Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou vás může bavit velice dlouho. Bohužel však lze při každém jeho kroku cítit, že hra by chtěla doladit a hlavně dostat injekci dalšího obsahu.
60

Friday the 13th: The Game

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: IllFonic

  • zábavná hra, pokud narazíte na slušné spoluhráče
  • mnoho možností, jak nad vrahem zvítězit
  • atmosféra
  • potřeba taktizovat
  • chyby v grafice, v modelech postav, v animacích
  • stereotyp se může dostavit nečekaně brzy
  • nefér herní mechanismy

Herní karta

Od roku 1980, kdy do kin „nakráčel” dnes již kultovní horor počeštěný jako Pátek třináctého, se toho stalo opravdu hodně. Především se objevila více než desítka pokračování této úspěšné vyvražďovačky, a tak teenageři lační po krvi pravidelně dostávali svůj příděl bizarního násilí po celých 37 let. A dnes, v roce 2017, jsme se dočkali i vymodlené a dlouho očekávané hry. Ovšem jen pro on-line hráče.

Více než 12 tisíc sponzorů, kteří do vývoje Friday the 13th: The Game společně vložili přes 820 tisíc dolarů, se hodně dlouho třáslo strachy. Studio Gun Media se v nezávislé herní sféře osvědčilo jako vydavatel, ale pokud šlo o samotný vývoj, byli lidé pod jeho hlavičkou nováčci. Pátek třináctého je známá značka se zástupy fanoušků, a tak na jejich bedrech stál nesnadný úkol s nejistým cílem.

Friday The 13th: The Game

Friday The 13th: The Game

Friday the 13th je dobrá hra se zábavnou hratelností, napětím a nemalými nároky na hráčovy schopnosti. Na druhou stranu dokáže být překvapivě frustrující, po grafické stránce neoslní a je prolezlá chybami. Osamělé hráče ostatně nepotěší ani ona nepřítomnost hry pro jednoho.

Bude se vraždit

Vše se točí kolem postavy brutálního masového vraha Jasona Vorheese. Ten má v každém případě za úkol zlikvidovat všechny mladistvé táborníky (Counselors), jejichž rolí se zhostí zbývající hráči. Jeden „šťastnější”, tedy ten, který dostane možnost ovládat právě Jasona, se nemusí obávat o svůj krk a stává se lovcem. Ale jeho vražedná mise ani tak není nejjednodušší, třebaže má nad ostatními značnou výhodu.

Friday The 13th: The Game

Na všech mapách, které jsou bohužel v současné době pouze tři (a navíc jsou to až nepříjemně si podobné variace na zalesněný tábor), existuje několik řetězců provázaných úkolů, které musí přeživší splnit, aby nad vrahem zvítězili. Mohou pomocí nalezených dílů opravit automobil, kterým ujedou pryč, mohou zavolat policii, nebo třeba vyvolat hrdiny filmů, kteří konečně Jasona odpraví.

Ten je totiž jinak nesmrtelný. To znamená, že ho žádný hráč nemůže svévolně zranit. Vraha mohou ostatní paralyzovat taserem, hozenými petardami, nebo třeba bodnutím nožíku do krku (tak se mohou oběti ještě před smrtí zachránit). Zemřít však nemůže. Je také hodně, ale hodně pomalý. Zatímco ostatní hráči mohou sprintovat, on si jde svým hromotluckým tempem, a tak mu často všichni z dohledu utečou.

Jenže ve vínku má pár skoro až nadpřirozených schopností. Pomocí jedné je schopen na velkou vzdálenost lokalizovat vyděšené protihráče (k mechanismu děsu se ještě vrátíme), a tak si najít nic netušící cíl. Další mu dovoluje volně se teleportovat po mapě k vyznačeným objektům a třetí je zase jakýsi warp kupředu, který umožňuje teleportaci na kratší vzdálenost k prchající oběti. Funguje podobně jako slavná „atomovka” z Unreal Tournamentu, kdy myší navádíte letící kameru a kliknutím se přemístíte.

Friday The 13th: The Game

Kromě toho Jason může různě po mapě sbírat další serepetičky, které mu pomohou v lovu nebohých mladistvých. Dobře umístěná past na medvědy pod oknem je polovina vítězství, ačkoliv často se z ní šikovnější hráči vyprostí až příliš rychle. Unikající oběť může na kratičkou chvíli zastavit vrženým nožem, který ji navíc zraní, a tedy i zpomalí. Také lze využít krátkodobého módu hněvu, ve kterém je Jason rychlejší, silnější, a zamčené dveře tak rozbije pouhým dotekem.

Přeživší se musí hodně snažit

Naproti němu ostatní přeživší tolik přirozených možností nemají. Deset postav se liší vzhledem a pár statistikami, ale ty nemají na hratelnost nijak velký vliv. Jejich výhoda tkví v rychlosti a schopnosti využívat prostředí. Většina dveří se dá zamknout, oknem lze buď pomalu prolézt, nebo po vzoru akčních filmů proskočit. Předměty zájmu se pak válejí všude kolem.

Baterka pomůže v navigaci a snižuje strach a o účinnosti kapesního nože jsme už mluvili. Různé zbraně Jasona nezraňují, ale dobře mířený výstřel z brokovnice ho spolehlivě na pár sekund pošle k zemi. Vystřelená světlice do zamaskovaného obličeje ho pak na docela dlouho slušně rozhodí. Hraní za přeživší je v každém ohledu mnohem taktičtější. A samozřejmě také napínavější.

