Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

From Dust láká hrou na boha: vytváříte jezera, pálíte lesy

aktualizováno  23:12
Podobně originálních projektů jako From Dust se mnoho nevidí. Vypadá to na chytrou a inovativní hru.

Eric Chahi svého času zcela sám vytvořil hru Another World, která se dodnes těší kultovnímu statusu. Od té doby platí tenhle Francouz za vývojářského samotáře, kterých už dneska mnoho není. Od roku 1998 o něm vlastně nebylo vůbec slyšet.

Chahi ale nezahálel a připravoval svůj nový projekt, který momentálně vytváří pod křídly Ubisoftu. Jmenuje se From Dust a znát ho můžete také pod dřívějším názvem Project Dust. Ta pravá publicita ho ale teprve čeká, protože zatím je to hlavně nenápadný, ale pohříchu ambiciózní a originální titul.

V principu je From Dust jedním velkým pískovištěm. Prostým pohybem myši můžete uchopit kus země nebo jiného povrchu. Ten je následně jakoby uložen do velké bubliny, jíž můžete přenést kamkoliv jinam, a zde ji pak vyložit.

From Dust

Jako příklad si můžeme uvést nabrání vody z takřka bezedného oceánu. Zkrátka ji myší uchopíte a vypustíte o kus dále do údolí obklopeného horami. Najednou máte krásné jezero.

Svět přitom okamžitě reaguje na vaše akce. Pokud bychom pokračovali s naším jezerem, projeví se to například tehdy, když odstraníte břeh. Poté vznikne jakýsi žlab, kterým začne voda z jezera odtékat.

Ve chvíli, kdy z chrlící sopky odloupnete vařící lávu a vrhnete ji do lesa, budete svědky masivního požáru vegetace. A hádejte, co se stane, když do říčního koryta naházíte pisek. Ano, tímhle způsobem můžete tok řeky v podstatě bezmezně ovládat.

From Dust

Ti, co mají zkušenosti s dynamickými editory prostředí, si možná řeknou, že tohle není nic nového. Asi skutečně není. Jenže vytvořit z toho hru a navíc v tak nádherném provedení, jaké nabízí From Dust, to už něco jedinečného je.

Pravdou je, že čistě po grafické stránce se z From Dust na zadek neposadíte. Technologie je však napřena spíše na hrátky s přírodou. Přesto i s málem dokáže Eric Chahi velké věci, a tak vás okouzlí například trojrozměrné vlny.

Možná se ptáte, k čemu to celé pískoviště vlastně bude.

From Dust

Věc se má tak, že celý tento virtuální svět obývají malí lidičkové (kteří vzdáleně připomínají domorodce z legendárních Populous 3). Tihle ubozí pidižvíci jsou neustále vystavováni strašlivým přírodním katastrofám. From Dust je tak mírumilovný pouze zdánlivě.

Každou chvíli se přežene bouře, která chalupám strhne střechy. Nebo vybuchne vulkán, který je smete kompletně. Nebo se potopí ostrov rovnou se vším všudy, jako bájná Atlantida. Lesy se prohání ohně a vyhání z nich zvířata, která pak pustoší lidská obydlí. V prezentaci jsme pak viděli, jaké to je, když tsunami smete vesnici.

Jedno je ale v případě katastrof od skutečného světa odlišné. Katastrofy se totiž včas ohlašují. Hráč má potom omezený čas, aby nebohé obyvatele ochránil.

From Dust

Mohlo by se zdát, že to bude jednoduché. Že prostě jen zahradíte přístup k lidičkám mohutným pohořím, nebo vyhloubíte příkop, do kterého se vlije povodeň. Tak jednoduché to ale opravdu nebude.

Cílem hráče bude přivést šamana kmene ke speciálnímu totemu, který pak veškerým jeho příslušníkům propůjčí imunitu vůči vodnímu elementu. Šaman běží k cíli automaticky, hráč mu ale musí vytvářet co možná nejrychlejší cestu. Přemosťovat řeky, zasypávat rokle, odvádět lávu nebo odhánět divoká zvířata.

S příslušným ochranným elementem se pak kmen už ochrání automaticky. Stále to možná nevypadá příliš komplexně, ale Eric Chahi slibuje spoustu přídavných prvků. Jmenujme přesidlování vesnic či naučitelné schopnosti typu zamrzání vodních ploch. V neposlední řadě plánuje autor různá prostředí a terény.

From Dust vypadá jako opravdu svěží projekt. Mohl by být zábavný a to velmi inovativní formou. Zřejmě nebude distribuován klasicky v krabicích, nýbrž formou digitální distribuce, a to jak na PC, tak na konzolích Xbox 360 a PlayStation 3.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz