Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 2002 – konečně pořádný fotbal

  12:00aktualizováno  5. září 9:39
Další ročník oblíbeného fotbalového simulátoru FIFA již klepe na dveře a bylo by asi dobré seznámit vás s tím, co všechno od něj můžeme očekávat. Už teď ale mohu říct, že se máme opravdu na co těšit, novinkami to zde jenom hýří a oproti loňskému ročníku bude FIFA 2002 opravdu inovativní hrou.

FIFA 2002

Zatímco hokejové sérii NHL až na umělou inteligenci brankářů a publikum nebylo v minulých ročnících téměř co zásadního vytknout, u fotbalového simulátoru FIFA by se našla spousta věcí znepříjemňujících hru. Vědomi si toho ale byli naštěstí i vývojáři z EA a v nadcházejícím ročníku pro nás připravili spoustu změn k lepšímu, díky čemuž se ze spíše akčního a nakopávajícího fotbalu může stát promyšlená strategická kopaná se spoustou pěkných akcí i gólů. Pojďme se tedy podívat, co nového si pro nás tvůrci série FIFA tentokráte připravili.

Tou první a dle mého nejzásadnější změnou je celkové zpomalení hry. Neznamená to, že byste se plížili hřištěm jako hlemýždi, nicméně nebudete si ani hrát na sprintery a stejně tak ani vaši soupeři, což vám dá dostatek času a prostoru na vymyšlení akce i přesnou kombinaci. Díky vylepšenému systému přihrávek si navíc budete moci přesně ťukat s míčem na jeden dotek, procházet přes bránící hráče až k jejich pokutovému území a byť zde patrně narazíte na hradbu protivníkových obránců, vhodnou kombinací je nebude těžké překonat a strašit střelami soupeřova brankáře.

FIFA 2002

Tahle změna je rozhodně k lepšímu, loňský ročník mě totiž právě kvůli přílišné akčnosti vůbec nebavil. Sotva jsem totiž dostal míč na kopačky, musel jsem se jej zbavovat, neboť už se ke mně kvapem blížil soupeřův hráč. Kličkovat ani obcházet jej nijak účinně nešlo a jedinou šancí tak bylo nakopávání míče směrem dopředu, většinou naslepo. I tento problém letos odpadne a pokud už náhodou budete chtít nakopávat míč dopředu, budete si moci přesně zamířit. V letošním ročníku FIFY je totiž implementována nová vychytávka, která vám naznačí, jakým směrem míč poletí a kde se nachází volný hráč. V reálu to vypadá jako opakované záznamy v přímých přenosech fotbalových utkání na zahraničních televizních kanálech, kdy grafici znázorňují barevnou čárou pohyb míče během akce. Ostatně tuším, že je to vidět i na screenshotech ze hry v naší galerii, ty tečkované čáry jsou přesně oněmi směrovkami, o kterých zde mluvím.

Když už jsme u toho přihrávání, bylo by trestuhodné nezmínit se o vylepšené umělé inteligenci vašich i soupeřových hráčů, přičemž při přihrávkách oceníte hlavně přemýšlení spoluhráčů. Ti si vzorně nabíhají dopředu k šestnáctce soupeře a při přihrávkách si naopak chodí pro míč, FIFA 2002 ne však organizovaně stylem „kde je balón, tam jsem i já“, ale organizovaně tak, aby pokryli soupeře v případě jeho zmocnění se míče, případně aby mohli dále hrát kombinační hru, pokud byste míč na svých kopačkách udrželi vy. Navíc přesnější předávání si míče i na delší vzdálenosti nabídne nejednu pěknou akci, což ve výsledku znamená pěknější podívanou i zábavnější hraní, i proto, že spoluhráči si lépe nabíhají do volného prostoru a pokud si jich zde všimnete a přihrajete jim, mnohdy se dostanou do nádherných brankových příležitostí, v nichž chybí už jen přesně zamířit a skórovat.

