Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 10: malými krůčky vpřed

  0:01aktualizováno  0:01
Ani tentokrát nebude PC verze totožná s tou konzolovou. Přesto se ale můžeme těšit na realističtější požitek z virtuálního fotbalu.

Kdo se při spatření čísla deset v názvu hry nezasní, není správným fotbalovým fandou. Vždyť desítka zdobila dresy těch největších fotbalových hvězd a špílmachrů. Za všechny jmenujme Maradonu, Pelého či Platiniho.

A jelikož i další díl oblíbené fotbalové série FIFA od Electronic Arts nese v názvu tuto číslici, vyvolává to oprávněná očekávání. Nicméně podle dojmů zahraničních novinářů z počítačové verze to nebude zase tak slavné.

Fifa 10

Po překvapivém náběhu na realistické zpracování v předchozím díle se tentokrát PC verze zjevně drží opět malých krůčků vpřed. Verze pro konzole (Playstation 3 a Xbox 360) budou zavazující číslici přece jen více poplatné. Jak je už ostatně zvykem od doby, co se vyvíjejí v podstatě dvě verze hry, i když už se začínají sbíhat.

FIFA 10 Hráči, kteří dají na grafické pozlátko se mohou těšit na to, že míč bude menší a tím pádem v poměru k okolí realističtější a hráčské dresy budou moct překrývat i kalhoty a nebudou vždy jen zastrčené za pasem. Tolik zhruba vylepšení v tomto směru. Že je to příliš málo?

Nu dobrá, ještě je tu vylepšené nasvětlení. To znamená, že se dočkáte propracovanějších a skutečnosti více odpovídajících stínů i světelných odrazů. Ani tak ale FIFA 10 na počítačích nedosáhne grafických kvalit verzí pro Xbox 360 a Playstation 3. Autoři pro tuto skutečnost neustále hledají nějaké výmluvy, ale vzhledem k tomu, že se těmto konzolím vyrovnají dnes i průměrné sestavy, pomalu jim dochází střelný prach pro argumentaci.

Docela seFIFA 10 divíme, proč se hráči na PC nemohou těšit z tolika animací jako na konzolích. To by výpočetní výkon tolik nezatížilo. Na konzoli tak uvidíte celou řadu opravdu pěkných manévrů, jako například zamezení přihrávce nohou vystrčenou do zadu. Na počítači nic takového nečekejte.

Technické nedostatky by měla FIFA 10 na PC nahradit herními novinkami. Zejména potom tou, která nese název "Team Styles". Jde zkrátka o herní styl jednotlivých týmů, který je u nich jasně preferován před jinými. Podle něj se potom spoluhráči i soupeři chovají. Například může jít o styl útočení po křídlech a nakopávání centrů před bránu, případně přímočaré kontry, kdy tým běží za pomoci rychlých útočníků vpřed, jen co se mu podaří získat míč.

Docela potěší, že tyto taktiky ctí skutečně celý tým, včetně brankářů. Jakmile gólman týmu založeného na kontrech dostane míč, běží s FIFA 10 ním co nejdále od brány, kde ho nakopne hodně daleko dopředu.

Celkem bude ve hře šestadvacet těchto charakteristik (třeba ještě hra na krátké přihrávky nebo ofsajdové pasti), přičemž každý tým jich bude mít několik, ale v jiných kombinacích a poměrech.

Tyto základní výchozí taktiky bude ale možné v určitých případech deaktivovat. Když například s kontrujícím týmem zjistíte, že nastupujete proti silně defenzivnímu soupeři, vyplatí se na kontry rezignovat, jelikož by byly kontraproduktivní. O tom, jak je váš soupeř založen, se dozvíte ze skautského reportu před každým zápasem.

Ten informuje o herním stylu soupeře i o jeho největších hvězdách, na jejichž individuální schopnosti je zapotřebíFIFA 10 dát si pozor. Například v Chelsea se motá všechno kolem ústředního hráče Franka Lamparda. Jakmile se vám ho podaří "vymazat", je cesta k úspěchu volnější.

Změnou prošla střelecká fáze. Ve FIFA 10 půjde o to, jak dlouho podržíte tlačítko pro střelbu. Pokud tak učiníte jen krátce, vystřelíte sice přesně, ale slabě. V případě, že gólman stojí správně, nedělá mu problém střelu chytit. Silní kopy už jsou složitější, jelikož je třeba držet tlačítko déle. Když to přeženete, napálíte sice pecku, ale desítky metrů od brány.

Silnější centry se hůře hlavičkují, proto po nich nebude padat tolik gólů jako ve FIFA 09. Kdo přitom stojí u míče špatně, nebo k němu nemá úplně dobrý přístup, vystřelí, přihraje či nacentruje tak jako tak špatně.

FIFA 10 Autoři slibují opět o něco realističtější fungování brankářů. Centry či střely mají častěji vyboxovávat, případně je vyšťouchnout nad břevno konečky prstů, což je sice roh, ale pravděpodobně i zachráněný gól. Když navíc soupeřův útočník překoná obrannou linii a z větší dálky se řítí na bránu, gólman často vyběhne a snaží se mu míč sebrat od nohou.

Ačkoliv FIFA 10 podle řady dojmů stále působí rychlejším dojmem než skutečný fotbal, nesprintují hráči s míčem už tak rychle jako ti bez míče. Kromě toho byl vylepšen systém duelů jeden na jednoho, ať už je míč na zemi nebo zrovna ve vzduchu. Souboje budou zábavnější i realističtější.

Také pro manažerský mód slibují autoři vylepšení. Ligové tabulky tak mají působit o poznáníFIFA 10 důvěryhodněji. A ne jako ve FIFA 09, kde ty nejlepší týmy v daných ligách končily až příliš často na nesmyslně nízkých místech. Nikoliv zásadní, ale příjemné je, že ochozy na stadionu budou zaplněny podle skutečné návštěvnosti zápasu.

Kdo doufal, že tentokrát už se PC a konzolová verze sejdou v totožnou hru, bude zklamán. Nic takového se ani ve FIFA 10 nechystá. Na druhou stranu, rozdíly už nejsou zase tak kolosální a FIFA 10 bude i na počítačích pravděpodobně dobrou, zase o něco realističtější hrou, která se bude moct postavit i Pro Evolution Socceru 2010.

Autor:




Nejčtenější

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.