Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy XII – dojmy z dema

  12:01aktualizováno  13. března 10:07
Čekání na Final Fantasy XII je neuvěřitelná sebetrýzeň. Ve Squaresoftu na tohle byli mistři, ale v poslední době se neuvěřitelně vylepšili. Už nenatahují na skřipec, rovnou nabodávají na kůl.

Final Fantasy XII Ještě nikdy se na další díl FF ságy tak dlouho nečekalo a hlavně s tak rozpornými informacemi. Pár tradičně překrásných FMV animací, několik kratičkých ingame trailerů a milánkové, domyslete si, co to bude. A to vše podmalované šibeničním termínem konce roku 2006, který zcela ignoruje vydání Xboxu 360, Nintenda Revolution a snad i samotné PS3.

Ocitáme se totiž ve fantastickém chrámu, kde je vidět, že autoři mají design v malíčku.

Přesto je čekání na hru pro de facto zastaralou konzoli naprosto šílené. Spolu s Dragon Questem VIII se nyní dostalo na svět dvojdemo z FF XII. Haleluja. Předtím, než se pitevním nožíčkem pošťourám ve vnitřnostech, nedá mi to, abych s pobavením neokomentoval situaci. Pamětníci zajisté také vzpomenou chvil, kdy Final Fantasy série válčila se sérii Dragon Quest. Konkurovaly si už od osmibitů jako nesmiřitelní rivalové japonského RPG trhu a najednou DQ propaguje FF. Svět je naruby.

Final Fantasy XII Co jsem tedy u FF XII očekával? Zastaralý nevzhledný engine, který si nebude schopen poradit s jediným detailem v exteriérech. Grafiku, která mi předem vezme chuť se do hry pouštět, zvláště když vyjde až v době, kdy next-gen scéna pojede naplno. Tak tady videa pěkně lhala. Engine je hezky detailní a zobrazuje velmi slušně pobřeží moře, vodu, stromy i detailní postavy. V žádném případě to není nevzhledný hnus. Sice se nepotvrdila možnost pohybu při pohledu vlastníma očima jako v případě FF XI, ale k dispozici je možnost sledovat okolí rotací kamery okolo postav. Nepřátelé pravda občas doskakují, ale skutečně není nutné s každým bojovat, tak jak to bylo u příšernosti zvané náhodné souboje. Finální boss první části dema, jakýsi Tyranosaurus Rex, se pohybuje docela solidně i bez autentického motion capturingu, skutečně neměl jsem žádné výhrady.

Exteriéry tedy FF XII, zdá se, zvládá na jedničku. Pokud bude, jak se zdá, pořádný svět k průzkumu, mohlo by to stát za to. V Final Fantasy XII první části dema máte tři postavy, které používají tahový systém boje. V praxi to znamená, že vyberete hrdinu, zadáte mu povel, přepnete na druhého, během zastaveného času opět vyberete povel a totéž u třetího, nebo se můžete spolehnout u spolubojovníků na umělou inteligenci. A tak stále dokola. Výhodou je,.že si můžete prohlížet postavení svých bojovníků okolo nepřítele a ačkoliv jsem v demu nepřišel na výhody v postavení, dokáži si představit, že jich bude dostatek. Vše se samozřejmě odehrává přímo ve hře, ne ve zvláštní obrazovce.

Tato hra je po delší době dalším kouskem, který v hodnocení magazínu Famitsu obdržel hodnocení 40/40!

