Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fly!

  2:55aktualizováno  9. července 2001 3:15
Fly!
Fly! BONUS HIT

Klesám s Cessnou do souvislé vrstvy oblačnosti. Kolem se převalují tu hustší, tam zase řidší chuchvalce mraků. Šedobílá tma. Zdá se mi, že umělý horizont neukazuje, jak by měl. Orientuji se raději podle toho, co vidím, a to je kardinální chyba. Stal jsem se obětí prostorové dezorientace. Letadlo se dostalo do nekontrolované spirály. Naštěstí vypadávám pod mraky. Vidím horizont. Podle pouček stahuji plyn, vykopávám směrovku - chvála bohu jsem z toho venku. Mířím k Chicagu na přistání.

Těsně před tím, než jsem se dostal k leteckému simulátoru Fly! od Terminal Reality, četl jsem článek o iluzích a prostorových dezorientacích u pilotů. Říkal jsem si, že právě to je jedna z věcí které člověk s leteckým simulátorem zažije jen stěží.

Fly! mě ale dokonale vyvedlo z omylu. Poučka o tom, že při letu do prostoru se sníženou viditelností je nutno včas přejít na řízení letounu podle přístrojů platí dokonale i zde. Fly! "Vlétnete-li do mraků, a teprve potom se snažíte orientovat, můžete si být jisti, že se to podaří jen velmi těžko," varuje v onom článku specialista na leteckou medicínu MUDr. Truska, a po zážitku s Fly! musím uznat, že nemluví jen tak do větru.

Realistický civilní simulátor
Pokud to z předchozího textu není dostatečně patrné, pak vězte, že Fly! je hodně realisticky pojatý simulátor civilního létání. Umožňuje jak vizuální navigaci podle mapy a orientačních bodů (VFR), tak i létání za snížené nebo takřka nulové viditelnosti (IFR). Tomu samozřejmě odpovídá i velice propracovaný systém komunikace pilota s řízením letového provozu (ATC).

Na první pohled to sice může vypadat jako nuda - jen tak přelétávat z letiště na letiště, ale v simulátorech naštěstí porušování přísných pravidel pro letecký provoz příliš nevadí, ztráta pilotní licence nehrozí, takže člověk zažije slušnou zábavu. Například při pokusech co nejtěsněji prolétnout kolem Sochy svobody v New Yorku nebo během snahy podletět slavný most Golden Gate v San Franciscu.

Fly!

Každá páčka a spínač fungují
Atuoři Fly! připravili pro virtuální piloty celkem pět strojů. Nejmenším z nich je jednomotorová čtyřsedadlová Cessna 172R Skyhawk. Následuje taktéž jednomotorový Piper Malibu Mirage pro pilota a pět cestujících. Dále jsou v nabídce dva dvoumotorové vrtulové stroje Piper Navajo 350 Cheftain a Beechcraft King Air B 200, oba pro dva muže posádky a šest pasažérů. Technologicky nejvýše pak stojí tryskový Rayethon Hawker 800 XP (pilot, kopilot a 8 cestujících).

Letové modely uvedených strojů se snaží o co největší věrnost skutečným originálům. Lze to vyzkoušet například s Cessnou, která nemá ráda let "na zádech" a po chvíli takového trápení jí prostě začne vysazovat motor.

Všechna jmenovaná letadla mají do nejmenšího detailu propracované kabiny a avioniku. Každé tlačítko a páčka na přístrojové desce fungují, rádio se dá (a během letu musí) ladit na patřičné frekvence ATC.

Pokud jsou v nastavení simulátoru aktivovány všechny položky pro co nejvyšší realismus, musí se virtuální pilot dokonale seznámit i se startovacími sekvencemi motorů, předletovou aktivací palubních systémů, nastavováním bohatosti směsi během letu a podobnými libůstkami.

Fly!

V kabině letadla se lze dle libosti rozhlížet. Když se pilot dostatečně ohlédne, může vidět dokonce až do prostoru pro pasažéry. U letadel je možné nastavovat i takové parametry, jako je počet pasažérů, kteří poletí či množství jejich bagáže. To vše samozřejmě ovlivňuje hmotnost, polohu těžiště a s tím související letové vlastnosti jednotlivých strojů.

K dispozici je celý svět
Tři cédéčka, na kterých je simulátor Fly! distribuován, nabízejí neuvěřitelnou možnost létání po celém světě. V plánovači letů lze naplánovat třeba přelet z Kapského Města přes Gibraltar a Prahu do Moskvy. Hledat letiště pro nutná mezipřistání není vůbec žádný problém, neboť v nabídce Fly! je jich přes 9 500 ve 200 státech.

V této souvislosti se na mysl okamžitě dere otázka, jak je na tom naše malá Česká republika. Vězte, že Fly! na ni pamatoval a nabízí tato letiště: Bechyně, Čáslav, České Budějovice, Chotěboř, Hradec Králové, Karlovy Vary, Kbely, Kunovice, Líně, Milovice, Mimoň, Mošnov, Náměšť, Pardubice, Přerov, Ruzyně, Soběslav, Tuřany a Vodochody.

Fly!

Opravdu detailní je ale jen Amerika
Samozřejmě, že není v lidských silách vměstnat na tří cédéčka podrobné grafické informace o terénu a orientačních bodech na celém glóbu. Opravdu detailně jsou pojaty jen některé oblasti v USA. Všude jinde je krajina modelována jen pomocí standardních textur, které jsou promítány na přesný síťový model zemského povrchu, jehož výškové údaje vycházejí ze satelitních měření.

Lidsky a srozumitelně řečeno, zatímco v New Yorku můžete kroužit nad mrakodrapy a Sochou svobody, při přeletu nad Prahou budete Karlův most nebo Hradčany hledat marně. Přistávací dráha v Ruzyni včetně odpovídající barvy povrchu by však měla být vymodelována přesně - alespoň autoři to tvrdí.

Zbývá tedy konstatovat, které jsou ony oblasti, nad kterými se lze kochat přesnými detaily krajiny i význačných staveb. Jedná se o města San Francisco, Los Angeles, Dallas, Chicago, New York a jejich okolí.

Pomocí souborů z meteorologické služby METAR lez navíc do simulátoru importovat aktuální počasí v dané lokalitě.

Fly!

Realismus s ručením omezeným
Zobrazení krajiny ve zmíněných detailně pojatých oblastech vypadá zvláště z větších výšek úchvatně. Horší je to ovšem, pokud se pilot rozhodne pro přízemní let. Ačkoliv Fly! patří z pohledu zobrazení krajiny mezi soudobou špičku, přece jen jsou patrné limity současného hardwaru. Mezi mrakodrapy ve městech nejsou ulice, o všudypřítomných automobilech a davech lidí ani nemluvě. Dnešní procesory ani grafické karty prostě něco takového v reálném čase zobrazit neumějí.

Pohled na zemský povrch z výšky deseti tisíc stop tedy vypadá ze simulátoru velmi podobně, jako ze skutečného letadla, ovšem v tisíci stopách už je to jiná písnička. Když letíte nízko nad městem třeba v ultralightu, vidíte ve skutečnosti úplně něco jiného než ve Fly! (totéž ale patí i pro Flight Unlimited II, MS FLight Simulator 98 atp.)

Další odchylkou od reality je fakt, že ve Fly! se letadlo nemůže rozbít o zem ani jinou překážku. Zkoušel jsem kdeco, nastavoval různé stupně realističnosti, ale stroj se tak nanejvýš začne houpat na vlnách (to pokud spadne do moře) nebo se zaryje do země. Žádné exploze, žádný kouř a další dramatické efekty známé z válečných simulátorů. Prubnul jsem dokonce velkého dopravního Boeinga, zamířil na něj s Cessnou když přistával a vyzkoušel na něm taran. Bez výsledku - ke srážce sice došlo, ale ani jednomu letadlu to příliš nevadilo.

