Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Football Manager 2005 – opět skvěle

  12:00aktualizováno  11:16
Po roce vychází další díl legendárního Championship Manageru, byť po ztrátě licence přejmenovaného na Football Manager. Hratelnost, geniální propracovanost a stoprocentní závislost se však nezměnily - tahle hra stojí za to! Více v recenzi české verze.
90

Football Manager 2005

Platforma: PC
Výrobce: Sports Interactive

Herní karta

Football Manager 2005Je to už rok, co vyšel poslední díl ze série Championship manager. Za dvanáct měsíců se povedlo nemožné – už tak geniálně hratelná hra opět narostla o několik nových funkcí a je úplně jedno, že se tentokrát dostává na trh pod novým názvem Football Manager. Po rozchodu se svým bývalým vydavatelem, společností Eidos, byli totiž vývojáři ze Sports Interactive nuceni Championship Manager přejmenovat. Zrodil se tak právě Football Manager (dále jen FM), který si z původní hry bere jak celý systém, tak engin a stoprocentní hratelnost.

Databáze a česká liga
Největší novinky se tradičně odehrály na poli databáze, která nabobtnala objemově i kvalitativně. Zatímco minulý díl české lize moc nedal, zkonil pár jmen a neobsahoval podrobnější soupisky juniorky, letos je až k nevíře, jak přesně nastřelili autoři statistik atributy jednotlivým fotbalistům. Tato zdánlivá banalita má význam v tom, že člověk zná svůj oblíbený klub a kvality fotbalistů, kteří v něm hrají. A je pak rád, když totéž vidí i ve hře. Celkově FM tlačí atributy hráčů více k současnému evropskému fotbalu, který je vyrovnanější, a v rámci dvacetibodové stupnice dává hráčům z prvních lig starého kontinentu čísla od osmičky Football Manager 2005nahoru. Rozdíl mezi našimi hráči a těmi světovými již není tak propastný, což zejména v případě Sparty reflektuje, že se týmy z méně vyspělých fotbalových zemí těm špičkovým alespoň trochu přibližují.

"Největší novinky se tradičně odehrály na poli databáze, která nabobtnala objemově i kvalitativně"

Velmi zajímavou věcí je pak znalost hry v oblasti aktuálního stavu kádru toho či onoho mužstva. Těžko říct jak (zřejmě konkrétním nastavením pro každé mužstvo zvlášť), ale FM díky funkci „vyžádat si hlášení o týmu“ dovede navrhnout tu nejlepší sestavu, která se v devadesáti procentech případů shoduje s tím, co vídáme na našich trávnících. Podobně hra například vyzdvihuje mimořádné juniorské talenty a opět se v tomto přesně trefuje do současných poměrů. Prkotiny? Ale kdeže! Tím se hra přibližuje realitě – a to přeci jde. A jako perličku můžeme uvést, že se nezapomnělo ani na dvanáctibodovou penalizaci pro bývalý Synot.

Zpracování zápasu a menu
Football Manager 2005Systém hry, koloběh zápasů, vyjednávání a x dalších možností, co všechno se dá ve FM dělat, kopíruje původní Championship Manager. Proč ostatně měnit něco, co fungovalo, navíc vývojáři v tomto případě jdou cestou postupného vylepšování již osvědčeného. Například zpracování zápasů používající tradičního textového komentáře. Ten se letos rozrostl o několik nových témat (že ten a ten fotbalista dnes válí nebo že je přehnaně nervózní atp.), působí živěji a umí popsat to, co se děje na hřišti, aniž by se opakoval a zahrnoval hráče zbytečnými informacemi. Nechybí ani přehled držení míče a hromada dalších tabulek, na které jsou hráči zvyklí. Tím nejdůležitějším ale zůstává 2D animovaný pohled na zápas. Zde se povedlo ještě více reflektovat nastavenou taktiku, pohled detailně pracuje s poziční hrou gólmana, věrněji simuluje pohyb balónu a například používá grafických tabulek při udělování žlutých karet a písknutí ofsajdu.

Po různých zkouškách z minulých let se trénink usadil na podobě z minulého dílu – hráč sestavuje plán z různých položek (střelba, chytání, běh, bago, centry, napadání a spousta dalších) a v rámci jednoho dnu jeFootball Manager 2005umisťuje na čas dopoledne, poledne a odpoledne. Užitečná je zde funkce předdefinovaných plánů pro jednotlivé situace (předsezónní, obranný, pro chytání atd.), který de facto může zautomatizovat a nahradit jeho ruční sestavování.

FM také prošel výraznou změnou designu, jež se odrazila v podkladových barvách a především ve způsobu uspořádání menu jako seznamu hlavních položek, na které se kliká a které rozbalují další podtémata. Nápad je to dobrý, rozhodně je takto menu strukturovanější a daleko přehlednější než dřív. Mohlo by se zdát, že konkurenční Total Club Manager 2005, jehož recenzi přineseme během příštího týdne, vypadá lépe. Jenže zatímco u něj jsou tuny barviček, fotky a různé 3D pohledy bez užitku a jen na okrasu, FM si drží svou střídmost a vsází na decentnost, letos vypilovanou k dokonalosti. Jedinou chybou tak zůstává pohyb zpět, když člověk prochází několika obrazovkami a chce se vrátit. Tlačítko pro tuto funkci opět zůstalo na nepraktické místě, navíc trefit se do oné minišipky dá docela zabrat.

"Jak po stránce technické, tak designu a především hratelnosti je Football Manager téměř bezchybná hra"

Opět bez chyby?
Football Manager 2005Jak po stránce technické, tak designu, nápadů a především hratelnosti je FM, jako ostatně vždy, téměř bezchybná hra. Není problém u ní strávit celý den; kdo tuhle hru nezná, neví, o co jde, kdo ji zná, nepotřebuje vysvětlování. FM celkově působí, jakoby by jej někdo posypal cukrem (což jsou ony drobná vylepšení a novinky) a dochutil ono hratelností naprané jádro. Člověk opět zažívá ty krásné pocity, když se po dvou hodinách hrabání v taktice a výběru sestavy trefí a po infarktovém utkání porazí svého soupeře. Občas je znát snaha vzbudit v hráči-trenérovi svědomí, když jej tisk bombarduje nepěknými články, jak to zase prokaučoval. Ostatně hned při nástupu do funkce dostane člověk informaci, že si o něm tisk myslí, že je nezkušený neschopný amatér a že nic nedokáže. Hra tak působí ještě více reálněji, komunikuje s hráčem a opravdu žije.

Letos by se však jedna muška našla, konkrétně v rámci slabších evropských soutěží, do kterých (bohužel) patří i ta naše: v rámci předsezónních příprav přiděluje management mužstva svému kouči určitou sumu na přestupy. Třeba takový Baník dá na nákupy pětatřicet milionů, což se přibližně kryje se skutečnou částkou, jež byla milionů třicet. Jenže – s těmito penězi se nedá skoro nic dělat. V momentě, kdy nadprůměrný, nikoli však Football Manager 2005špičkový český ligový fotbalista stojí ve hře klidně sto a více milionů, třetina této částky stačí tak akorát na hlavu a obě ruce. Netřeba dodávat, že se v českém fotbale dostane nad sto milionů málokdo, ve hře jsou však takovýchto případů desítky. Posílit mužstvo je proto z počátku téměř nemožné.

Lokalizace
FM v Česku vychází v plně lokalizované podobě. Je vidět, že CD Projekt měl zkušenosti z překladu Eastside Hockey Manageru, který byl postaven na stejném databázovém principu. Hra na sebe lepí různé části vět, přidává k nim jména a ve flexivním jazyku, kterým čeština je, tak vznikají nesourodé slepence typu „klub chce vyhrát soutěž První liga“. Jiné řešení než rozbít strukturu věty a aplikovat první pád neexistuje, FM je však v rámci těchto omezených možností přeložen dobře. Že je česká lokalizace u tohoto typu hry obrovskou výhodou netřeba připomínat; na druhou stranu dlouholetí fanoušci celé série český překlad asi moc potřebovat nebudou, valná většina textů totiž zůstala při starém.

Verdikt: Hodnotit Football Manager 2005 není snadná věc. Mnozí říkají říkají, že SI dělá hry pro fanoušky a nejde po zisku. Jenže když srovnáme interval od posledního dílu (tj. jeden rok), zjistíme, že je to tentýž časový úsek, který známe z komerčních ždímaček od EA Sports. A kde je teď pravda? Je FM jen nástavbou posledního Championship manageru, nebo plnohodnotné pokračování? To nechť si rozhodně každý sám, jisté je, že SI zase exceluje a zase vydává málokdy viděnou hru, kvůli které člověk nemá čas jíst, spát a možná ani chodit na fotbal.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

93 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 516 čtenářů

Témata: Cukr, Zisk

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz