Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy XII – dojmy z dema

  12:01aktualizováno  13. března 10:07
Čekání na Final Fantasy XII je neuvěřitelná sebetrýzeň. Ve Squaresoftu na tohle byli mistři, ale v poslední době se neuvěřitelně vylepšili. Už nenatahují na skřipec, rovnou nabodávají na kůl.

Final Fantasy XII Ještě nikdy se na další díl FF ságy tak dlouho nečekalo a hlavně s tak rozpornými informacemi. Pár tradičně překrásných FMV animací, několik kratičkých ingame trailerů a milánkové, domyslete si, co to bude. A to vše podmalované šibeničním termínem konce roku 2006, který zcela ignoruje vydání Xboxu 360, Nintenda Revolution a snad i samotné PS3.

Ocitáme se totiž ve fantastickém chrámu, kde je vidět, že autoři mají design v malíčku.

Přesto je čekání na hru pro de facto zastaralou konzoli naprosto šílené. Spolu s Dragon Questem VIII se nyní dostalo na svět dvojdemo z FF XII. Haleluja. Předtím, než se pitevním nožíčkem pošťourám ve vnitřnostech, nedá mi to, abych s pobavením neokomentoval situaci. Pamětníci zajisté také vzpomenou chvil, kdy Final Fantasy série válčila se sérii Dragon Quest. Konkurovaly si už od osmibitů jako nesmiřitelní rivalové japonského RPG trhu a najednou DQ propaguje FF. Svět je naruby.

Final Fantasy XII Co jsem tedy u FF XII očekával? Zastaralý nevzhledný engine, který si nebude schopen poradit s jediným detailem v exteriérech. Grafiku, která mi předem vezme chuť se do hry pouštět, zvláště když vyjde až v době, kdy next-gen scéna pojede naplno. Tak tady videa pěkně lhala. Engine je hezky detailní a zobrazuje velmi slušně pobřeží moře, vodu, stromy i detailní postavy. V žádném případě to není nevzhledný hnus. Sice se nepotvrdila možnost pohybu při pohledu vlastníma očima jako v případě FF XI, ale k dispozici je možnost sledovat okolí rotací kamery okolo postav. Nepřátelé pravda občas doskakují, ale skutečně není nutné s každým bojovat, tak jak to bylo u příšernosti zvané náhodné souboje. Finální boss první části dema, jakýsi Tyranosaurus Rex, se pohybuje docela solidně i bez autentického motion capturingu, skutečně neměl jsem žádné výhrady.

Exteriéry tedy FF XII, zdá se, zvládá na jedničku. Pokud bude, jak se zdá, pořádný svět k průzkumu, mohlo by to stát za to. V Final Fantasy XII první části dema máte tři postavy, které používají tahový systém boje. V praxi to znamená, že vyberete hrdinu, zadáte mu povel, přepnete na druhého, během zastaveného času opět vyberete povel a totéž u třetího, nebo se můžete spolehnout u spolubojovníků na umělou inteligenci. A tak stále dokola. Výhodou je,.že si můžete prohlížet postavení svých bojovníků okolo nepřítele a ačkoliv jsem v demu nepřišel na výhody v postavení, dokáži si představit, že jich bude dostatek. Vše se samozřejmě odehrává přímo ve hře, ne ve zvláštní obrazovce.

Tato hra je po delší době dalším kouskem, který v hodnocení magazínu Famitsu obdržel hodnocení 40/40!

