Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový fotbal FIFA 13 přidává hráčům fotbalové mozky

aktualizováno 
Když společnost Electronic Arts oznámila hlavní změny pro letošní ročník fotbalové série FIFA, herní svět to nijak nevzrušilo. Hratelná ukázka na letošní výstavě E3 ale předvedla, že bychom se mohli po několika letech dočkat dalšího dílu s výrazným posunem vpřed.

Hlavní anoncované změny se týkaly především umělé inteligence fotbalistů a fyziky míče. Takto "na papíře" to zní samo o sobě dost fádně, zvláště pokud fotbalové hry již nějakou dobu sledujete. Ostatně tvůrci z EA oznamují prakticky každý rok nějaký "převratný" prvek, aby se nakonec jeho význam ukázal jako značně menší, než se původně zdálo.

Letošní novinky ale v sobě skrývají opravdu značný potenciál, přestože se s nimi stále pojí několik nejasností či pochybností.

FIFA 13

Nová umělá inteligence má za úkol zlepšit zejména pohyb hráčů, které přímo neovládáte. Hra vyhodnocuje situaci na hřišti, i co se týče rozestavení spoluhráčů i soupeřů, a podle toho pak "figurkami" pohybuje.

Nejde ale jen o hledání volných prostor, které se zatím mimochodem jeví jako vcelku rozumné. Třeba už jen tím, že počítač nenavádí hráče do nesmyslných pozic jen proto, že je tam zrovna nejvíc místa. Důležitou součástí je i úprava rychlosti běhu nebo změna trajektorie.

FIFA 13

Autoři to ilustrovali i na záběrech z reálných zápasů, kdy se inspirovali například příkladnou poziční hrou van Persieho před vstřelenými góly a snažili se tato pravidla v obecné rovině přenést do hry.

V ní to pak vypadá tak, že s jedním hráčem vedete míč k soupeřově brance záložníkem a začne se vám nabízet útočník. V případě, že je to k bráně ještě daleko, rozeběhne se nejrychleji, jak může. Pokud je ale váš hráč v okamžiku ideálním pro přihrávku tísněn soupeřem nebo nepřihraje z jakéhokoliv jiného důvodu, začne útočník zpomalovat nebo změní dráhu svého běhu tak, aby se vyhnul ofsajdové pasti. Ve většině případů se pak děje oboje zároveň.

Působí to velmi autenticky, a to jak na pohled, tak i při samotném hraní. Stejně jako v reálném fotbale tak například spousta nadějných akcí ztroskotá jen proto, že přihrávka přišla příliš brzy a příjemce stál v danou chvíli na nevhodném místě nebo že přihrávka přišla naopak už pozdě. Hrát efektivně, tak chce mít oči na více místech najednou a dívat se na celou hru trochu jinak než dosud.

FIFA 13

Otázkou ale zůstává, nakolik se tento prvek projeví i při změně taktiky. Konkrétně tedy v situacích, kdy potřebujete nutně vstřelit gól, a začnete tak před koncem zápasu sázet na taktiku "všechno dopředu". Bylo by totiž poněkud hloupé, kdyby se i v takovéto situaci snažili vaši hráči za každou cenu vyhnout ofsajdu a zmateně si hledali vhodná místa, místo aby se pokoušeli míč do brány zkrátka jakkoliv dotlačit. Odpověď producenta hry byla v tomto ohledu značně neurčitá a vyhýbavá, takže si budeme muset počkat až na nějakou delší seanci s touto hrou.

Změnu v přístupu si vyžádá i nová fyzika míče. Nejde jen o to, že se pohybuje více či méně reálně po trávníku, po střelách nebo po vyražení brankářem, ale zejména po přihrávkách. Tentokrát se totiž míč hráčům na kopačky ani zdaleka nelepí tak jako dřív.

FIFA 13

Zpracování přihrávek totiž s sebou nese i odskoky míče od nohy v míře větší, než jsme byli zvyklí. Přímým důsledkem tak jsou častější ztráty míče v situacích kdy hráč nemá dostatek prostoru pro zpracování. Zatím se tedy zdá, že bude potřeba adresovat míč pouze skutečně volným hráčům. Těm, kteří se nacházejí v blízkosti protihráče, totiž soupeř umí příjem a zpracování přihrávky dost kvalitně znepříjemnit.

Fotogalerie

Jistými úpravami prošla i funkce fyzické hry, kdy se hráči přetlačují o míč nebo o pozici, ale to jsme viděli již dříve a letos to nepředstavuje nic zásadního. V kombinaci s několika novými animacemi je to ale fajn. Skoro až vtipně, nebo jak to nazvat, působila například situace, kdy se dva hráči nohama zaklesli přes míč a snažili se ho vydolovat.

Na definitivní soudy budeme muset sice ještě chvíli počkat, ale co se týče prvních dojmů z hraní, bude mít nová FIFA rozhodně co nabídnout. Zejména v tom smyslu, že letošní změny ji mohou posunout zase o kus dál, respektive blíž ke skutečnému fotbalu.





Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.