FIFA Football 2003 – první dojmy

  • 237
Leckdo říká, že slavné sportovní série FIFA a NHL od EA Sports již nějakou dobu stagnují, a nejspíš je to pravda. Vývojáři proto letos chystají poměrně hodně změn - kromě obligátních grafických vychytávek jsou to i revolučně pojaté ovládání, vylepšená AI a spousta dalších novinek. Jak to však doopravdy funguje?

FIFA Football 2003
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Datum vydání: 1.11.2002
homepage
FIFA Football 2003 – první dojmyAsi nemá smysl omílat dokola, že série FIFA a NHL od týmu EA Sports (asi nejznámější vývojářská divize firmy Electronic Arts) patří mezi nejoblíbenější sportovní hry vůbec. To je však do značné míry dáno i tím, že se zatím prostě nenašel konkurent, který by byl schopen tyto fotbálky a hokeje sesadit z jejich pomyslného trůnu. Hráči i herní novináři již několik let poukazují na to, že invence a pokrok nejsou v případě těchto her nijak valné a nové díly lze s trochou nadsázky označit jen jako grafický patch a nové soupisky. Lidé z EA Sports se však letos alespoň v oblasti kopané snaží přijít s něčím novým – jejich dílko 2002 FIFA World Cup vydané jako jakýsi poloviční krok mezi FIFA 2002 a chystanou FIFA 2003 například přineslo nový, volnější systém nahrávek a střel, i když jinak trpělo mnoha neduhy vyčítanými předchozím kouskům, čili například podivnou AI a dost špatnými soupiskami týmů.

Jako každý rok, i letos samozřejmě pánové z EA proklamují naprosto převratné změny a mohutný posun k lepšímu. Až donedávna jsme se o jejich slovech nemohli vůbec přesvědčit, ale nyní máme k dispozici alespoň demo (stahujte zde), které nabízí krátkou hru za Real Madrid či Arsenal Londýn. Tím prvním, čeho si asi budete všímat, je samozřejmě FIFA Football 2003 – první dojmygrafika. Vzhledem k tomu, že demoverze nabízí pouze rozlišení 800x600, si příliš krásy neužijete, ale i tak je patrné velice detailní zpracování stadionu – při troše pozornosti si jistě všimnete vylepšeného publika, vlajek, dýmovnic a dalších drobnůstek. Rok od roku se samozřejmě zlepšuje i model jednotlivých hráčů – hvězdy typu Ronalda, Zidana či Figa poznáte na první pohled, i ostatní machři jsou si poměrně podobní. Dá se ovšem očekávat, že méně známí hráči budou jejich živé protějšky připomínat pouze vzdáleně. Zajímavou, i když v podstatě pouze kosmetickou novinkou je tzv. Highlights, neboli opakovačka nejzajímavějších okamžiků právě odehraného poločasu či zápasu.

Již World Cup přinesl oproti minulému roku poměrně dost nových animací a nová FIFA se v tomto směru také nebude mít za co stydět. Přibyly totiž různé pohyby při oslavách gólu (poplácávání po zádech, "drbání" na hlavě a podobně), robinzonády a ostatní brankářské pohyby také doznaly změn k lepšímu a mnohem opravdověji vypadá i hráč při vedení míče – zejména pokud se s ním rozeběhnete, tak se můžete pokochat jeho plným nasazením, při kterém se předkloní a skutečně "dře", těsně před střelou se pak uvolní, narovná, krátce mrkne směrem k brance a opře se do balónu. Samozřejmostí jsou pak další lehce vylepšené herní pohyby, jako jsou pád po faulu, střela z voleje či nůžky přes hlavu. Změny v grafice by měly jít ruku v ruce s vylepšením zvukového doprovodu a atmosféry celého zápasu, ale FIFA Football 2003 – první dojmyjak to nakonec dopadne, to si z krátkého dema skutečně netroufám odhadnout (tím spíš, že neobsahuje zdaleka všechny zvuky, které najdeme ve finální verzi).

Vylepšené zpracování ovšem určitě není tím hlavním, co vás zajímá, jelikož detailnější grafika a věrnější ozvučení než v minulém díle je zkrátka povinností. Mnohem důležitější je realističnost a hratelnost samotného zápasu. V tomto směru vývojáři přicházejí s několika novinkami, které by v konečném součtu mohly z 2003 udělat konečně bezva fotbal. V prvé řadě je to částečný odklon od manuálních přihrávek použitých ve World Cupu a návrat k automatické "přesné" nahrávce. Naproti tomu při střelbě vám počítač nepomůže ani náhodou, takže kdo byl zvyklý třeba ještě ve FIFA 2002 prostě z jakékoliv pozice stisknout tlačítko pro střelu a nestarat se o to, jestli je třeba zády k brance, má smůlu – svoji pumelici musíte dobře zamířit, abyste soupeřovu svatyni vůbec trefili. Ovládání je oproti minulým dílům nepatrně přeházené (ovšem doufám, že vývojáři budou pokračovat v nedávno nastolené možnosti nakonfigurovat si klávesy dle svého uvážení), ale nijak dramaticky – to hlavní zůstává na svém místě. Zbrusu novým prvkem je ovšem takzvaný Freestyle Control. Tento mód se aktivuje při stisknutí tlačítka SHIFT (tedy alespoň v demu) a umožní vám mnohem individuálnější ovládání hráčů než obyčejně, a to jak co se týče postupu s míčem (čili různých kliček a fintiček) FIFA Football 2003 – první dojmy, tak nahrávek, které nejdou přesně na nohu, ale do běhu či volného prostoru. Z počátku jsem si na tento dvojí možný postup při ovládání svých fotbalistů nemohl zvyknout, ale časem jsem si ho osvojil a i vy mu jistě přijdete na chuť. Výhoda tohoto nového pojetí tkví hlavně v tom, že spojuje automatické nahrávky a pohyb z minulých dílů s individuálněji pojatým ovládáním World Cupu. Nově je pojato také zahrávání standardních situací, takže například při přímém kopu máte k dispozici nejen šipku a ukazatel síly, ale také zaměřovač a indikátor falše, kterou chcete balónu udělit.

Jednou z nejdiskutovanějších oblastí sportovních her je samozřejmě umělá inteligence soupeřů i spoluhráčů. Co se protivníků týče, vypadá to, že konečně trochu přemýšlejí, a to zejména v koncovce. V demu je sice fixně nastavena dost nízká obtížnost (což má za následek chybné přihrávky a podobně – to je ale při lehkém nastavení jedině správné), ale i tak je patrné, že útočníci zbytečně nestřílejí z dálky, když jdou sami na brankáře nebo nenahrávají, pokud jsou sami v dobré šanci (což jsou neduhy, kterými protivníci v minulých dílech hojně oplývali). Na detailní otestování AI by samozřejmě byla potřeba plná verze s různými nastaveními (zejména k prozkoumání kvality brankářů), ale i tak jsem si všiml několika příjemných momentů – například gólman je schopen vyběhnout i mimo pokutové území a šikovným skluzem vypíchnout FIFA Football 2003 – první dojmyči odkopnout mičudu, za kterou se do brejku žene soupeřův útočník. Reálným dojmem působí také fakt, že sprintující fotbalista nemá plně pod kontrolou balon a číhající obránce mu ho může poměrně snadno odebrat. Ale abych jenom nechválil, musím zmínit i dvě chybky, které sice nesouvisejí přímo s AI, ale i tak zamrzí – míč se občas nepřirozeně prudce odráží od tyčí a rozhodčí není schopen ponechat rozumnou výhodu po faulu.

Na závěr trocha čísel – FIFA 2003 by měla obsahovat 8.000 hráčů z 350 týmů, přičemž kromě národních mančaftů se bude jednat o kluby z 16 ligových soutěží. Zatím bohužel nemůžeme posoudit slibovanou realističnost statistik a sestav jednotlivých týmů. Já osobně bych velice uvítal odklon od sedmibodového hodnocení jednotlivých dovedností k nějaké širší škále (třeba 1-100 jako v NHL), ale to je jen zbožné přání. Veliké iluze si nedělám ani ohledně správnosti sestavy našeho národního týmu a zařazení české ligy (ještěže existuje tolik fandů, kteří naší nejvyšší soutěž ke každému dílu pečlivě připraví), ale kdo ví, třeba nás chlapíci z EA Sports tentokráte mile překvapí. Závěrem musím říci, že jsem na finální verzi hry opravdu zvědav. Demo totiž vypadá velice nadějně a pokud se autorům podaří zakomponovat nové nápady do fungujícího celku, mohli bychom si letos vychutnat vskutku povedený fotbal. A to by bylo skvělé, ne?