Fenomén Pokémon už řádí i v Čechách

  • 471
V roce 1995 byl v Japonsku veřejnosti poprvé představen Pokémon - virtuální svět umělých zvířátek, trenérů, dobra a zla. Svět fantazie a virtuální reality elektronických her, v němž se pohybují, žijí a jednají divocí Pokémoni nadaní neobyčejnými schopnostmi. Tento týden se do něj v rámci našeho tématu ponoříme i my.
Fenomén Pokémon - hry, tričko, karty, žvýkačky, časopisy...

V roce 1995 byl v jedné asijské zemi, konkrétně v Japonsku, veřejnosti poprvé představen Pokémon - virtuální svět umělých zvířátek, trenérů, dobra a zla. Svět fantazie a virtuální reality elektronických her, v němž se pohybují, žijí a jednají divocí Pokémoni nadaní neobyčejnými schopnostmi. Tito se učí novým, rostou, trénují se, zdokonalují se a hráč je v roli trenéra vede k vítězství nad negativními silami, silami zla i nad slabšími Pokémony.

Jak už asi všichni víte, s Pokémonem přišlo Nintendo, firma specializující se na videohry (aktuálně Nintendo 64, GameBoy Color, ve vývoji pak GameBoy Advanced a Nintendo GameCube) a z jedné malinkaté kazetky (resp. ze dvou - Pokémon Red a Pokémon Blue) se rázem stal celosvětový fenomén, kterému se nevyhnulo snad žádné malé dítě. No a jak už to tak bývá zvykem, uplynulo několik let od počátku celosvětové mánie a díky seriálu na TV Nova se známost a věhlasnost produktů Nintenda, zejména GameBoye, rozšířila i v České republice a ruku v ruce s prodejností těchto handheldů rostly také údaje značící množství prodaných kusů některé z her s tématikou Pokémon.

Pokud jde o samotný vzhled hry Pokémon - obsáhlou recenzi Pokémon Red verze si můžete přečíst v jiném článku na našich stránkách, ve stručnosti je asi nejdůležitější zmínit, že jde o adventure/RPG hru, v níž se musíte snažit získat 150 různých Pokémonů v případě Red/Blue verze a 250 (150 stávajících + 100 nových) v případě na trh nedávno uvedené Silver/Gold verze. Toho však docílíte jen trpělivostí, usilovnou pílí a poctivým trénováním všech Pokémonů, které již ovládáte a vedete v boji.

GameBoy Color + Pokémon Red (vlevo) a Pokémon Pinball (vpravo)

Jak už jsem nastínil v závěru minulého odstavce, získávání nových Pokémonů také závisí na výsledku jednotlivých soubojů. Ne, nebojte se, žádného krveprolití se nedočkáte, trenéři bojují čistě a čestně, o tom se ale rozepisovat nechci. Nyní se totiž dostanu k tomu, co hráče drží u handheldů či televizních obrazovek s konzolí dlouhé hodiny - multiplayer. V případě GameBoy Color verze se totiž trenéři spojí pomocí Game Linku a mohou Pokémony jednak vyměňovat a jednak mohou o nové potvůrky do své "sbírky" svádět souboje.

Kromě multiplayeru tu potom máme "multi-platforming", čili fakt, že své Pokémony z GameBoye můžete přenést a využívat jejich síly také ve hře Pokémon Stadium určené pro Nintendo 64. Na velké televizní obrazovce se pak před vámi otevře "úžasný barevný trojrozměrný svět" (citace z tiskové zprávy, nicméně se s ní dá v zásadě souhlasit :-)) plný Pokémonů, čehož však díky transfer packu můžete docílit i hrou přímo z GameBoye.

K celosvětové oblibě Pokémonu by však dozajista nestačily pouze hry pro GameBoye a Nintendo 64, masy pařánků si totiž žádají své a v této chvíli přichází na řadu geniální marketing Nintenda. I díky němu následně spatřil světlo světa seriál čítající 156 dílů, který začal v září běžet také na TV Nova (rozebereme si jej zítra). A jak správně předpokládali držitelé licencí Pokémon v rámci jednotlivých odvětví herního, textilního a potravinářského průmyslu, tento se dočkal obrovského ohlasu ze strany veřejnosti i v České republice a spolu s ním rapidně vzrostl zájem o GameBoye, Nintendo 64 a pokémonní tituly na tyto herní platformy. Lidé z Conquestu si nyní jistě mnou ruce, což mi ostatně potvrdil i šéf firmy Josef Kantor, podle nějž podzimní zájem veřejnosti předčil veškerá očekávání.

