Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 06 – Show must go on!

  12:03aktualizováno  22. září 4:37
Nemalé peníze plodící perpetum mobile made in EA se s obdivuhodnou bezproblémovostí dočkalo další svíčky na svém narozeninovém dortíku a podbízivě láká k jeho dalšímu nakousnutí. Takže opět: „další FIFA – konečně nebo už zase?!“

FIFA 06 Fairytales of yesterday ...
Čas si to kolem nás šine s nekompromisní setrvačností a bez pardonů si bere sebou s jeden náš pátek za druhým. Jediné, co mu my bezmocní přihlížející s těly věku otevřeným dokořán můžeme na oplátku provést, je mu to jeho k uzoufání vytrvalé šinutí začít měřit. Na vteřiny, hodiny, dny, minuty, roky, měsíce či na FIFY(časová jednotka rovnající se přibližně jednomu roku). Obzvláště pak poslední zmíněná časová jednotka je velmi rafinovaně vymyšlenou veličinou, protože se škodolibostí nám vlastní času posměvačně ukazuje, že ať si pádí dopředu, jak chce, ani za několik FIF dohromady prostě některé věci změnit či posunout vpřed ani on nedokáže. A ne a ne a ne. Jak je v historických prací kupříkladu tady nebo třeba tady názorně zdokumentováno, FIFA je času i pokroku vzdorná. Jistě, tu a tam se objeví nějaký ten nový uplift jejích předností a stejně tak pokaždé se jí každým rokem vpustí do krve jeden nový nápad dobrý a jeden nový nápad špatný, ale to jsou jen zastírací manévry před skutečností, že některé věci se prostě nemění. A jádro FIFY se času ani přes všechny ty uplifty a transfúze změnit nepodařilo. A to je dobře i špatně zároveň.

FIFA 06

FIFA 06 nabízí opět konečně tak trochu nově koncipovaný ovládací systém.

will grow, ...
Dobře proto, že každá další FIFA je svým způsobem pro její oddané kupující fanoušky jistota. Když sáhnou opětovně do peněženky proto, aby mohli posléze sáhnout do regálu pro FIFU 06 tak i bez recenzí vědí, že dostanou za svoje peníze fotbal licencovaný od hlavy přes zadnici až k nehtu na palci u nohy, s mimořádně širokou databází skutečných hráčů i skutečných celosvětových lig, s výjimkou naší kapříkářské. Vědí, že dostanou po všech stránkách solidně odvedenou práci, jejíž výsledek se bude naoko podobat skutečnému fotbalu, aniž by ale přetrhal a zapřel svoje arkádové kořeny.

Dobře je to i proto, že neměnnost jádra hry dovoluje jejím autorům za relativně dosti krátkou dobu na něm dál stavět a dál FIFA 06 rozvíjet tvář hry každoročním vydáváním dalších a dalších dílů. Uplift tady, transfúze novinky sem, drobnost tuhle a semhle a pravidelný přísun nového materiálu fanouškům je zajištěn. A fanoušci mají svoje jistoty rádi. V kruhu zamotaná evoluce pomalého a postupného vývoje dokáže nejen díky zajištění každoročních jistot být přínosnou pro všechny zúčastněné. Ale pouze v případě, že není něco shnilého v jádře, na kterém staví. Jinak to, co dobře jest, ve své příčině špatným je zároveň.

but never die.
FIFA 06 je toho dokonalým příkladem, protože tohle je po dlouhé době zosobněná dřeň série v ničím nezkreslené podobě. EA se konečně po dvou letech víceméně špatných experimentů rozhodli od nich sebekriticky zcela upustit, nesnažit se dál naučit nefunkčnost fungovat a vrátili se k osvědčenému. Ke kořenům. A k inspiraci Pro Evo Soccerem. V prvé řadě to znamená, že FIFA 06 je tak zcela a ve všech ohledech důkladně očištěna od nešťastného a neefektivního konceptu „Off the ball“. Byť autorům trvalo dva roky, než na jeho omezenost přišli, je na místě menší „hurá“. Hurá. Jediným, kdo z balíčku „revolučních“ nápadů EA za poslední FIFA 06 roky přežil, je loni představený dílčí prvek hry „first touch“, který vám umožňuje nadále s trochou cviku stejně efektivně přebírat přihrávky a obhazovat obránce. Staré nefunkční nápady jsou tak pryč, nové po letech naštěstí tentokrát žádné. Ve výsledku se tak FIFA 06 hraje skoro stejně jako na počátku milénia, kdy série objevila realistickou fyziku pohybu míče. Skoro.

Kupa licencovaných světových lig je fajn, atmosféra je fajn, skutečná jména a skutečné stadiony jsou rovněž fajn.

