Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fates – kup to, kupo

aktualizováno 
Křišťál máme rádi. Zvlášť ten, který je tak křišťálový, že už ani křišťálovější být nemůže. A Square Enix to vidí taky tak.
80

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fates

Platforma: DS
Výrobce: Square Enix

  • Grafika
  • Střídání čtyř postav
  • Množství zábavných zpestření
  • Překvapující příběh
  • AI kolegů
  • Nudné souboje
  • Až příliš hranatá krajina

Krásná na pohled, s plynulou hratelností a působivým příběhem, klepe hra na bránu klasiky.

Herní karta

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fates

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of FatesKdysi nedostatkové „Poslední fantazie“ je poslední dobou tolik, že už se člověk pomalu bojí otevřít onu příslovečnou konzervu. Kupodivu a bohudíky se však výrobcům daří udržovat solidní kvalitu produktů, takže vidíme-li na krabici značku FF, očekávání je stále spíše pozitivní. S odbočkou od hlavního proudu, nesoucí jméno Crystal Chronicles a kromě přilepené značky Final Fantasy s FF prakticky nesouvisející, už jsme se setkali na GameCube a nebylo to špatné, i když zrovna megahit také ne. Problém spočíval především v neskrývané orientaci na multiplayer a z toho odvozených potíží se single kampaní. A nyní tu máme pokračování, totiž přesněji prequel, pro NDS. Poučili se tvůrci z připomínek hráčů?

Tupost oponentů se nevyhýbá ani bossům.

Titul uvádí vpravdě nádherné intro - v té nejvyšší kvalitě, jakou daná platforma dovede Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatespředvést. A pak už se seznamujeme s vypečenou rodinkou, jejíž vizuální estetika jako by vypadla spíš z Mrazíka, než z ještě dálnějšího Východu. Kterýžto dojem je jen posilován tím, že se hlavní hrdina jmenuje Yuri a jeho otec Latov. Nicméně přes poněkud ruso-rustikální motivy jde veskrze o sympaťáky: ke kníratému tatíkovi a nebojácnému Yurimu patří ještě Yuriho kontrastně bázlivá sestra Chelinka a dětem sekunduje učitel Alnahalem, neboli Al. Možná vypadá jako robot, ale ve skutečnosti je prostě jen z rasy Yuke, zatímco „lidská“ rodinka patří do rasy Clavat. Ostatně samy postavy v tom mají guláš a Al se musí stále vyrovnávat s tím, že je nesprávně považován za ptáka. A konečně se na panství vyskytuje ještě malá učitelka Meeth z rasy Lilty, čímž jsme soubor hratelných ras skoro vyčerpali: zbývá jen rasa Selkie – mezi NPC ale najdeme další, například legrační Moogly, o pestrých protivnících ani nemluvě. Každá rasa pochopitelně disponuje odlišnými vlastnostmi a schopnostmi, například Clavat si rozumí s ostrými Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatesčepelemi, Yuke s magií, Selkie s lukem a šípy, Lilty s hrnci. Ano, čtete dobře: s hrnci, v nichž příslušníci rasy kupříkladu mohou putovat na jinak nepřístupná místa. Ale zpět ke clavatské rodince. S matkou to vzalo tajemstvím zahalený smutný konec, takže se vdovec snaží udržet drobotinu na uzdě sám - což se mu hrubě nedaří. Vlastní dobrodružství hry pak začíná nevinně: děti se rozhodnou vyrazit na průzkum do blízké jeskyně, podpořeny otcovým varováním, že „tam kdysi bývalo pohřebiště“. Jak víme, není lepších míst pro dovádění dětí a mládeže než bývalá pohřebiště – toto téma už vydalo mnohý výživný opus. Ostatně tatík sám nemá k okultismu daleko: při pozorování světélek v temnotě neopomene potomky poučit, že tam krouží „duše zemřelých“ a tak podobně – věru, veselý to kraj.

