealth mise, ale možnost tichého postupu nenucenou formou ve FCI považuji za perfektní. Navíc jsou některé levely opravdu neuvěřitelně rozlehlé s neuvěřitelnou mírou viditelnosti. V drtivé většině případů také platí, že kam vidíte, tak tam se můžete dopravit. Záměrně jsem nenapsal dojít, protože by nebyl FCI správným halo-killerem bez početného zástupu vozidel. Jejich výčet je opravdu obsáhlý počínaje ATV, Humvee, přes vznášedlo či člun a konče vodním skútrem a rogalem. Připravte se ale na šok.

Far Cry Instincts

Během chvíle si tak můžete vytvořit svůj vlastní ostrov, hodit ho pomocí služby Xbox Live! na internet .

Je jedno kolik Halo-killerů jste již hráli, ovládání vozidel ve FCI vás zcela jistě překvapí. Jednou analogovou páčkou totiž ovládáte pohyb vozidla a druhou stále manipulujete se zbraní. Při prvním pokusu o jízdu tedy pravděpodobně skončíte někde v tropických kopřivách. Při řízení Humvee na vás navíc čeká ještě další nástraha. Jeho interiér si můžete při troše nešikovnosti i docela znatelně rozstřílet. To považuji za krok směrem k reálnosti a nový herní prvek Vozidla hrají ve FCI důležitou roli a zcela jistě zde nejsou na okrasu. V boji je budete využívat a stanou se vaším nejcennějším společníkem v boji proti haldám žoldáků. Kromě fenomenální džungle se podíváte dále do několika druhů bažin a ve finální úrovni se projdete i po sopečném ostrově.

Některé části úrovní poznáte z PC originálu, ale většina jich je původních. FCI totiž není konverzí ani remakem původní PC hry. Je to převyprávění známého příběhu novým stylem. Far Cry Instincts Každá doomovka ovšem stojí a padá se zbraněmi. Těch je ve FCI několik a každá z nich má svojí reálnou předlohu - SMG, M-16 atd. Nechybí ani odstřelovací puška a oblíbený raketomet. Dokonce můžete pokládat pasti z ostře ořezané větve. Sice jsem tuto možnost moc často nepoužíval, ale efekt zneškodnění protivníka je neuvěřitelně zábavný. Přes obsáhlý zbrojní arzenál ale budou vaší nejsilnější zbraní holé ruce. FCI totiž přináší oproti původní PC hře nový prvek. Po vstříknutí neznámého séra do vašeho těla se váš hlavní charakter začne měnit v krvelačnou bestii. Jeho instinkty zbystří a najednou dokáže stopovat po pachu nepřátele, skákat kilometrové skoky, vidí ve tmě a dokáže zabíjet holýma rukama. Poslední jmenovaná schopnost je naprosto úžasná. Představte si, že se plížíte v temné uličce. Před vámi je stráž, která zaslechla nějaký hluk a blíží se k vám. Okolí přejíždí slabý paprsek světla vycházející z baterky, kterou drží váš momentální protivník. V tu chvíli se vynoříte vy - zmutovaný Jack Carver a jediným máchnutím pravé ruky ukončíte život nebohého žoldáka.

Právě speciální schopnosti hlavního hrdiny jsou to, v čem se FCI odlišuje od svého PC předchůdce. Postupem času se z vás bude Far Cry Instincts stávat ultimátní predátor lačný po krvi. Hra je koncipována tak, že své schopnosti v určitých okamžicích prostě musíte použít, ale jinak je čistě na vás, jak si s daným problémem pořídíte. Zlikvidujete početnou skupinku nepřátel hezky tiše odstřelovačkou, či jim brutálně přetrháte tepny jako šelma? FCI přímo vyzývá k opakovanému hraní. Pokud budete hrát hru poněkolikáté, stejně to nebude to samé jako předtím a předtím a... Jediné, co mě při hraní trochu zaráželo byla AI nepřátel. Pokud je nepřátelských jednotek více, tak skvěle kooperují, ale pokud je protivník pouze jeden, tak se často chová přinejmenším podivně. Častý útěk z boje a následné navrácení k původní činnosti (obhlídka) patří k oblíbeným kratochvílím žoldáků ve FCI. K mutantům se sluší říci jen to, že se prostě chovají jako mutanti - většina racionálního myšlení je opustila a poslouchají pouze základní přírodní instinkty.

