Fate of the Dragon - velké překvapení

  • 16
Pracovníci Microsoftu to možná ještě nevědí, ale jejich série her, známých pod souhrnným názvem Age of Empires, bude za pár měsíců mrtva. Postará se o to titul Fate of the Dragon, který slavné ""ejdže"" překonává snad ve všech ohledech.

Fate of the DragonKdyž jsem poprvé spustil demoverzi hry Fate of the Dragon od společností Overmax Studio a Eidos Interactive, řekl jsem si: "Aha, další klon Age of Empires, který se snaží také si něco urvat z jeho popularity". Ale již během prvních několika minut jsem si tím nebyl tak jistý a za pár hodin strávených nad tímto titulem jsem došel k názoru, že by se pracovníci společnosti Microsoft měli bát. Fate of the Dragon totiž má veškeré předpoklady k tomu, aby tohoto nekorunovaného krále realtimových, na resource management zaměřených strategií sesadil z jeho pomyslného trůnu. Čemu za to vděčí? Detailnímu propracování, obrovské komplexnosti a celé řadě nových prvků, které se v této kombinaci zatím nikde neobjevily. Chtěli byste vědět více? Tak čtěte, čtěte, následující informace jsou přeci určeny pro vás.

O příběhu se příliš rozepisovat nebudu, a to hned ze dvou důvodů. Prvním je skutečnost, že jej můžete najít v tomto článku, a druhým, že ačkoliv není nijak špatný, přeci jen jej zastiňují jiné, mnohem originálnější prvky. Těch pro vás má Fate of the Dragon přichystáno opravdu solidní množství. Aby se to tedy nepletlo, budu je probírat v tom pořadí, v jakém si jich při hraní sami všimnete.

Jako o prvním se tedy zmíním o resource managementu. Ten je poměrně složitý a zdá se, že Fate of the Dragonse poněkud inspiroval slavnou budovací strategií The Settlers. Ke správnému chodu svého města a výrobě všech potřebných jednotek se totiž musíte starat o to, abyste měli neustále dostatek peněz, dřeva, železa, masa, obilí, jídla a vína. Celkem tedy obhospodařujete sedm různých zdrojů, a to není málo. Navíc způsoby jejich získávání nepatří vždy mezi zcela standardní.

Jak naplnit svou pokladnu zlaťáky, to si povíme o něco později, protože to úzce souvisí s dalšími, o něco složitějšími herními prvky. Další dvě suroviny, tedy dřevo a železo, získáte běžným způsobem - těžbou a kácením. Zde nás nic nového nečeká. Jistá změna je u obilí a masa. Nejprve je zapotřebí postavit farmu a poslat do ní pracovníky. Těm vzápětí určíte, jaké činnosti se mají věnovat - zda pěstování pšenice či chovu prasat. Poté "farmáři" postaví pole nebo chlívek, o které se starají, a které produkuje potřebnou surovinu. Po čase se pochopitelně zdroj vyčerpá, ale vaši poddaní jsou naštěstí vcelku inteligentní a postaví ihned nový. Získávání poslední dvojice zdrojů, jídla a vína, pak připomíná již zmíněné The Settlers. U nich je postup zpočátku stejný jako u masa a obilí, jen s tím rozdílem, že se práce neodehrávají na farmě, ale "v dílně". V té se tyto dvě suroviny mění na samotné pečínky a lihoviny, takže pokud nemáte dostatek syrového masa a klasů, nemůžete počítat s tím, že bude produkce v této budově na maximální možné úrovni.

Fate of the DragonMožná se vám zdá výše nastíněný způsob resource managementu příliš složitý, ale je zapotřebí uvědomit si jednu skutečnost. V současnosti se žánr RTS rozdělil na dva proudy. První se snaží od správy zdrojů oprostit a soustředí se pouze na řízení boje. Druhý se naopak blíží k tzv. obchodním či budovacím strategiím a jejich stěžejním místem je právě předbojová příprava, která se odvíjí od kvalitně zajištěného zázemí. Fate of the Dragon patří pochopitelně ke druhé zmíněné skupině.