Co pobyt na povrchu napověděl, dungeon potvrdí: čeká na nás nadmíru hranatý, izometrický prostor, rozlišený hlavně tím, jak jsou po něm rozmístěny krychle, Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fateskrychličky a příbuzné šestistěny, jen lehce zamaskované coby přírodní terén: místy to spíš připomíná Disgaeu. Tím pak pobíháme za pomoci směrového kříže, což ve světě kompletně „naštorc“ znamená, že při časté potřebě uhánět v kosém úhlu ovládání křížem občas zradí. To by normálně tak nevadilo, ale problém malé rozlohy map je řešen jejich vrstvením, takže když odněkud spadnete, nezřídka se při návratu nahoru pěkně proběhnete. Představte si třeba, že běžíte soutěskou, nad níž se klene můstek. O čtvrt hodiny později konečně stojíte na něm a rádi byste na druhou stranu, leč můstek je přes displej jako obvykle úhlopříčně. Nevadí, stisknou se tedy dvě ramena směrového kříže najednou a Yuri můstek přeběhne – kruciš! Yuri vesele hopká o patro níž, před sebou vidinu sáhodlouhé pouti zpět. Asi se holt stisknutí jednoho ramene směrového kříže o zlomek vteřiny opozdilo, no. Dá se to trénovat na rovině, ale je možné, že na úzkých lávkách dáte, s pomyšlením na časovou náročnost návratu, nakonec stejně přednost Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatespřechodu stylem cikcak, ať si to vypadá a je zdlouhavé, jak chce. Zlepší se to, až vás bude víc a budete se moci vzájemně přivolávat – o tom bude řeč za okamžik.

Můžete si kdykoli zvolit, s kým zrovna běžíte.

Samozřejmostí jsou hromady zamčených mříží a dveří, k nimž potřebujete najít klíč o kus dál, místy je potřeba přehodit páku, či posunout některou z krychlí a vyrobit si tak můstek, případně schůdek, abyste se příště po šlápnutí do prázdna nemuseli vracet celou věčnost. Mříže a dveře na klíč, což mimochodem není žádný obvyklý klíč, ale jakýsi masivní žeton, jsou ale jen zahřívací kolo. Už v úvodním dungeonu narazíte na dveře, k jejichž otevření potřebujete tzv. magicity. Ty jednak nacházíte po krajině, jednak se s nimi kšeftuje v městečku, kam se brzy přesunete prstem po Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatesmapě, a jde o jakousi magickou substanci, distribuovanou v podobě barevných koulí. Je jich celá řada druhů a mají rozličné funkce: otevírací, léčivé, útočné a další. Přitom pomocí dvou tlačítek a směrového kříže můžete magickou energii i různě směrovat – až se tedy sžijete s lehce komplikovaným ovládáním.

V městečku lze nakoupit obvyklý sortiment, a to za klasické FF gily, jež z anihilovaných nepřátel i odjinud vypadávají nadmíru ochotně. Dungeon, jenž navazuje na pokojnou část městečka Rebena Te Ra, pak potvrzuje, že hra není jen pro vyznavače jednotlačítkového šermu. Výtahy, plovoucí plošiny, přepínače, jež mění druhy plošin, případně vysouvají schody, dveře na žetony, dveře na magicit, svíce, které je potřeba magicitem rozžínat, je toho dosti zábavná hromada. Hra se ale snaží nesetrvávat u jediného stylu a mozek lehce šimrající místa se s těmi, kde je Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatespalec králem, celkem pravidelně střídají. Oponenti se na vás ovšem vrhají všude, zpravidla přímo ze země. Dlužno dodat, že v boji jsou mimořádně tupí, takže jediné, co se po vás žádá, je, abyste stáli poblíž a mačkali áčko, nicméně časem alespoň zhoustnou co do počtu a zpestří co do magických útoků. Po pár ranách se však tak jako tak rozplynou a zanechají po sobě mnohdy až neuvěřitelnou spoustu krámů, penězi počínaje, přes listiny a materiály až k ozdravnému ovoci a zelenině. Ano, zeleniny se tu konzumuje hodně a pokud vaše dítka nerada brambory, není na současném trhu lepší nápravné pomůcky. Tupost oponentů se však bohužel nevyhýbá ani bossům, během soubojů s nimiž se kolikrát ani nepotřebujete občerstvovat.

