Formule 1 patří k těm celosvětově nejúspěšnějším a nejznámějším značkám a to ne zase až tak úplně proto, že se tam točí ukrutné peníze. O ty jde samozřejmě až v první řadě, ale kromě fotbalu a právě Formule 1 bychom našli asi již jen dost málo sportů, které dokáží kdekoliv na světě přilákat na tribuny desítky tisíc diváků víceméně bez ohledu na cenu vstupenky. Proto je nákup licence seriálu Formule 1 pro Sony nejen hrubě prestižní, ale i výhodnou akvizicí. S prvními formulemi od Sony jsme se setkali již na PSone, ale jejich největší rozmach se rozhodně datuje do éry PS2. A proto tedy ani nepřekvapí, že hned v první vlně PS3 her rukuje Sony i s prvními formulemi. A svým způsobem jde i o průlomový okamžik. Po dlouhé době si totiž nové formule můžeme vyzkoušet na startu nové sezóny skutečného seriálu, a nemusíme tak čekat až někdy do léta.
Fyzikální model jízdy je samozřejmě docela věrný, ale při řízení jsme si nepřipadali jako v jiné dimenzi.
Jedním dechem je ale potřeba dodat, že se jedná spíše o Pyrrhovo vítězství. Championship Edition totiž značně vychází z posledního PS2 dílu, tedy Formula One 06. Dokonce se dá říci, že se jedná o tu samou hru, akorát vyvedenou ve vyšším rozlišení. V tomto bodě je ale nutné říci, že se hra opravdu povedla. Monoposty vypadají velice dobře a odlesky se na nich ve vysokých rychlostech jen míhají. Stranou ale nezůstaly ani tratě a jejich okolí, a s překvapením jsme tak mohli sledovat, jak lze i sterilní okruhy zpracovat velmi líbivě. Samozřejmě že záleží i na lokalitě, kde zrovna závodíte, takže Bahrajn bude prostě pořád Bahrajn, ale třeba taková naše oblíbená Monza, to už je slušné pokoukáníčko. Trať je totiž lemovaná zelení, která vypadá opravdu skvěle, zejména pak bohaté listoví stromů, jež působí velmi živým dojmem.
Do oka nám padly i různé „přídavné“ efekty. V prvé řadě je to velmi dobrý dojem z rychlosti, takže když to za Curva Parabolica rozpálíte na nějakých 350 kilometrů za hodinu, tak to poznáte i na prostorném závodním okruhu. Druhým zajímavým efektem pak je roztřesení obrazu v okamžiku, kdy jedete mimo trať. I bez vibrací v Sixaxis ovladači tak velmi intenzivně pociťujete skutečnost, že v daný okamžik není něco úplně v pořádku. A do třetice zde máme mokré závody. Podobně jako se v Motorstormu váš výhled často zhorší díky prachu či blátu, ze bude hledí vaší helmy zkrápět voda. A jako bonus zde ještě máme velmi povedený efekt tetelení horkého vzduchu za záděmi monopostů, jenž působí rovněž dost realisticky.
Bohužel je ale grafické zpracování víceméně pouze to jediné, co lze bez výhrad pochválit. Zbytek hry totiž trpí jednak tím, že se jedná víceméně pouze o předělávky již existující hry, a jednak tím, že jde spíše jen o takovou „vycpávku“ určenou pro launch konzole, a tedy rozhodně ne o plnohodnotný nový díl. To se projevuje třeba tím, že zde stále můžeme najít chyby v jezdeckém složení, a nebo tím, že na fyzice se nezapracovalo až tak, jak bychom čekali.
Co se týče režimů, nabízí hra staré známé položky, rychlý závod, závodní víkend, sezónu a kariéru
Fyzikální model jízdy je samozřejmě docela věrný, ale při řízení jsme si nepřipadali jako v jiné dimenzi, ale spíše jako v některém z předchozích PS2 dílů. Stejně jako v předchozích sezónách je zde poměrně pestrá paleta různých nastavení a asistentů, jejichž prostřednictvím si můžete navolit řadu úrovní obtížnosti, ale ani při nastavení maximálního realismu jsme nezískali pocit něčeho zcela nového. Není potřeba propadat panice, protože se dá velmi dobře předpokládat, že výraznějších změn se dočkáme až v dalších, „sezónních“ dílech.Rozpaky u nás ale zavládly i co se týče modelu poškození. Ten je sice samozřejmě znatelně pokročilejší než na PS2, ale pořád to z našeho pohledu není tak úplně ono. V demo režimu sice hra ukazuje poměrně spektakulární kolize, kdy lítá vzduchem kdeco, ale při hraní se nám podařilo vždy ulomit akorát přední kolo, případně přední křídlo, ale že by se nám podařilo formuli nějak pořádně očesat, to se říci nedá. Ono to ale bude do značné míry tím, že když jsme to do nějaké bariéry nabořili, tak auto po nárazu víceméně jen tak poskočilo a zůstalo na místě. V reálu když někdo nabourá v Monaku v plné rychlosti v tunelu, tak to s trochou štěstí dotluče až do zatáčky Tabac, ale v Champ Edition se holt zůstává na místě. Možná, že jsme přehlédli nějakou skrytou položku v nastavení, a možná, že jsme jen neměli to štěstí a nepodařilo se nám do toho pořádně třísknout, ale bouračky nás zkrátka poněkud zklamaly. Mimochodem, když už jsme v tom Monaku, tak tam nás poněkud zklamalo i grafické zpracování. Sice jsou všechny tamější baráky na svém místě, ale jejich zpracování a textury na nás neudělaly zdaleka takový dojem jako třeba již zmíněná Monza. A se zatáčkou Mirabeau u Grand Hotelu jsme měli ještě větší problémy než obvykle.
Co se týče režimů, nabízí hra staré známé položky, rychlý závod, závodní víkend, sezónu a kariéru, což je ve skutečnosti pět sezón, v nichž postupujete stále výše a výše. Poslední dva zmíněné módy jsou však rovněž tvořeny v prvé řadě závodními víkendy, které stejně jako ve Formula One 06 mají docela smysl. Díky změně pravidel tak jsou i kvalifikace dost zábavnou a napínavou záležitostí, a opět pochválit musíme i páteční tréninky, kde nejde o to, abyste si jen najeli a zapamatovali trať, ale dostáváte od týmu úkoly, které je potřeba plnit a na základě toho se pak provádí nastavení vašeho vozu pro kvalifikaci a závod. Líbilo se nám i ztvárnění zastávek v boxech, které jsou řešeny na způsob rytmické akce, kdy podle symbolů na obrazovce musíte co nejrychleji mačkat příslušná tlačítka. Časem sice zjistíte, že ani nemusíte číst pokyny a automaticky budete mačkat všechno najednou, ale i poté to má své kouzlo, protože jak známo, v boxech se bojuje o každou desetinu sekundy, a to se autorům do hry podařilo přenést velmi slušně.
|
|
Formula One Championship Edition | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|