Trochu mě zaráží, že při útoku z vaší postavy vyrazí barevný paprsek a spojí ji s cílem a obluda udělá totéž, ale asi to tvůrcům připadalo přehledné. Možná to i přehledné bude. Trochu jsem se v tom motal, ale když vyšlo první demo na FF VIII, nebyl jsem na tom o mnoho lépe, zvyklý stále na FF VII. Sát magii z protivníků mě přivádělo k šílenství, pravda, připravilo mě to na změny u FF IX a X. Takže doufám, že si zvyknu i na toto. Final Fantasy XII

Druhá část dema je mnohem zajímavější. Ocitáme se totiž ve fantastickém chrámu, kde je vidět, že autoři mají design v malíčku. Úchvatná architektura hýří nesčetnými detaily, kamenné zdivo a schody jsou naprosto fantastické, sochy vytvářel opravdový umělec. Graficky jde o excelentní podívanou, ano, v takovém prostředí se budu rád pohybovat. Samozřejmě postavy nemohou nic přeskakovat a mnohdy drobné zábradlí donutí vaši skupinku obejít celé bludiště chodeb, ale po pravdě, nečekal jsem pohyblivost jako u hrdiny z ICO nebo Shadow of The Colossus.

Pokud je design staveb fantastický, nad monstry zamlaská potěšeně naprosto každý. Square Enix jako kdyby se vracel do dob legendární sedmičky a tak potkáváte kovové koně, bezhlavé bojovníky a co mě hlavně dostalo, je nová podoba starých známých živých pum. Ty jsou tak úžasné, že se mi nechtělo věřit, že se dívám na PS2 hru od Square Enixu. Pamatujete na duchovité přízraky z Final Fantasy: Esence Života? Tak přesně takhle vypadají tyto bomby. Oranžové, průhledné, ale přesto s tlamami plnými ostrých zubů, zkrátka jedním slovem nádhera. Prozařují prostory, no je to prostě pastva pro oči. Final Fantasy XII

Termín vydání zcela ignoruje vydání Xboxu 360, Nintenda Revolution a snad i samotné PS3.

Ostatně celá interiérová úroveň je lákadlo pro každého, kdo na FF sérii obdivuje detailnost a nápaditost. Finální boss je pak třešničkou na dortu, ještěr s kovovými kruhy, které se nádherně lesknou, s realisticky vyhlížející kůží. Trochu šokem je druhá verze bojového systému. Tentokráte totiž vše jede stejně jako předtím, jenom REALTIME. A můžu vás upozornit, že takový blázinec jsem ještě neviděl. V podstatě jsem jen mačkal jediné tlačítko, sledoval na statistikách, jak na tom postavy jsou, a doufal, že právě teď mlátí toho nepřítele, který mi nejvíc zatápí. Proboha tak tudy tedy v žádném případě ne.

Moc by mě zajímalo, kdo si vybere tuto možnost ovládání soubojů. Patrně nějaký robot s adekvátními reflexy. Teď jen doufat, že Final Fantasy XII dema nebyla idealizovaná a naopak S-E ještě vylepší, co předvedl. Někoho možná zarazí stínové kroužky pod postavami místo reálných stínů, které měla i PSOne hra Bushido Blade, ale na tom hra nestaví. Mnoho skeptiků říká, že hřebem do rakve bude příběh, prý moc americký. Nevím, zda je pravda, že otec Final Fantasy Hironobu Sakaguchi odešel ze Square-Enix opavdu kvůli tomu, že byl nucen vzdát se svých tradičních představ, nebo jde jen o reklamní trik ze strany jeho nového studia. To vše se dozvíme. Tedy pokud se FF XII vůbec někdy dočkáme. Každopádně se ale máme evidentně na co těšit, jelikož tato hra je po delší době dalším kouskem, který v hodnocení prestižního japonského videoherního magazínu Famitsu obdržel maximální možné hodnocení 40/40!

Index očekávání: 95%

Autor:



Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Doják, nebo horor? V novince Fe zachraňujete neonový les

Fe

Fe je po dojemné hopsačce Unravel druhou hrou, se kterou se vydavatelství Electronic Arts snaží prorazit na poli...

Onrush přinese zběsilou akční hratelnost Motorstormu a Burnoutu i na PC

Onrush

Nový trailer k závodní hře Onrush od bývalých autorů Motorstormu slibuje zběsilou akci.

Najdete na iDNES.cz