Tady přichází ke slovu v řadě druhé konečně nepokrytá inspirace PESem. FIFA 06 nabízí opět konečně tak trochu nově koncipovaný ovládací systém, který je tentokrát co do rozložení tlačítek už prakticky zcela identický s tím, který roky nabízí PES. Pro ortodoxní fifaře je tu samozřejmě možnost používat ten starý, rozšířený o pár v PESu osvědčených fintiček (narážečka vzduchem, lob, prudký centr po zemi apod.). Bohužel sice ovládání není nadále plně konfigurovatelné, ale oba ovládací systémy jsou v rámci fotbalových her natolik zažité, že byste neměli mít s výběrem vhodného problémy. Konečně FIFA 06 nabízí rovněž FIFA 06 možnost zapínat a vypínat čtyři ofenzivní a defenzivní strategie přímo během hry a stejně tak měnit celkové útočné naladění týmu. Konečně přestal „Off the ball“ prznit rozehrávání standardních situací, které je nyní možné rozehrávat aspoň z poloviny tak volně, jako v PESu. Konečně je možné si nastavit i rychlost automatického přeblikávání hráčů. Konečně FIFA převzala to, co už roky skutečně funguje a mohlo by tedy fungovat i zde.

Inspirace PESem je to s ohledem na kvality nejlepšího jistě chvályhodná, nicméně problémem je, že ostřílení hráči fotbalových videoher se z „novinek“ FIFY 06, které PES nabízí už roky, prostě na zadek neposadí. A protože žádné vlastní nové nápady k vyzkoušení a experimentování FIFA 06 nenabízí, budou v ní ti zkušenější okamžitě jako doma. Jenže bez novinek strhávajících pozornost na sebe a vyžadující trochu toho učení je okamžitě vidět, co je vlastně u FIFY doma špatně. Jádro. FIFA 06 bez skutečných novinek je hrou na jádro ořezanou. Hrou, kde nejde házet vinu na nefunkční novinky, protože žádné nefunkční novinky tu tentokrát nejsou. Z PESu převzaté věci fungují, ale právě tím, že fungují, jasně ukazují, že roubování sebelepších FIFA 06 nápadů nepomůže, když nezměníte to základní. Klíčový a dlouholetý problém FIFY, který je s každým dalším novým PESem víc a víc viditelnější. Dynamiku hry.

Jádro FIFY se času ani přes všechny ty uplifty a transfúze změnit nepodařilo.

Pokud si FIFU 06, která se hraje – co se ovládání a možností ovládání týče – prakticky stejně jako PES, pustíte po zkušenostech s prakticky libovolným PESem, uhodí vás ten zásadní rozdíl mezi nimi do očí okamžitě. Fyzika pohybu, byť má stále hodně co dohánět, je v pohodě, ovládání i jeho možnosti jsou taky v pohodě. Ale to tempo, to tempo. Přihrávky jsou k uzoufání pomalé, přihrávky do běhu většinou díky tomu nefunkční, střely i centry těžkopádné, což se promítá i do ovládání. To je sice koncepčně v pořádku, ale citlivě mu chybí ladná rychlost a intuitivnost ovládání PESu a je těžkopádnější, než by bylo zdrávo. Ano, je takové, FIFA 06 jaké bylo vždycky, jen je to tentokrát mnohem jasněji vidět. Dynamičnost nepostrádá jen ovládání, ale i hra samotná. Jednotlivé řady se opětovně prakticky nedoplňují a hrají pozičně děsně staticky, což jen umocňuje pomalé tempo hry. Nutno nicméně proti předchozím dílům přiznat autorům alespoň dílčí zlepšení. Tu a tam je vidět snaha aspoň záložníků, byť poněkud zmateně, vyrazit v protiútoku do přečíslení a obrana se rovněž snaží vysouvat se při ofenzivní náladě aspoň k půlce hřiště, díky čemuž jsou konečně aspoň občas možné brejky. Proti předchozím dílům pokrok. Proti PESu, kde tohle funguje a to mnohem lépe už od prvního dílu, nic nad čím by se dalo jásat.

Statičnost a nedynamičnost FIFY 06 je nadále nejen důsledkem těžkopádnějšího ovládání, ale i opětovnou absencí propracovanějších taktických možností a absencí skutečně kvalitní AI, bez níž jsou ostatně propracované taktické možnosti k ničemu. Jsme-li u nich, tak krom zmíněné možnosti zapínat pár strategií přímo ve hře nadále veškeré žádné nejsou a možnost určovat obráncům hraní osobky to rozhodně nezachrání. AI vašich spoluhráčů je sice o poznání lepší než minulý rok, ale jistá FIFA 06 neschopnost řad se vzájemně doplňovat, mnohdy zmatené křižování útočníků či poněkud nevyváženě reagující gólmani (střely z malého vápna lapají bez problémů, se střelami z boku k vzdálenější tyči a hlavičkami z větší vzdálenosti mají jejich reflexy poněkud větší problémy) jsou až příliš okatými problémy na to, aby dojem ze zlepšení mohl být nějak výrazněji pozitivní. Bez toho, aniž by FIFA změnila AI, taktické možnosti a ovládání k lepšímu, si nemůže dělat nároky na skutečnou změnu dynamiky hry. A bez toho si nemůže dělat sebemenší nároky na to, aby mohla sehrát vyrovnanější partii s PESem a být tak skutečně prvoligovým fotbalem. Jen vykrádání nápadů a osvědčených modelů nestačí a stačit nebude, dokud se nezmění právě dynamika hry samotné.

FIFA tady, FIFA tam, všude kam se podívám

Jedním z důvodů úspěchu i popularity FIFY byla a je skutečnost, že Fifa je prostě všude a na všem. Protože se EA tento dlouhá léta praktikovaný recept osvědčil, nehodlá jej šoupnout ze základu na lavičku pro horší časy. Na tom by samo o sobě nebylo nic zas tak zvláštního nebýt faktu, že letos se nám kolbiště videoherního trhu poněkud rozrostlo a Fifa 06 se tak dočká rekordního a až absurdně vysokého počtu verzí. Krom tradiční čtverky v podstatě totožných verzí pro PC, PS2, Xbox a GameCube nás čeká poněkud odlišná verze pro PSP a především graficky nejvyspělejší verze pro Xbox 360. A můžete se vsadit, že FIFA 06 patrně nevynechá ani možnost být u launche PS3, nebude-li až příliš blízko mistrovství světa, kdy pochopitelně přijde upravená verze v podobě fifovské World Cup edice, která bude opět minimálně na všechny zmíněné formáty. Když to tak všechno posečítáme, dostáváme se minimálně k 13ti verzím té samé hry. Půjde-li to tak s rozrůstáním FIFY dál a dál, trhne možná za chvíli v počtu verzí jedné hry i samotný Tetris:-).

On and on ...
Klady a zápory

Plus Licence na všechno
Plus Očista od konceptu "Off the ball"
Plus Ještě více PESové ovládání
Plus Žádné nové experimenty

Mínus Stále stejně nedynamická hra
Mínus Slabší AI a malé taktické možnosti
Mínus Identická grafika jako minulý rok
Mínus V jádru pořád stejná FIFA

A jsme opětovně tam, kde každý rok. U nezbytného závěru vyplývajícího ze srovnání FIFY s úřadujícím mistrem, které pro ní opětovně nemůže vyznít pozitivně. U opětovného zopakování fráze, že i když FIFA 06 nemá na nejlepšího, neznamená to, že je špatnou hrou. Není. Manažerský mód je fajn, byť je prakticky stejný jako loni. Kupa licencovaných světových lig je fajn, atmosféra je fajn, skutečná jména a skutečné stadiony jsou rovněž fajn. Komentář je výborný, grafika stejná jako vloni jen s horším snímkováním je taky ještě pořád na úrovni. Všechny ty každoroční jistoty jsou fajn a herně je FIFA 06 určitě díky očistě a většímu „zPESovatění“ kvalitnější než minulý ročník. Ale, vem to čert. FIFA 06 pořád o tolik zaostává za PESem, že kvitovat pomalý posun vpřed v dílčích věcech lze jen stěží, když je evidentní, že je zapotřebí skutečně výrazná změna samotného jádra hry. Ano, FIFA 06 JE dobrou hrou, ale to je na tak dlouho se vyvíjející a tak známou sérii už dneska trochu málo. Nota bene, když je PES5 za dveřmi.

FIFA 06
Výrobce/Vydavatel EA/EA
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 2200 kB
Verdikt: Díky úplnému očištění od zbytečných experimentů lepší FIFA než vloni, ale bohužel nic víc.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Další z rubriky

Hearthstone: Kobolds and Catacombs překvapil režimem pro jednoho hráče

Hearthstone Kobolds & Catacombs

Nejnovější expanze Kobolds and Catacombs karetní hry Hearthstone zaujala novým režimem pro jednoho hráče, jinak ovšem...

Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru

Star Wars Battlefront II

Multiplayer očekávané akce Star Wars Battlefront 2 hodnotíme ve dvou. Zatímco Honza Srp je za toho hodného, role kata...

RECENZE: Fallout 4 VR je pro nadšence povinnost, škoda nic moc ovládání

Fallout 4 VR

DOOM VFR od Bethesdy byl velmi milým překvapením. Podařil se port postapokalyptického Fallouta 4 do virtuální reality...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz