náhledy
Ačkoliv světových hitů v Česku vzniklo jen pomálu, píle lokálním tvůrcům nechybí. Za posledních třicet let vytvořili celou řadu her, na kterých je možné ilustrovat rozvoj grafiky. A v některých si domácí produkce v porovnání se zbytkem světa nevedla vůbec špatně.
Autor: Jan Hanáček, Bonusweb.cz
Indiana Jones a Chrám zkázy (1985) byla první ze tří textových adventur vytvořených Františkem Fukou. V socialismu si vývojáři s licencemi hlavu zkrátka nelámali, a titul se proto inspiruje ve stejnojmenném filmu.
Autor: Fuxoft
Indiana Jones 3 (1990) zahrnoval „luxusní“ grafickou obrazovku, v jádru to však stále byla textová adventura. Za zmínku stojí fakt, že se v druhém díle pro zadávání příkazů objevilo menu. To však ve třetím pokračování chybí.
Autor: Fuxoft
Světák Bob (1993) bývá označován za první oficiálně distribuovanou českou hru. Její grafika byla jen o málo lepší než otřesné texty. Z dnešního pohledu titul působí po všech stránkách úsměvně, připsal si však významné prvenství.
Autor: Vochozka Trading
Tajemství Oslího ostrova (1994) je jednou z nejslavnějších českých adventur. Oslí ostrov bezostyšně vykrádal klasiku Monkey Island a autorem byli dva středoškoláci Jaroslav Kolář a Petr Vlček. Kolář později založil společnost Pterodon a stál u zrodu her jako Vietcong a Mafia 2.
Dračí historie (1995) o rok později přinesla citelný grafický pokrok a vizuální stránka dokázala přijatelně konkurovat zahraniční tvorbě. Byla to navíc vůbec první česká hra s dabingem. A podle tvrzení autorů svého času patřila mezi nejžádanější tuzemské tituly. Prodalo se prý okolo 7 tisíc kopií.
Paranoia (1995) byla první českou strategií. A také bezostyšnou, byť občas megalomanskou kopií Duny 2.
Autor: Ondřej Zach
Gooka (1997) využila ručně kreslenou grafiku, spadala do adventurního žánru a byla vůbec první českou hrou pro Windows. Děj se inspiruje v knize Gooka a dračí lidé a titul je na poměry českých adventur nadstandardně obtížný.
Autor: Bonusweb.cz
Husita (1997) rozšířil skromnou nabídku českých strategií, tentokrát již s vcelku přijatelnou grafikou. Z herního pohledu však projekt ničím zásadně nevyčníval, a upadl tak v zapomnění.
Autor: Ondřej Zach
Brány Skeldalu (1998) byly českou variací na tradiční krokovací hry na hrdiny. Ovládáte v ní skupinu až šesti postav, bojuje se na kola a hrdinům vylepšujete statistiky. Titul v roce 2014 vyšel ještě ve verzi pro mobilní zařízení s operačním systémem iOS a Android.
Polda (1998) sice svou grafikou neohromil, příznivce si však získal typicky českým humorem a dabingem od hereckých hvězd. Například od Luďka Soboty a Jiřího Lábuse. Hra navíc ve čtenářské anketě Bonuswebu skončila jako pátá nejoblíbenější česká hra vůbec.
Hidden & Dangerous (1999) je českou akční klasikou. Hra kombinuje střílení z vlastního či třetího pohledu s taktickým přepínáním mezi čtyřmi vojáky britských SAS. Titul lze díky tomu hrát i v kooperativním režimu a mezi milovníky hardcore akcí s příklonem k realismu se dodnes těší oblibě.
Polda 2 (1999) zavítal do města Marsias, kde vznikla technologie pro klonování lidí. Město se díky tomu rapidně rozrůstá a obchodníci prodávají kopie populárních osobností do celého světa. Ti slouží například jako dvojníci. Idylické období však naruší vražda, kterou je třeba vyšetřit.
Autor: Zima Software
Flying Heroes (2000) byla dost možná nejfrenetičtější střílečkou, která na území České republiky vznikla. Titul byl netradiční variací na arénové akce jako Quake či Unreal. I zde bylo nutné odhadovat pohyby nepřítele, například pro zásah raketou. Po prostředí jste však létali. Navzdory podprůměrným zahraničním recenzím se hry se prodalo více než sto tisíc kusů.
Autor: BW
Operation Flashpoint (2001) patří mezi národní poklady. Realistická válečná akce si vedla výtečně i u zahraničních kritiků. České studio Bohemia Interactive se díky němu zapsalo na mapu světových vývojářů a na prvotní úspěch později navázalo se sérií Arma.
Autor: BW
Mafia: The City of Lost Heaven (2002) je nejúspěšnější českou hrou vůbec. Hráče si získala propracovaným příběhem, dabingem i nadstandardním citem k detailům. Série je ostatně výjimečně populární i v zahraničí a třetí díl jen během prvního týdne prodal přes 4,5 milionu kopií.
Autor: Bonusweb.cz
Vietcong (2003) nabídl prostředí války ve Vietnamu v roce 1967 a v Česku byla populární i jeho sítová hra. Pro tu existovala liga organizovaná Českomoravským svazem progamingu a přední tuzemské týmy tehdy měly divize zaměřené právě na Vietcong.
Autor: BW
Hidden & Dangerous 2 (2003) se opět odehrává během druhé světové války a znovu je v něm možné ovládat až čtyři vojáky, mezi kterými hráč může přepínat. Jednotliví vojáci se liší například rychlostí či přesností střelby.
Autor: Illusion Softworks
Vietcong 2 (2005) byl poslední hrou od českého studia Pterodon, které se později spojilo s firmou 2K Czech. Po pozitivně přijatém prvním dílu byl Vietcong 2 hodnocený rozporuplně a hlavní návrhář Jarek Kolář přiznává, že se tým při vývoji potýkal s řadou komplikací. A na výsledku se to podepsalo.
Autor: Pterodon
ArmA: Armed Assault (2006) je duchovním následovníkem hry Operation Flashpoint. I v tomto případě se vydáte na moderní válečné bojiště a očekávat lze opět realistickou akci. Zajímavostí je, že hra v Severní Americe vyšla pod odlišným názvem. A to jako ArmA: Combat Operations.
Autor: Bohemia Interactive
Painkiller: Overdose (2007) byl samostatně hratelným datadiskem k úspěšné akci Painkiller. Zatímco původní hra vznikla v polské firmě People Can Fly, o Overdose se postarala česká společnost Mindware Studios. Tedy studio založené bývalým herním novinářem Karlem Papíkem.
Autor: Mindware Studios
ArmA 2 (2009) si od herních médií vysloužila pozitivnější hodnocení než první díl. Její prodeje navíc čtyři roky po vydání nakopla modifikace DayZ. A díky úspěchu DayZ začala vznikat i stejnojmenná samostatná hra, která jako základ využila právě engine Army 2. Ten však tvůrci modernizují.
Autor: Bohemia Interactive
Mafia II (2010) lákala na 40. a 50. léta i lehce stylizovanou grafiku. A ačkoliv vývojáři na druhém díle začali pracovat téměř ihned po vydání toho prvního, kvůli komplikacím hra vyšla teprve v roce 2010. Tvůrci například v průběhu práce museli vyměnit engine. Výsledek si však vysloužil převážně pozitivní recenze.
Take on Helicopters (2011) je český letecký simulátor od tvůrců série ArmA. V příběhové části se stanete civilním pilotem helikoptéry, kterému se s jeho přepravním podnikáním příliš nedaří. Ve hře získáváte zakázky, díky kterým vyděláváte peníze na nakupování, vylepšování a opravu helikoptér.
Autor: Bohemia Interactive
ArmA 3 (2013) je hra, okolo které se v roce 2012 rozpoutala kontroverze. Dva české vývojáře totiž kvůli focení a natáčení vojenských objektů zatkli na řeckém ostrově Limnos. A to pro podezření ze špionáže. Právě Limnosem se prostředí ve hře inspirovalo.
Medieval Engineers (v předběžném přístupu od roku 2015) lze zjednodušeně označit za českou variaci na Minecraft. Oproti tomu však nabízí komplexnější stavění a klade větší důraz na realističnost i respektování fyzikálních zákonů.
Autor: Ondřej Zach
The Solus Project (2016) vznikl jako spolupráce české společnosti Grip Digital a švédských Teotl Studios. Významné je prozkoumávání mimozemského světa a hra klade důraz na boj o přežití a silnou atmosféru.
Autor: Teotl Studios
Kingdom Come: Deliverance (tvůrci odhadují vydání v roce 2017) je hra na hrdiny z husitského prostředí. Její vývoj vede Daniel Vávra, který se jako návrhář podepsal pod první dva díly Mafie. I Kingdom Come se přiklání k realističtějšímu pojetí a významný má být silný příběh. Hra vzniká díky komunitnímu financování a díky soukromé investici, která se přičítá českému podnikateli Zdeňkovi Bakalovi.
Autor: Warhorse