FIFA 12

FIFA 12

FIFA 12 vykračuje za obhajobou titulu nejlepší fotbalové hry

  • 17
Nový ročník populární fotbalové hry cílí na již spíše zkušenější hráče. Přinese novou fyziku kolizí hráčů, změny v obranném systému a slibuje i celkově vylepšenou umělou inteligenci počítačem ovládaných hráčů.

Jak je již zvykem, hrnou se na nás během letního "okurkového" období nové informace o fotbalovém králi posledních dvou sezon. Za toho je všeobecně považovaná série FIFA a její ročník 2012 má opět nakročeno k udržení pomyslné koruny. A jelikož se letošní léto fotbalově upíná především k přestupovému období, zbývá více prostoru pro virtuální kopanou a polemiku nad porcí oznámených novinek.

FIFA 12

Tou první a mohutně prezentovanou vlastností FIFA 12 má být Player Impact Engine, který se má starat, jak již název napovídá, o kolize hráčů. Ty už sice byly velice dobře zpracovány v současném ročníku, ale autoři se přesto rozhodli ještě přidat a podle dostupných videí se máme na co těšit. Mnohem větší roli totiž budou hrát fyzické parametry hráčů, ale i například směr, ve kterém ke kontaktu dojde, spolu se stabilitou jednotlivých borců.

V EA Sports s tímto samozřejmě již mají zkušenosti a my očekáváme, že bude ve výsledku záležet pouze na tom, jak se jim povede odladit jednotlivé hráčské vlastnosti, aby zbytečně nedocházelo k extrémně silové hře, což byl největší nešvar FIFA 10.

FIFA 12

Pokud se však vše povede, máme o zábavu postaráno, zápasům by to mohlo především mezi zkušenějšími hráči dodat na variabilitě. Jako zlomový prvek hratelnosti však vylepšení kolizního systému nepovažujeme, mnohem zajímavěji totiž znějí snad všemi aktivními hráči vymodlené úpravy umělé inteligence počítačem ovládaných hráčů.

Pro tyto účely autoři sáhli do šuplíku označeného jako Pro Player Intelligence. Tento vznešený název v sobě neskrývá nic jiného, než vylepšení stávající nedostačující umělé inteligence fotbalistů na (doufejme) nějakou věrohodnější úroveň. I ve FIFA 11 se totiž dost často stávají situace, kdy je sprintující útočník dobíhán pouze hráčem ovládaným fotbalistou, zatímco ostatní obránci nepospíchají na pomoc a v klidu vyklusávají.

Podobných chyb je ve hře hned několik a všechny spočívají v nedostatečně rychlém či kvalitním vyhodnocování situace na hřišti nejen samotným hráčem, ale i počítačem ovládanými fotbalisty. Nový engine tak má na starost lepší reakce hráčů, logičtější vyhodnocování a kvalitnější poziční hru.

FIFA 12

To se však neobejde bez další novinky zvané Tactital Defending. Taktické bránění tak nebude plně v rukou umělé inteligence, ale i vašeho vedení. Pozice hráčů, ale i vaše rozhodnutí udělat ten či onen zákrok, budou hlavním hybatelem úspěchu vaší obrany. Zní to pěkně, ovšem tento princip platil v každém virtuálním fotbalu od nepaměti, autoři si tak podle nás spíše dělají zadní vrátka pro chyby umělé inteligence, kterou je zřejmě pro tyto účely velice těžké naprogramovat.

Samozřejmostí však bude jistě ještě vyladěnější hra jednoho hráče, ve které se tolik námi popisované chyby nedějí. Hra více hráčů však bude opět klíčovou složkou hry, kdo to se značkou FIFA myslí vážně, určitě se těší v novém ročníku právě na ni.

Zranění a morálka

Zajímavostí mají být i reálná zranění, tedy kam to hráč "koupí", tam ho to bude bolet (konečně!), a bohužel pak i zachování morálky jednotlivých hráčů. Tento faktor je totiž velice ošidný. Těžko totiž říct, na jakých principech funguje, zbytečně tak ovlivňuje hru, alespoň tedy tak tomu je doposud. Jediná morálka, která má rozhodovat, je ta naše hráčská.

FIFA 12

FIFA 10 a pak hlavně FIFA 11 vyšlapaly novému přírůstku velice slibnou cestičku, protože virtuální zápasy se hrají jako na běžícím pásu. Těšit se samozřejmě můžete na nový a zase o krapet lepší Ultimate Team, který považujeme za vůbec nejlákavější multiplayerový mód minulého roku, ale naděje se skrývají i v novince jménem Footbal Club. Nový herní mód si má brát na paškál statistiky jednotlivých fotbalových klubů, fotbalistů a pak hlavně nás hráčů.

Praxe by měla lehce připomínat Live Season, tedy aktualizování formy jednotlivých reálných týmů do virtuální podoby, a to včetně zranění či hráčských statistik s možností sdílení výsledků na Facebooku a dalších sociálních sítích. Součástí má být navíc týdenní žebříček klubů sestavený z hráčských úspěchů. Dobrá zpráva je bezplatnost celého Football Clubu, čímž je předem zaručený úspěch tohoto módu.

Velká změna se pravděpodobně týká samotného ovládání, konkrétně driblování. To má být jemně zjednodušeno a vylepšeno o ovládání míče na místě. To pravděpodobně většina aktivních hráčů ocení, protože se kolikrát v jedenáctce stane, že hráč udělá pokaždé trochu jinou kličku, než ve skutečnosti provede virtuální fotbalista, a tím pádem se kličky v zápasech moc nepoužívají.

FIFA 12

To je pouze ke škodě fotbalu. Ale aby to náhodou s kličkami někdo nepřeháněl, budou vylepšeny i skluzy a zase o kousek oproti současnosti.

Zatím se tedy zdá, že změn bude plno, ale pokud se nepovede vylepšit umělou inteligenci hráčů na hřišti, nebude se jednat ve své podstatě o nic tak zásadního. Korunu krále virtuálního fotbalu to zřejmě i tak přihraje opět na stranu EA Sports, ledaže by se konkurence z Konami konečně pochlapila a s novým Pro Evolution Soccerem 2012 udělala větší skok, než tomu bylo v minulém roce.