Dříve než se ponoříme do nostalgií provoněné polemiky o této skvostné herní záležitosti, bylo by vhodné připomenout si pár základních údajů o sérii Final Fantasy (FF). Především začněme zmínkou o prvním dílu, který se - coby hra pro NES (Nintendo Entertainment System) - objevil v Japonsku v roce 1987. Druhá část, která se v zásadě lišila od předchozí obsahem a několika málo vylepšeními v oblasti herních principů, byla v zemi vycházejícího slunce uvedena na trh v roce 1988. V letech 1990-94 pak vznikaly další části legendární série s označením Final Fantasy 3 - 6 a kromě mnoha změn vedoucích k vylepšení hratelnosti došlo i k přenosu na novou platformu, známou pod názvem SNES (Super Nintendo Entertainment System). Zlomovým byl pro světovou hráčskou komunitu rok 1997, kdy se po japonské premiéře objevila v USA NTSC a v Evropě dokonce i PALová verze první hry v řadě, která byla určena pro tehdy novodobou PlayStation - Final Fantasy VII. Miliony hráčů jásaly úžasem nad hrou, která uchvátila jejich srdce a právě tehdy se zrodila opravdová legenda. Hlavní hrdina Cloud Strike se stal nejoblíbenější postavou mnoha pařánků a o Midgaru se nesly mýtické zvěsti široko daleko. Od těch dob uplynulo mnoho let. Kvalitní grafické pojetí dnešních videoher až neuvěřitelně převyšuje grafiku her, se kterými jsme trávili čas ve společnosti stařičké konzole NES či SNES. Final Fantasy VIII., Final Fantasy IX. a hlavně pak další next-gen konzolová pokračování vsouvají do žánru RPG výraznou příchuť reality. Právě proto je Final Fantasy Origins evidentně artiklem určeným zejména pro
sběratelské účely a zaujme spíše fanoušky série než běžného hráče, „rozmazleného“ dnešními best-seller RPG, disponujícími kromě smysluplného příběhu i skvělými audiovizuálními efekty. Usedněme tedy ve společnosti přátel Aeris, Squala, Yuny a mnoha dalších hrdinů fantastických příběhů a podívejme se, co nám Final Fantasy Origins přináší nového.
V uvedené kompilaci se nachází dva herní tituly, které byly původně vytvořeny pro konzoli NES, a to hry Final Fantasy a Final Fantasy II. Na rozdíl od remaku Final Fantasy Anthology, který obsahoval pátou a šestou část série FF a na rozdíl od kompilace Final Fantasy Chronicles, obsahující Final Fantasy IV. a legendárního „stájového konkurenta“ Chrono Trigger, byly pro tentokrát vývojářským týmem vytvořeny nové, anglické titulky. Taktéž grafika, kterou hra využívá, je nově zpracována s ohledem na nepříliš přitažlivý vzhled, kterým by na dnešní hráče působilo staromódní grafické zpracování NESáckých videoher. Stejně jako v případě dvou zmíněných herních double-packů, i FF Origins obsahuje kvalitní, nově použité filmové videosekvence. Meziúrovňové animace tedy nejsou prezentovány v in-game grafice NESu, příp. SNESu, ale na úrovni korespondující s dnes existujícími herními tituly. Ne, že by to výrazně ovlivňovalo celkový požitek ze hry (ta je jinak oblečena do původního 2D kabátku), ale rozhodně jej o něco málo vylepší.
Podstatnějším aspektem hry je zakomponování nových prvků do herního menu, které umožňují například tzv. „rychlé save“ - uložení aktuální pozice, aniž by naše postavy musely navštívit místo, které je standardně pro ukládání určeno (ve Final Fantasy hostinec, ve FF2 mapa světa, atd.). To přijde vhod zejména pokud se hodlá hráč vrhnout do očekávaného boje s nějakou velmi silnou bestií. V případě, že parta bitvu nepřežije, stačí nahrát rychle uloženou pozici a můžete si dát repete. Příjemnou záležitostí jsou rovněž údaje o navštívených místech v config-menu, díky nimž si lze v průběhu hry kontrolovat, zda v té či oné lokaci máte posbírány všechny dostupné předměty. Tak můžete předejít opuštění území bez vyzvednutí všech „itemů“. Dále v config-menu figuruje kompletní „bestiář“, do něhož se zaznamenávají údaje o všech spatřených nestvůrách a v neposlední řadě si můžeme omrknout sbírku obrázků, která zde představuje jakýsi bonusový materiál. Absolutně největší peckou mezi novinkami je optické posouzení vhodnosti zbraně, zbroje nebo jiného vybavení při nákupech v obchůdcích. V originálních verzích FF a FF2 jste museli zbraň nejprve zakoupit, opustit nabídkové menu, vyzkoušet v inventáři, zda některé z postav přijde vhod a teprve potom si ji v závislosti na onom zjištění nechat nebo ji se ztrátou financí prodat. Ve Final Fantasy Origins přímo při koupi zřetelně vidíte, jestli daná výzbroj či výstroj některému z charakterů pomůže, zda mu vylepší schopnosti nebo zda mu je sníží anebo zda vůbec se
některému z hrdinů bude hodit. Toto systémové vylepšení přivítají hlavně ti hráči, kteří ví o čem mluvím. Je to skutečně nádherný pocit vědět, že nestrávíte mládí u stovek zbytečných stisků tlačítek gamepadu jen kvůli tomu, abyste zjistili, že válečná sekera, kterou jste si koupili za těžce vydřené penízky, nikomu z party nepadne do ruky.
Co se týče podstaty prvotního projektu FF, vypráví příběh čtveřice „bojovníků světla“, kteří musejí „oživit“ čtyři starodávné magické kameny. Podobný úkol mají i hrdinové Final Fantasy II., i když porážka zla je tady položena do poněkud odlišné roviny a příběh zde plní mnohem vděčnější funkci než v předchozím dílu. Detailní informace naleznete v konkrétních recenzích na uvedené tituly, takže vás jimi nyní nebudu zatěžovat. Raději vám popřeji hodně zábavy při hraní těchto skvělých, byť postarších kousků. Nevynikají sice hi-tech grafickým zpracováním, ale z hlediska hratelnosti se mohou srovnat s mnohými dnes prodávanými hitovkami. Přeji vám příjemnou zábavu a těším se na další posezení v kruhu přátel dobrých her. Hezký zbytek dne.
Final Fantasy Origins |
|
Multiplayer: |
ne |
Vibrace/Analog: |
ano/ne |
Paměťová karta: |
ano |
|
Verdikt: |
Perfektní příležitost pro fanoušky Final Fantasy, upravená dle nejnovější módy takřka k dokonalosti. Nepochybně kvalitní a propracovaná herní klasika. |
|
|