Friday The 13th: The Game

Hráč v Jasonově kůži se může chovat jako pitomec, může dělat skopičiny, hrát si s ostatními a stále má možnost zvítězit. Ale všichni ostatní musí bojovat a uvažovat, jak se případnému konfliktu vyhnout a pak jak se z něj dostat. V domě nachystají pasti, zamknou dveře a okenice a vytvoří si několik únikových východů. Nesmí však na jednom místě setrvat dlouho. Přece jen musí spolupracovat, aby splnili požadované úkoly. Jakmile někdo vraha spatří, všichni hráči na mapě o jeho pozici vědí a mohou začít jednat.

Přeživší se totiž (pokud nedělají velký hluk a nesprintují) Jasonovi na mapě nezobrazují. O vtipné situace, kdy vrah projde kolem vás, když jste se zrovna schovali za strom, není nouze. Zmíněný mechanismus strachu funguje tak, že pokud přeživší uvidí něco děsivého (krev na zemi, tělo jiného hráče) začne „vyšilovat”, obličej se mu zkroutí do vyděšených grimas a Jasonovi se hráč označí na krátkou chvíli na mapě. A může se tedy k němu pohotově přemístit.

Mechanismus je to skoro filmový, ale bohužel není stoprocentně účinný. K přeživším totiž není úplně spravedlivý. Postava se často vyděsí jen tak, bez zjevné známky nějakého nebezpečí nebo děsivých výjevů a hned v následující sekundě jí vrah může jít po krku. Ve hře není žádný ukazatel strachu, nebo něco, co by jeho hladinu indikovalo, a tak není možné se těmto situacím vyvarovat. Můžete tedy hrát obezřetně, jak jen chcete, ale stále budete v nebezpečí, že vás hra prozradí.

Friday The 13th: The Game

V takovém případě není mnoho možností, jak před Jasonem uniknout. Jakmile vás najde a začne pronásledovat, je velice obtížné se strachu zbavit, a tak mu z jeho radaru jen tak nezmizíte. Pokud u sebe zrovna nemáte nějaký předmět, který by vám dovolil se ho zbavit, jste skoro ve všech možných případech mrtví. Jistě, funguje to podobně jako ve filmech, kde jsou postavy vyvražďovány postupně, ale k jednotlivému hráči to moc fér není.

Většinou vás vrah dostihne (teleportuje se vám doslova do zad) a chytne pod krkem. V tu chvíli máte ještě možnost se mu vysmeknout pomocí bušení do klávesnice, ale to funguje tak v jednom případě z deseti. Pak se aktivuje animace popravy. Ty jsou velice brutální, variabilní a překvapivě zábavné. Různé „kostýmy” Jasona mají různé zbraně (sekeru, oštěp, trojzubec), a smrti jsou tak krásně různorodé. Jsou jich desítky. Navíc často berou v potaz okolí. Jason tak chudákovi klidně může strčit hlavu do hořícího krbu nebo ho napíchnout na střep v okně.

Horší je to, co se často děje s tělem po dokončení animace. Friday the 13th je plný problémů a bugů, z nichž ty nejbizarnější jsou spojené s ragdoll modelem postav. Velmi často se stane, že mrtvola začne doslova tancovat nad zemí, občas se vznese, vyšplhá po stromě a zmizí ve stratosféře. Vtipné to je, to ne, že ne. Ale přece jenom se to do brutálního realistického hororu nehodí.

Stejné je to s opravdu absurdními animacemi obličejů, které se často kroutí a vypadají jako z obrazu Edvarda Muncha. Další technickou masařkou je kamera, která se mi sem tam přepnula dovnitř modelu nějaké postavy. Spolu s celkovou grafickou kvalitou, která se nedá označit vlídnějším výrazem než jako proměnlivá, to vše ukazuje, že autoři to s Unreal Enginem příliš neumí. Bohužel je to na hře vidět více než v jiných případech.

Ale i přesto umí Friday the 13th: The Game být velice zábavnou hrou. Není zrovna originální a třeba autoři Dead By Daylight by si skoro mohli být jistí vítězstvím soudního sporu o plagiátorství. Jistou obojakost ze hry zkrátka cítíte na první pohled. Nebo se stačí podívat na hráčské recenze, které se neobvykle liší. Jedni hru zbožňují, jiní nesnášejí. Prekérní situace, ale má docela prozaický důvod.

Friday the 13th: The Game je multiplayerová hra. Pokud se vám podaří narazit na zajímavou skvadru hráčů, můžete se bavit nejlépe v životě. Někteří jsou až tak daleko (a je to skvělé), že se do postav, za něž hrají, vžívají a jako herci komentují dění kolem. Všechny chyby tím rázem odplují a nakopnutá mrtvola, která letí kilometr daleko, vyvolá u všech výbuch smíchu. Jenže, to vše se neskrývá v excelenci hry, ale spíš v její komunitě.

Buď u ní strávíte týden, nebo nenajdete zábavné hráče a po dvou hodinách ji odhodíte, protože se dostaví stereotyp. Hra sama o sobě je nedokončená a nedostatek obsahu jí sráží vaz. Možnost otevírat další vzhledy a schopnosti pro Jasona je chabá náplast na příšerně nízký počet map. Ovšem, pokud s deseti skutečnými kamarády pořádáte LAN party a chcete Jasonovi a jeho „vyvražďovačce” dát šanci, věřte, že bude lepší vzít si v práci delší dovolenou.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 81 čtenářů

  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...