Další věcí, která vás překvapí, je rozsáhlost jednotlivých map. I zde prvotní dojem neodpovídá skutečnosti. Zpočátku jsem měl totiž pocit, že zde tvůrci neodhadli prostorové vyvážení. Herní prostor mi přišel malý a stavěné budovy, kterých je ostatně slušné množství, naopak velké a mohutné. Říkal jsem si, že brzy narazím se svými stavbami na město nepřítele a že zavládne totální chaos. Opět jsem se zmýlil. Ona totiž celá tato mapa je vaším vlastním městem, kde si můžete budovat co chcete. Každé z měst má jednu takovou a hra tak má dvě části. První, kdy jste v některém z měst, a druhou, kdy se pohybujete po volné krajině. Když narazíte na město, vstoupíte do něj... a jste opět na nové, dosud neprozkoumané mapě. Boje se přitom odehrávají na obou typech míst, takže se nemusíte bát nějaké jednotvárnosti či zdlouhavosti. Možná to zní poněkud zmateně, ale výsledné uspořádání je jednoduché, přehledné, a podle mého názoru i optimální.

Fate of the DragonTřetí největší zvláštností je komplexnost celé hry. Najdete zde prvky snad ze všech možných žánrů. Staráte se o blaho svých poddaných (doslova, na jejich morálce závisí spousta dílčích prvků), zvyšujete či snižujete daně podle toho, zda je pro vás přednější státní pokladna či nálada obyvatelstva. Peníze utrácíte za budovy, jednotky, či třeba hrdiny. Těm přidělujete zvláštní úkoly - buď povedou vaši armádu do boje, nebo jim třeba dáte funkci některého z ministrů (pokročilejší funkce hry, jako třeba diplomacie, výzkum složitých zařízení či velké oběti bohům, jsou přístupné jen skrze ně). Za zásluhy je odměňujete penězi či některým z množství čestných titulů, tím se zvýší jejich loajalita k vám a zároveň i jejich vlastnosti. Nechybí ani prvky RPG, protože s přibývající zkušeností hrdinů jim roste i... zkušenost :o).

A aby toho nebylo málo, o své vojáky se musíte starat, a pokud jsou mimo hradby města, musejí v pravidelných intervalech odpočívat ve vámi připravených polních táborech, jinak v boji nestojí za moc... Zkrátka, ve hře Fate of the Dragon je tolik jednotlivých prvků, na které je třeba myslet, že na největší rychlost by ji hrál jen absolutní mistr, nebo naprostý šílenec.

Avšak zjišťuji, že jsem se poněkud rozepsal, a přitom se jedná pouze o preview. Tak tedy ze soucitu k tomu, kdo bude mít na starosti recenzi, vezmu ostatní části hry jen ve zkratce. Přeci Fate of the Dragonjen by měl mít šanci napsat něco nového, co se v preview nevyskytlo :o). Co se týče grafiky, zde nás čeká již zaběhnutý standard - minimální rozlišení 800x600, hezké animace, široká škála barev. Zvuky jsou také kvalitní, stejně tak i hudební doprovod. Tvůrci by však ještě mohli trošku zapracovat na AI vašich jednotek, protože při překonávání delších úseků mají ošklivou tendenci zabloudit v prvním lese.

Bloudění jednotek je také asi jediným větším nedostatkem, na který jsem ve hře narazil. Avšak do vydání ostré verze je ještě dost času (pokud se nic nestane, tak by k němu mělo dojít v polovině února) a pracovníci společnosti Overmax Studio tedy mohou tento kaz na kráse odstranit. A pokud se jim to podaří, myslím, že jsou dny Age of Empires sečteny. Fate of the Dragon je sice o něco složitější, ale ve všech směrech také propracovanější. A to je věc, které si hráči tohoto žánru cení nejvíce. Pokud se ale chcete přesvědčit na vlastní oči, můžete si odsud stáhnout ono hratelné demo, nebo si prohlédnout tyto screenshoty. Nemyslím, že byste toho litovali.