Fyzikální HW minutky

  12:00aktualizováno  12:40
Máme výsledky prvního testu fyzikálního procesoru Agiea PhysX. Jedná se o revoluci nebo propadák? A co chystá největší rival a současný herní fyzikální král Havoc?

Scéna vystřižená jak z akčního filmu – výbuch granátu rozmetá po okolí zbytky beden a sudů, které byly původně na místě, kam dopadl granát. Jenže hlavní postavou v tomto filmu je hráč a hlavní roli hraje realistická fyzika.
Dříve byly veškeré fyzikální děje na monitoru počítány přes procesor. Záleželo tedy pouze na programátorech, jak dokáží engine optimalizovat, aby zbylo trochu výpočetního času i na realistické kolize předmětů na obrazovce. Později se objevilo několik čistě fyzikálních enginů, které se jednoduše přidali ke grafickému enginu a hráč se mohl kochat pohledem na „celkem realistickou fyziku“. Tím nejrozšířenějším je v současné době Havok, ovšem Agiea se snaží vše zvrátit a dostat fyziku ve hrách pod svůj procesor.

Když Agiea představila PhysX, řada lidí při pohledu na prezentační videa koukala s otevřenými ústy. Na obrazovce kolidovaly tisíce předmětů a vlnili se jak fyzikální zákony matičky země kážou. A tak se Agiea spojila s Asusem a oznámila masovou produkci přídavné karty s tímto čipem.
Čip PsysX je velice zajímavým kouskem. V počtu tranzistorů může konkurovat současným procesorům – obsahuje jich celkem 125milionů. Čip je ovšem silně specializovaný na fyzikální výpočty a tak má stíhat spočítat 200x více kolizí než normální procesor. Uvnitř PhysX najdete Control Engine – hlavní blok s vlastním RISC procesorem. Dále je zde DME pro práci s pamětí a samotný FPE procesor pro výpočet fyziky. Celé je to doplněno 128 MB paměti GDD3. Aby si hra s přídavnou kartou rozuměla, je třeba do enginu přidat speciální dll knihovnu, kterou Agiea prodává vývojářům za zajímavé ceny.

Lidem stojícím za softwarovým enginem Havok došlo, že zde hrozí nebezpečí a tak začali hledat způsob, jak dosáhnout stejných výsledků bez použití přídavné karty, která po uvedení nebude právě nejlevnější. První volba padla na vícejádrové procesory. Zatímco jedno jádro bude počítat herní algoritmy, druhé se nebude poflakovat, ale bude počítat fyziku. Je zde ovšem několik překážek. Havok by musel přinutit programátory her, aby je psali pro vícejádrové procesory. Jenže základní engine již bývá napsaný před implantací fyziky a tak by jej museli celý přepsat, což stojí čas a také peníze. Druhým problémem je rozšíření vícejádrových procesorů. Opravdu kvalitní fyziku by si užil pouze zlomek hráčů, kteří by měli potřebný procesor, ostatní by ostrouhali na osekané fyzice, kterou by stíhalo dopočítat jedno jádro klasického procesoru.
Druhou a konečnou možností je využít grafickou kartu. Zní to možná trochu bizardně, ale při správně napsaném programu lze shader a vertex jednotky k těmto výpočtům využít. A k pekelně rychlým výpočtům. Navíc odpadá problém s kompatibilitou. Každý hráč má doma grafickou kartu, která shader a vertex výpočty podporuje. Bojíte se, že kvůli fyzikálním výpočtům si neužijete pravé grafické orgie? Testy ukázaly, že stačí dobře napsaný program..

Redaktorům serveru Anandtech se dostal do ruky čip Agiea PhysX a tak neváhali a kromě obdivování grafiky udělali několik testů. Výsledek?

 

Sami vidíte na grafu níže. Kouzelná karta PhysX dopadla oproti softwarovému výpočtu fyziky velice tragicky. Silně pokleslo FPS hry Ghost Recon 3: Advanced Warfighter, která má oficiální podporu PhysX a zároveň dokáže fyziku vypočítávat přes současné železo. Kde se stal problém?
Agiea vydala prohlášení ve kterém se píše, že objevili kus kódu v knihovně, která komunikuje s čipem a přepsali jej tak, aby PhysX dosahoval mnohem lepších výsledků. Bohužel testy po této úpravě nejsou známy.
Na minulém Quakeconu se k PhysX skepticky vyjádřil i samotný John Carmack. Podle něj nemůže PhysX konkurovat výpočtům fyziky současnými způsoby. Na vině jsou podle něj latence. A má pravdu.
Zatímco nyní se všechny výpočty provádějí v procesoru, u PhysX musí procesor poslat příslušná data fyzikálnímu čipu, počkat až dokončí výpočty, převzít data zpátky a poslat je grafické kartě.
Pokud se na to podíváme způsobem Havocu, tak zjistíme, že tohle řešení musí být a je rychlejší. Procesor vezme grafická a fyzikální data a ihned je pošle grafické kartě. Ta sama vypočítá obraz a fyzikální dění a hned je zobrazí na monitoru.

Jedná se prozatím o první benchmark, takže je možné, že Agiea pořádně vyladí ovladače k PhysX a ten bude dosahovat lepších výsledků. Nicméně Havoc se bude bránit zuby nehty a tak nás čeká zajímavá podívaná.
A mezi námi: Budete raději, pokud bude realistická fyzika počítána přes grafickou kartu kterou již máte nebo si budete muset pořídit další železo, které není právě nejlevnější?

Zdroj: anandtech

Autor:


Témata: knihovny, Zuby

Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....

Jak vzpomínáte na interaktivní seriály od zkrachovalých Telltale Games?

The Walking Dead (PS3)

Studio Telltale Games pracovalo na interaktivních herních seriálech podle řady známých značek, jako je Walking Dead,...

OBRAZEM: Knížka ukazuje vývoj grafiky v adventurách za posledních 33 let

The Art of Point-and-Click Adventure Games

Právě vydaná 460stránková kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games ukazuje vývoj grafiky tohoto žánru od dob...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz