Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fenimore Fillmore: The Westerner - dojmy

  12:00aktualizováno  13. února 8:03
Že byla tenkrát na divokém západě vedle potoků krve taky spousta legrace už víme. Nyní si přečtěte naše dojmy z nejočekávanější adventury loňského roku, na kterou vám brzy přineseme tradičně exkluzivní recenzi.

Fenimore Fillmore: THE WESTERNER
Výrobce: Revistronic
Vydavatel: Cenega Czech
Datum vydání: Q2 2004 (ČR)
Žánr: adventure
homepage

Her z prostředí divokého západu je málo, kovbojských adventur ještě méně, no a komediální adventury s drsnými muži, co mají kolty zavěšeny proklatě nízko, byste spočítali na kterémkoliv prstu jedné ruky. Ano, hovořím zde o již takřka legendárních 3 lebkách Toltéků, které ale naštěstí dlouho osamoceny nezůstanou. Na cestě je totiž The Westerner - hra od španělského týmu Revistronic, která má se třemi Toltékskými lebkami společného víc, než by se na první pohled mohlo zdát: prvním společným bodem je vývojový tým, druhým hlavní hrdina Fenimore Fillmore, no a třetím obrovská kupa humoru, s jakou jsme se nesetkali minimálně od jara loňského roku, kdy vyšel graficky zaostalý, ale hratelnostně vynikající Simon the Sorcerer 3D.

Fenimore Fillmore: The Westerner

The Westernera jsme v jeho rané fázi vývoje zhlédli již na E3 2002 a jak jste se mohli dočíst z našich prvních dojmů, hra nám dokázala učarovat už tenkrát, nehledě na její poněkud jednodušší 3D grafiku. Ta ale byla během uplynulého roku neskutečně vylepšena a dotažena takřka k dokonalosti. "Grafika naší hry má mnohem větší potenciál, než grafika kterékoliv jiné adventury, co doposud vyšla nebo v nejbližší době vyjde", chválil vzhled hry během její prezentace na Games Convention v Lipsku Kai Fiebig, vice-prezident německé vydavatelské společnosti Crimson Cow. "The Westerner běží na prvotřídním 3D enginu, který využívá v reálném čase všech nových funkcí DirectX9 a k tomu přidává vlastní unikátní systém animací obličejů postav, díky nimž hra vypadá doslova jako animovaný film", dodává Kai. A my mu museli dát zapravdu prakticky okamžitě poté, co se na monitoru před našimi zraky rozeběhlo dlouhé a fantasticky vypadající intro, renderované v reálném čase přímo v game enginu.

Nacházíme se uprostřed noční tmou pokryté pustiny. Dynamicky se měnící pohledy kamer zabírají mladého kovboje, který znaveně cválá na svém koníkovi prašnou cestou, Fenimore Fillmore: The Westerner směřující k malé farmě jistého Joa Banistera. Zatímco hlavní hrdina Fenimore sesedá před farmou z koně, a tříčlenná rodinka Banisterů v poklidu relaxuje v místnosti za oknem, blíží se k farmě tři neznámí jezdci. Dusot kopyt vyleká nejen Fenimora, jenž se raději skryje za rohem farmy, ale i farmáře Banistera, který v očekávání něčeho zlého popadá brokovnici a vychází ven před svůj dům. Ukazuje se, že oni tři muži jsou bandité a chtějí Banisterovu farmu vypálit. Vyděšený Fenimore se jako správný hrdina rozhodne vzít do zaječích, jenže se při pomalém couvání napíchne na velký kaktus, načež je vymrštěn přímo mezi znesvářené muže. Nastává nečekaná situace - kamery se rychle přepínají mezi obličeji všech zúčastněných, na nichž je krásně vidět výraz zmatení a překvapení. Ten ale, alespoň u banditů, brzy přejde v napjaté pohledy a jejich ruce se začnou přibližovat k pouzdrům s kolty. Atmosféru dotváří klasická westernová napínavá hudba... A najednou PRÁSK - bandité shodně vystřelí, po čemž následuje úžasný Matrix-efekt, kdy se Fenimore ve zpomaleném čase saltem a průhyby kulkám vyhne, sáhne po svých zbraních a vystřelí sám. Třemi ranami ustřelí jednomu banditovi kolt z ruky, druhému doutník z huby a třetímu klobouk. Vyděšení bandité prchají, scéna končí (intro si máte možnost prohlédnout sami prostřednictvím tohoto rolling dema).

