Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Formula One Grand Prix

  7:58aktualizováno  25. ledna 2000 7:59
Formula One Grand Prix

Každý z nás určitě někdy zatoužil posadit se do kokpitu závodních monopostů formule jedna. Když se v roce jedna dvě objevila hra Formule od ACCOLADE, byla to bomba. Tehdy nebylo nic podobného k mání a tato hra kolovala od počítače k počítači ještě rychleji než tehdejší viry. Pak ovšem vydal MICROPROSE v 1993 roce něco, co posunulo automobilovou zábavu na míle daleko od dřívějších produktů.

Formula One Grand Prix nebyla bomba, to už byla davová hysterie. Ihned se uhnízdila na předních místech renomovaných herních časopisů a dlouho tam vydržela. Svým akčním a přesto realistickým zpracováním se hodila jako kratochvíle pro neznalce, kterým ani jméno Fittipaldi, nebo Lauda nic neříkalo, tak pro automobilové nadšence. Do dneška znám jen dva lidi, kteří, ač náruživí hráči, přesto nikdy nehráli F1GP (a že jich znám hodně). Dalším kladem této hry byla celkem nízká hardwarová náročnost, která dovolovala řádit i 386kářům. Celkově obsahuje hra šestnáct tratí tehdejšího mistrovství, každou s vlastním vektorovým prostředím.

Formula One Grand Prix

Podporu síťové hry má F1GP zabudovanou také, ale z vlastních zkušeností ji hodnotím jako 50% (jednou jsme jezdili 4 hodiny bez problémů, podruhé se hra šlehala co 5 minut). Skvělá výhoda je hra více hráčů u jednoho počítače systémem HOTCHAIR ( každý chvilku tahá řadící páku), až na to, že počítač jezdí za každého hráče jinak.

Mne si hra získala jednoduše - odjakživa jsem fandil motorům, ale když vám řeknu, že i dneska si občas zajezdím, asi mi nebudete věřit. F1GP má totiž nezaměnitelné kouzlo. Všechny tratě jsou dělané podle skutečnosti, ale jsou mírně poupravené. Jednak to přidává na akčnosti a jinak to není moc poznat (ne každý z nás má doma plán výstavby ulic v Monacu). Zpočátku bylo výborné, když člověk dojel jedno kolo bez vážnějších chyb. Brzy jsem si uvědomil že zuřivě zamáčknutá klávesa s plynem mi lepší čas nepřidá. Po chvíli jsem si zvykl sledovat nápovědu s řadicím stupněm a pak to šlo všechno jaksi samo. Veřejně se přiznávám, že první závod jsem vyhrál jen díky nesmrtelnosti vlastního a dobré rozbitelnosti cizích aut. Ale tyto pajchlovačky jsem časem zavrhl. Jak rostla znalost tratí, začal jsem se trochu hrabat v autě. Úpravou spojlerů a otáček jednotlivých řadicích stupňů jsem vyždímal další dvě až tři sekundy a trénoval jsem dál. Triumf nastal ve chvíli, když jsem zjistil, že obtížnost ACE, tedy bez nesmrtelnosti, pomocné čáry a jiných serepetiček, mi vyhovuje nejlíp. Počítač se sice taky zlepšil, ale na brzdy ho vždycky dostanu. Ti nejlepší sice zatáčky projíždějí o chloupek lépe (jaksi přesně vědí, kolik ještě můžou přidat, než začnou smykovat), ale zato výjezdy, kdy akceleruji se smykem mám lepší zase já.

Mno, chvála by byla za námi. A teď se de KRITIZOVAT! Hlavní chybka, která hru hodně kazí je blbost počítače. Každé auto se totiž toporně drží jakési předprogramované BEST lajny (kterou nabízí program jako jednu z pomůcek pro začátečníky ), jenom je- li nablízku nějaké jiné, chová se jinak (jelikož je "skenovací" zóna moc krátká, často dochází ke kolizím mezi rychlým a pomalým autem). Když jedou dva "compy" vedle sebe, klidně se oba vlezou do zatáčky, kterou já sotva profrčím sám. Ale když předjíždím, počítač si do mně klidně navaří oba se dem klouzat po trávě. Best lajna, podle které počítač jezdí taky není nejlepší, mnohde jsem objevil lepší stopu, ale počítač ve svojí oblíbené trase mnohde blbě blokuje. A tak došlo k nejhoršímu - objevil jsem spoustu zkratek. Některé stačí sotva na předjetí nejdližšího soupeře, jiné vám darují až 8 (!!!) sekund navíc. Jeden příklad za všechny - i se standartním nastavením díky pajchlovačkám zajedu v pohodě okruh v Německu o 14 sekund rychleji, než je best lap nejlepšího soupeře (naštěstí je Německo příliš jednoduchý okruh, takže ho nejezdím často). No a na závěr ještě o depech - jak při závodě, tak v kvalifikaci si do vás klidně někdo nafaří ve chvíli, kdy vyjíždíte (v zpětném zrcátku nic nevidíte) a můžete klidně jet znovu opravovat (pokud máte čím a vaše formule není moc slisovaná).

Ale dost bylo kritiky - sám jsem neudělal nic lepšího (ale bylo to o fous, fakticky!). F1GP byla, je a snad ještě i bude dobrá hra, která si zaslouží své místo mezi klasikami tisíci různých důvodů (... napište nám ten Váš - VITANA).

Autor:


Témata: Virus


Nejčtenější

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.