Far Cry The Movie

Je tomu tak. Po Mortal Kombat, Tomb Raider, Resident Evil a Final Fantasy se představí i Far Cry na stříbrném plátně (u nás spíše na DVD). Nechvalně proslulý německý režisér Uwe Boll, který tak dokonale zpitvořil již filmové adaptace známých her Alone in the Dark, House of the Dead a Bloodrayne, nám přinese další geniální opus na kterém se s radostí vyřádí všichni filmoví kritici světa. O obsazení se ještě nic oficiálního neví, ale já sám bych tipoval Stephena Dorffa (Frost z prvního Bladea), který daboval Jacka Carvera právě v FCI. Neočekávejte žádné zázraky a modlete se spíše, abyste po shlédnutí filmu nezačali trpět nějakou psychickou poruchou.

Far Cry Instincts Příběh sice není bůhvíjak originální, ale svůj účel plní. Turistický průvodce je najat krásnou ženou, z které se poté vyklube agentka CIA, to vše na ostrově, kde šílený rakouský vědec provádí experimenty na lidských pokusných králících. Něco jako akční verze knižní klasiky Ostrov Dr. Morreoa. FCI obsahuje řadu nezapomenutelných zážitků - útěk z lodi, stopování gigantického mutanta či finální souboj. Halo či Half-Life obsahují takovýchto příběhových elementů více, ale i tak vám některé okamžiky z FCI zůstanou v paměti pěkně dlouho.

Čím mě hra mile překvapila, je rozsáhlý editor úrovní. Nejenom, že je úžasně rozsáhlý a variabilní, ale navíc si kdykoli můžete rozpracovanou úroveň zkusit a to bez jakéhokoliv přerušení otravnými loadingy. Během chvíle si tak můžete vytvořit svůj vlastní ostrov, hodit ho pomocí služby Xbox Live! na internet a po několika minutách se ve vámi vytvořeném levelu můžete kosit s lidmi z druhé strany zeměkoule. Celkově je podpora Xbox Live! ve FCI více než povedená. Multiplayer obsahuje několik rozdílných módů a můžete si vybrat zda budete bojovat za příslušníky Homo Sapiens či se přidáte k řadám nebezpečných mutantů.

Klady a zápory

Plus Neuvěřitelně detailní grafika
Plus Více než obyčejná konverze
Plus Velký počet víceúčelových vozidel
Plus Detailně propracované zbraně
Plus Speciální „zvířecí“ schopnosti
Plus Filmový hudební doprovod
Plus Masivní podpora Xbox Live

Mínus Slabší A.I.

K dispozici je samozřejmě i hra pro více hráčů určena pro splitscreen a system link. Ta je též velmi povedená a patří k jedním z nejlepším multiplayerů pro Xbox.

Hudební doprovod je jeden z nejimpozantnějších jaké jsem měl tu možnost poslechnout. Jednotlivé skladby se střídají podle atmosféry a dokonale budí pocit osamění uprostřed nepřátelského prostředí. To všechno je zprostředkovánu ve kvalitním zvukovém formátu Dolby Digital 5.1.

Na FCI se těžko hledají chyby. Fenomenální audiovizuální zpracování vévodí této kvalitní střílečce z první osoby. Hře nechybí nic co by měl megahit postrádat. Inu, moje hodnocení mluví za vše. Navíc jsem se u FCI bavil více než u PC verze. Na závěr by se jistě slušelo odpovědět na otázku, zda je FCI lepší nežli Halo 2. Nechám ji však bez odpovědi. Zahrajte si a posuďte sami. Nebudete litovat.

Far Cry Instincts
Výrobce/Vydavatel Ubisoft/Ubisoft
Platforma Xbox
Multiplayer: ano, 4 hráči, 16 hráčů online
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: HDD
Verdikt: Jedna z nejlepších FPS na Xboxu, konzolích a všech herních platformách vůbec.
Hodnocení: 90% (info)



Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Předobjednávky v Německu už jen pro hry s přesným datem vydaní

Cyberpunk 2077

Pokud němečtí prodejci chtějí prodávat počítačové hry, než oficiálně vyjdou, musí nově svým zákazníkům sdělit přesné...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Najdete na iDNES.cz