Fracture

Fracture

Fracture – přizpůsobte si bojiště

Matička příroda nebude pořád držet při nás, s tím jsme všichni smířeni. Pomstí se nám jednou za neustálé znečišťování?

FractureNaše generace má vystaráno. Je, jak se říká, za vodou. Planeta Země zatím, tedy až na výjimky, udržuje s lidmi klid a mír, tudíž se nemusíme strachovat, že by jednou rozmetala Českou republiku tornáda, že by globální oteplování způsobilo tání ledovců a velkou záplavu nebo že by hurikán odvál naše domy na druhou stranu zeměkoule. LucasArts však nyní přicházejí s titulem Fracture, jenž nevěští lidstvu nic moc dobrého. Pojďme se tedy podívat, co všechno si přetrpí naši potomci.

Noe nepomůže
Kolem roku 2100 se začala ekologická a seismologická stabilita sesypávat jako domeček z karet. Celá Země byla sužována přírodními katastrofami, orkány a neustálým otravným vedrem. V důsledku tání ledovců se zvýšila hladina moře a obrovská přílivová vlna naplnila koryto řeky Mississippi natolik, že naprosto zatopila a zničila celý střed USA tak, že rozdělila Spojené Státy na dvě části. A každá strana Fracturenechala tu druhou, ať se o sebe postará sama, a spojila se s někým jiným, aby společnými silami nastolili stabilitu v jejich zemi. Východní část, známá jako Atlantic Alliance pro své konexe s Evropou, vložila veškeré vědecké úsilí do kybernetiky. Věřila v to, že se v tomto novém světě dá přežít pouze za pomoci robotů. Na druhé straně zaplaveného kontinentu zase vládla Republica of Pacifica, spojená s celou Asií. Západní státy pro změnu vsadily na řešení problémů s populací (někdo se z těch sutin holt nevyhrabal) pomocí genetických výzkumů a hrátek s DNA. Některým vědcům se však experiment nepodařil a byli vyhnáni, nicméně si našli cestu a spojili se s druhou stranou. Atlantic Alliance však v genetických výzkumech neviděla budoucnost a označila je za hanebné. Nad USA panovala předválečná atmosféra, jelikož Republica of Pacifica ve svých experimentech s DNA pořád pokračovala.

FractureNakonec je zde granát Spike, po jehož výbuchu se ze země vynoří lávový sloup.

Začátkem roku 2161 už nově zvolený prezident Atlantic Alliance nařídil bombový útok přímo na srdce západní strany – základnu v již vysušeném přístavu v San Franciscu. Tento útok nevedl k ničemu jinému, než k počátku války. A nyní se ve světlech reflektorů objevuje svalnatý Jet Brody, hlavní hrdina hry, jenž byl najat a zaměstnán plukovníkem Lawrencem, velitelem východního odboje. A právě v Brodyho kůži si projdeme futuristickou válečnou vřavou.

Terramorphing
Vývojáři se však nechtějí ani tak zaměřit na příběh, jako na hratelnost a prostředí ve hře. Jak popisoval Erich Maria Remarque v jeho známém díle Na západní frontě klid, vojáci mají mnoho kamarádů, ale když už nezbývá ani jeden živý, nejlepší přítel je Fracturezemě: vojín se k ní může přitisknout, když chce uniknout palbě. A ve Fracture bude země nejdůležitějším faktorem. Budeme ji využívat při boji jak k ofenzivním, tak k defenzivním akcím – příkladem budiž různorodá interakce s terénem a otevřené bojiště. V důsledku kybernetických výzkumů budou totiž k dispozici speciální granáty, které manipulují s prostředím hry v reálném čase. Hned ze začátku hry bude k mání granát Entrencher, jehož prostřednictvím budeme moci vytvářet propadliny nebo kopce. Ty nám poskytnou výhodu, protože se za nimi můžete krýt či tím způsobem řešit puzzly. Dále bychom se podle slov vývojářů měli setkat s granáty Vortex, které vypadají jako menší vír a vtahují do sebe vše, co přijde do jejich blízkosti. Pokud vám ani dva speciální granáty nestačí, pak se vám postupem hrou odemkne i granát The Black Widow, který v prostředí výbuchu rozmístí šest min, které buďto vy sami odpálíte, nebo se nezávisle na hráči detonují při prvním kontaktu s chodidlem protivníka samy. Nakonec je zde granát Spike, po jehož výbuchu se ze Fracturezemě vynoří lávový sloup, jenž poslouží pro deformaci objektů v okolí i pro postup hrou. Tím jsme vyčerpali seznam granátů, které budeme používat k morfingu zeminy, nicméně zbývá ještě inovativní Torpedo Gun, jejíž projektil se zavrtá pod zem, dostane se na druhou stranu barikády a bum, je po před chvíli dobře krytých protivnících. Kromě těchto futuristických kvérů se setkáme i s klasickými vynálezy 20. století – AK 47, UZI, SMG, MP44, brokovnice či kupříkladu RPG.

Po světě Fracture ale nebudeme bloumat jen a pouze po vlastních, svezeme se například i v kokpitu gigantického robota.

Nakousli jsme puzzly, které můžete právě díky rozvinutým možnostem interakce s prostředím okamžitě řešit. V jedné misi, kde se Jet ocitne sám v San Franciscu obklíčen velkou nepřátelskou přesilou, jsme si všimli pár věcí. Město bylo perfektně Fracturevykresleno, mezi sutinami jsme zahlédli monumenty jako Golden Gate Bridge a Transameric Pyramid. Nicméně po chvilce kochání se okolím vyskočilo na obrazovce okénko se zadáním další mise – aby mohly přistát posily, musí Jet najít a zneškodnit nepřátelské AA baterie. Po chvilce hledání narazil na propadlinu, v níž byl zapíchnut malý stan a kolem něj zhruba deset vojáků: Brody to však udělal elegantně. Pomocí Entrencheru si nepřátele pěkně nadzdvihnul, postřílel je a hodil granát Vortex pod AA jednotku. Po chvíli ji vcucl tmavomodrý vír.

Shoot ‘em up
Protivníci se však budou bránit. Jelikož má západní část USA výhodu po stránce medicíny a příbuzných oborů, nebude tak lehké je zabít. Tedy alespoň normálními kulkami ne – zraněný nepřítel uteče do krytu, spolkne pilulku a je jako rybička. Tyto vlastnosti mimochodem bude moci využívat i Brody, nicméně prim v jeho arzenálu Fracturehraje pořád především technologie. Umělá inteligence znepřátelených vojáků by se měla měnit podle vašeho chování a rovněž podle toho, jaký granát jste zrovna odhodili: jakmile třeba využijete Vortex, okamžitě se chytnou něčeho pevného, aby je malá černá díra nevcucla. Komu se nebude chtít bojovat proti botům, tomu se poté zalíbí podpora multiplayeru, jenž však není primárním cílem vývojářů a moc se o něm také nemluví. Po světě Fracture ale nebudeme bloumat jen a pouze po vlastních, svezeme se například i v kokpitu gigantického robota.

Designérská polovička týmu vývojářů z Day1 Studios (MechAssault, FEAR pro next-gen) se zase postará o to, aby vše vypadalo nanejvýš atraktivně. K tomu si vypůjčili oblíbený engine Unreal 3, který si ale upravili hodně k obrazu svému. Kamera za ramenem hlavního hrdiny zase lehce připomíná Gears of War či skvělý xboxový Mass Effect. Když se podíváte na screenshoty, pravděpodobně zahlédnete hodně písku: na ten se tvůrci chtějí soustředit také, tudíž bychom se měli dočkat ovzduší plného Fractureprachu, jenž vám případně poskytne prozatímní kryt před zraky protivníků. Rovněž se nám líbí lávové efekty či dynamické osvětlení úrovní. Těšíme se i na známá místa v USA celé zaplavené vodou, na hrátky s prostředím, na efektivní přestřelky a pěknou grafiku. Uvidíme, jak to s Fracture dopadne, a sice už v létě tohoto roku na platformách PlayStation 3 a Xbox 360. Rozhodně je na co se těšit.

Index očekávání: 85%