Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 10 se od minule příliš nezměnila

  0:02aktualizováno  0:02
Na konzolích si hráči užívají kvalitní sportovní hry a my PCčkáři živoříme. Bohužel, ani letošní FIFA nepřináší zlepšení.
62

FIFA 10

Platforma: PC
Výrobce: EA Games

  • docela dobře hratelný fotbal
  • rozšířená možnost pohybu a týmové styly
  • minimum změn v samotném jádru
  • stárnoucí technické zpracování

Kdo by čekal, že se letos tato série pochlapí, bude zklamán. Autoři nám předhodili téměř totožný titul jako minule a i přes některé změny se hraje pořád téměř stejně. Pokud ale nemáte vysoké nároky, chvíli vás zabaví.

Herní karta

FIFA 10 (PC)

FIFA 10 (PC)Sporty na PC byly od nástupu nextgen konzolí odsunovány na druhou kolej. Loňské NHL ukázalo, že někdy je lepší nic než něco, a solidní zábavu jsme si užili pouze u simulátorů fotbalu a basketu. Nová FIFA je tady a o revoluci se nejedná ani za mák.

Stejně jako loni se reklamní materiály o nových vylepšeních týkají spíše nextgen verze, zatímco ta počítačová přináší jen drobné posuny v hratelnosti. Kdo byl znechucen před rokem, nepošmákne si ani letos a s trochou zármutku musím konstatovat, že je nám předkládána podobně těžkopádná kopaná jako minule.

Přesto některé překvapím a začnu novinkami, které nejsou nijak světoborné, ale najdou se. Nejvíc ze všeho hru posouvá dopředu nový systém driblingu a pohybu obecně, jenž hlásá cosi o 360 stupních. Naši fotbalisti se v základním běhu pohybují do více stran než tradičních osmi, což samozřejmě záleží i na zvoleném ovladači.

FIFA 10 (PC)Rozhodně jsem neměl pocit, že by se jednalo o 360 stupňovou kontrolu, ale posun ve volnosti pohybu je dost znatelný.

K mému velkému překvapení jsem nebyl nucen využívat pro mě složitých, často krkolomných kliček a vystačil jsem si pouze se šikovnou změnou směru a posléze rychlosti, díky níž jsem obešel protivníka. Aspoň někde se tak FIFA přiblížila sérii Pro Evolution Soccer.

Vraťte se k poslední větě třetího odstavce a povšimněte si slova "naši". Bohužel, tohle svěží vylepšení zůstalo na půli cesty a soupeřům zřejmě nikdo neřekl, že už nejsou omezeni osmi směry klusu. Škoda, ale takhle se nedá mluvit o nějaké globální změně hratelnosti; zajímavá vychytávka přiblížila skutečným lidem pouze naše svěřence.

>> Stáhnout demo v češtině z BW (1,73 GB) <<

Druhou podstatnější novinkou jsou týmové styly, které ovlivňují počínání všech mančaftů ve hře. Jeden ctí zásadu betonu s rychlými protiútoky, druhý spoléhá na sílu svého hrotového útočníka a další třeba dává přednost bleskové hře po stranách.

FIFA 10 (PC) 

O taktickém ražení každého týmu jste informováni bezprostředně před zápasem. Máte tak představu, co očekávat a na co se připravit. Ve hře se pak styly projevují, avšak neměl jsem pocit, že by se situace od ročníku 09 výrazněji posunula.

Celý zápas můžete tým drtit, abyste dostali dva góly z rychlých protiútoků. Takový je ale fotbal a i když vlastně autoři jen zvýraznili to, co již ve hře nějaký čas je, jedná se o sympatický prvek.

FIFA 10 (PC)Velkou devizou vylepšení se stává možnost naordinovat pokyny i hráčovým ovečkám. Máte-li představu, jak by měl váš tým kopat, nic vám nebraní, stejně tak vás nenutí využít stylů u svého mančaftu.

Například já jsem typem "manažera", jenž upřednostňuje rychlou hru po stranách a popravdě řečeno, k cíli jsem došel i bez týmových stylů.

Přesto jsem s touto možností chvíli laboroval, a objevil jsem přesně to, co by mohli mnozí očekávat. Hlavní část iniciativy zůstává samozřejmě na nás a styly víceméně ovlivňují nabíhání a poziční hru. Dobré je, že jsem drobné změny vskutku zpozoroval, a když jsem krajním obráncům naordinoval útočnější cítění, tak si skutečně nabíhali do volných prostorů po stranách.

Sportovní hry na PC, aneb fotbal zatím odolává

FIFA 10 (PC)Kdo to myslí se zmíněným žánrem jen trochu vážně, již dávno přesedlal na konzole. Nejdřív byly tamější verze daleko kvalitnější, teď už v některých případech máme jenom je. Tedy alespoň co se týče u nás populárního hokeje nebo třeba golfu.

Přitom letošní ročník nemusel být pro fanoušky hry s pukem tolik tragický. Jednoho krásného dne se objevila milosrdná zpráva, že již lidé z EA Sports nebudou recyklovat svou sérii NHL a podobně hezkého dne prosáklo na svět tvrzení, že se objeví stejnojmenná série od 2K Sports.

Co čert nechtěl, první zpráva se vyplnila a ta druhá vzala za své. Napjatě očekávané náhrady jsme se tak nedočkali. V případě basketu od stejné společnosti mohou být fanoušci o něco veselejší, protože si ho, stejně jako loni, zahrají.

