Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fyzikální HW minutky

  12:00aktualizováno  12:40
Máme výsledky prvního testu fyzikálního procesoru Agiea PhysX. Jedná se o revoluci nebo propadák? A co chystá největší rival a současný herní fyzikální král Havoc?

Scéna vystřižená jak z akčního filmu – výbuch granátu rozmetá po okolí zbytky beden a sudů, které byly původně na místě, kam dopadl granát. Jenže hlavní postavou v tomto filmu je hráč a hlavní roli hraje realistická fyzika.
Dříve byly veškeré fyzikální děje na monitoru počítány přes procesor. Záleželo tedy pouze na programátorech, jak dokáží engine optimalizovat, aby zbylo trochu výpočetního času i na realistické kolize předmětů na obrazovce. Později se objevilo několik čistě fyzikálních enginů, které se jednoduše přidali ke grafickému enginu a hráč se mohl kochat pohledem na „celkem realistickou fyziku“. Tím nejrozšířenějším je v současné době Havok, ovšem Agiea se snaží vše zvrátit a dostat fyziku ve hrách pod svůj procesor.

Když Agiea představila PhysX, řada lidí při pohledu na prezentační videa koukala s otevřenými ústy. Na obrazovce kolidovaly tisíce předmětů a vlnili se jak fyzikální zákony matičky země kážou. A tak se Agiea spojila s Asusem a oznámila masovou produkci přídavné karty s tímto čipem.
Čip PsysX je velice zajímavým kouskem. V počtu tranzistorů může konkurovat současným procesorům – obsahuje jich celkem 125milionů. Čip je ovšem silně specializovaný na fyzikální výpočty a tak má stíhat spočítat 200x více kolizí než normální procesor. Uvnitř PhysX najdete Control Engine – hlavní blok s vlastním RISC procesorem. Dále je zde DME pro práci s pamětí a samotný FPE procesor pro výpočet fyziky. Celé je to doplněno 128 MB paměti GDD3. Aby si hra s přídavnou kartou rozuměla, je třeba do enginu přidat speciální dll knihovnu, kterou Agiea prodává vývojářům za zajímavé ceny.

Lidem stojícím za softwarovým enginem Havok došlo, že zde hrozí nebezpečí a tak začali hledat způsob, jak dosáhnout stejných výsledků bez použití přídavné karty, která po uvedení nebude právě nejlevnější. První volba padla na vícejádrové procesory. Zatímco jedno jádro bude počítat herní algoritmy, druhé se nebude poflakovat, ale bude počítat fyziku. Je zde ovšem několik překážek. Havok by musel přinutit programátory her, aby je psali pro vícejádrové procesory. Jenže základní engine již bývá napsaný před implantací fyziky a tak by jej museli celý přepsat, což stojí čas a také peníze. Druhým problémem je rozšíření vícejádrových procesorů. Opravdu kvalitní fyziku by si užil pouze zlomek hráčů, kteří by měli potřebný procesor, ostatní by ostrouhali na osekané fyzice, kterou by stíhalo dopočítat jedno jádro klasického procesoru.
Druhou a konečnou možností je využít grafickou kartu. Zní to možná trochu bizardně, ale při správně napsaném programu lze shader a vertex jednotky k těmto výpočtům využít. A k pekelně rychlým výpočtům. Navíc odpadá problém s kompatibilitou. Každý hráč má doma grafickou kartu, která shader a vertex výpočty podporuje. Bojíte se, že kvůli fyzikálním výpočtům si neužijete pravé grafické orgie? Testy ukázaly, že stačí dobře napsaný program..

Redaktorům serveru Anandtech se dostal do ruky čip Agiea PhysX a tak neváhali a kromě obdivování grafiky udělali několik testů. Výsledek?

 

Sami vidíte na grafu níže. Kouzelná karta PhysX dopadla oproti softwarovému výpočtu fyziky velice tragicky. Silně pokleslo FPS hry Ghost Recon 3: Advanced Warfighter, která má oficiální podporu PhysX a zároveň dokáže fyziku vypočítávat přes současné železo. Kde se stal problém?
Agiea vydala prohlášení ve kterém se píše, že objevili kus kódu v knihovně, která komunikuje s čipem a přepsali jej tak, aby PhysX dosahoval mnohem lepších výsledků. Bohužel testy po této úpravě nejsou známy.
Na minulém Quakeconu se k PhysX skepticky vyjádřil i samotný John Carmack. Podle něj nemůže PhysX konkurovat výpočtům fyziky současnými způsoby. Na vině jsou podle něj latence. A má pravdu.
Zatímco nyní se všechny výpočty provádějí v procesoru, u PhysX musí procesor poslat příslušná data fyzikálnímu čipu, počkat až dokončí výpočty, převzít data zpátky a poslat je grafické kartě.
Pokud se na to podíváme způsobem Havocu, tak zjistíme, že tohle řešení musí být a je rychlejší. Procesor vezme grafická a fyzikální data a ihned je pošle grafické kartě. Ta sama vypočítá obraz a fyzikální dění a hned je zobrazí na monitoru.

Jedná se prozatím o první benchmark, takže je možné, že Agiea pořádně vyladí ovladače k PhysX a ten bude dosahovat lepších výsledků. Nicméně Havoc se bude bránit zuby nehty a tak nás čeká zajímavá podívaná.
A mezi námi: Budete raději, pokud bude realistická fyzika počítána přes grafickou kartu kterou již máte nebo si budete muset pořídit další železo, které není právě nejlevnější?

Zdroj: anandtech

Autor:
Témata: Knihovny, Zuby
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...