From Dusk Till Dawn - zombík přes palubu

• 4
Společnost Cryo Interactive většinou vydává adventury, ale jednou za čas přeci jen udělá výjimku. Tou je v našem případě hra From Dusk Till Dawn, která nás zavede na obří loď zamořenou nemrtvými zrůdami. Navzdory původním prohlášením se nejedná o akční adventuru, ale o čistou 3D akci, v níž krev zombíků teče proudem.

From Dusk Till Dawn „Zombík sem, zombík tam, co ja s nimi udělám.“ Tak asi něco takového běželo Sethu Geckovi hlavou, když procházel nekonečnými chodbami plovoucí věznice Rising Sun ve své pouti za sluncem. Aha, že netušíte, o čem je vlastně řeč? Pak by asi bylo dobré začít pěkně od začátku - tedy oznámením, že dnes recenzovaným titulem je hra From Dusk Till Dawn, za nímž stojí společnosti GameSquad a Cryo Interactive.

Název hry se vám může zdát být povědomý. Tím nenarážím na fakt, že se na stránkách BonusWebu již několikrát objevilo, ale na skutečnost, že v roce 1995 natočili dva kultovní filmaři - Robert Rodriguez a Quentin Tarantino - stejnojmenný hororový snímek, který si v jistých kruzích získal ohromnou popularitu. A to navzdory faktu, že většina kritiků jej označila za béčkový upírský horor, který sice dobře začíná, ale o poznání hůře končí. Nevím, nemohu soudit, neviděl jsem :o). Každopádně hra s filmem souvisí jen velice volně - neodehrává se totiž v mexickém baru, ale v obřím plovoucím vězení. Také se nesetkáme s oběma bratry Geckovými, ale jen se Sethem, jehož ve filmu ztvárnil George Clooney. Zato však opět narazíme na spoustu všech možných upírů, zombií a dalších nemrtvých potvor, jaké si jen mysl tvůrců dokázala vymyslet.

From Dusk Till Dawn Kde ale náš příběh začíná? Možná se jedná o návaznost na film, možná ne, každopádně Seth Gecko je dopaden policií, souzen a shledán vinným. Ačkoliv není rozhodně žádné neviňátko, měl celý proces jednu malou vadu na kráse. Byl totiž souzen za čin, který provedl jeho bratr. To mu ale nikdo nevěří, a tak nyní čeká na vykonání rozsudku v nejpřísněji střežené věznici na světě - totiž na bývalém tankeru Rising Sun, jenž byl před časem předělán na poslední místo pobytu těch nejnebezpečnějších zločinců. Seth má pochopitelně v plánu prchnout, i když to nebude v žádném případě jednoduché. Svůj plán ale nemá čas zrealizovat, protože na lodi se začnou dít nevídané věci. Jeden z nových vězňů se kráce po přistání na lodi změní v upíra, jenž kolem sebe začne šířit smrt a zkázu. A aby toho nebylo málo, začne též měnit ostatní vězně a strážné na sobě podobné nemrtvé zrůdy. Během pár okamžiků je loď v rukou podivných monster a míří k pobřeží. Asi není zapotřebí zdůrazňovat, co by se stalo, kdyby se upírům podařilo dostat se na břeh... V tuto chvíli přebíráte vládu nad Sethem a vydáváte se na strastiplnou cestu z útrob lodi až na velitelský můstek.

Zpočátku byla hra From Dusk Till Dawn prezentována jako 3D akční adventura, ale jednou z věcí, jež jsem během prvních deseti minut zjistil, byl fakt, že se jedná jen o trošku netradičně ztvárněnou čistou 3D akci s third-person pohledem (je zde i možnost přepnutí do From Dusk Till Dawn first-person, ale o tom až později). Dalšími poznatky z těchto deseti minut bylo, že je engine odporný, design misí ubohý a nudný, zápletka plytká a celý herní systém takový jakoby o ničem. Poslední, na co jsem během této desetiminutovky přišel, bylo, že jsem zaslepený tupec, který by dobrou hru asi nepoznal ani v případě, že by mu spadla na hlavu. From Dusk Till Dawn totiž má slušnou řádku nesporných kvalit, ale musíte dát hře šanci, aby vám je ukázala. V žádném případě se ale nedá říci, že by se jednalo o podprůměrný titul.

Takže ona hra není až tak příšerná, jak se může na první pohled zdát. Tvůrci ale nejspíš zapomněli, že nejdůležitější bývá první dojem, a ten v tomto případě za pozitivní označit nelze. Intro je takové neslané nemastné, hranaté postavy vypadají nadmíru směšně a jejich animace se k motion-capturingu nedostala ani na dohled. K tomu si ještě připočtěte fakt, že první úrovně, jež byly obsaženy i v demoverzi, patří bezesporu k těm nejméně podařeným. Výsledek je jasný - zpočátku hra vypadá opravdu hodně nezajímavě a jen masochista nebo recenzent v ní bude pokračovat dál. K masochistově zklamání a recenzentově radosti se ale naštěstí zhruba po půl hodině všechno změní. Hra začne získávat na atmosféře, začnete komunikovat a kooperovat s NPC, prostředí získá na nezbytné ponurosti a nepřátelé začnou dotírat čím dál tím víc. Zkrátka - hra vás začne bavit. Engine se sice pochopitelně ani From Dusk Till Dawn postupem času nevylepší, ale zvyknete si na něj a polygonovatost postav a nepřátel vám přestane vadit. Navíc se razantně změní kvalita designu úrovní, a to je mnohdy důležitější než množství vizuálních efektů a fotorealistické textury.

Odhlédněme tedy konečně od faktu, že engine hry From Dusk Till Dawn nepatří zrovna mezi světovou špičku a podívejme se raději na herní systém. Ten opravdu stojí za pozornost a řadí se mezi největší klady celého titulu. Jak již bylo výše řečeno, je From Dusk Till Dawn ryze akční hrou s third-person perspektivou, ale najdeme v ní několik poměrně zajímavých a originálních prvků. Hned prvním je bezesporu způsob doplňování zdraví. Sice postupem času najdete nějaké lékárničky, jež vám v obtížných situacích dokáží zachránit kůži, ale mnohem častěji se jistě spolehnete na „alternativní“ způsob ozdravování. Ten spočívá v tom, že omráčenému protivníkovi probodnete srdce dřevěným kolíkem. Vzhledem k tomu, že probodnutí je doplněno poměrně zdařilou animací, že se vám doplní zdraví a zároveň se tím zombíka navždy zbavíte, je pochopitelné, proč je tento způsob uzdravování vítanější než obvyklé lékárničky. Šetříte tak munici i životní prostředí.

Tím se dostáváme k nepřátelům. Těch je slušná řádka, od vcelku neškodných potácejících se zombíků a létajících upírů až po poloprůhledné a tím pádem takřka neviditelné hrůzy či mrtvé From Dusk Till Dawn vojáky k neprůstřelnými štíty. Jedni se od druhých výrazně liší, ale jedno mají společné - vůbec není jednoduché se jich zbavit. Pokud jim budete střílet do rukou či do nohou, moc jim to nevadí. Vyplatí se vlastně jen střelba do srdce či do hlavy, protože to jsou jejich nejzranitelnější místa. Ani poté však od nich nemusíte mít pokoj. Pokud se nerozplynou ve vzduchu, ale pouze se bezvládně sesunou na zem, po chvíli opět vstanou a začnou dotírat s neztenčenou silou. A tím se vracíme k onomu probodávání kolíkem. V tuto chvíli totiž máte ideální šanci doplnit si zdraví a zároveň se svých protivníků zbavit nadobro. Stačí k nim přijít, stisknout akční klávesu a sledovat, kterak polomrtvá stvůra vypustí duši (nebo co se to v tom napůl shnilém těle vlastně skrývá).

