Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou verzi a tak jsem se do netrpělivě očekávaného Prey mohl zakousnout až v pátek, stejně jako všichni ostatní. Dohráno tedy ještě nemám, ale po dvou "propařených" nocích mám nejen zarudlé oči jako hlavní hrdina na obrázku, ale také spoustu dojmů, o něž se s vámi chci podělit. V následující galerii uvidíte, jak jsem zatím hrou postupoval. Příběhových spoilerů se nebojte, kromě několika základních informací nic neprozradím.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Kdybych býval na začátku zvolil nízkou obtížnost, už bych mohl mít asi dohráno. Ale tím bych titul zřejmě degradoval na obyčejnou střílečku. Všechny herní mechanismy a zákonitosti vyniknou teprve na nejvyšší obtížnosti. A kdyby bylo nejhůř, snížit ji mohu kdykoli.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Další volba je spíše jen kosmetická. Hlavní postava se jmenuje Morgan Yu a její pohlaví si můžete vybrat. Volím muže, se kterým se dokážu lépe identifikovat, ale vzhledem k tomu, že je Yu němý jako Gordon Freeman, to je podle všeho úplně jedno.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Úvodní idylka. Probouzím se ve svém prosluněném pokoji, a jakmile si osahám ovládání, měl bych se vydat do jakési laboratoře.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Už od prvních chvil je jasné, že si zde pořádně počteme. Všude se válejí nějaké knihy, ručně psané zápisky a poznámky a většina počítačů má i záznam předešlé elektronické komunikace. Raději bych se už vrhl do prozkoumávání okolního světa, ale nechci, aby mi hned v začátcích ujel vlak s příběhem. A tak čtu a čtu a...
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Po příjezdu do laboratoře se setkávám s bratrem Alexem. Sympaťák to tedy není, co si budeme povídat. Ale jeho vzhled jasně napovídá, že máme co do činění se hrou od Arkane Studios, protože stylizace postav jako by vypadla přímo z Dishonored.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Prey sice působí osobitě, přesto se při hraní nedokážu zbavit několika přirovnání. Úvodní testování připomene Portal, později se na mozek nejvíce derou jména jako System Shock 2, Deus Ex a Bioshock.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Nezbytný úvod je za námi a konečně začíná samotné dobrodružství. V ruce jen hasák, z vysílačky ke mě mluví tajemný hlas člověka, který si říká "Leden" a všude okolo jen destrukce a mrtvá těla. Kolikrát jsme už podobnou situaci ve hrách zažili?
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Nejčastější nepřátelé v Prey jsou tzv. mimici. Černí "pavoučci", kteří připomínají headcraby z Half-Lifu, jsou rychlí a na blízko smrtící. Především se však dokážou maskovat jako jakýkoli běžný okolní předmět - hrnek od kafe, popelník, váza... Nejjednodušší taktikou je prostě všechno ve svém okolí rozmlátit. Tak schválně, dokážete na obrázku nalézt, kde se skrývá nepřítel?
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Já to nedokázal. Tuto obrazovku jsem již viděl mnohokrát, a ještě víckrát ji zřejmě uvidím. Ale nikdy jsem neměl pocit, že jsem si ji za své neopatrné jednání nezasloužil. Mimochodem ukládat pozice lze kdykoli, nejste tedy odkázáni jen na automatické checkpointy. Bod k dobru!
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Celá hra se točí kolem tzv. neuromodů, myšlenkových implantátů, které obyčejným lidem propůjčují mimořádné schopnosti. Že vše není zdaleka tak ideální, jak se snaží nadšení vědci přesvědčit veřejnost, je evidentní ze všeho toho okolního zmaru. On je drsný už i samotný způsob aplikace, spočívající v zaražení několika jehel přímo do oka. Pro mě je nalezení neuromodů malým svátkem, protože zde fungují místo běžného získávání zkušeností a nakupuji si za ně nové schopnosti.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Ty jsou rozděleny do několika skupin, z nichž každá se specializuje na jinou oblast. Více zdraví a lepší zacházení se zbraněmi se hodí vždy, ale pokud chcete zbylé bodíky cpát do hackování na úkor třeba schopnosti vyrábět lepší předměty, je to jen na vás. Hodí se všechny.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Díky tomu existuje mnoho způsobů, jak Prey hrát, a žádný není špatný. Jestli se prostřílím, proplížím, či najdu cestu úplně jinudy, řeším nakonec vždy až podle konkrétní situace. A počtu nábojů a lékárniček, které u sebe v danou chvíli mám.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Pokud náhodou potkáte někoho živého, moc se neradujte, dlouho to nevydrží. Ale atmosféra je výborná. Věčný pocit osamělosti a toho, že si nikdy nemůžete být jistí, jestli jste v místnosti skutečně sami.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Zatím nejoriginálnější zbraň ve hře. Gloo Gun nejenže lze použít k "přilepení" nepřátel k podlaze, ale navíc pomoc ní můžu dělat na zdi plošinky, takže se dostanu i do jinak nedostupných míst.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Jádrem celé vesmírné stanice je obrovská hala, odkud vyrážím na jednotlivé "mise" a kam se můžu kdykoli vracet. Celé to působí promyšleně a komplexně, ale díky postupnému odemykání jednotlivých dveří nejsem nikdy příliš zahlcený a vždy vím, kudy dál. Jelikož jsem stále silnější a silnější, má opravdu smysl se vracet, protože dříve zamčené dveře dokážu hacknout, příšera, která mi minule nedala šanci, je nyní zvládnutelná atd.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Jakmile naleznete brokovnici, nemusíte se bát pustit i do ostřejších střetů. Vzhledem k nedostatku nábojů se však stejně většinou raději spoléhám na svůj věrný francouzák a místo brokovnice raději šetřím místo v inventáři.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
A propos inventář. Ten se mi rychle zaplnil hromadou zcela nepotřebných věcí, protože tady lze sbírat vše, co není vyloženě přibité. Slupky od banánů, kancelářské sponky, zmuchlané papíry... ale můj inventář nevypadá jak koš na směsný odpad úplně bezdůvodně. Každou věc lze ve speciálních recyklačních automatech přeměnit na suroviny, z nichž pak vyrábím užitečné předměty jako zbraně, náboje, vylepšení atd.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Co se týče grafiky, vidíte sami. Není to nic, kvůli čemu bych si chtěl měnit pozadí na ploše, ale špatné to také není.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Příběh se většinou posunuje dál jen díky jednostranným monologům přes vysílačku a nalezeným dokumentům. Nascriptované scény jsou alespoň zpočátku vzácné.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Různé druhy nepřátel vyžadují různý přístup. EMP granáty se samozřejmě nejvíce hodí proti strojům, proti monstrům jsou naopak k ničemu.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Kdybych já si jen dokázal vzpomenout, co jsem vám chtěl tímto screenshotem říct. No nic, jedeme dál.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Mapa je k dispozici v každý okamžik a občas se bez ní neobejdu, ale nejrůznější tajné skrýše a průchody si většinou stejně musím najít sám.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Dojde samozřejmě i na létání ve vesmíru ve speciálním skafandru. Neplatí tu gravitace a špatně se to ovládá, na druhou stranu mi alespoň chvíli nikdo nejde po krku.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
Postupně objevuji nové typy nepřátel. Toto je vzácný screenshot zabijáckého Phantoma vyfocený několik milisekund před smrtí. Mojí smrtí.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz
A tímto snímkem dvou mimiků pohromadě se s vámi pro dnešek loučím. Plnou recenzi můžete očekávat v průběhu týdne, ale už teď mohu bezpečně říct, že to rozhodně není zklamání. Originalitou Prey asi neuchvátí, ale podobných her není nikdy dost. A teď už zpátky na vesmírnou stanici Talos-I.
Autor: Honza Srp, Bonusweb.cz