Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy I & II: Dawn of Souls

  12:00aktualizováno  18. února 2:19
Dvě hry za cenu jedné? No nekupte to, zvláště když se jedná o velmi povedené předělávky prvních dvou sílů světoznámé série Final Fantasy. Zachraňovat svět tak nyní můžete již třeba i ve vlaku nebo tramvaji.

Final Fantasy I & II: Dawn of Souls Final Fantasy je zcela nepochybně jedním z největších fenoménů elektronické zábavy napříč herními platformami, a tak je překvapivé, že se „opravdová“ FF objevuje na GameBoyi Advance až nyní. Jistě, máme zde sice Final Fantasy Tactics Advance, nicméně zde se jedná spíš jen o jakousi tahovou strategii s RPG prvky, nežli o nefalšované japonské RPG v podobě, kterou miliony hráčů přímo zbožňují. Příjemné v této souvislosti pak jistě je to, že se na displeje našich malých „hracích krabiček“ dostávají hned rovnou dva díly této slovutné série. A nic na tom nemění ani fakt, že se jedná o předělávky těch úplně prvních dvou základních kamenů této dnes již vpravdě legendární série.

Sláva série Final Fantasy je tak obrovská, že snad již ani není potřeba k ní cokoliv dodávat a většině hráčů by určitě stačilo jen sdělit, že vyšly první dva díly ve verzi pro GameBoy Advance s tím, že pokud někdo neví, o co jde, měl by si bez Final Fantasy I & II: Dawn of Souls prodlení doplnit znalosti, protože znalost FF určitě patří k základnímu vzdělání a dobrým mravům každého hráče. Abychom ale nebyli neznalými hráči osočeni z elitářství, něco málo slov si k tomuto titulu přeci jen povíme.

V souvislosti s kapesní konzolí se jedná o záležitost, která se řadí k těm nejlepším RPG titulům.

V prvé řadě je potřeba zahnat chmury těch, kteří by mohli propadnout dojmu, že se ve stylu nejrůznějších „retro classics“ edicí jedná o laciný kompilát dvou her, které byly jen překódovány pro novou platformu a nemají hráči dnes již co nabídnout, třeba již jen proto, že vypadají jako z roku 1-2. Tvůrci si naštěstí dali tu práci, že upravili grafiku do současných gameboyových standardů, takže se rozhodně není potřeba obávat staré osmibitové grafiky, místo níž zde na nás číhá ne vyloženě excelentní ale stále velmi slušně zvládnuté roztomilé grafické ztvárnění. To samé platí i o zvukové stránce, která plně využívá možností současného přenosného přístroje, což vám dokáže hned úvod hry, kdy vám při výběru v úvodním menu vyhrává ústřední hudební motiv, který v žádné FF hře nemůže chybět. Přibylo i pár filmečků, jejichž kvalita je rovněž velmi solidní. Final Fantasy I & II: Dawn of Souls Stačí si tedy v úvodu vybrat jednu ze tří možností a hurá do hraní. Jaké tři možnosti? No přece, zdali chcete hrát Final Fantasy I, jejího následovníka nebo zda se chcete trošku pohrabat v bestiáři, který se položkami zaplňuje postupně s vaším postupem hrami a tím, jak při něm narážíte na nové a nové druhy nepřátel.

Zkušené hráče možná zarazí jednoduchost tahových soubojů.

Prakticky zcela zachovány ale zůstaly herní mechanismy původních titulů, což je na jednu stranu určitě dobře, protože hráči tak mají možnost vrátit se v čase a v pěkné gameboyové grafice se podívat, „jak to tenkrát vlastně bylo“, nicméně na straně druhé se jedná o takový lehčí handicap vůči titulům jako kupříkladu Golden Sun, které byly tvořeny již přímo pro GameBoy v době, kdy už i herní design mohl vypadat jinak než „tenkrát před léty“. Dnes recenzovaný titul se tak může nabízenými možnostmi jevit již jako poměrně chudý, a koncepty obou her jako poměrně prosté a lineární. Na stranu třetí ale dokazuje, že Final Final Fantasy I & II: Dawn of Souls Fantasy byla od prvopočátků série tvořená s maximální pečlivostí, takže i dnes se dá říci, respektive ono se to říci přímo musí, že obě hry jsou i dnes velmi dobře hratelné a dokáží i dnes zabavit na dlouhé hodiny. Jistě, na domácí konzoli se jedná spíše již jen o takovou nostalgickou vzpomínku nebo titul do sbírky, ale v souvislosti s konzolí kapesní se stále jedná o záležitost, která se řadí k těm nejlepším RPG titulům pro GameBoy. A to i přesto, že se zde ještě nesetkáváme se známým ATB bojovým systémem ani jeho novější variací známou z Final Fantasy X. Nesetkáme se tu ani s technickým zpracováním, které v dané obě nastavuje laťku ostatním titulům na dané platformě. Každopádně se zde setkáváme již se systémem různých povolání a klasickým japonským mixem boje, magie, prolézání světové mapy, rozhovory s NPC postavami ve městech, hledání a používání nejrůznějších předmětů a hlavně zajímavým příběhem, který se samozřejmě s nejnovějšími RPG eposy nemůže měřit, ale rozhodně dokáže u hry udržet dosti spolehlivě.

Final Fantasy dříve a dnes

Pojem Final Fantasy byl až donedávna zejména pro Evropské hráče synonymem pro vysoce kvalitní RPG tituly, které na našem kontinentu jen dosti těžce hledaly konkurenci. Pravdou ale zůstává, že existují i jiné RPG série, které dokáží FF konkurovat velmi zdatně a mnozí o nich tvrdí, že jsou lepší nežli právě FF. Příkladem budiž dvě elitní série, z nichž ani jedna se do Evropy oficiálně nedostala. První z nich je výpravná Xenosaga od Namca, na niž se sice objevují místy až velmi rozporuplné názory, ale kvalitu jí upřít rozhodně nelze. Naproti tomu obecná shoda panuje okolo série Dragon Quest, která je v domovském Japonsku velmi populární a její obliba je zde ještě vyšší nežli v případě FF. Tvůrci Final Fantasy se navíc v poslední době snaží prosadit se různými remaky starších dílů pro současné videoherní systémy a dokonce zhruba před rokem na trh uvedli FF X-2, což je jakási odlehčenější a ne tak vážně pojatá „bokovka“ celé série. V našem hodnocení dopadla docela dobře, nicméně mnoho hardcore fanoušků FF bylo velmi zklamáno, přičemž nelze přehédnout skutečnost, že FF X-2 dobré jméno série skutečně lehce devalvuje.

Final Fantasy I & II: Dawn of Souls Zkušené hráče možná zarazí jednoduchost tahových soubojů a jejich poněkud nízká flexibilita, nicméně časem si zde dokáží i oni najít odpovídající výzvy. Pro příležitostné RPG hráče nebo pro absolutní začátečníky ale tyto hry budou znamenat velmi příjemnou možnost, jak se nenásilnou formou seznámit s tím, jak to v japonských RPG vlastně chodí. Jedná se tedy o velmi slušnou záležitost, která neurazí ani neznechutí vůbec nikoho a jediným jejím mínusem zůstává fakt, že původní koncept těchto her se nemůže měřit s propracovaností novějších her. Jak již ale bylo řečeno, tím, že tyto hry nejsou tak spletité a propracované, se velmi pravděpodobně zavděčí nejširším hráčským masám.

Final Fantasy I & II: Dawn of Souls
Výrobce/Distributor Square Enix / Nintendo
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ano, 3 pozice
Multiplayer: ne
Verdikt: Předělávky pro PSone zaujaly již jen skalní příznivce, ale GBA se ukazuje tím pravým útočištěm pro první dva díly legendární RPG série.
Hodnocení: 85% (info)



Témata: Tramvaj, Vlak

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 na Marsu baví vtipem a nudí zbraněmi

Far Cry 5: Lost on Mars

V Lost on Mars, jak se jmenuje druhý přídavek pro akci Far Cry 5 , se vydáme na rudou planetu bojovat proti arachnidům....

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...



Najdete na iDNES.cz