Final Fantasy VI

  • 105
O pár let později, ale dočkali jsme se. Šestý díl legendární RPG série je v Evropě a můžeme tak i my prožít něco, co bylo donedávna výsadou japonských a amerických hráčů, potažmo vlastníků platformy SNES. Abyste pro tuhle zábavu byli přiměřeně naladěni, zkuste nepohrdnout skromnou dávkou informací o této hře, vycházející nyní na PSX.
Final Fantasy 6

Dnešní doba je příznačná svým svižným tempem. Stejně jako životy lidí i vývoj lidstva jako takového se ubírá čím dál tím více a rychleji vpřed. To vše je činěno za vidinou lepších zítřků, uznání anebo z důvodů čistě materiálních – pro peníze. Spěch je vidět takřka všude a bohužel dokáže být leckdy spíše špatným pánem než dobrým sluhou, a to nejen v životě, ale třeba i při vývoji videoher. Mnohé z takových uspěchaných paskvilů už jsme vám měli možnost představit a věřte, že radost jsme z toho neměli pražádnou. Nicméně světlem ve tmě nám může být spousta skvělých her, které se čas od času objeví na pultech obchodů a rozzáří nitro hráče v příjemném opojení z virtuální zábavy. A že těmi „nej“ nejsou zákonitě monstrózně graficky provedené, ale duši postrádající gamesy, to snad ani není třeba podotýkat. Naopak v mnoha případech lze nalézt uspokojení u titulů, u nichž bychom to – vzhledem k jejich postaršímu a vizuálně nepříliš extrovnímu vzhledu – nečekali.

Krok zpátky se nijak zvlášť pozitivně nehodnotil ani v nedávné minulosti, kdy ono „zpátky ni krok“ bývalo často reprodukováno i v některých tehdejších hudebních hitech. Dnes se návraty k minulým časům také příliš nevyplácí, a to ani na poli vývoje a distribuce videoher (vzpomeňme kupříkladu nedávné vzkříšení Final Fantasy VI. Pravdou ale je, že FF6 má na rozdíl od ostatních staronových titulů několik aspektů, které z ní dělají skvělou, přitažlivou hru, jejíž potenciál lze ocenit i dnes, v době, kdy by to většina lidí snad ani nečekala. A o které atributy se jedná?

Final Fantasy 6

Pro začátek třeba hloubka příběhu, jenž je zde stejně jako u většiny japonských RPG rozvětvený, nádherně složitý, plný romantiky, lásky, bolesti, zrady a všech dalších pocitů, při jejichž prožití se stává vaše fantazie realitou a unáší vás dál a dál a dál. Vizuálně FF6 pochopitelně silně pokulhává za téměř všemi současnými herními tituly, ale tento jediný nedostatek hravě dožene svou neskutečnou hratelností a přitažlivostí, která vás připoutá před televizní obrazovku a povolí až po finálovém outru. Již citovaná hratelnost spočívá v několika hlavních devizách hry, mezi něž se řadí především vychytaný systém soubojů, intuitivní ovládání, již zmíněný silný lyrický příběh, rozsáhlý časový horizont nutný k dohrání hry, a to je jen zlomek toho, co zde můžete nalézt. Vše uvedené i neuvedené pak završuje příjemná pořizovací cena, která se pohybuje výrazně pod hranicí platinových vydání. Pokud tedy máte chuť nakouknout do minulosti a podívat se na to, jak svět Final Fantasy vypadal před příchodem Clouda, Squalla a dalších novodobých hrdinů, račte vstoupit do této konvertované klasiky pro platformu PSX.

V době, kdy se děj FF6 odehrává, byla magie docela tabu. Neexistovaly žádné Draw Pointy ani jiná magická zřídla a až na pár výjimek magická kouzla neovládal nikdo. Své uplatnění tak mohly nalézt nejrůznější bojové techniky. Multiútoky a drtivé rány pěstmi ale nenahradí ten pocit, který člověk prožije po smrtonosném seslání některého z útočných kouzel, že ano? Takže vraťme se k magii. Jednou z těch málo jedinců, kteří se s magickými schopnostmi narodili, je i hlavní hrdinka Terra.

Final Fantasy 6

Sama je zpočátku kapánek zmatena okolním děním a spoustu věcí nechápe kvůli jistému druhu amnézie, jež ji před nedávnem postihla (čekali jste ve Final Fantasy něco jiného?). Časem se však začne vše vyjasňovat a nemalou měrou k tomu přispějí i její společníci, kteří s ní budou absolvovat dlouhou cestu za poznáním sebe sama, za štěstím a kdo ví, možná na konci jejich putování bude čekat i odměna v podobě záchrany přírody před tyranií přetechnizované civilizace. Sociální rozdíly lze nalézt jak v reálném okolním světě, tak i zde, takže v tzv. pracovní skupině se postupem času objeví například zloděj, generál a dokonce i král. Tím však výčet charakterů nekončí a další rozliční přátelé i nepřátelé budou přibývat přímo úměrně tomu, jak budou nabíhat minuty na herní časomíře. Každá z postav disponuje odlišným způsobem boje a díky tomu je možno sestavit (po důsledné úvaze) tým, jenž bude nejvhodnější pro ten či onen úkol. Prostě klasika.

Všichni to známe z pozdějších dílů série, takže se ani moc nebudeme divit, že i další prvky hry jsou jaksi známou neznámou. Skvělý soubojový systém včetně ATB, nádherná a za srdce chytající hudební kulisa, atmosféra poutavého příběhu stahující svou smyčku k dokonalosti, nespočet bonusových lokací, ještě více různých džbánů, sudů a truhliček, v nichž je ukryto množství často vzácných a užitečných předmětů a spousta dalšího kvalitního koření, které ze hry dělá ten pravý a velice chutný RPG lektvar. Pár rozdílů zde samozřejmě nalezneme, i když lze těžko říci, zda jejich přeměnou v pozdějších částech autoři série Final Fantasy nepochybili. Kupříkladu systém kouzel je zde, dle Final Fantasy 6 mého názoru, řešen poněkud lépe než u FF7 a daleko lépe než ve

Pokud jste si oblíbili „matériový“ systém FF7, který umožňoval velmi efektivně, pomocí „support“ matérií ve spojení s dalšími elementy, specifikovat útoky či odolnost (v závislosti na použití matérií ve zbroji nebo zbrani), budete možná zklamáni faktem, že elementálními kouzly obohacené útoky lze provádět pouze se speciálními zbraněmi, jež jsou pro tento účel ve hře přítomny. Ale nevěšte hlavu, neboť na druhou stranu – učení se různých kouzel s pomocí učitelů Esperů je vcelku dostatečnou náhradou a poskytne vám dostatek materiálu k přemýšlení o tom, co kterého hrdinu vlastně budete chtít naučit. Jednotlivá kouzla pak velmi účelně zhodnotíte jejich používáním v soubojích, zejména Final Fantasy 6 pak v duelech s bossy, kterých je zde opravdu dostatek. Někdy jimi budou různá monstra, hlídající přístupy do herních lokací, jindy zlosynové z řad nepřátel a nebudou chybět ani dočasně nepřátelští Espeři, kteří se však po své porážce rádi připojí k boji za dobrou věc a budou vaše hrdiny provázet na dalších cestách.

Když tak nad tím vším uvažuji, je opravdu těžké psát recenzi o něčem, co mělo vyjít přibližně někdy před 8 lety a zvláště ztěžující je pak přítomnost několika realizovaných úspěšných pokračování série. Nakonec technologický pokrok, implementovaný mimochodem i do této reedice FF6 ve formě novodobých videosekvencí, umísťuje člověka díky tomu všemu do nezáviděníhodné pozice, kdy je nutné rozhodovat o tom, zda herní titul stojí nebo nestojí za případnou koupi. Ale pokud čekáte, že řeknu něco jiného než miliony příznivců FF série, mýlíte se, protože řeknu totéž co oni. Nekoupit tuhle legendární klasiku je hřích a za tak směšnou cenu dvojnásob. Tak velké množství herní zábavy totiž nenaleznete ani ve spoustě dnešních videoher. Jedinou výjimkou by snad mohli být jen lidé, kteří o světě Final Fantasy nemají ani ponětí. Pro ty by FF6, pravda, moc přitažlivou nebyla, i když kdo ví? Jasné však je, že fandové FF tuhle gamesu pominout nemohou, a to už z principu. Nemít ji, to by byla ta největší ostuda. Takže na co čekáte? Rozbít prasátko a hurá do krámu! Ale přeci jen ještě chvilku posečkejte, mám tu ještě pár bonbónků, které nám ve Squaresoftu ke hře přibalili.

První z nich jsem už zmínil, je jím fungl nové intro a outro, speciálně vytvořené pro tuto PSX verzi Final Fantasy VI. Dalším jsou bonusové laskominky v podobě možnosti shlédnutí videí, obrázků, skic z vývojářských laboratoří, bestiáře a spousty dalších věcí, což je umožněno v rozsahu odpovídajícím postupu ve hře. No a do třetice všeho dobrého, zejména pro ty šťastnější, kteří mají k dispozici soňáckou konzoli nové generace – ke hře je přibaleno exkluzivní demo pro PS2 z připravované . Co tedy říci závěrem? Magie nechť je s vámi a je vám ku prospěchu!

Final Fantasy 6 Final Fantasy 6

Final Fantasy VI
Výrobce/Vydavatel Squaresoft/Sony
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Zejména pro příznivce série jedinečný zážitek. Přestože grafika silně zaostává za současným trendem, hratelnosti má tahle klasika na rozdávání. Skvělý poměr cena / výkon.
Hodnocení: 75%


Témata: virtuální