Final Fantasy X – první dojmy

  • 33
Na konci prvního čtvrtletí se do našich obchodů dostane šestý díl pověstné RPG série Final Fantasy. Ale vyjma některých vylepšení a bonusů se dočkáme ještě jednoho významného překvapení. V balení najdeme také krátkou a hlavně hratelnou ukázku PS2 titulu Final Fantasy X a my vám tímto z ní přinášíme první pocity…
Final Fantasy X

Nedávno bylo všem fanouškům série Final Fantasy a platformy PSX oznámeno, že se na březen do PALových obchodů chystá konverze pět let starého 16-ti bitového titulu Final Fantasy VI spolu s přiloženým hratelným demem na Final Fantasy X - tady pochopitelně pro PS2. Pročež se tak tohle kombo asi ponejvíce bude zamlouvat právě majitelům PS2 konzolí, kteří spustí oba herní tituly. Stojí za to připomenout, že v Americe se Final Fantasy VI dočkali nepoměrně dříve a to v edici Final Fantasy Anthology (kde byl V a VI díl), přičemž v tomto kontextu nemůžu nezmínit ani počin Final Fantasy Chronicles (Final Fantasy IV a Chrono Trigger). Zde však nebude dán prostor žádné z předchozích kapitol Final Fantasy jakož spíše prvním dojmům, které očekávané Final Fantasy X (jehož se podle všeho dočkáme až v červenci!?) z krátkého dema na nás zanechává. Takže chutě od toho.

Na výběr tu máme dvě rozsahem nevelké herní lokace, jedna je přitom hned z úvodu samotné hry. Třebaže demo není nějak zvlášť dlouhé a za pár minut jej máte kompletně odehrané, Final Fantasy X leccos, tady zejména v kontextu soubojového systému, se z něj dá vypozorovat.
Tak především ještě jednou zopakuji tolik, že soubojový systém je tahový. Střety s oponenty jsou až na výjimky náhodně vyvolané, tedy protivníky do poslední chvilky nevidíte na obrazovce. V soubojové scéně máte v pravé části obrazovky jasný soupis všech aktérů a hlavně zohlednění, kdo je momentálně na řadě, resp. postupné pořadí tahů. V dolní liště pak je klasický ukazatel HP a MP vašich postav. Zde mi trochu vadí skutečnost, že zde vidíte toliko momentální HP a maximální stav se vám ukáže jen tehdy, pokud použijete např. Potion pro ozdravení. Jinak během boje lze provádět spoustu zajímavých činností včetně výměny jakékoliv postavy na scéně či vyzbrojení se lepší zbraní či zbrojí z inventáře, ale něco mi tu přeci jenom chybí. Pokud pominu fakt, že v souboji jsou na vaší straně opět toliko tři postavy, není tu žádná volba typu Defend a jelikož stojíte v jedné linii, ani možnost ustoupit z víru událostí o řadu zpět, abyste se vyhnuli případnému fatálnímu Final Fantasy X poranění. Nebo-li pokud nechcete zrovna útočit či nějak podpořit vaše spolubojovníky, není tu žádný mechanismus vylepšující vaše obranné číslo. Doufám, že tahle chybička, stejně jako některé zbyvší, jsou kazem jen tohoto dema, které ostatně při samotném začátku spuštění poukazuje na to, že se nejedná o prezentaci části finálového produktu.

Ač po krajině putujete jako celá družina, vidíte vždy jenom hlavní charakter, teprve při aktivování boje stojí vaši společníci vedle vás. Důležitou součástí častých střetů pak bude schopnost vyvolání (Summon) tzv. aeona, tento však nebojuje v bitvě po vašem boku. Respektive ano, ale všechny vaše postavy na scéně jsou kdesi v pozadí a při jeho vznešené přítomnosti se boje nezúčastní. Nicméně jeden ze střetů v demu pak do jisté míry připomíná souboj Titánů, a tudíž by se při něm ti malí lidičkové asi trochu pletli pod nohama; tady je nutno ještě podotknout, že aeon zde vyvolaný – Valefor - má vlastní hodnotu HP, MP a sadu specifických vlastností (jež budete moci postupem ve hře vylepšovat), což je charakteristické pro každého z jeho mocného řádu.

