Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fire Emblem

  12:00aktualizováno  11. července 9:22
Za dávných časů žil lidský rod spolu s draky v míru a přátelství. Společenství ukončila až válka vyvolaná lidmi, po níž zbytky draků opustili tuto říši. Nyní se mohou vrátit jako nástroj moci v rukou jediného člověka, který usiluje o ovládnutí světa!

Intelligent Systems, vývojářské studio zodpovědné na GBA za vynikající tahovou strategii Advance Wars (recenze na první díl, recenze na druhý díl), oslovuje herní trh s další zajímavou herní partií. V případě projektu Fire Emblem je navíc prostor pro malý aplaus, protože téhle SRPG sérii s kořeny až ve vzdálených 8-bitech se konečně podařilo prolomit ledy a opustit hranice japonského souostroví.

Fire Emblem Fire Emblem Fire Emblem

Nevím, nakolik kvalitní byly předchozí kapitoly téhle řady, ale na GBA jde o poměrně slušné dobrodružství, rámované navíc naprosto bezprecedentním příběhem - měřeno optikou vysloveného textu. Ano, Fire Emblem je skutečně hodně "ukecaná hra", na druhou stranu znalost problému či momentální situace není bezpodmínečně nutná, pročež se na většině míst dá celý textový maratón rychle a bezproblémově přeskočit. Nicméně přes uvedený fígl se stejně připravte na několik desítek hodin strávených v cca třech desítkách kapitol proložených stejným množstvím soubojů, kteréžto se, v duchu tradice žánru, odehrávají na poměrně velkých plochách.

Ač to zprvu nevypadá, budete ve Fire Emblem svědkem důležitého střetu mezi silami dobra a zla, přičemž válka o osudu zdejšího světa, v níž hrají hlavní roli DRACI, se rozhoří až ve druhé polovině hry. Ta první slouží jako jakýsi prolog a nutno říci, že se u něj budete docela úspěšně nudit, na pochopení herních mechanismů a rozjezd by stačilo daleko méně vašeho času.

Draci

Drak, legendární plaz prezentovaný zpravidla jako olbřímí kreatura s křídly, velkými drápy a ohnivým dechem. Ve starověku byl většinou symbolem zla a zkázy. Uvedený pohled na věc nabízí kupříkladu i epos Enuma Elish z Mezopotámie (napsáno okolo roku 2.000 před Kristem), kde je ústřední postavou bohyně Tiamat, draku podobné stvoření vedoucí armády chaosu. Ve starobylých hebrejských písmech drak opakovaně reprezentuje zlo a smrt. Křesťané posléze zmiňovanou koncepci převzali a drak tak figuruje ve všech důležitých apokalyptických spisech. V křesťanství se drak stal symbolem hříchu a často je zde vyobrazen, jak bývá ničen pod nohama svatých a mučedníků, což má symbolizovat triumf křesťanství nad pohanstvím. Pro příklad nemusíme ani u nás chodit daleko, vezměme si třeba nádvoří Pražského hradu, kde nalezneme sv. Jiříka na koni v souboji s drakem, kterémuž se tady nevede zrovna dvakrát dobře. Nicméně ne všechna náboženství nahlížejí na draka podobným způsobem. Ve starověkém Řecku a Římě byl drak charakterizován jako bytost schopná sdělit smrtelníkům tajemství země a částečně důsledkem tohoto nahlížení byl zde cítit laskavý, či přímo ochranný vliv. Symbol draka se dokonce dostal na standardy římských legií, i když tady to bylo spíše s přihlédnutím s hrůzu nahánějícími dispozicemi těchto kreatur. Vysloveně symbolem dobra se drak stal v kultuře Dálného východu, jmenovitě v Číně, kde byl znakem samotného císařství a trůn měl přívlastek dračí!

Audio složka, vyjma trochu repetetivního soubojového hudebního doprovodu, nabízí i docela podařené zvukové efekty. Vizuální zpracování je možná až příliš jednoduché, sic také dosti přehledné, ale předchozí díly Fire Emblem na SNESu ukázaly, že s 2D grafikou se dá naložit mnohem lépe. Nota bene, když tvůrci ušetřili na herní komplexnosti, do níž obuli oba díly Advance Wars! Uvedené částečně zachraňují příležitostné a skutečně moc hezké kreslené obrazy suplující obvyklé FMV sekvence z nextgen hardwaru - škoda, že jich není více.

