Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Frontline Attack: War over Europe

  12:00aktualizováno  23. října 6:05
Na realtimovou strategii Frontline Attack odehrávající se za druhé světové války jsme se moc těšili, protože po všech elfech, orcích či scifistických plasmatancích jsme měli prohánět kus poctivé Kruppovy oceli po sovětských pláních. Ale dopadlo všechno podle našich očekávání? To se dozvíte v článku.

Frontline Attack: War over EuropeKromě starších Close Combatů od Microsoftu, obou dílů Sudden Strike (první a druhý) a připravované World War II RTS od tvůrců vynikajícího Sturmovika není realtimovek z druhé světové zrovna přehnané množství, rozhodně tedy ne těch "áčkových". Nevylučuji samozřejmě, že se v temných hlubinách budgetových čas od času něco objeví a jak tomu bývá, hned zase rychle zapadne. Frontline Attack tak byl více než očekávaný, důkazem čehož je i naše preview. Dnes si ale tolik nadšených slov bohužel nepřečtete.

Tato hra je především klasickou realtimovkou z řady, kterou započala Earth 2150 a pokračovaly v ní hry The Moon Project, Lost Souls, World War III: Black Gold a snad i další – každopádně na enginu Earthu jich vydal Zuxxez poměrně slušné množství a pro všechny platí, že disponují velmi kvalitní grafikou, vcelku nadprůměrnou hratelností, na herní poměry i velmi dobrou hudbou a jsou odvozené přesně od starého dobrého konceptu Duny 2. Jedná se tedy o klasické těžit – postavit továrnu – postavit tanky – porazit nepřítele.

Ve Frontline Attacku odpadá první část. V druhé světové by přece jen koncept těžení a stavění byl trochu zvláštní, proto dostanete od začátku určitý počet jednotek, s nimiž musíte vystačit až do úspěšného konce mise. Občas budete po splnění nějakého dílčího Frontline Attack: War over Europeúkolu obdarováni posilami, ale stejně si musíte dávat zatracený pozor zvláště na pěšáky, protože ti jsou většinou "neopravitelní", narozdíl od tanků, které si můžete opravit způsobem v earthovských hrách obvyklým, tedy opravárenským vozidlem (dokonce se mi zdá, že model "opraváře" je ve World War III i Frontline Attack stejný).

Frontline Attack nabízí skoro všechny důležité strany, které proti sobě v druhé světové válce bojovaly, konkrétně Němce, Sověty a Američany v letech 1941 až 1945 – užijete si snad všechny opravdu důležité operace od Barbarossy až po Ardeny a samozřejmě i tutorialy. Už v tutorialu jsem zažil tak trochu šok, když jednotlivé tanky, které mi Oberkommando přidělilo, odmítaly střílet do nabíhající ruské pěchoty kulomety, ale tvrdošíjně – a bez efektu - plýtvaly drahocennou kanónovou municí. Tím pro tuto chvíli padla naděje, že se někomu podaří vytvořit realtimovou strategii z druhé světové války, která by na jednu stranu byla alespoň trošičku realistická a na druhou stranu zase ne děsivě obtížná jako Sudden Strike (tím neberu SS jeho jiné nesporné kvality). Nebažím právě v realtimové strategii po tabulkách ukazujících sklon a tloušťku pancíře, po různých typech munice či podobných věcech, v zájmu hratelnosti ochotně odpustím i větší nepřesnosti, ale druhá světová je druhá světová. Frontline Attack v tomto ohledu ale předčil veškerá má očekávání, tedy v Frontline Attack: War over Europenegativním slova smyslu.

Už dávno platí, že "nepřekonatelná historická přesnost" a "historicky autentické jednotky", popřípadě "vytvořeno na základě dobových materiálů" jsou v devětadevadesáti procentech reklamním trikem. Nikomu to ale příliš nevadí, dokud nepřesnosti nepřekročí určitou mez. Přece jen precizní realistická hra by předpokládala, že průměrná životnost tanku v bitvě jsou nějaké čtyři minuty, což by zcela určitě hratelnosti příliš neprospělo. Nicméně Frontline Attack si z dějin dělá vysloveně dobrý den a skoro mne nutí napsat zde apoteózu na nepřekonatelné Steel Panthers, jakkoli jsem spíše jejich svátečním hráčem.