Trochu mě zaráží, že při útoku z vaší postavy vyrazí barevný paprsek a spojí ji s cílem a obluda udělá totéž, ale asi to tvůrcům připadalo přehledné. Možná to i přehledné bude. Trochu jsem se v tom motal, ale když vyšlo první demo na FF VIII, nebyl jsem na tom o mnoho lépe, zvyklý stále na FF VII. Sát magii z protivníků mě přivádělo k šílenství, pravda, připravilo mě to na změny u FF IX a X. Takže doufám, že si zvyknu i na toto. Final Fantasy XII

Druhá část dema je mnohem zajímavější. Ocitáme se totiž ve fantastickém chrámu, kde je vidět, že autoři mají design v malíčku. Úchvatná architektura hýří nesčetnými detaily, kamenné zdivo a schody jsou naprosto fantastické, sochy vytvářel opravdový umělec. Graficky jde o excelentní podívanou, ano, v takovém prostředí se budu rád pohybovat. Samozřejmě postavy nemohou nic přeskakovat a mnohdy drobné zábradlí donutí vaši skupinku obejít celé bludiště chodeb, ale po pravdě, nečekal jsem pohyblivost jako u hrdiny z ICO nebo Shadow of The Colossus.

Pokud je design staveb fantastický, nad monstry zamlaská potěšeně naprosto každý. Square Enix jako kdyby se vracel do dob legendární sedmičky a tak potkáváte kovové koně, bezhlavé bojovníky a co mě hlavně dostalo, je nová podoba starých známých živých pum. Ty jsou tak úžasné, že se mi nechtělo věřit, že se dívám na PS2 hru od Square Enixu. Pamatujete na duchovité přízraky z Final Fantasy: Esence Života? Tak přesně takhle vypadají tyto bomby. Oranžové, průhledné, ale přesto s tlamami plnými ostrých zubů, zkrátka jedním slovem nádhera. Prozařují prostory, no je to prostě pastva pro oči. Final Fantasy XII

Termín vydání zcela ignoruje vydání Xboxu 360, Nintenda Revolution a snad i samotné PS3.

Ostatně celá interiérová úroveň je lákadlo pro každého, kdo na FF sérii obdivuje detailnost a nápaditost. Finální boss je pak třešničkou na dortu, ještěr s kovovými kruhy, které se nádherně lesknou, s realisticky vyhlížející kůží. Trochu šokem je druhá verze bojového systému. Tentokráte totiž vše jede stejně jako předtím, jenom REALTIME. A můžu vás upozornit, že takový blázinec jsem ještě neviděl. V podstatě jsem jen mačkal jediné tlačítko, sledoval na statistikách, jak na tom postavy jsou, a doufal, že právě teď mlátí toho nepřítele, který mi nejvíc zatápí. Proboha tak tudy tedy v žádném případě ne.

Moc by mě zajímalo, kdo si vybere tuto možnost ovládání soubojů. Patrně nějaký robot s adekvátními reflexy. Teď jen doufat, že Final Fantasy XII dema nebyla idealizovaná a naopak S-E ještě vylepší, co předvedl. Někoho možná zarazí stínové kroužky pod postavami místo reálných stínů, které měla i PSOne hra Bushido Blade, ale na tom hra nestaví. Mnoho skeptiků říká, že hřebem do rakve bude příběh, prý moc americký. Nevím, zda je pravda, že otec Final Fantasy Hironobu Sakaguchi odešel ze Square-Enix opavdu kvůli tomu, že byl nucen vzdát se svých tradičních představ, nebo jde jen o reklamní trik ze strany jeho nového studia. To vše se dozvíme. Tedy pokud se FF XII vůbec někdy dočkáme. Každopádně se ale máme evidentně na co těšit, jelikož tato hra je po delší době dalším kouskem, který v hodnocení prestižního japonského videoherního magazínu Famitsu obdržel maximální možné hodnocení 40/40!

Index očekávání: 95%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Nathan Fillion natočil krátký film na motivy Uncharted. A je skvělý

Nathan Fillion jako Nathan Drake

Populární herec Nathan Fillion si zahrál v patnáctiminutovém fanouškovském filmu na motivy série videoher Uncharted....

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Fanoušek prohrál soud s vývojáři hry Star Citizen, peníze mu nevrátí

Star Citizen

Neustále protahovaný vývoj chystané hry Star Citizen už nevydržel jeden z nejštědřejších přispěvatelů a chtěl po...



Najdete na iDNES.cz