Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA Football 2003 – první dojmy

  12:00aktualizováno  10:21
Leckdo říká, že slavné sportovní série FIFA a NHL od EA Sports již nějakou dobu stagnují, a nejspíš je to pravda. Vývojáři proto letos chystají poměrně hodně změn - kromě obligátních grafických vychytávek jsou to i revolučně pojaté ovládání, vylepšená AI a spousta dalších novinek. Jak to však doopravdy funguje?

FIFA Football 2003
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Datum vydání: 1.11.2002
homepage
FIFA Football 2003 – první dojmyAsi nemá smysl omílat dokola, že série FIFA a NHL od týmu EA Sports (asi nejznámější vývojářská divize firmy Electronic Arts) patří mezi nejoblíbenější sportovní hry vůbec. To je však do značné míry dáno i tím, že se zatím prostě nenašel konkurent, který by byl schopen tyto fotbálky a hokeje sesadit z jejich pomyslného trůnu. Hráči i herní novináři již několik let poukazují na to, že invence a pokrok nejsou v případě těchto her nijak valné a nové díly lze s trochou nadsázky označit jen jako grafický patch a nové soupisky. Lidé z EA Sports se však letos alespoň v oblasti kopané snaží přijít s něčím novým – jejich dílko 2002 FIFA World Cup vydané jako jakýsi poloviční krok mezi FIFA 2002 a chystanou FIFA 2003 například přineslo nový, volnější systém nahrávek a střel, i když jinak trpělo mnoha neduhy vyčítanými předchozím kouskům, čili například podivnou AI a dost špatnými soupiskami týmů.

Jako každý rok, i letos samozřejmě pánové z EA proklamují naprosto převratné změny a mohutný posun k lepšímu. Až donedávna jsme se o jejich slovech nemohli vůbec přesvědčit, ale nyní máme k dispozici alespoň demo (stahujte zde), které nabízí krátkou hru za Real Madrid či Arsenal Londýn. Tím prvním, čeho si asi budete všímat, je samozřejmě FIFA Football 2003 – první dojmygrafika. Vzhledem k tomu, že demoverze nabízí pouze rozlišení 800x600, si příliš krásy neužijete, ale i tak je patrné velice detailní zpracování stadionu – při troše pozornosti si jistě všimnete vylepšeného publika, vlajek, dýmovnic a dalších drobnůstek. Rok od roku se samozřejmě zlepšuje i model jednotlivých hráčů – hvězdy typu Ronalda, Zidana či Figa poznáte na první pohled, i ostatní machři jsou si poměrně podobní. Dá se ovšem očekávat, že méně známí hráči budou jejich živé protějšky připomínat pouze vzdáleně. Zajímavou, i když v podstatě pouze kosmetickou novinkou je tzv. Highlights, neboli opakovačka nejzajímavějších okamžiků právě odehraného poločasu či zápasu.

Již World Cup přinesl oproti minulému roku poměrně dost nových animací a nová FIFA se v tomto směru také nebude mít za co stydět. Přibyly totiž různé pohyby při oslavách gólu (poplácávání po zádech, "drbání" na hlavě a podobně), robinzonády a ostatní brankářské pohyby také doznaly změn k lepšímu a mnohem opravdověji vypadá i hráč při vedení míče – zejména pokud se s ním rozeběhnete, tak se můžete pokochat jeho plným nasazením, při kterém se předkloní a skutečně "dře", těsně před střelou se pak uvolní, narovná, krátce mrkne směrem k brance a opře se do balónu. Samozřejmostí jsou pak další lehce vylepšené herní pohyby, jako jsou pád po faulu, střela z voleje či nůžky přes hlavu. Změny v grafice by měly jít ruku v ruce s vylepšením zvukového doprovodu a atmosféry celého zápasu, ale FIFA Football 2003 – první dojmyjak to nakonec dopadne, to si z krátkého dema skutečně netroufám odhadnout (tím spíš, že neobsahuje zdaleka všechny zvuky, které najdeme ve finální verzi).

Vylepšené zpracování ovšem určitě není tím hlavním, co vás zajímá, jelikož detailnější grafika a věrnější ozvučení než v minulém díle je zkrátka povinností. Mnohem důležitější je realističnost a hratelnost samotného zápasu. V tomto směru vývojáři přicházejí s několika novinkami, které by v konečném součtu mohly z 2003 udělat konečně bezva fotbal. V prvé řadě je to částečný odklon od manuálních přihrávek použitých ve World Cupu a návrat k automatické "přesné" nahrávce. Naproti tomu při střelbě vám počítač nepomůže ani náhodou, takže kdo byl zvyklý třeba ještě ve FIFA 2002 prostě z jakékoliv pozice stisknout tlačítko pro střelu a nestarat se o to, jestli je třeba zády k brance, má smůlu – svoji pumelici musíte dobře zamířit, abyste soupeřovu svatyni vůbec trefili. Ovládání je oproti minulým dílům nepatrně přeházené (ovšem doufám, že vývojáři budou pokračovat v nedávno nastolené možnosti nakonfigurovat si klávesy dle svého uvážení), ale nijak dramaticky – to hlavní zůstává na svém místě. Zbrusu novým prvkem je ovšem takzvaný Freestyle Control. Tento mód se aktivuje při stisknutí tlačítka SHIFT (tedy alespoň v demu) a umožní vám mnohem individuálnější ovládání hráčů než obyčejně, a to jak co se týče postupu s míčem (čili různých kliček a fintiček) FIFA Football 2003 – první dojmy, tak nahrávek, které nejdou přesně na nohu, ale do běhu či volného prostoru. Z počátku jsem si na tento dvojí možný postup při ovládání svých fotbalistů nemohl zvyknout, ale časem jsem si ho osvojil a i vy mu jistě přijdete na chuť. Výhoda tohoto nového pojetí tkví hlavně v tom, že spojuje automatické nahrávky a pohyb z minulých dílů s individuálněji pojatým ovládáním World Cupu. Nově je pojato také zahrávání standardních situací, takže například při přímém kopu máte k dispozici nejen šipku a ukazatel síly, ale také zaměřovač a indikátor falše, kterou chcete balónu udělit.

Jednou z nejdiskutovanějších oblastí sportovních her je samozřejmě umělá inteligence soupeřů i spoluhráčů. Co se protivníků týče, vypadá to, že konečně trochu přemýšlejí, a to zejména v koncovce. V demu je sice fixně nastavena dost nízká obtížnost (což má za následek chybné přihrávky a podobně – to je ale při lehkém nastavení jedině správné), ale i tak je patrné, že útočníci zbytečně nestřílejí z dálky, když jdou sami na brankáře nebo nenahrávají, pokud jsou sami v dobré šanci (což jsou neduhy, kterými protivníci v minulých dílech hojně oplývali). Na detailní otestování AI by samozřejmě byla potřeba plná verze s různými nastaveními (zejména k prozkoumání kvality brankářů), ale i tak jsem si všiml několika příjemných momentů – například gólman je schopen vyběhnout i mimo pokutové území a šikovným skluzem vypíchnout FIFA Football 2003 – první dojmyči odkopnout mičudu, za kterou se do brejku žene soupeřův útočník. Reálným dojmem působí také fakt, že sprintující fotbalista nemá plně pod kontrolou balon a číhající obránce mu ho může poměrně snadno odebrat. Ale abych jenom nechválil, musím zmínit i dvě chybky, které sice nesouvisejí přímo s AI, ale i tak zamrzí – míč se občas nepřirozeně prudce odráží od tyčí a rozhodčí není schopen ponechat rozumnou výhodu po faulu.

Na závěr trocha čísel – FIFA 2003 by měla obsahovat 8.000 hráčů z 350 týmů, přičemž kromě národních mančaftů se bude jednat o kluby z 16 ligových soutěží. Zatím bohužel nemůžeme posoudit slibovanou realističnost statistik a sestav jednotlivých týmů. Já osobně bych velice uvítal odklon od sedmibodového hodnocení jednotlivých dovedností k nějaké širší škále (třeba 1-100 jako v NHL), ale to je jen zbožné přání. Veliké iluze si nedělám ani ohledně správnosti sestavy našeho národního týmu a zařazení české ligy (ještěže existuje tolik fandů, kteří naší nejvyšší soutěž ke každému dílu pečlivě připraví), ale kdo ví, třeba nás chlapíci z EA Sports tentokráte mile překvapí. Závěrem musím říci, že jsem na finální verzi hry opravdu zvědav. Demo totiž vypadá velice nadějně a pokud se autorům podaří zakomponovat nové nápady do fungujícího celku, mohli bychom si letos vychutnat vskutku povedený fotbal. A to by bylo skvělé, ne?

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.