Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3 uspokojí profi závodníky i nekňuby

  • 156
Byli jsme v Barceloně, přímo na okruhu F1. A co jsme tam dělali? No přeci jezdili a hráli novou Forzu.
Forza Motorsport 3Značku Forza Motorsport by nebylo možné pominout ani ve stručném přehledu současného závodního žánru. Studio Turn 10 dokázalo na Xbox a později Xbox 360 prakticky z ničeho přivalit fantastické závody a docílit tak kýžené konkurenceschopnosti a zajímavé přetahované s Gran Turismem, které vychází tradičně na PlayStation konzolích. Z Forza Motorsport se z velmi nadějných začátků vyklubal opravdový velikán žánru. A jelikož na něj Microsoft jako na jednu z nejdůležitějších exkluzivních her hodně sází, musí v Turn 10 produkovat pokračování značnou rychlostí. Vždyť třetí díl vyjde už koncem října. O tom, zda se tento kvapík náhodou nepodepisuje na kvalitě hry, jsme se byli přesvědčit na uzavřené prezentaci v Barceloně.

Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3Nebyla to ale lecjaká prezentace. Odehrávala se totiž přímo na katalánském závodním okruhu, který se používá mimo jiné na Velké ceny formule 1.

Microsoft si ho pronajal, a tak jsme se po něm mohli projít, nakouknout do boxů a především se na něm pochopitelně projet. Už to svědčí o odvaze tvůrců. Kdyby si totiž nebyli jistí realismem Forza Motorsport 3, asi by nám nedávali tak jedinečnou šanci k porovnání.

Jelikož je jedním z hlavním partnerů hry automobilka Audi, byl přistaven dostatek vozů právě této značky. Nejprve se jejich volantů chopili profesionální testovací jezdci, kteří nás po okruhu povozili s opravdovou vervou.

Můžeme tak říct, že i jízda obyčejně vypadajícím Audi S4 (zdání rodinného kombíku klame), Forza Motorsport 3kdy každou zatáčku proletíte skvěle kontrolovaným smykem, a ty navazující dokonce hned několika, stojí za to. Člověk se ani nenaděje a projíždí cílovou rovinkou.

Právě na ní se pak odehrávaly novinářské závody ve slalomu. Z docela pochopitelných důvodů zůstaly supersporty stranou a ke slovu se dostala pěkně vypadající, ale docela běžná Audi A5.

Ani s nimi jsme ale nemohli dělat psí kusy. Cílem bylo aspoň trochu si vyzkoušet ovládání rychlejšího auta. Jízdy se bohužel odehrávaly pouze na cílové rovince, kdy každý s větším či menším úspěchem objel kužely a zprudka zabrzdil ve vymezeném prostoru.

Ale i s takovýmhle zahřátím je pak virtuální jízda mnohem větším zážitkem, navíc je možné skutečně aspoň trochu porovnávat.

Forza Motorsport 3Nesmíme nicméně zapomínat ani na speciálního hosta prezentace, kterým byla sličná (a především talentovaná) závodnice Natascha Gachnang, která závodí ve Formuli 2 a podle spekulací je jednou z kandidátek na místo pilota u nového týmu Formule 1 Campos.

Role Nataschi nás ale zajímá především proto, že se svým dílem, spolu s dalšími profesionálními jezdci, podílela na vývoji hry. Autoři totiž správně tvrdí, že sice už ve druhém díle dosáhli vynikajícího zážitku z jízdy, ale k dokonalosti vždy bude něco málo chybět.

Ony malé krůčky směrem vpřed pak pomáhají dělat právě závodní piloti. I když si vývojáři nafotí a nafilmují trať sebevíce, navzdory tomu, že zvládnou vytvořit hodně dobrý jízdní modelForza Motorsport 3 licencovaných bouráků, tak jednoduše nikdy nebudou mít takový cit jako závodník, který se tím živí, zná každičký detail tratí, rozumí určitým autům a v nejvyšší možné míře zažívá stavy přicházející s maximální rychlostí, průjezdy zatáčkami nebo kolizemi.

Díky Natasche a dalším tak je Forza Motorsport 3 ještě realističtějším zážitkem. Poté, co jsme si hru sami vyzkoušeli a navíc viděli, jak po virtuálním katalánském okruhu krouží samotná Natascha, nám došlo, že jsou nesmyslem řeči o tom, jak se na konzolích nedá vytvořit opravdový simulátor. Dá a Forza Motorsport 3 bude živoucím důkazem.

Na prezentaci jsme měli maximální možnou výbavu potřebnou ke hraní. Sestávala ze tří rozměrných televizí, které tvořily jednolitý obraz, speciální závodní sedačky, volantu, pedálů i převodovky. Fakt, že to všechno pohání Xbox 360, byl poněkud matoucí.

Forza Motorsport 3Člověk pak má tendenci rozjet se jako v kdejaké arkádě a příliš nedbat fyzikálních zákonů. Forza Motorsport 3 nastavená na maximální realismus vás rychle vyvede z omylu. Vývojáři tak mohli s úsměvem sledovat, jak obtížně novináři projíždějí ideálními zatáčkami, byť mají vyznačenou ideální linii, která se podobně jako v Need for Speed: SHIFT zabarvuje podle vhodnosti využití toho kterého pedálu.

Jenže samotnou jízdou to rozhodně nekončí. K dispozici je podrobné nastavení aut v garáži, přičemž je třeba brát v potaz, že každé potřebuje trochu něco jiného, stejně jako pilot (hráč) a samozřejmě i trať.

Při závodě je potom možné nechat si zobrazit poměrně podrobná telemetrická data, kteráForza Motorsport 3 vám dají dostatek informací o funkčnosti vozu na určitých úsecích trati. Tím nejzajímavějším z telemetrie jsou pravděpodobně pneumatiky.

