Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FlatOut - první dojmy

  12:00aktualizováno  11. července 9:13
Je libo usednout do těžkotonážních amerických bouráků se šestilitrovými motory a ukázat namyšleným soupeřům, kdo je tu pánem? Pak bude tato hra od Bugbear Entertainment určena právě vám.

FlatOutŘíká vám něco název Destruction Derby? Pokud ano, pak si dokážete živě představit, o čem zhruba bude nové dílko finské firmičky Bugbear Entertainment. Budete usazeni do většinou několikatunových amerických bouráků s šestilitrovými motory a vaším úkolem bude ukázat namyšleným soupeřům, kdo je tu pánem!

Zatímco dvoudílná už téměř legendární série od Psygnosis si libovala hlavně v narážení aut do soupeřů (kdy se k výslednému času přičítaly body za zneškodnění „nepřátel“), FlatOut je postaven více na sportovním duchu. Až na jednu výjimku je hlavním úkolem dojet do cíle na pokud možno co nejlepší pozici a nezkrátit si přitom trať. Na rozdíl od klasických okruhových závodů, zde je během jízdy dovoleno téměř vše včetně narážení do soupeřů či vystrkování jich ven z tratě. Tedy nic pro mírumilovné řidiče, kteří dodržují ve městech na čtyřproudých cestách padesátikilometrový limit a vztekají se, že je všichni ostatní předjíždějí.

Toť máme za sebou stručné shrnutí základního popisu. Hra je stále ještě ve vývoji, vydání pro PC i všemožné konzole je plánováno až na letošní podzim. K dispozici jsme však dostali novinářskou demoverzi, která nabízí pouze quick race, ovšem z každého typu tratě jeden kousek a také možnost volby mezi několika auty. Těm bych se rád věnoval nejdříve. V drtivé většině se jedná o americká monstra, která kromě obrovské váhy FlatOutoplývají také až neskutečnou spotřebou paliva. Ve všech případech se samozřejmě jedná o vozy se zadním pohonem, takže v zatáčkách jsou hodně přetáčivá. Tou jedinou výjimkou je napodobenina malého Fiatu 127, která sice není tak výkonná, zato je ale pěkně obratná a lehká, takže i s tímto „prdítkem“ se dá proti Goliášům bojovat. Celkem by ve finální verzi mělo být k dispozici šestnáct vozidel, která bude možné různorodě upravovat v k tomu speciálně určené garáži.

Podobně jsou na tom tratě. Jedná se třeba o klasické asfaltové závodní okruhy vzdáleně připomínající ty, které můžeme sledovat v televizi při přenosech z formule 1, další variantou je normální trať vedoucí rozbahněným úsekem nedaleko lomu, na dalším okruhu se zase projedeme uličkami města či po lese. Celkem by mělo být k dispozici 45 tratí na pěti různých scenériích. FlatOut obsahuje také dvě speciality, přičemž první byla použita už v Destruction Derby. Jedná se o klasickou jízdu v aréně, kde trať vypadá jako klasická osmička, kde uprostřed se tratě protínají, takže v pokročilejších kolech se zde střetávají soupeři podobně, jako tomu bývá při klasické „ruské ruletě“ na českých cestách. Mnohem inovativnější a překvapivější je poslední varianta nesoucí celkem mírumilovný název Stunt Track. Jistě si říkáte – co je na tom zajímavého, tak tam bude trať s rozjezdovou rovinkou, nájezdním můstkem na skok a pak doskočiště s tabulkami po stranách podobně jako při skoku dalekém či trojskoku a účelem bude doskočit co nejdál. Tak zde vás musím vyvést z omylu. FlatOut Téměř vše je pravda až na tu poslední věc. Vaším úkolem je rozjet se a s autem správně skočit z můstku. Pak však přichází nečekaná věc. U tachometru je indikátor zde nazývaný Mayhemeter. Zatímco v normálních závodech se postupně naplňuje po úspěšných nárazech do soupeřů a je možné jej použít jako nitro (urychlovač), ve Stunt Tracku plní zcela jinou funkci. Jakmile totiž auto po odrazu letí vzduchem, řidič musí z auta vyskočit a měří se délka, kam až řidič doskočí! A Mayhemeter znázorňuje úhel, pod kterým hráč (řidič) z auta vyletí. Tak něco takového jsem opravdu nečekal.