Hraní je občas přerušeno oživující videosekvencí v enginu hry. Často je též třeba posunout děj nalezením správné postavy a absolvováním povinného dialogu, takže Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatesnezbývá než číst a odklikávat texty, plus pro změnu odklikávat texty a číst. Ukládá se tradičně u modrých krystalů a to kdykoli, kdy se vám zlíbí, jen musíte nejdřív nějaký najít. Kromě ukládání má pak modrý krystal tu šikovnou vlastnost, že obnoví HP a SP všech členů putující partičky, včetně těch, co se momentálně s HP nula pohybují po světě coby duchové se světélkem uprostřed.

Z toho, co bylo právě řečeno, vyplývá, že hrou neputujete sami. Zprvu je tu jen Yuri, ale „v sobě“ nosí i Chelinku, což je další z odkazů na stará „erpégéčka“, jen s tím rozdílem, že Chelinka nebojuje a avatar se tak rozdvojí jen při videosekvencích nebo rozhovorech. K této dvojici se pak postupně přidávají další postavy, až partička dosáhne počtu pěti, respektive čtyř hratelných hrdinů. Nejlepší na tom ale je, že si jediným dotykem na spodním displeji můžete kdykoli zvolit, s kým zrovna běžíte a Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatesválčíte: zbylé postavy obratem převezme procesor. To má své mouchy v tom, že vás počítačem řízení kamarádi neprovázejí úplně spolehlivě, přesněji řečeno se každou chvíli někde ztratí, v lepším případě za rohem, za nějž nedokázali zahnout. Na to ale tvůrci mysleli, takže prostým stiskem tlačítka L si partičku přikouzlíte zpět z jakékoli vzdálenosti. Horší je, že později musíte držet svou grupu vysloveně neustále na očích, jinak se vaši kolegové na zavolání pravidelně vracejí coby duchové – jak se jim to tak spolehlivě daří, zůstává záhadou.

Kutil Tim

Jako ukázku propracovanosti hry a koneckonců i její svérázné logiky přidáváme pár příkladů z bohaté nabídky toho, co si lze za nalezené věci nechat vyrobit:
Svitek „Dětská zbraň“ + 1 kost + 2 stromové větve + 75 gilů = Dětské kladivo
Svitek „Železná zbraň“ + 1 železo + 2 stromové větve + 100 gilů = Železný meč
Svitek „Zelená pokrývka hlavy“ + 1 kůže + 1 hedvábí + 1 Prach zelené víly = Zelený klobouk
Svitek „Lehká bronzová zbroj“ + 2 mědi + 1 kůže = Bronzový krunýř

Pokud vám nějaký materiál náhodou chybí, nezoufejte – lze vyrábět i samotné materiály:
Svitek „Tlustá kůže“ + 2 kožešiny = Kůže
Svitek „Lehká látka“ + 2 kožešiny (!) = Hedvábí

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of FatesZajímavé je, že pokud se jedna postava je schopna někam dostat a její momentální společníci fyzicky nikoli, přesto se pak na její zavolání na kýženém místě okamžitě všichni objeví, čehož se pochopitelně hojně využívá. Nezahálí ale ani další odlišnosti postav – například Alnahalem dokáže svou magickou holí čerpat a směrovat energii z tzv. Mágových jehel, což jsou objekty v krajině, připomínající barevné lampy. Jakmile takovou „jehlu“ objevíte, je třeba se přepnout do Ala, kliknout na symbol jeho magické hole a pak stylusem přetáhnout energii z jehly tam, kam potřebujete. Lze tak zhmotňovat mosty, schody, výtahy – jde tedy prakticky jen o obměnu obecných leveldesignových hrátek, o nichž již byla řeč, ale občerství to. Zvlášť když je občas mezi Mágovou jehlou a materializovatelným objektem maximální možný rozestup, zobrazitelný ještě na jedné obrazovce, takže to hráče stojí větší než nepatrnou dávku přemýšlení.

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of FatesHra je vůbec velmi vynalézavá a štědrá v tom, jak zkrášlit a přitažlivě obalit obsah v zásadě velmi prostý. Detailní popis všeho by v pohodě zabral prostor dvou článků. Vybavení například klasicky nakupujete v obchůdcích, jenže ty oplývají nabídkou připomínající reálný socialismus, s tím, že když hra uzná, že nepřátelé zhoustli a ztuhli, milostivě přihodí na pult jeden pádnější kousek. Chcete-li se tedy pořádně oháknout a ozbrojit, musíte hledat jiné cesty. A hle: je tu možnost objednat si podpultové zboží pomocí svitku s výrobní technologií, materiálu – a samozřejmě gilů. Všechny tři zmíněné ingredience vytloukáte z likvidovaných nepřátel ve velmi hojném množství, takže se není prázdnoty oficiálních obchodů co obávat: Tuzex bude. A tak dále podobně: nedostává se vám magicitů? Nevadí, později je budete moci vyrábět s pomocí alchymie, přičemž při míchání směsi v hrnci sami přiložíte stylus k dílu. Připadá vám, že máte nízký limit HP nebo SP a nechce se vám čekat na zvýšení levelu bojem? Nevadí, obojí lze Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of Fatesprodloužit za nasbírané gily. Máte potíže s elementálním útokem konkrétních protivníků? Obrňte se přesně na míru proti němu pomocí systému Bonusové výbavy. Možností je hojnost a vylepšovacím hrátkám zejí dveře dokořán.

Tím nejzajímavějším je ale proměnlivost hry. Kdo by chtěl titul hodnotit podle několikahodinové zkušenosti, učinil by naprosto chybné závěry. Mě osobně hra chytila až zhruba po pěti hodinách pocitu, že se celkem příjemně nudím. Abych najednou ke svému úžasu zjistil, že to, co mi připadalo jako veskrze infantilní taškařice, se nečekaně mění v dosti temný opus, schopný zaujmout i dospělého. Tvůrci navíc zvládli i výjimečnou schopnost starých dílů Final Fantasy vdechnout směšným hranatým postavičkám neskutečnou živost a emotivní uvěřitelnost, takže dojem, že se chce někdo jen přiživit na slavném jménu, opět není zcela na místě.

Final Fantasy Crystal Chronicles: Ring of FatesJelikož sub-série vyrostla na multiplayeru a je to vidět i na single kampani, byť ne tak neblaze jako dřív, nabízí hra i výbornou zábavu až pro čtyři hráče, bohužel jen nablízko a s vlastními cartridgemi. Lze buď společně procházet lokace ze singlu kromě městečka Rebena Te Ra, anebo plnit speciální questy výlučně pro multiplayer. Takové společné používání magie vás dozajista pobaví, zvlášť když je potřeba se domluvit tak, aby byla magická síla vyslána naprosto přesně a v tomtéž okamžiku. Wi-Fi nabídka pak obsahuje pouze možnost posílat si Moogly. To, že je můžete sami obarvovat a vytvářet jim ksichtíky dle vlastního vkusu, jen dokresluje bohatství zpestřujících maličkostí titulu. Mimochodem, od Mooglů, rozesetých po lokacích, dostáváte jakási „turistická“ razítka, za něž pak odemykáte bonusy. Například závodní hru Blazin´ Caravan Redux. A ... a dost, běžte si to koupit sami.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

77 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 39 čtenářů

Témata: Robot


Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.