Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Exkluzivně aktualizováno 
Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace, přesnější ovládání a návrat příběhu Alexe Huntera jsou těmi hlavními taháky.

Loňská FIFA 17 byl jednoznačný úspěch. Jako by nestačil přechod celé hry na nový engine Frostbite, dokázali autoři inovovat i celý žánr sportovních her a přidali do fotbalu příběhovou složku.

Chystaný letošní díl jsem si zkusil na akci EA Play v americkém Los Angeles. Zatímco u ostatních her se tvořily dlouhé fronty, evropská kopaná v USA nikoho příliš nezajímá. Díky tomu jsem měl dost času a mohl si vyzkoušet jak příběhovou kampaň, tak i obyčejnou hru proti opravdovým lidem, aniž by mi přitom někdo nervózně stepoval za zády.

Nová superhvězda

FIFA 18

Graficky FIFA 18 na první pohled příliš vylepšení nepřináší, posun k lepšímu poznáte, až když se dají hráči do pohybu.

Jak během oficiálního představení nového ročníku pravili populární komici Men in Blazers, jméno Alex Hunter bylo v roce 2017 tím nejžhavějším jménem ve fotbalovém světě. Komu se také povede během první sezony skórovat více než 360 milionů gólů, že?

Srandičky stranou, režim The Journey byl jednoznačný úspěch, a tak není divu, že ho nejen ihned okopírovala další série od EA (Madden NFL), ale že se dočká renesance i v letošní Fifě. Kdo by však sázel na to, že i tentokrát půjde o nějakou variantu klasického příběhu, jak chudý kluk ke štěstí přišel, bude na omylu. The Journey ve FIFA 18 začíná přesně tam, kde loni skončila, tedy ve fázi, kdy je mladík Alex na vrcholu popularity. Ale to má brzy změnit.

EA Play 2017

Přestože je FIFA jednou z nejprodávanějších her vůbec, na EA Play u ní byly suverénně nejkratší fronty.

Když přijde nabídka na přestup do Realu Madrid, Alex se navzdory doporučení rodiny příliš nerozpakuje a oznámí svůj úmysl odejít. To mu samozřejmě nemohou odpustit spoluhráči ani fanoušci, a tak Alex vypadává z A týmu a místo hraní jen posedává na lavičce. Když se pak ukáže, že ona nabídka byla vlastně jen podvod, ocitá se Alex v ještě horší situaci než před rokem. Podaří se mu získat zpět ztracenou důvěru okolí a navázat na předchozí úspěchy? To už je jen na vás.

V samotném příběhovém módu se toho moc nezměnilo. Soutěžní utkání se střídají s tréninky a dějovými animacemi, během nichž jen občas zvolíte jednu ze tří možných odpovědí. V zápasech se pak snažíte plnit speciální úkoly jako třeba vstřelit gól, nenechat se vyloučit či desetkrát přihrát. V EA se evidentně řídili okřídleným „nespravuj, co není rozbité“, a jelikož tento mód pořád působí neokoukaně, ani to příliš nevadí.

Zpátky už to nejde

Kapitolu samu o sobě představují sportovci. Na každoročních aktualizacích...

Díky motion captaringu je Ronaldo ve hře jako živý. Kdo ho nemá rád, bude trpět, protože je vidět úplně všude.

Nejdůležitější ze všeho je samozřejmě zpracování hry na trávníku. Snaživý chlapík od EA do mě chtěl v krátkém okamžiku nahustit všechny věci, na které se prý letos zaměřili. Celý tým lidí usilovně dřel po celý rok, aby přinesl tu nejlepší fotbalovou simulaci na světě, takže umělá inteligence je chytřejší, animace plynulejší, ovládání detailnější, grafika hezčí... podobných řečí budou propagační materiály plné, ale já vám tu spíše popíšu změny, kterých jsem si v těch několika zápasech opravdu všiml.

Na první pohled patrné jsou plynulejší animace hráčů. Přechody mezi jednotlivými pohyby jsou daleko rychlejší a přirozenější, díky čemuž hra působí opět o něco realističtěji a hlavně se lépe ovládá. Ono to nasnímání Ronalda pro motion capture asi opravdu k něčemu bylo, člověk má pocit, že hráči reagují na kvedlání gamepadem daleko přesněji. Trochu se změnil systém centrů, které nyní nabízí více variant provedení. Bude to chtít hodně tréninku, ale výsledkem je mnoho unikátních situací, ne jen opakování několika málo funkčních postupů.

FIFA 18

V režimu Ultimate Team si budete moci zahrát i s největšími legendami fotbalu jako Ronaldo Nazário, Maradona, Pelé, Lev Jašin a další.

Otestoval jsem jedním zápasem umělou inteligenci a žádná revoluce se nekoná, dokonce se obávám, že zůstane i nechvalně proslulé „podvádění“. To takhle během první půle vstřelíte dva góly a máte celý zápas pod kontrolou, ale pak počítač zařadí na vyšší rychlost a z vás je najednou statista. Během příběhového módu Journey bych skriptování ještě dokázal pochopit, ale v obyčejných zápasech?

Naštěstí se po chvíli odněkud vyloupl sympatický Španěl, který mě vyzval na souboj. Sice samozřejmě lhal o svých schopnostech, pod pojmem „trochu to umím“ bych si představil něco jiného než tisíc odehraných zápasů, jak z něho později vypadlo. Ale nevadí, alespoň jsem se něčemu přiučil. Prohrál jsem sice 0:2 a vyzkoušel si především tu obrannou část hry, ale jak už to tak bývá, zážitek to byl daleko intenzivnější než proti počítači. Nakonec jsme se shodli, že pocit ze hry je zase o něco příjemnější než dříve.

Závěrem

Zatím to vypadá, že ani letos fandové fotbalu neušetří. Pokud u Fify trávíte hodně času, nákup se rozhodně vyplatí. Byť žádná ze změn není vyloženě revoluční, znatelný posun tu bez diskusí je. Mnoha úprav se má také dočkat nesmírně populární mód Ultimate Team, v němž si lidé sestavují vysněný tým z fotbalistů, pořízených za skutečné peníze. Pro EA je to zlatý důl, a proto se na něj velice soustředí, ale co to konkrétně bude znamenat v praxi, to ještě přesně nevíme.

Všechna tvrzení výše berte s rezervou, přeci jen to budou ještě nějaké tři měsíce do vydání a leccos se může ještě změnit. Ovšem s nejvyšší pravděpodobností jen k lepšímu.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Vypadá to jako Bioshock, ale není to Bioshock, co to je? We Happy Few

We Happy Few

Od prvotního návrhu prošla hra We Happy Few výraznými změnami. Místo sandboxové hratelnosti se teď soustředí především...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...



Najdete na iDNES.cz