Na nich si totiž dali v Turn 10 opravdu hodně záležet. Nejenže zcela korespondují s povrchem vozovky a chovají se na autě tak, jak mají, ale každá je navíc samostatným subjektem, který v určitých situacích čelí mnohem většímu zatížení než ostatní pneumatiky.

Hlavní designér hry Dan Greenwalt přítomné novináře o důležitosti dobrého modelu pro pneumatiky přesvědčoval dost dlouho, ačkoliv na první pohled nejde o tak zásadní a marketingově prodejnou věc. Podle Greenwalta ale není možné vytvořit pořádnou simulaci bez do detailu propracovaného systému pneumatik.

Forza Motorsport 3Ten ve Forza Motorsport 3 je navíc postaven na nejnovějších poznatcích skutečných výrobců pneumatik. Greenwalt si také neodpustil poznámku, že když už nějaká hra vůbec počítá s pneumatikami, staví v drtivé většině případů na léta zastaralých datech. Můžeme věřit, nemusíme. Jisté je, že při detailním pohledu vypadá funkčnost gum ve hře přesvědčivě.

Forza Motorsport 3 je ale přesto mainstreamovou hrou. Ano, je možné z ní udělat simulátor, ale popravdě, touto cestou půjde výrazná menšina hráčů. A autoři chtějí, aby si ji užily miliony lidí po celém světě. Chtějí z ní mít závodní fenomén.

Proto nabízejí neuvěřitelně širokou škálovatelnost nastavení. Od naprosté simulace až po v podstatě samočinný mechanismus, kdy stačí v určených chvílích držet rychlost a pomocníci už se z většiny postarají o brzdění i zatáčení.

Forza Motorsport 3To jistě také nebude většinové nastavení, ale Dan Greenwalt prohlásil, že je pro jeho tým důležité, aby si Forzu mohli zahrát úplně všichni, klidně i předškolní děti. Nejde tu totiž ani tak o schopnost vyjet parádně každou zatáčku, ale hlavně o požitek z aut jako takový. Každý si ho přitom může vychutnat jinak a ona většina pravděpodobně půjde některou ze středních cest, přičemž si vždycky může naložit o trochu víc.

Tomuto pohledu na závodní hru odpovídá také zabudování funkce přetočení času. Ta bude dostupná vždy a je samozřejmě jen na hráči, zda ji bude využívat. Měla by zamezit frustraci ze závodů, ve kterých například vedete a v některé z posledních zatáček uděláte chybu, abyste cílem projeli jako poražení.

Forza Motorsport 3Budete-li chtít, můžete v takovém případě přetočit čas nazpět a projet zatáčku znovu, lépe. V testovacím procesu se tato funkce jednoznačně osvědčila. Ukázalo se totiž, že hráči jsou pak ochotní nastavit si realističtější model a postavit před sebe větší výzvu, když vědí, že si mohou trochu pomoct.

Ale nejde jen o to. Díky přetočení času si budete moct určitou situaci vyzkoušet hned několikrát a pokaždé zvolit jiné řešení. Nebo se za příhodných okolností budete pokoušet jen o co největší karambol.

Mimochodem, věděli jste, že řeči nejrůznějších vývojářů o tom, že nemohou do hry zakomponovat pořádný model poškození, protože jim to výrobci licencovaných aut nedovolí, jsou jenom žvásty?

Forza Motorsport 3Prozradil to právě Dan Greenwalt s tím, že s automobilkami v tomhle směru nikdy problémy neměli. Prostě přišli za jejich zástupci a řekli, že vytvoří přesné obrazy jejich vozů, které se budou chovat zhruba tak, jako by se chovaly ve skutečnosti.

Když je například Audi R8 komplikované převrátit na střechu, má tuto vlastnost i ve hře. Zatímco třeba VW Golf jde přes boudu docela lehce; a tak to bude i ve hře. Samozřejmě se všemi následky. Model poškození tak bude věrný, a to jak vizuálně, tak funkčně.

Forza Motorsport 3 se bude pyšnit opravdu obřím rozsahem. Můžete se těšit na víc než čtyři stovky aut a nejsou mezi nimi jen fára typuForza Motorsport 3 vozů Ferrari, Lamborghini, Aston Martin nebo Porsche (snad všechny modely, na jaké si vzpomenete), ale i vcelku obyčejná auta.

Megalomanský záběr se týká rovněž závodů samotných. Těch se chystá přes dvě stě, díky čemuž mohou tvůrci slibovat zcela dynamickou a jedinečnou kariéru, jelikož na vrchol projdete třeba jen přes padesát z nich. Co se týče tratí, zhruba šedesát procent by mělo být reálných a čtyřicet smyšlených. Z těchto jsme se obdivovali například trati v pohoří Montserat, jejíž okolí vypadalo úchvatně.

Hodně si v Turn 10 slibují od komunity. Chystají například rozsáhlé možnosti tuningu, především pak vizuálního. Chtějí, aby se jeho prostřednictvím proslavili kreativní hráči, a tak chystají nejrůznější Forza Motorsport 3žebříčky, ale i prostor, v němž budou moct ti nadaní tvořit nejrůznější produkty pro ostatní. A když budou opravdu dobré, mohou si říct i o nějaký ten peníz.

Ostatně, žebříčky budou vedeny ve všem možném. Ať už v tuningu či v závodních schopnostech, ale třeba také ve vytváření těch nejefektnějších videí ze hry.

Forza Motorsport 3 nás zkrátka nebývale navnadila a jsme docela rádi, že už na plnou verzi nemusíme čekat příliš dlouho. Takřka s jistotou můžeme říct, že to bude vynikající závodní počin, který oproti minulému dílu nabídne zase o něco víc.