Final Fantasy X

Nezřídka tu budete mít jasné povědomí o tom (díky druhotným vlastnostem zbraní), kolik HP má váš protivník, čemuž pak lze přizpůsobit strategii následných ataků. Zajímavou funkcí je nesporně Overdrive, což je známé vyvolání doslova brutálního výpadu vaší postavy v nějakém stanoveném okamžiku. S každým útokem nepřítele se totiž vaší postižené postavě plní pod hodnotou HP právě speciální stupnice Overdrive a dojde-li maximální hodnoty, můžete kdykoliv vyvolat specifický vybraný destruktivní atak, který však může být ještě silnější, pokud jej manuálně podpoříte např. včasným a správným stisknutím zobrazeného tlačítkového komba (není vám to povědomé?). Co je nesmírně sympatické je skutečnost, že pokud se nějakému charakteru naplní stupnice Overdrive a nevyužije momentální nabídky ataku v daném aktu, maximální hodnota Overdrive se převádí do boje dalšího! Dále tu je nezbytná volba Escape, jíž každý volí samostatně (vyjma společného úprku iniciovaným hlavním hrdinou jménem Tidus), takže postupně opouští kolbiště – a podobných překvapení tu je resp. určitě bude ještě nespočet. Jinak samozřejmě platí, že se během soubojů Final Fantasy X nadějete spousty rozličných nuancí, kterak znatelně zlepšit vaše šance na přežití a jež toto demo stěží poodhalilo!

Dalším pěkným prvkem Final Fantasy X (v demu nezohledněným) může být vaše vlastní aktivita při vývoji postav (takže konec pasivního přijímání dalšího levelu) a dále přítomnost některých skromných adventurních prvků a především miniher, kam neoddiskutovatelně patří jízda na Chocobech či sportovní aktivity v Blitzballu. Jinak mnohé zůstalo v intencích minulých dílů. Po pohybové stránce se nějakého dramatického rozrůznění nedočkáte, vyjma chůze a běhu se tak budete muset asi spokojit s příležitostnými jasně definovanými akčními vstupy. Mezi něž patří třeba plavání!

Po hudební stránce se dá říci, že autoři opět sáhli po mixu osvědčených songů z minulosti, ale namluvení dialogů tomu všemu dává zcela jasně nový rozměr a šmrnc. Čekejte nadabované všechny hlavní rozhovory a to s titulky, postavy přitom pochopitelně pohybují synchronně ústy, nemluvě o Final Fantasy X určité snaze o emocionální projev, který je také vítaným oživením zdejšího epického story, jehož doba dohrání se - jak jinak - počítá na desítky hodin.
Vizuální kulisa je opravdu nádherná a FMV sekvence prostě nemají chybu! Což už se nedá stoprocentně říci o systému nahlížení na vaše herní snažení. Dynamická "plovoucí" kamera sice není tak úplně špatný kompromis, ale zapomeňte na nějaké zoomování či manuální oddalování pohledů, kde byste si více užili tohoto vpravdě nádherně prokresleného 3D polygonového světa. Čili je tu jen JEDEN jediný striktně daný úhel pohledu. Abyste se snad neztratili, máte v levém horním rohu obrazovky jasně definovanou orientační mapku dané lokace zohledňující její profil a výskyt vaší postavy v ní. Což je další navýsost sympatická "feature".

Jak to tedy shrnout? Třebaže toto krátké demo nabízí jen dvě lineární cesty oblastmi zaplavenými nepřítelem, užijete si v nich své i s ohledem na přítomnost několika špičkových FMV sekvencí. Takže se nezbývá než těšit na finálový produkt!

Final Fantasy X Final Fantasy X Final Fantasy X