Pojďme nyní k samotné jízdě. Auta se chovají relativně jak mají, stylem se hra pohybuje na rozmezí simulace a arkády. Samozřejmě, při stanoveném stylu závodění je jasné, že velkou roli zde budou hrát nehody. Toho si byli Finové vědomi moc dobře a tak hru obohatili velice kvalitním modelem destrukcí. Po každém nárazu či jen sraženém barelu se auto poškodí jak vizuálně, tak také svým chováním. A protože jízda často končívá s hodně poškozeným strojem, bývá rozdíl mezi autem na startu a v cíli hodně markantní. Tvůrci se slavnostně honosí počtem 3000 kusů dílů, které se mohou na autě poškodit či úplně zničit a já nemám důvod jim nevěřit. A o co všechno jde vyzkoušet deformační zóny vašeho monstra. Pokud pominu soupeře, podél tratí se nachází spousta překážek. Ať jsou to bagry, jeřáby, dodávky, pneumatiky, dřevěné klády či reklamní panely, o vše z toho je možné poškrábat vašeho bouráka. FlatOut A i tyto okolo stojící věci a nárazy do nich se chovají realisticky. Narazíte do klád, auto se zastaví a v přední kapotě se objeví obrovská díra. Ve většině konkurenčních her by tímto situace končila, ve FlatOutu se však dřeva (některá z té hromady) drobně posunou dále do prostoru. A tak malými reklamními panely jde bez problémů projíždět, při průjezdu zatáčkou řízeným smykem a škobrtáním zadkem o svazky pneumatik vytyčujících trať tyto efektně odlítají; s tím si tvůrci opravdu vyhráli. A jak již bylo naznačeno v módu Stunt Track, jezdec není ve hře napevno spojen s autem a může ho opustit. A je logické, že pokud v plné rychlosti napálíte do betonového mostku, tak nepřipoutaný jezdec nemá šanci udržet se v autě a po proražení čelního skla pokračuje dále v nastolené trajektorii končí až po několika metrech a saltech (nutno dodat, že i zde fyzika funguje dobře, a tak lidé lítají realisticky a dokonce když skončí na dřevěné kládě, tak se klidně prohnou i dozadu). Po pár vteřinách je však jezdec automaticky teleportován zpět do auta a může pokračovat v závodě.

Bugbear Entertainment Ltd.

V březnu posledního roku minulého století vznikla v hlavním městě Finska – Helsinkách – malá firmička, která se rozhodla primárně zaměřit na realistické simulátory závodních aut. Hned ve své prvotině Rally Trophy dokázali vypracovat velice kvalitní model jízdních vlastností i deformací historických vozů, za což si získali mezi odborníky velké uznání. Mezi počítačovými hráči se však hra hlavně pro svou obtížnost žádné převratné obliby nedočkala. Proto se u své druhé hry Tough Trucks rozhodli orientovat na v Americe velice populární závody Monster Trucků. Přestože vyšla pod Activisionem (Rally Trophy distribuoval JoWooD) již v loňském roce, není po ní téměř vidu ani slechu a v obchodech už se dostala na budgetovou cenu. V nedávné době vyšla trial verze, která je omezená pouze šedesáti minutami, po kterou ji jde hrát. Pak je potřeba zaplatit relativně malý poplatek a můžete pokračovat dál. Letos na podzim vycházející FlatOut (opět pod jiným distributorem) bude jejich třetím samostatným dílkem. V mezičase si však Finové odskočili trochu od žánru závodních her, když pomáhali Wings Simulation s konceptem i samotnou tvorbou vojenských aut, helikoptér a letadel do jejich válečné akce Söldner: Secret Wars.

Technické zpracování je na slušné úrovni. Minimální konfigurace s jednogigovým procesorem, 256 MB RAM a 32 grafickou kartou není v současné době žádným extrémem, hra je navíc i v této fázi FlatOut vývoje celkem slušně optimalizována, takže v tomto ohledu žádné problémy nejsou (byl totiž použit engine z celkem vydařené Rally Trophy). Grafika vypadá vskutku na úrovni, jak ostatně můžete vidět z okolo se povalujících obrázků. Ovládání bylo v této verzi dostupné pouze na klávesnici a to na předdefinovaných klávesách, nebyl s ním žádný problém stejně jako s chováním auta, které správně reaguje i se realisticky chová během jízdy. Potěšitelná je také kvalita AI, kdy i počítačoví jezdci jsou omylní, i oni jsou schopni udělat samovolně chybu, aniž by do nich někdo jiný vrazil. Zvuková stránka odpovídá standardu hry, burácení motorů potěší každého milovníka techniky a u efektů při nárazech jde na první poslech bez problémů poznat, s čím se vaše „plechovka“ právě srazila. Jediné, co není možné vůbec posoudit, je zvukový doprovod, který prozatím není vůbec k dispozici.

A co tedy říci závěrem? Určitě se máme nač těšit. Kvalitní hra z tohoto žánru tu už dlouho nebyla, navíc takhle kvalitní. Je potřeba také dodat, že hra ve světě vychází pod Empire Interactive a v České republice ji bude distribuovat ostravská společnost U.S. Action. Přesný termín vydání v naší vlasti ještě nebyl pevně stanoven, předpokládá se však období letošního podzimu.

Autor:


Témata: simulátor

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Kultovní značka na rozcestí. Vše, co víme o chystaném Falloutu 76

Fallout 76

Oznámení Falloutu 76 nepřineslo takové nadšení, jaké si asi Bethesda představovala. Jde jen o snahu naskočit za každou...



Najdete na iDNES.cz