Karetní hra Pokémon

Podobný růst zájmu zaznamenala také karetní hra Pokémon, která se u nás šíří díky společnosti ADC Blackfire Entertainment, s.r.o. Karetní hra, která v sobě spojuje sběratelství, obchod a zábavu, se pro změnu zrodila v USA a i ona se bleskurychle rozšířila do celého světa. Vaším úkolem je nejprve si koupit základní balíček pro dva hráče - začátečníky za necelé čtyři stovky a pak se můžete ponořit do víru vášně a hrát co je libo. Ovšem je jasné, že se základní balíčkem, chcete-li se hře opravdu věnovat, dlouho nevystačíte a ve chvíli, kdy ve vás propukne herní a sběratelská vášeň, začnete si dokupovat balíčky pro pokročilé (399,- Kč) a pro experty (129,- Kč) bez ohledu na jejich cenu. Přímo úměrně vynaloženým nákladům se pak sice zvyšuje také cena vaší "sbírky", ovšem jde-li o můj skromný a nezaujatý názor (jsem totiž naštěstí fenoménem Pokémon zcela nedotčený), ty peníze za to nestojí. Ne, nebijte mě, je to jen můj názor a vím, že i u nás si hra získala stovky (možná už tisíce) příznivců. Navíc se dá očekávat, že jejich počet ještě vzroste, neboť i v České republice by měla být v blízké budoucnosti spuštěna Liga Pokémonů.

Když už jsme u té zábavy a pořád se bavíme o televizním seriálu, bylo by asi dobré zmínit fakt, že o Pokémonech byl natočen také celovečerní film (u nás by měl mít premiéru na jaře příštího roku) a všechny v televizi uváděné díly je možné získat také na videokazetách, u nás jsou zatím k mání tři tituly: Pokémon: Chci Tebe, Pikachu, Pokémon: Záhada měsíčního kamene a Pokémon: Sestry z Ceruleanu. O dva první jmenované jste mimo jiné mohli minulý měsíc soutěžit i na BonusWebu a věřte tomu, že soutěž s tématikou Pokémon to na našich stránkách nebyla rozhodně poslední.

Pokémon předměty mimo her od Nintenda

Nejen zábavní průmysl však na celosvětovém fenoménu vytřískal "finanční peníze" :-), jak jednou v podobné souvislosti prohlásil můj bývalý profesor v dobách, kdy jsem ještě coby student navštěvoval střední školu. Svou polívčičku si totiž přihřáli také firmy pohybující se v textilním a potravinářském odvětví. Na podzim totiž rapidně rostla poptávka po nejrůznějších textilních výrobcích, hlavně tričkách a mikinách, ovšem na některém diskusním serveru jsem zaznamenal i dotaz na trenýrky s potiskem Pokémonů :-). Spolu s textilem se pak u nás začaly prodávat i Dunkin žvýkačky s potisky, obtisky a já nevím čím vším ještě s tématikou Pokémon a i ty patří, kupodivu, v České republice mezi nedostatkové zboží.

Závěrem nechám ještě promluvit čísla:

  • Ve světě již bylo prodáno přes 65 milionů her s tématikou Pokémon
  • Za prvních šest dní po uvedení v Evropě byl prodán milion kusů hry Pokémon Yellow, což je nový světový rekord. Celkem bylo v Evropě prodáno přes 9 milionů her s tématikou Pokémon
  • Počet prodaných her Pokémon je téměř stejný jako počet prodaných GameBoyů, v roce 2000 se očekává 10 milionů prodaných her Pokémon pro Nintendo
  • Každý díl televizního seriálů Pokémon sleduje průměrně 6 milionů dětí

    No a co vám v rámci tohoto tématického týdnu nabídneme v dalších článcích? Rozebereme si televizní seriál a cenzuru na TV Nova, přineseme vám anketu se známými osobnostmi, kteří propadli Pokémonu, chybět nebude ani interview s Josefem Kantorem z Conquestu (firma, která je výhradním distributorem produktů Nintenda do České republiky) a pochopitelně recenze herních titulů Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition, Pokémon Pinball (obě GameBoy), Pokémon: Snap a Pokémon: Stadium (Nintendo 64).


  • Témata: Průmysl, virtuální