Freestyle BMX - příběh opravdu špatné hry

  • 22
Poslední léta s sebou přinesla pozoruhodný fenomén - došlo k masivní komercializaci herní scény, čímž špatné hry musely vyklidit pole. Narazit na vyloženě nepovedenou hru je v dnešní době docela problém, ty nejhorší obvykle získávají štempl ""průměr"" a opravdu si ho zaslouží. Freestyle BMX lze tak trochu považovat za malý unikát, protože něco tak ""neuvěřitelného"" jsem už dlouho neviděl. Čtěte dál...

Freestyle BMXPoslední léta s sebou přinesla pozoruhodný fenomén - došlo k masivní komercializaci herní scény, čímž špatné hry musely vyklidit pole. Narazit na vyloženě nepovedenou hru je v dnešní době docela problém, ty nejhorší obvykle získávají štempl "průměr" a opravdu si ho zaslouží. Freestyle BMX lze tak trochu považovat za malý unikát, protože něco tak "neuvěřitelného" jsem už dlouho neviděl. O čem mluvím? Firma Headgames se rozhodla, že hráčskému obecenstvu připraví takový malý simulátor závodů na kolech BMX ve volném stylu. Koneckonců proč ne, když už za nic, tak za originalitu si Freestyle BMX nějaký ten bodík zaslouží. Na straně druhé zas nepřehánějme, už jsme tu zažili rybaření, lov jelenů a dokonce i skákání padákem, takže už nás toho tolik ze židle nezvedne.

Čistě teoreticky by to mohla být docela zábava - prohánět se na kole, skákat po rampách a ve vzduchu předvádět různé kreace, za než, podle obtížnosti, získáváte body. Vzpomínám si na prehistorickou hru Ski, v níž se mezi jednotlivými disciplínami také objevovala exhibice na lyžích. Lyžař ve vzduchu vesele skotačil, na tehdejší dobu docela zábava. Freestyle BMX se oné základní myšlenky drží, jenže s provedením si hlavu příliš nelámal. Shrnuto do jedné věty - mizerný, jednoduchý engine (v rozlišení 640x480 přes Direct3D s Rivou TNT2 Ultra občas docela T-R-H-A-N-Ý!!!), ubohý fyzikální model, nechutné textury, pouze čtyři úrovně, nedotažený betatesting. Docela hodně chyb na jednu hru, nemyslíte? Bohužel si z vás nedělám legraci, někdo opravdu byl tak troufalý a vypustil projekt Freestyle BMX do světa (píše se rok 2000).

Freestyle BMXZačínáte v jednom ze čtyř "městeček", řečeno hodně s nadsázkou. Podívejme se do zákoutí k samotným tvůrcům. Představte si jakýkoli 3D modelovací program, berte základní objekty (krychle, kvádr, kužel...) a jakkoli je poskládejte na scénu. Po krychlích se špatně jezdí, proto občas nějakou zešikmete či jinak vyřízněte. Ve finále by neškodilo to přeci jen trochu uspořádat, ale moc to nepřežeňte. Vymodelované "město" by možná chtělo vybarvit, proto zavolejte některému vašemu známému, jestli by vám nesehnal nějaké textury zdí, oken, silnic a vrat. Kamarád si vše vyloží jako dobrý vtip, proto v rozverné náladě během hodiny vyrobí několik opravdu moc ošklivých textur. Počet barev na každé z nich vypadá tak na 16, proč plýtvat. Vy zatím připravíte herní menu a vymodelujete několik panáků včetně kola. Díla by se měl chopit programátor, jenže se vyskytl problém. Engine otevřené (a relativně malé) prostory vyloženě nezvládá, proto se programátor uchýlil k jednomu nehezkému triku. Cyklistu obklopuje zvláštní aura, v jejímž dosahu jsou všechny textury ostré. Mimo dosah však dochází k znatelnému rozmáznutí, což nemůžu nazvat jinak než HNUS. Nejhorší ale je, že i po takto razantních škrtech pro naše oči občas dochází ke škubání! Na svém Celeronu 466 Mhz s TNT2 Ultra jsem si už docela zvykl, že v rozlišení 640x480 se hned tak něco netrhá. Freestyle BMX mě přesvědčil.

Freestyle BMXAno, zmáčknete-li šipku na klávesnici (funguje i ekvivalent myš/joy) cyklista se pomalu rozjede a ve vyšší rychlosti opravdu vyskočíte na rampě výš. Fyzikální model, konkrétně interakce kola s prostředím... zkuste hádat. Příšerné. Kolo si občas reaguje jak chce, samotný pohyb po ploše působí velmi nepřirozeně, zvlášť při zatáčkách. Pády protagonisty také patří mezi malé tragédie - situace končící v reálném životě obvykle smrtí zůstávají počítačem ohodnoceny jako naprosto normální, pád přichází zcela nevypočitatelně. Můj frajírek navíc jezdí bez helmy, jak odvážné. Aby nebylo všem trapasům konec, počítač hlásí kontakt cyklisty se zemí i když vizuálně pořád jedu na kole. Drobná chyba, nebo zaspal betatester? Jednoznačně to druhé, jinak si nedovedu vysvětlit, jak někdo mohl přehlédnout chybu v přesunu mezi úrovněmi - tlačítko "zpět" (když jsem si rozmyslel přechod do dané úrovně) nefunguje. Ubohosti ve smyslu "co z dálky vypadá jako schody je jen šikmá plocha s texturou schodů" už beru pomalu jako samozřejmost. Ale špatně navazující texturu ohraničující konec prostoru (viz jeden z obrázků), k tomu už se mi nedostává slov.

Freestyle BMXZatím jsem se rozplýval na samotným technickým zpracováním, vás už ale určitě zajímají herní principy. Jak bylo několikrát řečeno, začínáte ve zcela vylidněném městě. Každé z měst dále obsahuje dvě turnajová místa a jeden obchod, kde si lze pořídit lepší kolo. Nejdříve musíte ukázat sponzorům, co umíte, proto se projíždíte po městě a předvádíte v určitém pořadí různé parádičky na kole. Tím se kvalifikujete na turnaje, po jejichž dokončení následuje další město. Turnaj probíhá následovně. Ze všeho nejdřív vám počítač ukáže tabulku, ze které se dozvíte, kolik bodů nahráli vaši soupeři. Zmáčknete OK a máte dvě minuty na to, abyste je v bodovém hodnocení překonali. Čekal jsem, že třeba uvidím své soupeře v akci - ani náhodou, to by asi někdo musel naprogramovat nějaký algoritmus počítačové AI. Proto pouze tabulky. U takovýchto exhibičních her bych očekával třeba něco jako opakovaný záznam, bohužel i tato libůstka mi zůstala odepřena.

Freestyle BMXSamotná akce překypuje nudou a klasickou nedotažeností. Kamera často zmateně přeblikává, čímž vzniká naprostý chaos a dochází ke ztrátě orientace v prostoru. Při jízdě při zdi jaksi vidíte do objektů, máte-li jo smůlu a poštěstí se vám vjet do nějaké úzké štěrbiny, obraz se rozsype. Samotné ovládání čítá čtyři směrové šipky, mezerník pro předvedení parádičky a Alt k podržení efektu. V pekelné kombinaci šipek a trikové klávesy cyklista předvádí krkolomné kreace. Za každou akci bez pádu získáváte stanovený počet bodů, jenž se v závislosti na četnosti používání v přímé úměře snižuje. Tím alespoň autoři ošetřili stav, kdy by chtěl nějaký filuta používat stále stejné číslo. Občas se povede i nějaké to kombo, naneštěstí do jisté míry funguje i styl "skoč a mačkej rychle nějaký klávesy". Zvukové efekty jsem až na šlapání na kole a několik výkřiků téměř postrádal, hudební doprovod ničil mé ušní bubínky. Vůbec mě nenapadá k čemu ho přirovnat, možná k nějaké směsice hip-hopu a techna, těžko říct. Osobně jsem si při hře pouštěl vlastní hudební CD.

Upřímně doufám, že se mi vás podařilo přesvědčit o tom, že Freestyle BMX nepatří mezi kousky, které musíte mít. Takže ještě jednou, Freestyle BMX je takový tragikomický, nedodělaný a po všech stránkách nepovedený šmudla. Vezměte nohy na ramena a upalujte rychle pryč.

Freestyle BMX
Výrobce: Headgames Publishing
Distributor: ?
Minimální konfigurace: ?
Doporučená konfigurace: Celeron 466 Mhz, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: Ano (Software render, Glide, Direct3D)
Multiplayer: ne
Verdikt: Velmi ubohé freestyle závody na kolech BMX.
Hodnocení: 18%


Témata: simulátor, software, Vtip