Už výše uvedené argumenty dokazují, že FIFA 2002 bude mnohem lepší investicí než koupě předchozího ročníku a to jsme ještě se zásadními změnami neskončili. Zlepšení zraku se totiž dočkají i rozhodčí, kteří budou přesněji posuzovat fauly a podle toho udělovat napomenutí či přímo karty. Mnohdy tak budou pískat lépe než čeští prvoligoví rozhodčí či u nás nechvalně proslulý Ital Piere Luigi Colina. Možné to je díky tomu, že rozhodčí je nascriptován tak, aby dokázal rozpoznat, jedná-li se o faul zezadu (který bývá téměř vždy oceněn jednou z karet) či zepředu, případně o faul likvidační, FIFA 2002 které jsem vždy s oblibou úspěšně praktikoval na brankáře ve FIFA 1995, byť se mu nikdy nic nestalo :o). V přesném rozpoznání outu či offsajdu pak nebude také problém, ostatně jako v minulých ročnících, neboť počítačové přesnosti se v tomto nemohou vyrovnat ani živí čároví rozhodčí.

Jedinou věcí, která mi tak ve FIFA 2002 chybí, je EA GameStory, která bude letos prvně použita v sesterské sérii NHL. Bylo by zajímavé sledovat měnící se formu hráčů podle jejich výkonostních úspěchů, momentálního zdravotního stavu a podobně. Na druhou stranu tenhle drobný nedostatek (dá-li se to tak nazvat) strčí do rukávu vylepšená vizuální stránka FIFY, která, ač to tak nemusí vypadat, doznala velkých změn k lepšímu. Těšit se totiž můžeme na nové modely a hlavně detaily fotbalistů, kteří se i ve hře budou podobat těm reálným, což EA umožňuje oficiální licence od fotbalové asociace FIFA.

Kromě standardní grafiky se zlepšení dočkají také animace, při nichž byla, stejně jako v posledních ročnících, použita technologie motion-capture, tedy snímání pohybů reálných fotbalistů prostřednictvím speciálního zařízení. Tentokráte při něm asistovali profesionálové Iker Casillas (Real Madrid), FIFA 2002 Tomas Radzinski (Anderlecht), Nawat El Temyat (Al-Hallil) a legendární německý fotbalista Lothar Matthäus. Ti kromě pohybu na hřišti parodovali také různé mimoherní akce, takže se můžeme těšit na nové animace radujících se hráčů po vstřelení branky, vztekání se a další různá gesta směrem k rozhodčímu i protihráčům, ať již po vsítění gólu, při faulu či jiném přerušení hry. Živější navíc bude i publikum a chybět nebudou ani mexické vlny či v rukách fanoušků pohybující se vlajky klubů či národních týmů.

Ačkoliv jde o samozřejmost, bylo by zřejmě záhodno se v závěru článku alespoň zmínit o tom, že se ve FIFA 2002 můžete opět těšit na aktualizované soupisky více než 500 klubů zařazených do mezinárodních turnajů či jedné ze 16ti ve hře obsažených národních ligových soutěží, samozřejmostí jsou pak standardní herní módy jako přátelské utkání, kvalifikace, turnaj, liga nebo jen obyčejný trénink. Doslova hříchem by bylo zapomenout na fakt, že si budete moci tvořit vlastní hráče, týmy i ligy a tvář nadcházejícího ročníku nejoblíbenějšího fotbalového simulátoru současnosti si tak měnit dle svého gusta.

FIFA 2002 by se měla v obchodech objevit během listopadu letošního roku, a to jak pro PC, tak i pro konzole PlayStation, PlayStation 2 a GameCube.

Autor:


Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Původní začátek Mafie 3 byl prý tak drsný, že ho autoři nemohli vydat

Mafia III (PS4)

Mafia 3 prý měla na samém začátku obsahovat velice kontroverzní scénu, ale autoři ji nakonec nepoužili. Nejen, že ji ze...

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Oznámena střílečka Remnant: From the Ashes od autorů Darksiders

Remnant from the Ashes

Remnant: From the Ashes bude kooperativní akce zasazená do postapokalyptického světa, v němž zbytky lidstva bojují o...



Najdete na iDNES.cz