Fire Emblem Fire Emblem Fire Emblem

Fire Emblem je striktně lineární hra. Tedy ne, že by v tomto žánru byla nějakou výjimkou, černou ovcí, či tak něco, ale Fire Emblem vás nepustí vůbec nikam a jediné, kde se můžete takříkajíc utrhnout ze řetězu, je bojiště. Hned vysvětlím. Zdejší dobrodružství s vámi smýká po rozlehlé mapě dle potřeb vyprávěného příběhu a ani nevadí, že se občas na téhle mapě poněkud ztrácíte. Spolu s doprovodným komentářem, kam či proč že to právě jdete, se musíte prokousat spoustou příběhových intermezz, kdy na displeji GBA neustále někdo s někým mluví, něco se řeší atp. Vše spěje nevyhnutelně k další bitvě, přičemž si v tomto směru posvítíme až na druhou polovinu hry, která je stran možností přeci jenom pestřejší. Po výběru z vašeho ansámblu bojovníků a přiřazení patřičných propriet jste umístěni na bojiště a teprve tady lze něco vymýšlet pro vylepšení vašeho statusu. Teprve tady lze navštěvovat obchody se zbraněmi, kouzly a uzdravovačkami. Pravda, je to poněkud na dlouhé lokte, ale jelikož s sebou můžete pravidelně tahat jakýsi polní stan (později pojízdný), v případě přeplněného inventáře se vybrané věci automaticky přesouvají právě tam. Je to zbytečně komplikované, ale také docela originální, byť tvůrčí nápad spíše oceníte u faktu, že interakce bojiště se neomezuje toliko na obchody. Lze navštívit např. vesnice pro zisk nějakého užitečného předmětu, rady či aspoň infa spadajícího do rámce všeprostupujícího příběhu. Vše vyřčené je pak řešené stylem nově otevřeného okna buď s konkrétním dialogem, nebo ještě dále výběrem pro nákup a prodej.

Systém boje je naprosto klasický. Nejprve je na tahu vaše družina, poté se představí nepřátelské síly. Vcelku bohatý typový výčet všech bojovníků na scéně devalvuje malá rozrůzněnost zbraní, co však zamrzí ještě více je skutečnost, že nemáte žádnou kontrolu nad vylepšováním statusu, anebo alespoň dovedností vašich hrdinů, kteří pasivně přijímají nahodile vybraná navýšení útočného či obranného čísla, parametrů jako je rychlost, skill či štěstí.

Fire Emblem Fire Emblem Fire Emblem

Celé bojiště je tradičně rozděleno na čtverečky, po kterých se na základě vlastní pohyblivosti vybraná postavička přesunuje, přičemž je logické, že opěšalí jsou na tom hůře než jízda. Každý z bojovníků zvládne vedle pohybu a útoku (obráceně to nelze aplikovat, tedy pakliže zaútočíte, pohybová fáze bohužel odpadá) ještě řadu dalších činností, kam patří např. možná výměna předmětů s vedle stojícím kolegou. Bonbónkem je jedna skutečně prima vychytávka. Jedná se o zajímavou variantu jakéhosi nabrání zraněné postavy, kterou pak posléze kryjete vlastním tělem a přenášíte jako klokan v kapse bezpečně po bojišti.

Co se docela cení je skutečnost, že při prohlížení dispozic nepřátel vidíte jednak kam se tito mohou přesunout (což je obvyklé) a druhak, kam až dosáhne jejich atak (což se příliš často nenosí). Další, v žánru nepříliš používanou featurkou je zvyšování úrovně zbraní při častém používání, stejně jako jejich opotřebovávání, nemluvě o možnosti mít několik typů zbraní v inventáři a vybírat si útok podle toho, co se právě více hodí. Pohříchu se zde vůbec nehraje na nějaké nákupy brnění či prstenů, vyjma zbraní (či o něco variabilnější magie, resp. magických holí) je jedinou další proprietou v inventáři nějaký jednorázový předmět pro dočasné vylepšení určitého parametru. Pozitivně se však musí hodnotit textové zohlednění před výpadem na vybraného soka, jakou že máte procentuální šanci zásahu a kolik mu uberete HP. Bohužel, protože se tady hraje na nešťastné counterattacky, je dobré přihlédnout ke skutečnosti, jaké zranění vám současně může způsobit váš momentální sok. Jestliže se vám vaše šance nezamlouvají, lze v pohodě stornovat tah a vybrat schopnějšího jedince pro vypořádání se s problémem. Těch bude ostatně s postupující hrou čím dál tím více, tvůrci nezřídka neváhají vysílat na bojiště nepřátelské posily, na druhou stranu i vám se v řadě situací poštěstí bojovat s NPC-čky. Svou roli při postupu k vytyčenému místu hraje také terén či počasí, párkrát se dokonce budete nuceni vypořádat s termínem Fog of War, což možná není úplně přesná interpretace stavu věcí, ale výsledek je de facto stejný…