Stačí pár příkladů, jak si vývojáři tohoto kousku představují "historickou přesnost". Nejdříve realita – německý lehký tank Panzer II je vyzbrojen kanonem ráže 20 mm, nabíjeným zásobníky o deseti nábojích a navíc ještě standardním kulometem MG-34. Na první pohled vozítko, které většině ruských tanků není důstojným soupeřem. Hodí se ovšem ideálně na jednu věc, a to na ničení pěchoty. Přibít k zemi pěšáky kulometem a pak z nich několika dvacetimilimetrovými granáty udělat chop-suey byla oblíbená německá taktika, dokonce byl zaznamenán i případ, kdy osádka Panzeru II viděla, jak na opodál stojící Tiger leze ruská pěchota evidentně s cílem naházet dovnitř granáty, takže tank pokropila z dvacítky a pěšáci rázem byli... ehm... všude, Frontline Attack: War over Europezatímco Tigeru to jen odprýsklo trochu laku.

Ve Frontline Attacku ale mít Panzer II znamená mít skoro nepoužitelný šrot, právě z toho důvodu, že (jak jsem nakonec zjistil) ani jeden tank nemá spřažený kulomet, tuto zcela běžnou a naprosto nezbytnou tankovou výbavu, navíc Panzer II má v parametrech neuvěřitelné "účinnost proti pěchotě – žádná". V praxi se tak setkáte s veselými momenty, kdy pěšáci ze všech sil šijí do tanku (oni mají na oplátku nulovou účinnost proti tankům), tank ze všech sil do nich a neděje se zhola nic! Krucifix, ať si zkusí vývojáři tohoto veledíla dělat v ruské uniformě před tímhle tankem opičky, uvidí, co to znamená "účinnost proti pěchotě – žádná"!!! Přitom v reálu snad jen stíhač tanků Elefant měl s pěšáky problémy, protože nějakého génia napadlo, že kulomet nepotřebuje. Ve Frontline Attacku mají problémy všechny, včetně těch nejtěžších – dokonce i IS-2 to může mydlit ze své stodvaadvacítky do pěšáků a nestane se lautr nic! U tanků to není ale poslední věc, na níž budete pouze nevěřícně zírat - například Panzer III má naprosto stejnou účinnost jako Panzer II, přitom ve skutečnosti je rozdíl v účinnosti jeho 50 mm kanónu a 20 mm kanónu Panzeru II přímo zásadní.

Historická nepřesnost je ale jedním z mnoha negativ, Frontline Attack: War over Europekteré se dají na této hře bez problémů najít. Raději ani nemluvím o nemožnosti jakéhokoli složitějšího taktického rozhodování v této "strategii". Neexistuje dýmování. Neexistuje morálka (všichni jsou fanatičtí jako Japonci a bojují do poslední kapky krve), porazit Rusy během Barbarossy s Panzery II a III proti T-34 či nedejbože KV-1 tak není žádná sranda. Pěšáci nemohou vstoupit do hustšího lesa, stejně jako tam nemohou ani nejtěžší tanky. Není možné koordinovaně postupovat s pěchotou a tanky, pokud zadáte jedné skupině jednotek stejný cílový bod jako druhé, čeká na vás podívaná připomínající nejvíce řešení populární Lloydovy patnáctky. S 3D zobrazením souvisí jako obvykle i nepřehlednost a pomalé a obtížné ovládání.

Upřímně řečeno, nenacházím žádný důvod, proč si Frontline Attack s jeho průměrnou až podprůměrnou hratelností vůbec kupovat. Pokud vám nejde o druhou světovou válku a chcete pouze realtimovou strategii, sáhněte po čemkoli kvalitním od Ground Controlu až po Warcraft III. Vyžadujete-li přece jen druhou světovou, stačí zabrousit do budgetů a vytáhnout z nich microsoftí Close Combat 3 (což je Frontline Attack minus 3D grafika, minus Američani, plus tak o třídu lepší hratelnost), pořídit si oba díly Sudden Strike nebo počkat na World War II RTS.

Frontline Attack: War over Europe
Výrobce: In Images
Vydavatel: Eidos Interactive
Distribuce v ČR: Cenega
Stáhněte si: demo, trailer
Oficiální homepage: http://www.panzerclawsgame.com/
Minimální konfigurace: procesor 550 MHz, 128 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Bohužel nekvalitní realtimová strategie z prostředí druhé světové války. Raději se porozhlédněte po jinších kouscích.
Hodnocení 45%

Autor:


Témata: Warcraft


Nejčtenější

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Poradce ČS Plus - Teplice

Česká spořitelna, a.s.
Ústecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.