náhledy
Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár dnů hrajeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému rozsahu jsme ještě zdaleka neviděli vše, co nabízí. Po nějakých 20 hodinách už se však můžeme alespoň podělit o řadu dojmů. Vyplatilo se dlouhé čekání, anebo nás Kingdom Come spíše zklamal?
Autor: Warhorse studios
Pokud čekáte na jednoznačnou radu ve stylu "je to pecka, běžte si to okamžitě koupit" nebo "je to nuda, raději se hře vyhněte", tak vás zklamu, takhle jednoduché to nebude.
Autor: Warhorse studios
Jediné, co mohu s jistotou říct je, že Kingdom Come: Deliverance je úplně jinde než drtivá většina konkurence.
Autor: Warhorse
Zápletka hry už je dlouho známá, takže jen ve zkratce: Nacházíme se v Čechách roku 1403, kdy v zemi po smrti oblíbeného panovníka Karla IV. panuje jeho syn Václav IV. Ten však na místo kralování jeví zájem spíše jen o osobní blaho. Jeho bratr Zikmund v tom spatřuje šanci, jak se sám chopit moci, a naše země je proto na pokraji občanské války.
Autor: Warhorse studios
Hlavní postavou hry je Jindřich, syn kováře v osadě Skalice. Kromě pití piva a nahánění sukní toho zatím v životě moc nezkusil, to se však má již brzy změnit. Jindřicha ztvárnil britský herec Tom McKay, z čehož vyplývá poněkud nepříjemný fakt, že si jeho vizáž nemůžeme nijak přizpůsobit. Na můj vkus vypadá hlavní hrdina moc jako školní premiant, ale po pár hodinách už jsem si na něj zvykl. Je však škoda, že mu nemůžu nechat alespoň narůst vousy.
Autor: Warhorse
To by bylo k nezbytnému úvodu a nyní konečně přejděme k zásadní otázce, která zajímá drtivou většinu hráčů. Jak je na tom Kingdom Come s optimalizací? Bude se hra hýbat i na slabých konfiguracích? K tomu můžu říct jen to, že na i5 3,4 GHz, s 8GB RAM a mainstreamovou 6GB GeForce 1060 běží hra v rozlišení 1080p bez větších problémů na vysoké detaily. Dokonce jsem si mohl dovolit dát i některé detaily na velmi vysokou úroveň. V krajině mívám standardních 60 FPS, v hodně zalidněných oblastech klesá frekvence snímků až pod 40 za vteřinu. Jelikož nejde o žádnou rychlou střílečku, ani to tolik nevadí.
Autor: Warhorse Studios
Přitom hra vypadá opravdu skvěle. Pohled do krajiny bere dech, autoři si ani nemusí pomáhat lacinými kýčovitými scenériemi a daří se jim úspěšně imitovat realitu. Ano, takhle to nějak v Čechách opravdu vypadá, když vyrazíte do přírody.
Autor: Warhorse
Právě zasazení na autentický český venkov je asi tím, co mě na hře fascinuje nejvíce. Nejsem si úplně jistý, jestli zrovna tohle dokážou ocenit i mimoevropští hráči, ale na mě to funguje daleko lépe než zamrzlé pláně Skyrimu či postapokalypické pustiny Falloutu. První Mafia byla sice super, ale myslím, že většina hráčů ve světě ani nevěděla o tom, že za ní stojí Češi. To z Kingdom Come to češství natolik čiší, že o něm Daniel Landa nejspíše brzy natočí písničku.
Autor: Warhorse
Pokud jde o animace postav, je to podle očekávání trochu slabší, ale to nic nemění na tom, že vše vypadá opravdu skvěle. Po grafické stránce hra prostě patří mezi světovou špičku.
Autor: Warhorse
Druhá věc, které dopředu budila nejvíce obav, jsou souboje. Pojďme se tedy na ně podívat hned, ať vás nemusím dlouho napínat. Tady už je to totiž trochu komplikovanější... Souboje, stejně jako spousta dalších věcí ve hře, jsou opravdu složité. Nabízejí spoustu možností, ale minimálně několik prvních hodin budete krutě biti. Klíčové je správné načasování vašich útoků tak, aby na sebe správně navazovaly. Protivníci dokážou prakticky všechny výpady snadno vykrývat, zato ty jejich jsou smrtelně přesné. Není zde přitom žádná volba obtížnosti. Souboje jsou spíše pomalé a vyčkávací, protože hráčova stamina se vyčerpá už po pár úderech. Je to zvláštní systém a nezvykl jsem si na něj zcela ani po dvaceti hodinách, ale na druhou stranu přináší daleko větší uspokojení než jen obyčejné mačkání tlačítek.
Autor: Warhorse studios
Ale teď už pojďme zpátky k Jindrovi. Úvodní idylka netrvá dlouho a rodná víska je zmasakrována nájemnými žoldáky. Jindru zasáhne šíp do nohy, takže...
Autor: Warhorse
...náš hrdina nedokáže včas utéct, což ho po pár minutách stojí život. Tohle samozřejmě není konec našeho příběhu, ale fakt, že je zde možné zemřít již během úvodního tutorialu, mi přijde docela vypovídající. Tuto obrazovku jsem totiž od té doby viděl již mnohokrát.
Autor: Warhorse
Na druhý pokus už Jindra z boje úspěšně utíká do bezpečí a zdálky pozoruje dva hlavní záporáky: zrádného Zikmunda a hejtmana Markvarta z Ulic.
Autor: Warhorse
Význam celebrit pro marketing si samozřejmě uvědomili i vývojáři českého Kingdom Come. Z plánované spolupráce se Seanem Beanem nakonec sešlo, ale máme zde alespoň hezky vymodelovaného Daniela Vávru a to se také počítá.
Autor: Warhorse Studios
Hlavním tahákem Kingdom Come má být fakt, že nejde jen o další tuctové fantasy se vznešenými elfy, hloupými trpaslíky a emancipovanými čarodějkami, ale o hru založenou na skutečných historických událostech. A tomu samozřejmě odpovídá i na herní poměry nezvykle umírněný scénář. První Jindřichův úkol pod novým pánem je totiž poněkud prostý a nehrdinský: v deštivém počasí musí hlídat městské hradby.
Autor: Warhorse
Když jsme u té historické uvěřitelnosti: autoři si vyhráli i s těmi nejmenšími detaily. Tady například vidíte kladky pro vytažení padacího mostu, které odpovídají tomu, jak tento mechanismus nejspíše fungoval i ve skutečnosti.
Autor: Warhorse
Ostatně kdyby hra nebyla až od osmnácti let, dala by se doporučit i jako vhodná studijní pomůcka. Přiznejme si na férovku, že encyklopedické záznamy tu nikdo číst nebude, ale spoustu dobových reálií a atmosféru ve společnosti se autorům podařilo do hry přenést na výbornou.
Autor: Warhorse
Jenže hra od osmnácti je a je to tak dobře. Násilí tu není samoúčelné, ale to nic nemění na tom, že je tu smrti opravdu hodně. A nadávek ještě víc.
Autor: Warhorse
Každopádně po pěti hodinách hry se teprve spustily úvodní titulky a já měl jasno, že navzdory předsevzetím tuhle hru přes víkend prostě nedohraju. Nyní mám odehráno už 4x víc času a stejně mám pořád pocit, že jsem viděl jen nepatrný zlomek toho, co Kingdom Come nabízí.
Autor: Warhorse
Teprve po konci úvodní kapitoly se hra ukazuje ve své plné kráse. Najednou už nejsem svázán koridorem, můžu si jít, kam se mi zlíbí a dělat si tam, co chci. V příběhové lince jsem přitom stále jen obyčejným zbrojnošem, který dohlíží na pořádek ve městě. A práce mám hodně, protože lidé, prchající před nájezdníky z vypálených osad do provizorního bezpečí našeho města, nemají u jeho původních obyvatel příliš velikou dávku pochopení. Malicherné konflikty jsou tak na denním pořádku. Docela aktuální téma, že?
Autor: Warhorse Studios
Ne každý konflikt je však nutné řešit pomocí násilí. Ba přímo naopak. Výsledek mých snah o diplomacii určuje několik číselných statistik, nesmím se však na ně příliš upínat. Ideální je totiž hrát tak, jak vám vaše svědomí dovolí. Tady nejsou jednoznačná černobílá řešení a ať se rozhodnete jakkoliv, vždy budete přemýšlet, že jste mohli reagovat lépe.
Autor: Warhorse Studios
RPG složka hry je alespoň ze začátku poněkud matoucí. Čísel je zde spousta a ne u každého je úplně jisté, co vyjadřuje. Vývoj postavy je do značné míry automatický, a čím víc nějakou činnost vykonáváte, tím jste v ní lepší. Při přechodu na novou úroveň pak vybíráte pouze z několika přednastavených „perků,“ což jsou drobné bonusy k jednotlivým vlastnostem. Obrazovka inventáře je docela nepřehledná, za což zřejmě vděčíme faktu, že hra vychází i na konzolích. Vzhledem k tomu, že třeba jen na nohou jsou celkem čtyři sloty pro různé druhy vybavení, není problém se v tom množství potřebných předmětů rychle ztratit. Ano, je sice realistické, že si musím vzít pod helmu ještě kuklu, ale z hlediska hratelnosti je méně někdy více.
Autor: Warhorse Studios
A tak je to ve hře se vším. Nic tu není jednoduché a mikromanagement postavy mi zabral podstatnou část dosavadního herního času. Kingdom Come se do značné míry inspiruje v dnes tolik populárních survival hrách, a tak musíte myslet na spoustu věcí. Tak třeba jídlo: nejen, že musíte dávat pozor, abyste nehladověli, ale také si musíte ohlídat, abyste se ani nepřejedli. Veškeré jídlo se vám navíc v batohu poměrně rychle kazí, takže se jím místo uzdravení můžete otrávit. Je to realistické? Bezpochyby. Je to zábavné?
Autor: Warhorse Studios
Na to si musíte odpovědět sami. Za sebe musím konstatovat, že většina těchto opakujících se starostí jen zdržuje od těch opravdových dobrodružství. Na můj vkus jde hra často až do zbytečných detailů na úkor zábavy.
Autor: Warhorse Studios
Viz jeden z úkolů ze samotného počátku hry. Děláte jistému urozenému šlechtici doprovod na honu. Jenže vlastního koně nemáte, a tak za ním musíte takřka 5 minut běžet po svých. Zatím mi to až tolik nevadí, protože se stále kochám ve hrách nevídanou krajinou českého venkova, ale mám pocit, že fáze kochání musí dříve nebo později skončit. Také mám díky tomu dost času všímat si nedodělků. Třeba toho, že pán na koni ve skutečnosti nedrží otěže.
Autor: Warhorse Studios
Abych nevypadal zaujatě, tak musím uznat, že na těchto koňských kobližkách si naopak grafici vyhráli.
Autor: Warhorse Studios
Ve hře můžete dělat strašnou spoustu věcí. Plížit se a páčit zámky, lovit zvířata, hrát kostky v hospodě, smlouvat v obchodech, prodávat kradené zboží a mnoho dalších úžasně znějících věcí. Jenže to, že toho můžete hodně dělat, ještě neznamená, že je to zábavné.
Autor: Warhorse Studios
Jako ideální příklad uvedu lukostřelbu. Zaměřovač je pro autory zřejmě příliš „casual“, a tak musíte mířit jen tak od oka. Střílet v Kingdom Come lukem, tak připomíná snahy vyčůrat se s erekcí: čas od času se sice do možná i trefíte kam chcete, ale rozhodně to není nic, co byste chtěli často opakovat.
Autor: Warhorse Studios
Ale nechci, aby výše řečené znělo jako výtka, Kingdom Come je prostě hardcore záležitostí a pokud si jej budete chtít vychutnat, budete tomu muset i něco obětovat. Jenže už jen pohled na takovéto krásné scenérie za to bohatě stojí.
Autor: Warhorse Studios
Ty nejlepší věci v životě prostě nejsou zadarmo. Mám však pocit, že se tým kolem Daniela Vávry nechal až příliš unést a hra svojí náročností a nepřístupností odradí mnoho potenciálních zájemců.
Autor: Warhorse Studios
Nebudu se tu zbaběle schovávat za alibistické sdělení, že tato hra není pro každého. To bylo jasné už od prvních momentů, kdy s ní Warhorse zamířili na Kickstarter. Za sebe mohu říct, že jde o jednu z nejosobitějších her, jaké jsem vůbec kdy hrál a pokud máte spoustu volného času a trpělivosti, je snadné jí zcela propadnout. To však neznamená, že vás nebude chvílemi frustrovat. Pokud si však stále nejste jistí, počkejte do příštího týdne na regulérní recenzi, kde si hru rozebereme do detailů.
Autor: Warhorse Studios