Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fort Boyard - tajemství kamenného kolosu

  12:00aktualizováno  9. července 2001 3:29
Pevnost Boyard. Kamenné synonymum pro utrpení, mučení a ztracená léta v chmurných celách, které se stávaly mnohým z vězňů tím posledním, co ve svém pozemském životě poznali. Jaká je ale ve skutečnosti pravda?
Fort Boyard

Pevnost Boyard. Kamenné synonymum pro utrpení, mučení a ztracená léta v chmurných celách, které se stávaly mnohým z vězňů tím posledním, co ve svém pozemském životě poznali. Každý den, rok, či život není posvícení :-). Nicméně ostrovní věznice Boyard nedopadla jako mnohé jí podobné, i dnes si prožívá svoji zaslouženou slávu, nutno podotknout, že za mnohem příjemnějších okolností. Francouzskou show Pevnost Boyard již před lety přinesla i na naše televizní obrazovky jedna z televizí a tak se s populárním pořadem, v němž soutěžící uplatňují své tělesné a duševní schopnosti, seznámili i čeští diváci. Aktéři pořadu si vždy odnesou pořádný vak s penězi, samozřejmě - pouze v případě, že zdárně dokončí slovutný zápas s časem a nástrahami pevnosti. Bystrý divák, mezi které dozajista patříte i vy, brzy vypozoroval, že tým, jenž se rozhodl věnovat svoji zlatou odměnu některé z mnoha nadací (dětské domovy, atd...), vždy vyhrál. Štěstí se asi opravdu musí trochu pomoci.

Ne zcela náhodou vám zde popisuji nynější zábavné využití pevnosti. I když samotná hra toho s přítomností mnoho společného nemá, rozhodli se páni autoři zařadit do hry stylové intro právě z našeho času. Přesto, hned po výběru hlavní postavy (Guilliam - chlap, Anna - ženská) se jako mávnutím kouzelného proutku děj přenese do ponuřejších časů, kdy pevnost vzkvétala utrpením druhých. Příběh začíná docela nevinně, Gulliam a Anna se objímají kdesi na pláži, aniž by si všimli právě přijíždějících vojáků na vratké kocábce. Nikdo si jich nevšiml. Jeden z vojáků se k našim milencům přiblížil, Fort Boyard přetáhnul je klackem přes hlavu a s kolegy ve zbrani naložil svázané na loď (říkal tu snad někdo něco o lásce jako léku všemocném?). Správně, směr Boyard. Snad díky rozbouřenému moři se vámi zvolená postava zakymácela a spadla do hlubin moře. Osud se zdál být milostiv, takže se naší rekyni (jasně že hraji za ženskou) podařilo zachránit samu sebe. S vypětím posledních sil doplavala k pevnosti, kde přebírá ovládání hráč. Podaří se Anně zachránit Gulliama a přitom ještě rozluštit všechny záhady, jež pevnost skýtá? To už záleží jen a jen na vás.

V prvních okamžicích mě napadlo, že mě čeká další z klasických akcí (je módní je označovat jako akční adventura) a la Tomb Raider. Posuďte sami, vlnící se voda, nadnášené bedny, páčka a zamčené dveře. K tomu všemu hůl připevněná na zádech. První pochyby o žánru přišly z nečekané strany, když jsem zjistil, že ačkoli se Anna ohání s holí celkem slušně, mám tu pouze jednu klávesu na útok. Fort Boyard lze těžko zaškatulkovat, ve hře spatříte jakýsi pokus o skloubení logické hry s prvky akce. Musíte prokázat své schopnosti - umě manipulovat s postavičkou, tj. skákat po lanech, nespadnou do horké lávy na vratkém mostku atd. Jenže tohle všechno nestačí, pořádně zabrat dostanou nejen prsty, autoři počítali s notně vybuzeným mozkem hráče. Zde jakákoli podobnost s Indiana Jonesem 3D a Tomb Raiderem či Drakanem končí. Každá cela reprezentuje jeden logický soubor hádanek a překážek, čili rovnou zapomeňte na krvavou procházečku pevností, v níž padají hlavy strážců stejně rychle jako vysoká tráva podtínaná sekačkou.

Fort Boyard

Nemožnost ukládaní aktuální pozice používají výrobci většinou ve dvou případech. Buď je tak hráč motivován k vyšším výkonům a nesmírné opatrnosti, neboť i jediná chybička znamená smrt, nebo, a to je tak trochu případ Fort Boyard, se tím uměle natahuje hra. Není to žádná tragédie si vždy danou celu zopakovat, to ne, ale zlost a vztek se časem dostaví. Dalo se to očekávat - v kombinaci s logickou hrou tohle nebyl zrovna nejchytřejší tah. Tím se pomaličku dostávám k tomu, co mi na Fort Boyard vadí asi nejvíc. Nepodařilo se ideálně vyvážit akci a logiku - tahle hra si mě prostě nedokázala udržet. Klidně jsem po půl hodince vstal, šel si uvařit čaj a zapnul telku. Hru jsem spustil druhý den znova jenom proto, abych mohl napsat tuhle recenzi. Ale nepochopte mě hned špatně, není to vyloženě špatná hra, ba co víc, docela se mi i líbí. Občas. Někdy.

Pár příkladů cel vám Fort Boyard možná přiblíží, abyste si sami udělali obrázek, zda je tahle hra hodná vašeho zájmu. Začněme nějakou tou logickou. Přijdete do místnosti s fontánkou uprostřed, po stranách se vyskytují akorát tři sloupy, přičemž na každém z nich žhne malý plamínek odlišného zbarvení. Sloup při bližším prozkoumání obsahuje otočné kolo, jehož pohnutím zvýšíte intenzitu plamenů a jedna barva začne mít nad ostatními převahu (to poznáte podle toho, že se změní barevný tón místnosti). Vy máte nastavit plameny do optimální podoby, aby se kobka osvětlila požadovanou barvou, což zapříčiní vydání klíče fontánkou. Teď akce. Vratký most, šípy létají ze stěny jako zběsilé. Fort Boyard Skok vedle zapříčiní koupel v horké lávě. Cíle - zavřená truhla, tlačítko na protější stěně (příliš vysoko) a aktivace pod hroudou kamenů v síti. Dobrá tedy, otevřete truhlu, kde objevíte prak. Prakem zamíříte na tlačítko, kameny se rozsypou a vy aktivujete vstup do další komnaty.

Grafické zpracování zprvu překvapí svoji kvalitou, následně asi trochu zklame. K pohybovému vybavení Anny nemám výhrad, umí opravdu hodně, navíc s grácií a elegancí ženy. I textury jednotlivých cel jsou výsledkem poctivě odvedená práce grafiků. Jenom ty objekty, těch mělo být víc, zatraceně víc. Prázdnota sice signalizuje ponurost vězení, ale občas pohozené prkno, rozbitá váza, umučený kostlivec, poničené řetězy... Bohužel, zkuste to jinde, nemáme, nevedeme. Inteligentní kamera plní svoji funkci poměrně přesvědčivě, v případě potřeby se Anna zprůhlední. OK, ale když je mi umožněno nakouknou "za scénu" a já poznávám, že mohutná kamenná zeď je jen pouhopouhá placka, radostí zrovna nevrním.

Ozvučení... nějak si nevzpomínám, že by mě zaujalo. Akorát hudba, temná, melodická, líbí se mi. Vaše úspěchy doprovází i časté renderované sekvence, v nichž se odvíjí mystérium pevnosti. Levitující celebrita, otec Fouras [fura], oblbuje holčině hlavu svými epochálními řečmi o ztraceném talismanu a zlu, škoda, že se nedají odklepnout :-).

Tak jo, nějak bych měl uzavřít celé tohle povídání. Máte-li rádi akci, ruce pryč, zde si na svoje rozhodně nepřijdete. O pořízení hry by měli uvažovat spíše zájemci o logické hry, kterým se nepříčí časté poskakování po lanech či sudech. Škoda, tentokrát to nevyšlo zcela podle mých představ.

Fort Boyard
Výrobce: Microids
Distributor: Microids
Minimální konfigurace: Pentium 250 MHz, 64 MB RAM, 125 MB na HD, 3D karta
Doporučená konfigurace: Celeron 400 MHz, 128 MB RAM, 3D graf. karta
3D karty: ano, vyžadována
Multiplayer: ne
Verdikt: Ne nezajímavá logická hra obalená do kabátku akce.
Hodnocení: 59%

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.