Fort Commander - lidský faktor v praxi

  • 1
Lidský faktor je nevyzpytatelný a může zhatit i ten sebedokonalejší plán. Je ale s podivem, jak málo her bere tuto skutečnost v potaz. Tvůrci strategie Fort Commander na to však nezapomněli a začlenili lidský faktor do zdejšího už tak dost komplexního herního systému. Že bychom mohli konečně vojákům udílet vyznamenání Za zbabělost?

Fort Commander V poslední době se nám žánr realtimových strategií rozděluje na dvě odlišné skupiny. Jedna se vyznačuje snahou o co největší zjednodušení herního systému a kladení důrazu na samotnou akci. Naproti tomu u druhé skupiny herní systém bobtná, narůstá a bují - zkrátka se stává komplexnějším a komplexnějším, až se pravděpodobně stane nejkomplexnějšm na celém světě. Hra Fort Commander, o níž si dnes něco povíme, bude rozhodně patřit do druhé jmenované skupiny. Její tvůrci - pracovníci rakouské společnosti Zenith Studios - nám totiž chtějí nabídnout strategii, v níž bude pamatováno na to, co vědí všichni velitelé na světě - totiž že i nejsilnější armáda se skládá v podstatě z jedinců a na nich že leží úspěch každé operace.

Příběh hry nás zavede do karibské oblasti 17. století, přičemž vy sami se ocitnete v roli velitele pobřežní pevnosti. Úkol od svého panovníka máte jasný - získat pod svou nadvládu co největší kus země a zuby nehty bránit to, co se vám již podařilo zabrat. Říkáte, že to není nic originálního? To máte pravdu, ale to nejzajímavější na Fort Commanderu spočívá v něčem naprosto jiném. Každý z vašich vojáků totiž bude mít nejen klasické vlastnosti jako síla či rychlost, ale např. i strach či nenávist. Ty budou mít při ozbrojeném střetnutí stejnou Fort Commander důležitost jako ty obvyklé, ne-li dokonce větší. Důvodů je hned několik. Asi nejpodstatnějším je ten, že zde na rozdíl od většiny RTS nejsou vaše příkazy vykonávány okamžitě, ale musejí se propracovat klasickou cestou od velitele až na místo určení. A pokud voják nesoucí klíčový rozkaz zpanikaří a uteče z bojiště, máte jistotu, že nastávají krušné chvíle. Další skutečnost, která z tohoto uspořádání vyplývá, je fakt, že při organizování obrany musíte myslet nejen na to, zda jsou konkrétní vojáci vhodní pro určitou pozici svým zaměřením a bojovými schopnostmi, ale také jestli je jejich psychický stav odpovídající nárokům na ně kladeným. Není nic smutnějšího, než když postavíte k dělům velice přesné a dobře vycvičené dělostřelce, kteří však vezmou do zaječích hned po první nepřátelské salvě.

Vzhledem k tomu, že děj je zasazen do Karibiku, budou souboje probíhat jak na souši, tak i na moři (jak ostatně dokládají i doposud zveřejněné obrázky). Ale jako v každé komplexní realtimové strategii, ani zde nebude vše jen o bojování. Stejně podstatné je i vytváření infrastruktury, zásobování pevností, vymýšlení nových technologií, jež vám zajistí převahu nad protivníky apod. Stranou nebude stát ani Fort Commander diplomacie, vždyť jak říkají mnozí politici, je to vlastně jen vedení války jinými způsoby :o). Nebudete ochuzeni ani o stavbu nových budov, resource management a mnohé další prvky, které v žádné takovéto RTS nesmějí chybět.

Jak jste již asi zjistili pohledem na obrázky, hra v sobě bude kombinovat prvky 2D a 3D zpracování, což by mělo zajistit co největší přehlednost a nejsnadnější ovládání. Ve spojení s komplexním herním systémem by nás tedy mohla čekat opravdu zajímavá a hlavně netradiční realtimová strategie. Bohužel, společnost Zenith Studios zatím nenašla pro hru Fort Commander vhodného vydavatele a tudíž ani neoznámila předpokládané datum vydání. Doufejme ale, že všechno půjde hladce, protože by byla škoda o tento titul přijít.