Co si budeme povídat, ať by byl způsob doplňování energie a dobíjení nepřátel sebeoriginálnější, asi by to (ne)kvality enginu moc nevyvážilo. From Dusk Till Dawn toho má pro nás ale nachystáno o mnoho více. Pokud jste už unaveni tím, že se ve většině akčních her proháníte úrovněmi sami (tedy pokud nepočítáme početné nepřátele), tak zde si přijdete na své. Podstatnou část totiž strávíte jako eskorta někoho jiného nebo jako část ozbrojené skupinky. Takže ačkoliv je zombíků opravdu více než požehnaně, nebudete na ně sami. Krátce po začátku hry se spojíte s knězem a jednorukým údržbářem, poté osvobodíte From Dusk Till Dawn skupinkou mechaniků, jednu sličnou členku personálu lodi, dokonce i onoho zbabělce, s nímž jste hovořili v intru. A aby toho nebylo málo, poslední úrovně projdete dokonce se skupinkou po zuby ozbrojených vojáků. Ne vždy ale půjdete všichni dohromady. Často se budete muset rozdělit, přičemž vy budete vždy vysíláni na nejnebezpečnější trasy. A když bude zapotřebí něco odněkud přinést, abyste se mohli všichni dostat dál, hádejte, kdo to bude muset zařídit... Hra tím získává obrovský náboj, protože kooperace s ostatními členy vaší „družiny“ výborně doplňuje atmosféru filmového hororu. A věřte tomu, že není krásnější pocit, než když se s dalšími čtyřmi ozbrojenci rozestavíte naproti ústí úzké uličky, kterou přichází jeden nemrtvý za druhým a vy je společnými silami likvidujete ještě dříve, než mají šanci se k vám vůbec dostat.

Dalším výrazným prvkem, který oživuje herní systém, jsou akční mezihry. Může se zdát podivné mluvit o akčních mezihrách v akční hře, ale trefnější výraz snad neexistuje. Zatímco totiž většinu času strávíte probíháním chodeb a snažíte se dostat z místa A na místo B, případně ochránit postavu C před příšerami D, E, F, G a dalšími, čas od času bude nutné změnit taktiku. Jedná se o chvíle, kdy se k vám blíží výrazná přesila a ve vašem okolí se nachází nějaká... ehm... těžší technika. Jako třeba rotační kulomet. V tu chvíli se automaticky From Dusk Till Dawn přepnete do pohledu z vlastních očí a snažíte se postřílet nabíhající protivníky. V tuto chvíli není možné ukládání pozice, takže se vám to musí podařit na jeden zátah - proto ono označení „akční mezihry“. Zatímco jinak si ve hře určujete tempo postupu sami, zde tomu tak není a musíte se tedy přizpůsobit často zběsilému tempu, v němž se na vás protivníci hrnou. Většinou ale naštěstí nebudete na jejich pacifikaci sami, protože vaši společníci okolo vás vám budou vydatně pomáhat. Ostatně, od čeho by byla speciální jednotka, když ne od poskytování palebné podpory? Na oplátku ale musíte dávat pozor nejen na sebe, ale i na ně. Smrt jakékoliv klíčové osoby rovná se nutnosti nahrát některou z dříve uložených pozic. Možná se to někomu může zdát jako křečovitá vycpávka, ale ve skutečnosti se jedná o příjemné oživení hry, jež ještě umocňuje atmosféru situace, kdy musíte bojovat proti přesile všemi dostupnými přostředky.

Za poměrně originální můžeme považovat i váš arzenál. Najdete zde sice takové klasiky, jako jsou např. brokovnice, granátomet, plamenomet či samopal, ale např. takový vrhač cédéček, tazer nebo pětiranná kuše jsou kousky, které jinde nespatříte. Buďte si ale jisti, že využijete naprosto všechny zbraně. Na každého protivníka totiž platí jiná taktika a nábojů není neomezené množství. Zvláště někteří mezibossové vám dají občas pěkně zabrat. Na každého From Dusk Till Dawn platí jiná taktika a platí pravidlo, že pokud budete jen bezhlavě střílet a nebudete zároveň i přemýšlet nad nejvhodnější strategií, budete se za chvilku koukat na loadovací obrazovku. Ono např. bojovat ve sprše proti neviditelné upírce, když se můžete orientovat jen podle stop ve vodě, není zrovna moc příjemné. V tomto směru mě poněkud zklamal závěrečný boj, jehož řešení bylo až dětinsky snadné...

Už se pomalu blížíme k závěru recenze, ale ještě stále nám zbývá spousta věcí, o nichž jsme se dosud nezmínili. Jednou je např. výše avizovaná možnost kdykoliv se přepnout do pohledu z vlastních očí a pohybovat se vlastně jako v klasické FPS. Někomu to sice může vyhovovat, ale sám bych tento postup nedoporučoval, a to navzdory faktu, že mám pohled z vlastních očí více v oblibě. From Dusk Till Dawn je totiž primárně third-person záležitostí a na first-person módu to je znát. Perspektiva je poněkud pokroucená, nevíte, co se děje kolem vás (zombíci často útočí zezadu nebo ze všech stran) a navíc se pohybujete vždy minimálně o jeden celý krok, což se k FPS zpracování ani trošku nehodí (nezastavíte se ve chvíli, kdy pustíte tlačítko pro pohyb, ale dokončíte krok a místo o deset centimetrů se tak posunete o celý metr).

From Dusk Till Dawn Dále se ještě musíme zmínit o dvou věcech - o designu misí a o umělé inteligenci. Jak bylo již na začátku řešeno, design se zpočátku zdá takový nijaký, dalo by se říci bezpohlavní. To ale souvisí spíš s tím, že první úrovně se odehrávají v okolí vězeňských cel a asi by bylo naivní v tomto prostředí očekávat nějakou pestrost. Postupem času se ale budete dostávat i do jiných lokací a v nich si už přijdete na své. Ačkoliv tvůrci pracovali s enginem, který se s moderními kousky nedá příliš srovnávat, dokázali s ním vysloveně zázraky. Každé prostředí vypadá přesně tak, jak by mělo. Ostatně, okolní obrázky asi nejlépe dokumentují to, co mám na mysli. Při procházení úrovněmi je vám prakticky jedno, že je vše hranaté - hlavně, že je kolem vás spousta dobře otexturovaných objektů, které dobře vyplňují jinak prázdná místa. Jakmile tedy vejdete do nějaké místnosti, okamžitě poznáte, co představuje. V žádném případě si nespletete ubikace s marodkou, skladištěm, velitelským můstkem nebo kinosálem (kde se promítá film „Kiss off the Vampire“ :o)).

Co se umělé inteligence týče, zde jsem byl překvapen příjemně i nepříjemně, a to jak u svých společníků, tak u nepřátel. Vaši pomocníci totiž sice reagují poměrně dobře na blížící se nepřátele a nenechají se jen tak napadnout, na druhou stranu se občas chovají jako malá děcka bez špetky rozumu a přesvědčit je, aby se konečně vydali na další cestu nebo naopak aby se From Dusk Till Dawn po hlavě nehrnuli do záhuby, je nad lidské síly. A naši milovaní zombíci? Ti se sice občas snaží vyhnout vaší střelbě a válejí kotouly, napadají vás ze zálohy apod., ale občas se tak ošklivě zaseknou za nějaký předmět, že je skoro vaší lidskou povinností uštědřit jim ránu z milosti a zbavit je tak jejich utrpení.

Tak, a tím bychom měli snad téma From Dusk Till Dawn vyčerpané. Sice bychom se ještě mohli rozhovořit o bonusové hře, která se vám zpřístupní po zdárném zlikvidování hlavního upíra (jedná se ale vlastně o další procházení tím samým prostředím, jen máte od počátku všechny zbraně), mohli bychom mluvit o občasných efektech ala Max Payne, ale nic z toho již nemá na hratelnost či atmosféru žádný velký vliv. Raději si tedy všechno shrňme. From Dusk Till Dawn je navzdory prvnímu dojmu zajímavou, zábavou a hlavně velice hratelnou akční hrou, kterou po počátečním zaváhání s radostí dohrajete až do konce. Obsahuje sice množství zajímavých nebo dokonce naprosto originálních prvků, ale bohužel, kvůli svému technickému zpracování a několika dalším více či méně závažným chybkám nedostane tak vysoké hodnocení, jak by mohla. Přesto se jedná o titul, který by si neměli nechat příznivci tohoto žánru ujít, zvláště ne ti, kteří upřednostňují hratelnost a atmosféru před dokonalostí enginu a technického zpracování.

From Dusk Till Dawn
Výrobce: GameSquad
Vydavatel: Cryo Interactive