Prezentace hry The Westerner na Games Convention Prezentace hry The Westerner na Games Convention Prezentace hry The Westerner na Games Convention

Po horké chvilce Banister pozve Fenimora do svého domu na večeři, kde se celá rodinka sejde u společného stolu. "Všimněte si dokonalých animací obličejů, neustálých pohybů očí, obočí, nebo gestikulací rukama", upozorňoval nás Kai, ale v podstatě zbytečně. Té pohybové nádhery, která se na monitoru odehrávala, si nešlo nevšimnout. Obličeje všech postaviček jsou dokonale "hladké", není na nich vidět jediný hranatý polygon, a jak tvůrci dokázali rozpohybovat mimické svaly, přesně reagující na danou situaci, se vymyká mému chápání. Každopádně postavičky, stejně jako různě pokřivené herní prostředí, si zachovaly cartoon vzhled a vypadají velmi vesele, až přímo komicky, Fenimore Fillmore: The Westerner a to i díky skvělému španělskému a anglickému dabingu (byly nám předvedeny dvě jazykové verze). "Samozřejmostí je synchronizace pohybu úst s mluveným slovem, která bude fungovat pro všechny jazykové verze - až bude hotová i verze německá, budou se i v ní pohybovat ústa tak, jak mají", dodává Kai. Nás sice německá verze nezajímá, ale potěšující je, že český distributor hry Cenega Czech upustil od původního záměru hru dabovat do češtiny a rozhodl se lokalizovat pouze titulky. Vzhledem k dokonalému anglickému namluvení se mi to jeví jako rozumný krok.

Vraťme se však zpět k průběhu hry. Shodou okolností paní Banisterová udělala polévku z artyčoku, na který je Fenimore alergický. Hned po první lžičce se tedy začne dusit, bezmocně kroutit, až nakonec omdlí. Probudí se druhého dne ráno na posteli v pokoji Banisterova synka Billyho. A v tento okamžik se na obrazovce poprvé objevuje kurzor, což značí, že hra začíná. "Po scéně se můžete pohybovat naprosto svobodně, ale nikdy nedojde k tomu, že byste nad postavičkou ztratili kontrolu. Když přejdete do vzdálenějšího rohu místnosti, kamera se změní a vy uvidíte vše, co vidět potřebujete", vysvětluje práci kamery Kai. K tomu bych ještě dodal, že kamery nejsou jen statické, ale mohou se buď za hrdinou otáčet, nebo se souběžně s ním pohybovat. Variant je nespočet. Fenimore Fillmore: The Westerner Taktéž navigace postavičky je bezproblémová - jedná se totiž o point-and-click adventuru, takže kam kliknete myší, tam Fenimore dojde. Vzhled kurzoru se mění podle toho, jakou akci lze s interaktivními předměty provádět. Například při prozkoumání se obvykle kamera přepne pohled do 1st person módu, načež si můžete prostor před sebou prohlížet z bezprostřední blízkosti (s kamerou lze v takových situacích otáčet pohybem myši). Ještě zmíním, že inventář se nachází v horní části obrazovky, v dolní se pak vypisují texty během dialogů či monologů.

Zajímavou roli ve hře hrají peníze. Poté, co v Billyho pokoji Fenimore sebere jeho dětské revolvery (ty pravé mu totiž Billy ukradl a odnesl si je do školy), a v kuchyni si promluví s paní Banisterovou, může otevřít šuplík u stolku poblíž krbu, v němž jsou uloženy farmářovy úspory. A ty lze… ukrást! "Peníze bude Fenimore potřebovat v pozdějším průběhu hry", vysvětluje jejich důležitost Kai. "Ve hře je několik bonusových místností, v nichž - pokud se vám je tedy podaří najít - můžete peníze použít k různým speciálním účelům. V podstatě je to obdoba sbírání hvězdiček ve hře Mario. Pokud nasbíráte dostatek peněz, budete schopni vyřešit nějaký nepovinný zábavný úkol."

Prezentace hry The Westerner na Games Convention Prezentace hry The Westerner na Games Convention Prezentace hry The Westerner na Games Convention

My se ale nyní budeme soustředit na úkoly povinné. Tím prvním je najít Billyho a sebrat mu naše kolty. Aby tak Fenimore mohl učinit, musí se nejdříve dostat z farmy, a k tomu potřebuje svého koně. Jenže ten ho odmítá vozit jen tak zadarmo (svinské koňské odbory!). Venku před farmou jsou tři důležité lokace - stáj, políčko s mrkvemi, a studna s vodou. Jejich spojitost je zjevná. "Náš kůň potřebuje jídlo, jinak odmítá pracovat", vysvětluje Kai. "Obvykle se jedná o ovoce - jablka, hrušky, nebo třeba mrkev. Mrkev můžeme z pole sebrat, ale až ve chvíli, kdy je vyrostlá - když už je zralá." A jak to poznáme? Každá rostoucí mrkev má svůj ukazatel síly (tzv. "power meter"), který se objeví, Fenimore Fillmore: The Westerner když na mrkev najedeme kurzorem myši. Ukazatel může nabývat pěti hodnot a teprve když je hodnota na maximální úrovni, lze mrkev sebrat. V tomto případě lze sílu mrkví zvýšit jejich zaléváním pomocí kbelíku, který Fenimore sebral uvnitř Banisterovy farmy, a studny s vodou.

Na stejném principu "funguje" i kůň. Pokud je jeho ukazatel síly prázdný, ani se nehne a když se ho Fenimore pokusí osedlat, sedne si protestně na zadek. Dobrá mrkvička mu ale dodá jednu pětinu maximální síly, která postačí na přejezd z jedné lokality do druhé. "Když jste na cestách napříč divokým západem, ukazatel síly se postupně snižuje, takže musíte koně vždy zase nakrmit, jinak budete muset jít přes poušť po svých", upřesňuje Kai. Nemusíte se ale obávat, že by se tím hra nějak výrazně komplikovala - na každé lokalitě existuje určitý způsob, jak sehnat pro koníka nějakou tu dobrůtku.

Z Banisterovy farmy směřují Fenimorovy kroky (či spíše kopyta jeho koně) k další farmě, kde se setká jak s Joem, tak s nějakým žvatlajícím starousedlíkem. Oba pak Fenimorovi vysvětlí, v jak prekérní situaci se nacházejí: Jistý Starrek chce odkoupit celou okolní půdu za mrzký peníz a farmářům vyhrožuje, že pokud na jeho nabídku nepřistoupí, farmy jim vypálí. Fenimore Fillmore: The Westerner A jelikož farmáři odejít nechtějí, nezbývá jim než se bránit. Fenimore tedy hned zkraje hry dostává několik klíčových úkolů: 1) sehnat dostatek munice, 2) vytvořit obranu farem tím, že kolem nich postaví ploty, 3) zastavit odpolední vlak, kterým sem přijedou Starrekovi muži. A samozřejmě, abychom nezapomněli, sebrat Billymu ve škole své dva kolty a při té příležitosti se zamilovat do jeho rusovlasé učitelky. Zkrátka a dobře, čeká toho na našeho hrdinu hodně, ale jak si s těmito problémy, to se dozvíme až z finální verze hry. Ta by měla obsahovat kolem stovky lokací na šesti hlavních lokalitách (mezi nimiž se přesunujete pomocí mapy), zhruba 30 interaktivních postav a přibližně 30 hodin špičkové zábavy.

A že skutečně špičková bude, o tom by nás Kai dlouho přesvědčovat nemusel. "Ve hře je několik scén, které jste ještě nikde jinde neviděli a věřte mi, že se u nich potrháte smíchy", uvedl na závěr prezentace. Ale nepůjde jen o humor. The Westerner bude jednou z mála kompletně 3D adventur, které překvapivě perfektně vypadají (rozlišení až 1600x1200), ve kterých dokonale fungují herní kamery a které se svým ovládáním stále řadí mezi klasiky z poloviny devadesátých let. Co více si přát! Revolutioni budou mít se svým Broken Swordem 3 na sklonku tohoto roku setsakramentsky silnou konkurenci.

UPDATE 15.2.2004: Španělská verze hry je v prodeji od prosince loňského roku, anglická a německá by se na trhu měla objevit v průběhu března, a česká patrně až v květnu nebo červnu tohoto roku.

Autor:




Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.