Fly! Detaily + realismus = hardware
Dalo se to čekat. Krásně modelované krajiny, poloprůhledné chuchvalce mlhy, válející se nad krajinou, sníh, déšť. To všechno vyžaduje vysoký výkon procesoru i grafické karty. Výrobce uvádí jako minimální konfiguraci Pentium 200 MMX s grafickým akcelerátorem. Vyzkoušeli jsme podobnou konfiguraci, zvolili nejnižší detaily, ale přesto běžela hra nesmírně trhaně.

Ani na Cyrixu MII (PR 300) s Voodoo Banshee se nedalo hovořit o plynulém zobrazování při nejnižších detailech, i když pravda, jmenovaný procesor svým ubohým výkonem v plovoucí desetinné čárce není zrovna optimální pro 3D hry. V oblastech bez zástavby sice Fly! pyšně hlásilo až 50 snímků za sekundu, přesto jsem se ale nemohl zbavit subjektivního pocitu, že těchto 50 fps odpovídá vizuálně zhruba tomu, co vidím v MS Combat Flight Simulatoru při 20 až 25 fps. V oblastech se zástavbou se navíc přidala další výpočetní zátěž a počty snímků klesly pod únosnou mez. (Tedy hluboko pod 15 fps).

Přijatelná konfigurace se pohybuje o hodně výše - v podstatě někde kolem výrobcem doporučovaného Pentia II 350 s 3D akcelerátorem. V manuálu navíc stojí, že optimální je, když má dotyčný stroj více než 98 MB RAM. "Paměť mezi 32 a 96 MB má viditelný vliv na celkový výkon," doslova upozorňují autoři Fly! Ačkoliv hra podporuje 3Dfx, lepší výsledek podle programátorů poskytnou nejnovější AGP karty podporující Direct 3D a 32bitové barvy.

Fly! dokáže schlamstnout i obrovský prostor na pevném disku. Minimální instalace bez detailních krajin v USA zabere zhruba kolem 400 MB, plná instalace ovšem až 1,6 GB!

Fly!
Výrobce: Terminal Reality
Distributor: Take 2/Bohemia Int.
Minimální konfigurace: Pentium 200 MMX, 32 MB RAM, 400 MB na HD, 3D karta
Doporučená konfigurace: P II 350, 1,5 GB na HD, 98 MB RAM nebo více, AGP 3D karta s 16 MB RAM
3D karty: Direct 3D, 3Dfx
Multiplayer: ano (až 8 hráčů)
Verdikt: Výborný a civilní letecký simulátor, pokud ale nejste příznivci žánru, dobře zvažte jeho koupi.
Hodnocení 90%

Fly? Dokonalý, ale...
Fly! je bezesporu téměř dokonalý simulátor civilního létání. Vyznačuje se skvělou grafikou, dokonale provedenými modely letadel, realisticky zpracovanou radionavigací a radiokomunikací pilota s řízením letového provozu.

Na druhou stranu má proti konkurentům i některé zápory. MS Flight Simulator 98 nabízí oproti Fly! obrovskou modularitu, ať už jde krajiny či nepřeberný počet strojů, které lze stáhnout z internetu (veterány z první světové války počínaje a obrovskými dopravními Boeingy konče). Navíc má o dost nižší hardwarové nároky.

Také Flight Unimited II a III nabízejí více letadel, a mezi nimi také taková, která umožňují i vyšší akrobatické prvky.

To ale nic nemění na faktu, že Fly! je opravdu vynikající simulátor, který rozhodně nezklame žádného příznivce počítačového civilního létání, který disponuje výkonným hardwarem. Ostatním bych tuto hru příliš nedoporučoval. Studovat manuál a pak dlouhé hodiny přemýšlet, jak se ladí frekvence ATC, jaká jsou pravidla IFR, co znamenají zkratky VOR, NDB, UTC a mnohé další, je totiž opravdu zábava jen pro zaryté příznivce žánru.





Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Tester - New Project!

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 50 000 - 75 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.