Abych se ale dostal k jádru pudla. Kromě košíkové se opět dočkáváme i fotbalů, což je zřejmé z dnešní recenze. Naštěstí lze mluvit v množném čísle, a kromě drobounce obměněné Fify se můžeme těšit na konkurenci, Pro Evolution Soccer, od vývojářů z Konami.

Byť jsem z nového PES zkusil zatím jen demo, můžu ledově chladný konstatovat, že Fifa letos PC králem nebude. Konami zapracovali na řadě změn, a pokud se počítačová verze nedočká extrémně zmršené podoby, užijeme si kvalitnější fotbal v jejich titulu.

Be A Pro již není v sérii nováčkem a i letos mám pocit, že vypadá lépe "na papíře" než ve skutečnosti. Vezměme to teoreticky: vytvoříte si nebo vyberete hráče, zařadíte ho do základní sestavy, usilujete o kapitánskou pásku nebo třeba místo v národním týmu. Až sem to zní velmi slibně.

FIFA 10 (PC)Ještě přidám a prozradím, že jsme se letos dočkali i šipek, kam nabíhat a označení hráčů, které máme obsazovat.

Během zápasu jsme pomocí ukazatele obeznámeni se spokojeností trenéra s naší hrou a dozvídáme se okamžité reakce (plus/minus) na předvedený výkon. Špatná přihrávka nebo ztráta míče rovná se body dolů.

Nezní to parádně? Ano zní, ovšem realita je trochu někde jinde. Prvním bodem neúspěchu je špatná kamera (kterou lze změnit) z třetího pohledu, kdy prostě a jednoduše nevidíte vše, co byste potřebovali/očekávali. Hlavní příčinou rozpačitosti tohoto modu je pak samotné jádro hry.

Vše by se totiž dalo odpustit, ale často tristní AI spoluhráčů ne. Během zápasů, jež jsem odehrál, si moji druzi počínali značně strojově a nijak výrazněji kreativní nebyli. Zkrátka se spoléhá na nás. Situace se liší i v závislosti na týmu, za který hrajete. Čtyřhvězdičkové mužstvo poskytne pro zabavení v Be A Pro daleko lepší podhoubí než dvouhvězdičkové. To je konec konců problém celé hry.

Možná jen nejsem cílová skupina modu a moje nároky jsou neúměrně vysoké, ale v klasické, týmové, hře jsem se bavil mnohokrát více.

Recenze PC verze FIFA 09

"Celkově se dá říci, že je FIFA 09 dobře hratelným fotbálkem pro nenáročné. Vylepšená grafika a nový systém ovládání jistě cílovou skupinu – běžného hráče – potěší. A to i co se týká on-line hry. Opět totiž nechybí například interaktivní ligy a online rozhraní je o mnoho přehlednější, než tomu bylo dříve."

Číst celou recenzi zde

Možnosti zde máme velmi podobné jako minule. Manažerský režim je beze změny a ostatní záležitosti, jako rychlou hru, snad ani nemusím představovat. Za zajímavější novinku tak lze označit pouze "Sezónu", ve které nejsme omezeni financemi a hrajeme za libovolný klub, jehož provedeme i poháry.

FIFA 10 (PC)K hratelnosti se dostávám až nyní, protože se až na zmíněné novinky nikam moc neposunula. Fifa na PC je pořád onen těžkopádný a do značné míry umělý fotbal, který sice zabaví, ale dech opravdu nevyrazí.

Neberte to tak, že bych hru nějak hanil, protože jsem se během hraní bavil. Přesto bych v dnešní době čekal víc.

Za plus považuji skutečnost, že jsem dával góly z různých akcí a mnohdy pohledných. Čas od času se ujal i dalekonosný pokus, ale střely obecně často končily buďto těsně mimo bránu nebo v ní.

Opravdu špatná je stále "lenost" hráčů a podivná fyzika míče. Naši svěřenci často přijdou o balon kvůli tomu, že jsme je nebyli schopni přinutit k výraznějšímu popoběhnutí. Balón se chová úplně stejně jako dříve a tady hodnotím kladně pouze jeho zmenšení.

FIFA 10 (PC)

Souboje o merunu se stále nesou v plytkém stylu, kde se o nějaké zajímavější hře do těla nedá ani mluvit. Drobné změny jsem si povšimnul u brankářů, kteří někdy více vybíhají. Na škodu je, že tento akt týmové vůle zpravidla působí zoufale a hloupě (viz. jeden z úseků videa). Často se stávalo, že gólman nesmyslně vyběhl z malého vápna do velkého a prakticky kompletně tak odkryl svou svatyni.

FIFA 10 (PC)Audiovizuální zpracování zůstalo přesně tam, kde bylo minule. To znamená, že v detailnějších záběrech si docela pěkně pokoukáme, ale během vzdálených pohledů opravdu jen těžko. Ono audio taky nijak nepřekvapí a dost často jsem měl pocit, že zápasům schází pořádná atmosféra.

Inu, ani letošní PC verze Fify díru do světa neudělá. Revoluce jsme se zatím nedočkali, a tak tu máme ten nenároční fotbálek jako u ročníku 09. Pár vylepšení sice autoři zapracovali, ale to staré zatuchlé jádro zůstalo. I tak se budete dost možná bavit, podobně jako já, a pokud nemáte žádná velká očekávání, pak u Fifa 10 nějaký čas vydržíte.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

62 %

Čtenáři

45 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 510 čtenářů



Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.