Eric Chahi svého času zcela sám vytvořil hru Another World, která se dodnes těší kultovnímu statusu. Od té doby platí tenhle Francouz za vývojářského samotáře, kterých už dneska mnoho není. Od roku 1998 o něm vlastně nebylo vůbec slyšet.
Chahi ale nezahálel a připravoval svůj nový projekt, který momentálně vytváří pod křídly Ubisoftu. Jmenuje se From Dust a znát ho můžete také pod dřívějším názvem Project Dust. Ta pravá publicita ho ale teprve čeká, protože zatím je to hlavně nenápadný, ale pohříchu ambiciózní a originální titul.
V principu je From Dust jedním velkým pískovištěm. Prostým pohybem myši můžete uchopit kus země nebo jiného povrchu. Ten je následně jakoby uložen do velké bubliny, jíž můžete přenést kamkoliv jinam, a zde ji pak vyložit.
Jako příklad si můžeme uvést nabrání vody z takřka bezedného oceánu. Zkrátka ji myší uchopíte a vypustíte o kus dále do údolí obklopeného horami. Najednou máte krásné jezero.
Svět přitom okamžitě reaguje na vaše akce. Pokud bychom pokračovali s naším jezerem, projeví se to například tehdy, když odstraníte břeh. Poté vznikne jakýsi žlab, kterým začne voda z jezera odtékat.
Ve chvíli, kdy z chrlící sopky odloupnete vařící lávu a vrhnete ji do lesa, budete svědky masivního požáru vegetace. A hádejte, co se stane, když do říčního koryta naházíte pisek. Ano, tímhle způsobem můžete tok řeky v podstatě bezmezně ovládat.
Ti, co mají zkušenosti s dynamickými editory prostředí, si možná řeknou, že tohle není nic nového. Asi skutečně není. Jenže vytvořit z toho hru a navíc v tak nádherném provedení, jaké nabízí From Dust, to už něco jedinečného je.
Pravdou je, že čistě po grafické stránce se z From Dust na zadek neposadíte. Technologie je však napřena spíše na hrátky s přírodou. Přesto i s málem dokáže Eric Chahi velké věci, a tak vás okouzlí například trojrozměrné vlny.
Možná se ptáte, k čemu to celé pískoviště vlastně bude.
Věc se má tak, že celý tento virtuální svět obývají malí lidičkové (kteří vzdáleně připomínají domorodce z legendárních Populous 3). Tihle ubozí pidižvíci jsou neustále vystavováni strašlivým přírodním katastrofám. From Dust je tak mírumilovný pouze zdánlivě.
Každou chvíli se přežene bouře, která chalupám strhne střechy. Nebo vybuchne vulkán, který je smete kompletně. Nebo se potopí ostrov rovnou se vším všudy, jako bájná Atlantida. Lesy se prohání ohně a vyhání z nich zvířata, která pak pustoší lidská obydlí. V prezentaci jsme pak viděli, jaké to je, když tsunami smete vesnici.
Jedno je ale v případě katastrof od skutečného světa odlišné. Katastrofy se totiž včas ohlašují. Hráč má potom omezený čas, aby nebohé obyvatele ochránil.
Mohlo by se zdát, že to bude jednoduché. Že prostě jen zahradíte přístup k lidičkám mohutným pohořím, nebo vyhloubíte příkop, do kterého se vlije povodeň. Tak jednoduché to ale opravdu nebude.
Cílem hráče bude přivést šamana kmene ke speciálnímu totemu, který pak veškerým jeho příslušníkům propůjčí imunitu vůči vodnímu elementu. Šaman běží k cíli automaticky, hráč mu ale musí vytvářet co možná nejrychlejší cestu. Přemosťovat řeky, zasypávat rokle, odvádět lávu nebo odhánět divoká zvířata.
S příslušným ochranným elementem se pak kmen už ochrání automaticky. Stále to možná nevypadá příliš komplexně, ale Eric Chahi slibuje spoustu přídavných prvků. Jmenujme přesidlování vesnic či naučitelné schopnosti typu zamrzání vodních ploch. V neposlední řadě plánuje autor různá prostředí a terény.
From Dust vypadá jako opravdu svěží projekt. Mohl by být zábavný a to velmi inovativní formou. Zřejmě nebude distribuován klasicky v krabicích, nýbrž formou digitální distribuce, a to jak na PC, tak na konzolích Xbox 360 a PlayStation 3.