Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 2000 - nejlepší fotbal nejen na PSX

  12:00aktualizováno  27. července 2001 10:32
Sportovní hry od EA Sports patřily vždy k tomu nejlepšímu. Série NHL a FIFA byly o několik tříd napřed a konkurence se příliš bát nemusely. Jenomže v poslední době se karty obrací a vzhledem k tomu, že mě nový počin - FIFA 2000 pro PSX - příliš nepřesvědčil, věštím EA docela ""těžkou"" budoucnost.
FIFA 2000 pro PSX

Sportovní hry od EA Sports patřily vždy k tomu nejlepšímu. Série NHL a FIFA byly o několik tříd napřed a konkurence se příliš bát nemusely. Jenomže v poslední době se karty obrací a vzhledem k tomu, že mě nový počin - FIFA 2000 - příliš nepřesvědčil, věštím EA docela "těžkou" budoucnost.

FIFA 2000 je rozhodně výborný fotbal, jenomže po pár hodinách hraní máte pocit, že už jste podobný typ fotbalu viděli. A pocit se promění v pravdu s názvem FIFA 99. A protože FIFA 99 byla až přespříliš podobná své o rok starší kolegyni, prostým součtem dostáváme tři fotbaly, o kterých by se dalo říci, že jejich jedinou změnou jsou soupisky.

Nevětší pěstí do oka je systém hry. U EA se zřejmě rozhodli zpřístupnit hru veškerému člověčenstvu a tak hru od minula ještě zjednodušili. Zůstali sice všemožné kličky a parádičky (pravda, dobře se na to kouká, zvláště pokud zvolíte některý legendární tým, ale o tom později), jenomže je prakticky nemusíte vůbec používat, protože veškeré přihrávky končí neomylně na kopačkách hráčů, vašich i soupeřových, střely se málokdy rozeběhnou mimo branku a už vůbec nemluvím o tom, že po rohovém kopu není prakticky žádná možnost jak zabránit soupeři skórovat (je to sice fajn, když zahráváte rohový kop vy, ale...). Většinou tedy jen stojíte a čekáte jak za vás rozhodne fotbalový bůh, v tomto případě EA.

FIFA 2000 pro PSX

Celkem fajn je ovšem přepínání z jednoho hráče na druhého, kdy se při různých "standardkách" objeví nad hlavami hráčů příslušná tlačítka gamepadu a vy si tak můžete jednoduchým způsobem vybrat, na kterého hráče půjde pass, nebo ke kterému z protivníků se má seběhnout osobní stráž. Mně osobně by ale vyhovoval fotbal více kombinační, jenomže hra se asi bude prodávat i v Americe a znáte tamní poměry.

Zjednodušený je i transfer hráčů. Pokud jste někdy chtěli mít ve svém mužstvu z Horní Dolní nejlepší světové fotbalisty, máte možnost. Omezeni jste jen počtem přestupů. Na druhou stranu se vaši fotbalisté nijak nevyvíjejí.

Jednoznačným kladem hry je ale počet mužstev, hráčů a vůbec. Mužstev by mělo být něco přes 400 (popravdě, nepočítal jsem je) a stejně jako v posledních fotbalových hrách od EA i v této máte možnost zahrát si s některým ze slavných týmů historie, pochopitelně v odpovídajícím úboru i kvalitě obrazu. Není tak problém, aby proti sobě nastoupili Pelé a Matthäus. Česko ale zřejmě příliš do povědomí autorů nedostalo.

FIFA 2000 pro PSX

Co se voleb týče, máte možnost si vybrat exhibici, čili jednotlivý zápas, tournament, tj. pohár (buď si vyberete stávající, nebo vytvoříte nový), celou sezónu nebo, pro začátečníky celkem vhodný, trénink.

Schválně až na konec jsem si nechal grafiku, neboť mi bylo jasné, nakolik se o ní rozepíšu. Jednak je to jediná věc, která se u pokračování většinou mění (a většinou k lepšímu, alespoň něco), a jednak je pravděpodobně tím nejlepším argumentem, který FIFA 2000 v boji s konkurencí má. Animace postav hráčů je prostě dokonalá. V EA už přeci jen nějaké zkušenosti s motion capturingem mají a je to vidět. Mimochodem předlohou byl Sol Campbell. Výborné jsou animace po vstřelení gólu, kdy se na trávníku odehrávají všemožné tanečky nebo gymnastické kousky, i po udělení některé z karet, kdy hráč předvádí zhruba to, co vy si se skřípajícími zuby před obrazovkou myslíte.

Nadšený jsem byl ze ztvárnění stadiónů i plných ochozů. Trávník vypadá nádherně, zvláště pokud je prosvícen slunečním svitem, barevné ochozy burácejí a vše působí krásným, letním, melancholickým dojmem (a jejej...).

FIFA 2000 pro PSX

A dostáváme se k jádru pudla. Tenhle rok vyšlo - vyjde (nehodící škrtněte) celkem dost fotbalových her, namátkou This is Football od Sony, ISS Pro Evolution od Konami, svoje sportovní hry rozjeli u Foxu a Actua série taky ještě do zapomnění neupadla (ačkoliv by si to za poslední přírůstky zasloužila), a EA Sports budou mít velice těžkou pozici, aby uspěli. V jejich prospěch hovoří samozřejmě jméno a bohatá herní historie, ale jenom to v dnešní době nemusí stačit.

Zajímavá bude určitě i budoucnost, kdy už na Playstation 2 nějaké fotbalové hry vznikají a v EA určitě nebudou chtít být pozadu. Pokud se nedočkáme přímo dalšího dílu FIFA (tenhle rok ale asi ještě ne), zcela jistě nás obdaří jiným titulem.

Momentálně se ale ukazuje, že konzolové hry jsou přeci jen o něco jiné než pécéčkové, že nestačí změnit jen technologii, která má vzhledem k rozšiřitelnosti PC mnohem více prostoru, ale je třeba do hry zahrnout i "jinou hratelnost", nové nápady a to FIFA 2000 nedokázala. Přesto musím uznat, že za to stojí. Jenom nevím, je-li nutné zbavovat se kvůli ní předešlého dílu.

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Assassin’s Creed 4: Black Flag
Blíží se konec Denuva? Protipirátská ochrana padla během jediného dne

Aktuální hit Shadow of War nevydržel pirátům odolávat dlouho. Navzdory použití „neprolomitelné“ ochrany Denuvo se objevil funkční crack do 24 hodin od vydání.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.