Fire Emblem Fire Emblem Fire Emblem

Asi nejzásadnější chybou Fire Emblem je velká nevyváženost. Resp. malá obtížnost. Tuto sice lze rámcově vyrovnávat tím, že si do boje vezmete menší počet charakterů, než je maximálně stanoveno, či si vyberete typy s nižším levelem apod. Ale to je pouze z nouze ctnost a trefování se naslepo do optimální rovnováhy sil. Pokud s s několika málo bojovníky projdu celou hrou jako nůž máslem, něco je evidentně špatně. Jistě, najdeme tu pár míst, jež zasluhují zvýšenou pozornost. Pravidelně to bývají bossové a potom trochu nešťastné finále, které pro změnu zase představuje druhý extrém. Na rozdíl od naprosto pohodového průběhu předchozích hodin zde najednou musíte skutečně bedlivě promýšlet postup, neudělat téměř žádnou chybu a navrch mít i trochu kliku! Protože z boje jednou vyřazený bojovník má definitivní utrum a zrovna tady se DRAK netváří, že by chtěl někoho nechat přežít.

Fire Emblem rozhodně stojí za zahrání. Věcí ještě nezmíněnou je multiplayer až pro čtyři hráče naráz a byť nedosahuje ani zdaleka kvalit Advance Wars (též díky nutnosti mít další cartridge a limitu jednotek pro nasazení), nic to nemění na faktu, že jde o jistý klad. Nicméně pokud mohu v samém závěru srovnávat Fire Emblem s konkurenčním Shining Force, dal bych osobně přednost raději titulu od Segy.

Další názor - Petr Poláček
Tvůrčí tým Intelligent Systems své kvality v oblasti strategií na GBA prokázal již v případě geniálních titulů Advance Wars a Advance Wars 2: Black Hole Rising. A nyní to dokazuje znovu s titulem Fire Emblem. A dokazuje to způsobem, který se musí líbit každému příznivci strategií i klasických konzolových RPG. Fire Emblem totiž nabízí ideální mix tahové strategie a poutavého příběhu, kterému dominují inteligentní dialogy a na GBA nezvykle silně profilované postavy. Herní pravidla jsou i díky výbornému tutoriálu zcela jasná i jednoduchá k pochopení a zároveň komplexní, s dostatkem možností pro souboje. Celý strategický systém je navíc výborným způsobem provázán s příběhem samotným, což z Fire Emblem činí kompaktní celek bez větších slabin. Technické zpracování je vynikající, což dokazují obrázky okolo. A můžete pouze litovat, že neslyšíte i povedenou hudbu. Jedinou vadou by pro některé hráče mohla být lineární struktura hry, což je však daň za skvělý příběh. Firem Emblem by si neměli nechat ujít příznivci japonských RPG a určitě ani vyznavači tahových strategií. Oba tábory budou stoprocentně nadmíru spokojeny.

Fire Emblem
Výrobce/Distributor Intelligent Systems / Nintendo
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Verdikt: Solidní SRPG, nabízející řadu dobrých nápadů, masivní příběhové pozadí a vděčný multiplayer, ale také linearitu a povětšinou nevelkou obtížnost nemotivující k dalším bojům.
Hodnocení: Petr Poláček - 90%, Martin Kaller - 65%

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: V týmové akci Earthfall likvidujeme mimozemšťany po stovkách

Earthfall

Earthfall je v jádru jen kopie kultovní kooperativní akce Left 4 Dead. Ale je tak dobře udělanou kopií, že nám to ani...

RECENZE: State of Mind je i přes spoustu chyb zajímavým sci-fi příběhem

State of Mind

Ambiciózní novinka od německých adventurních specialistů z firmy Daedalic detailně rozpracovává témata, nad kterými se...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Najdete na iDNES.cz