Fila World Tour Tennis – s míčkem do hrobu

12:00aktualizováno  15. února 2003 11:22
Tenisová sezóna pomalu končí, ale simulace tenisu vycházejí stále. Těsně před vydáním hry Tennis Masters Series 2003, jež má za sebou skvělý první díl, se objevil další titul do letos početné skupiny tenisů, Fila World Tour Tennis, v hlavní roli se známou značkou sportovního oblečení. Jaký je se dozvíte v této recenzi.

Fila World Tour Tennis Jakmile má sportovní hra v názvu známé jméno, očekávejme extrém - v kladném či záporném slova smyslu. Bohužel zkušenosti ukazují, že jde o laciný trik, kterak nabádat lidičky ke koupi. Někdo uvidí titul s nálepkou světoznámého hráče a rozhodování, kterou hru si vybrat, je pak jednodušší. Z poslední doby to může být třebas výborná parodie na fotbal se jménem slavného kouče, Sven-Goran Eriksson's World Challenge, nebo tenis Agassi Tennis Generation, taktéž skvělá ukázka špatné hry. I titul Fila World Tour Tennis, který obsahuje jméno známé značky sportovních bot, oblečení a kdovíčeho ještě, je stižen touto chorobou.

Situace na poli tenisových simulací se za poslední rok radikálně vylepšila. Pravidelně vyházejí tenisové hry, přičemž v současnosti se dají sehnat jak špatné kousky, tak i ty dva nejlepší, konkrétně Tennis Maters Series (připravuje se pokračování) a Next Generation Tennis. Oba simulují tenis reálně; jsou tady i „netenisové“ hry jako Virtua Tennis nebo právě Fila World Tour Tennis, které mají k tenisu hodně daleko, ale svou nenáročností by někoho upoutat mohly.

Fila World Tour Tennis Oproti jiným tenisovým titulům má hra docela nápaditý systém turnajů. Během kariéry je možno se zapsat na nejrůznější mače, nicméně jde jen o to správně si vybrat, protože každý začíná v přesné datum a trvá několik dnů. Proto není možné stihnout všechny. Tenista musí paradoxně zaplatit zápisné a zde platí, že čím vyšší, tím úměrně roste odměna za vítězství. Za peníze se nakupují tréninky (ano, je to nesmyslné) nebo oblečení v jiné barvě (ano, je to nesmyslnější ještě víc, kdo by utrácel za modrobílé triko místo modrozeleného). Tenista se postupně vypracovává v žebříčku na lepší pozice a rostou mu jeho vlastnosti, v zápase ovšem rozdíl mezi - dle charakteristik dobrým a špatným - tenistou není žádný. Kromě kariéry hra ještě obsahuje mód arcade, v němž hráč musí bez ztráty zápasu zvítězit v pěti mačích, a možnost sehrání jednoho zápasu na vybraném kurtu.

Hra nemá licenci na hráče, ani na turnaje. Člověk by čekal, že se alespoň budou od sebe nějak lišit, jenomže rozdíly mezi tenisty jsou jenom ve vzhledu. I kurty jsou si podobné jak vejce vejci, prostředí je všelijaké, od malých, plotem obehnaných hřišť, až po Fila World Tour Tenniskulisy světoznámých památek. Jenže, odskok míčku je strašný, přeci jen málokdo by čekal, že na trávě se tenisák odráží stejně jako na betonu. A k tomu navíc velmi zvláštním způsobem, jakoby by míček byl celý z gumy. Ne, že by šlo o bůhvíjak závažnou věc, leč kdo hraje tenis či ho trochu sleduje, bude odskokem překvapen a z počátku, než si zvykne, spoustu míčů ztratí.

Špatné tenisy mají tři základní znaky – špatné ovládání, nadlidské zákroky a styl hry, kdy stačí naběhnout na síť a valit míčky do stran. Fila World Tour Tennis do těchto pravidel přesně zapadá. Především zpackané ovládání drtí hratelnost. Při úderu tenista musí stát na místě, jinak prostě míček neodehraje. Odpálí-li soupeř tenisák do proti pohybu, není šance ho odehrát zpět – míček za běhu nejde trefit, protože klávesa pro úder nefunguje. I když, ono to zase ani tak nevadí, neboť úspěch je založený na krátkém schématu: podání – běh k síti – údery do stran. Soupeř moc inteligence nepobral, „chytře“ stojí uprostřed kurtu a čeká, že právě na tomto místě chytne nejvíc. Hra nabízí také sehrání čtyřhry s živým spoluhráčem nebo s počítačem. Druhá varianta spíše slouží jakožto trénink ve formě dva proti jednomu, partner nedělá vůbec nic a kolem něj letící Fila World Tour Tennis míčky nechává napospas.

Jakožto ve správně špatném tenise nesmí chybět supermanské údery. Ve Fila World Tour Tennisu jich je několikero, z nich nejefektnější je zabijácký skok do strany, při kterém se hráč vrhne zhruba o tři metry, v kotoulu stačí míček bezproblémově odehrát na druhou stranu dvorce a nenabít se o beton. Stejně tak není problém na podání vypálit míček dvou set kilometrovou rychlostí v hodině, ale to už jsou jenom drobnosti.

Technické zpracování je vcelku průměrné. Pohyby v některých fázích musely být snímány spíše z opic než z lidí, ale koukat se na to dá. Zvuků je poskrovnu; zajímavé je, že je slyšet zvuk tleskajících diváků, třebaže kolem kurtu žádní nejsou. Fila World Tour Tennis je po Agassi Tennis Generation další nepovedená tenisová hra, která ničím neupoutá a má spoustu chyb. Brzy vyjde Tennis Masters Series 2003, a tak bude o tenisovou zábavu zase postaráno.

Fila World Tour Tennis
Výrobce: Hokus Pokus Games
Vydavatel: Xicat Interactive