Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fenomén Pokémon už řádí i v Čechách

  12:00aktualizováno  10:51
V roce 1995 byl v Japonsku veřejnosti poprvé představen Pokémon - virtuální svět umělých zvířátek, trenérů, dobra a zla. Svět fantazie a virtuální reality elektronických her, v němž se pohybují, žijí a jednají divocí Pokémoni nadaní neobyčejnými schopnostmi. Tento týden se do něj v rámci našeho tématu ponoříme i my.

Fenomén Pokémon - hry, tričko, karty, žvýkačky, časopisy...

V roce 1995 byl v jedné asijské zemi, konkrétně v Japonsku, veřejnosti poprvé představen Pokémon - virtuální svět umělých zvířátek, trenérů, dobra a zla. Svět fantazie a virtuální reality elektronických her, v němž se pohybují, žijí a jednají divocí Pokémoni nadaní neobyčejnými schopnostmi. Tito se učí novým, rostou, trénují se, zdokonalují se a hráč je v roli trenéra vede k vítězství nad negativními silami, silami zla i nad slabšími Pokémony.

Jak už asi všichni víte, s Pokémonem přišlo Nintendo, firma specializující se na videohry (aktuálně Nintendo 64, GameBoy Color, ve vývoji pak GameBoy Advanced a Nintendo GameCube) a z jedné malinkaté kazetky (resp. ze dvou - Pokémon Red a Pokémon Blue) se rázem stal celosvětový fenomén, kterému se nevyhnulo snad žádné malé dítě. No a jak už to tak bývá zvykem, uplynulo několik let od počátku celosvětové mánie a díky seriálu na TV Nova se známost a věhlasnost produktů Nintenda, zejména GameBoye, rozšířila i v České republice a ruku v ruce s prodejností těchto handheldů rostly také údaje značící množství prodaných kusů některé z her s tématikou Pokémon.

Pokud jde o samotný vzhled hry Pokémon - obsáhlou recenzi Pokémon Red verze si můžete přečíst v jiném článku na našich stránkách, ve stručnosti je asi nejdůležitější zmínit, že jde o adventure/RPG hru, v níž se musíte snažit získat 150 různých Pokémonů v případě Red/Blue verze a 250 (150 stávajících + 100 nových) v případě na trh nedávno uvedené Silver/Gold verze. Toho však docílíte jen trpělivostí, usilovnou pílí a poctivým trénováním všech Pokémonů, které již ovládáte a vedete v boji.

GameBoy Color + Pokémon Red (vlevo) a Pokémon Pinball (vpravo)

Jak už jsem nastínil v závěru minulého odstavce, získávání nových Pokémonů také závisí na výsledku jednotlivých soubojů. Ne, nebojte se, žádného krveprolití se nedočkáte, trenéři bojují čistě a čestně, o tom se ale rozepisovat nechci. Nyní se totiž dostanu k tomu, co hráče drží u handheldů či televizních obrazovek s konzolí dlouhé hodiny - multiplayer. V případě GameBoy Color verze se totiž trenéři spojí pomocí Game Linku a mohou Pokémony jednak vyměňovat a jednak mohou o nové potvůrky do své "sbírky" svádět souboje.

Kromě multiplayeru tu potom máme "multi-platforming", čili fakt, že své Pokémony z GameBoye můžete přenést a využívat jejich síly také ve hře Pokémon Stadium určené pro Nintendo 64. Na velké televizní obrazovce se pak před vámi otevře "úžasný barevný trojrozměrný svět" (citace z tiskové zprávy, nicméně se s ní dá v zásadě souhlasit :-)) plný Pokémonů, čehož však díky transfer packu můžete docílit i hrou přímo z GameBoye.

K celosvětové oblibě Pokémonu by však dozajista nestačily pouze hry pro GameBoye a Nintendo 64, masy pařánků si totiž žádají své a v této chvíli přichází na řadu geniální marketing Nintenda. I díky němu následně spatřil světlo světa seriál čítající 156 dílů, který začal v září běžet také na TV Nova (rozebereme si jej zítra). A jak správně předpokládali držitelé licencí Pokémon v rámci jednotlivých odvětví herního, textilního a potravinářského průmyslu, tento se dočkal obrovského ohlasu ze strany veřejnosti i v České republice a spolu s ním rapidně vzrostl zájem o GameBoye, Nintendo 64 a pokémonní tituly na tyto herní platformy. Lidé z Conquestu si nyní jistě mnou ruce, což mi ostatně potvrdil i šéf firmy Josef Kantor, podle nějž podzimní zájem veřejnosti předčil veškerá očekávání.

Karetní hra Pokémon

Podobný růst zájmu zaznamenala také karetní hra Pokémon, která se u nás šíří díky společnosti ADC Blackfire Entertainment, s.r.o. Karetní hra, která v sobě spojuje sběratelství, obchod a zábavu, se pro změnu zrodila v USA a i ona se bleskurychle rozšířila do celého světa. Vaším úkolem je nejprve si koupit základní balíček pro dva hráče - začátečníky za necelé čtyři stovky a pak se můžete ponořit do víru vášně a hrát co je libo. Ovšem je jasné, že se základní balíčkem, chcete-li se hře opravdu věnovat, dlouho nevystačíte a ve chvíli, kdy ve vás propukne herní a sběratelská vášeň, začnete si dokupovat balíčky pro pokročilé (399,- Kč) a pro experty (129,- Kč) bez ohledu na jejich cenu. Přímo úměrně vynaloženým nákladům se pak sice zvyšuje také cena vaší "sbírky", ovšem jde-li o můj skromný a nezaujatý názor (jsem totiž naštěstí fenoménem Pokémon zcela nedotčený), ty peníze za to nestojí. Ne, nebijte mě, je to jen můj názor a vím, že i u nás si hra získala stovky (možná už tisíce) příznivců. Navíc se dá očekávat, že jejich počet ještě vzroste, neboť i v České republice by měla být v blízké budoucnosti spuštěna Liga Pokémonů.

Když už jsme u té zábavy a pořád se bavíme o televizním seriálu, bylo by asi dobré zmínit fakt, že o Pokémonech byl natočen také celovečerní film (u nás by měl mít premiéru na jaře příštího roku) a všechny v televizi uváděné díly je možné získat také na videokazetách, u nás jsou zatím k mání tři tituly: Pokémon: Chci Tebe, Pikachu, Pokémon: Záhada měsíčního kamene a Pokémon: Sestry z Ceruleanu. O dva první jmenované jste mimo jiné mohli minulý měsíc soutěžit i na BonusWebu a věřte tomu, že soutěž s tématikou Pokémon to na našich stránkách nebyla rozhodně poslední.

Pokémon předměty mimo her od Nintenda

Nejen zábavní průmysl však na celosvětovém fenoménu vytřískal "finanční peníze" :-), jak jednou v podobné souvislosti prohlásil můj bývalý profesor v dobách, kdy jsem ještě coby student navštěvoval střední školu. Svou polívčičku si totiž přihřáli také firmy pohybující se v textilním a potravinářském odvětví. Na podzim totiž rapidně rostla poptávka po nejrůznějších textilních výrobcích, hlavně tričkách a mikinách, ovšem na některém diskusním serveru jsem zaznamenal i dotaz na trenýrky s potiskem Pokémonů :-). Spolu s textilem se pak u nás začaly prodávat i Dunkin žvýkačky s potisky, obtisky a já nevím čím vším ještě s tématikou Pokémon a i ty patří, kupodivu, v České republice mezi nedostatkové zboží.

Závěrem nechám ještě promluvit čísla:

  • Ve světě již bylo prodáno přes 65 milionů her s tématikou Pokémon
  • Za prvních šest dní po uvedení v Evropě byl prodán milion kusů hry Pokémon Yellow, což je nový světový rekord. Celkem bylo v Evropě prodáno přes 9 milionů her s tématikou Pokémon
  • Počet prodaných her Pokémon je téměř stejný jako počet prodaných GameBoyů, v roce 2000 se očekává 10 milionů prodaných her Pokémon pro Nintendo
  • Každý díl televizního seriálů Pokémon sleduje průměrně 6 milionů dětí

    No a co vám v rámci tohoto tématického týdnu nabídneme v dalších článcích? Rozebereme si televizní seriál a cenzuru na TV Nova, přineseme vám anketu se známými osobnostmi, kteří propadli Pokémonu, chybět nebude ani interview s Josefem Kantorem z Conquestu (firma, která je výhradním distributorem produktů Nintenda do České republiky) a pochopitelně recenze herních titulů Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition, Pokémon Pinball (obě GameBoy), Pokémon: Snap a Pokémon: Stadium (Nintendo 64).

  • Autor:




    Nejčtenější

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Naughty Dog
    Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

    Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

    Tekken 7
    Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

    Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

    Cyberpunk 2077
    Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

    Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

    Divinity Original Sin 2
    Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

    Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

    Další z rubriky

    Tracer z Overwatche
    Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

    Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

    Hobo: Tough Life
    Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

    O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

    Triss Ranuncul - Zaklínač
    KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

    Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

    Grafton Recruitment Praha
    Software tester - Automation

    Grafton Recruitment Praha
    Praha
    nabízený plat: 45 000 - 65 000 Kč

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.