Gabriel Knight 3: Blood Of The Sacred, Blood Of The Damned

• 68
BonusWeb doporučuje! Dvě dírky v krku této mrtvoly znamenají jediné...

Gabriel Knight byl kdysi naprosto obyčejným mladíkem žijícím v centru New Orleans. Vlastnil menší knihkupectví nazvané St. Georgs Book a ve volném čase si přivydělával psaním detektivních románů. Jeho život se však změnil ve chvíli, kdy po svém německém strýčkovi Wolfgangu Ritterovi zdědil kromě tajemného rodinného talismanu i titul Schattenjagera - Lovce stínů. Od té doby je sužován nutkáním bojovat proti nadpřirozeným silám aby zachránil nejen všechny ostatní, ale i sebe sama.

Grace Nakimura, pohledná Japonka, byla studentkou na prestižní škole Yale v New Yorku. Jednoho léta se rozhodla vyrazit na dlouhodobější prázdninový výlet a shodou okolností si vybrala zrovna New Orleans. Aby si trochu přivydělala, poohlédla se po nějakých pracovních příležitostech, z nichž si nakonec vybrala právě místo pomocnice v knihkupectví St. Georges Book. Její plánované "prázdniny" se nečekaně protáhly a na Yale se už nikdy nevrátila...

Grace začala pracovat v knihkupectví právě ve chvíli, kdy Gabriel psal svou další knihu založenou na nedávných brutálních vraždách v New Orleans (GABRIEL KNIGHT: SINS OF FATHERS, 1994). Všechny vraždy zaváněly voodoo a vnášely Gabrielovi do jinak klidného spánku strašlivé noční můry. V těchto snech se zjevuje starší muž, který upřeně hledí na ječící ženu smažící se v pekelném ohni. Najednou, z ničeho nic, se Gabrielův talisman nasákne krví a náš hrdina uvidí sám sebe, jak se pomalu pohupuje na oprátce... Právě při řešení těchto tajemných vražd zjistí tu skutečnost, že je spojen se starou rodinou Shattenjagerů a že jeho životním posláním je boj proti nadpřirozenému zlu.

To, že je Gabriel Schattenjagerem, Grace učarovalo natolik, že se s ním rozhodla zůstat a asistovat mu při jeho tajemných vyšetřováních. Naplno se angažovala hned v dalším Gabrielově dobrodružství (GABRIEL KNIGHT 2: THE BEAST WITHIN, 1996), které se konalo na zámku Schloss Ritter v Německu (zámek patřil jeho vzdálenému příbuzenstvu). Zde musel Gabriel vystopovat Černého vlkodlaka, který v okolí zámku usmrtil několik mladých dívek. Pomoc Grace tentokráte přišla velmi vhod, neboť bez jejího historickému výzkumu o králi Ludwigovi by pátrání dopadlo Bůh ví jak...

Místní kostel je vyzdobený tajuplnými světskými motivy

Od návratu z Německa uběhlo již několik let a Gabriel s Grace stále pracují ve svém knihkupectví v New Orleans. Všechno klape jako na drátku až do chvíle, kdy se v poštovní schránce objeví dopis od prince Jamese Stewarda, který zve Gabriela i Grace na přátelskou návštěvu do svého exilového sídla v Paříži. Zatímco Grace je pozváním přímo nadšená, Gabrielovi se na cestu do neznáma ani trochu nechce. Po menší hádce nakonec pozvání přijmou, to ovšem ale ještě netuší pravý důvod jejich návštěvy v Paříži. Princ Steward totiž potřebuje pomoc. Už po staletí celou jeho rodinu sužují "Noční návštěvníci" - upíři, no a takovýchto kreatur může prince Jamese zbavit jedině nefalšovaný Schattenjager. Ze všeho nejvíce má princ strach o svého právě narozeného syna, a tak Gabriela s Grace pověří jeho hlídáním.

Bohužel, úkol se ukázal být mnohem složitější než Gabriel předpokládal. Hned první noci vtrhla do místnosti postava v černé kápi a než se náš hrdina stačil vzpamatovat, byla pryč i s dítětem. Po následné honičce městem se Gabriel dostává až na vlakové nádraží a naskakuje do rozjíždějícího se vlaku. Při prohledávání jednoho kupé za druhým nakonec únosce odhalí, nicméně od této chvíle má v hlavě temno a probouzí se až na poloopuštěné vlakové stanici poblíž vesničky Rennes-Le-Chateau... Stopa po únoscích končí právě zde...

Sierra On-Line se v tomto desetiletí postarala o vydání opravdu velké hromady kvalitních adventur. Ať už to byla série Kings Questů, Heros Questů nebo dva díly hororové Phantasmagorie, všechno to byly naprosté skvosty, na které pamětníci nikdy nezapomenou. Ovšem bezpochyby nejslavnější Sierráckou sérií ze všech je nyní již trilogie Gabriela Knighta. Scenáristkou a designérkou všech třech dílů je fantastická Jane Jensen - spisovatelka, která těmto hrám dokázala vtisknout svou osobitou "duši". Oba dva předchozí díly, Sins Of Fathers a Beast Within, se staly adventurami roku no a od třetího pokračování se vlastně čekalo totéž. Vlastně ne. Čekalo se od něj mnohem víc - dokonce se šeptalo, že na Gabriel Knightovi 3 (GK3) spočívá budoucnost celého adventurního žánru. No, každopádně pokud to tak bylo, tak se ode dneška o budoucnost adventur nebojím, protože GK3 se povedl na jedničku s hvězdičkou. I když bylo jeho vydání o celý jeden rok odloženo, to čekání stálo opravdu za to. GK3 je v mnoha ohledech přímo revoluční adventurou a jasně ukazuje, jakým směrem se bude tento herní styl v budoucnu ubírat. 3D vládne počítačovým světem a GK3 ukazuje, že to není pouze výsada akčních nebo RPG her. Onen velmi riskantní krok do třetího, adventurám zatím neznámého rozměru, vyšel perfektně a celá hra vypadá nádherně a svojí atmosférou dokáže uchvátit snad každého.

Finální souboj s krvavou obludou byl pro mě menším zklamáním

Děj prvního příběhu se odehrával v Americe, děj druhého v Německu no a naše třetí pokračování nás přivádí do Francie, konkrétně tedy do vesničky s názvem Rennes-Le-Chateau (dále už jen RLC). Jane Jensen si tohle místo vybrala záměrně, protože je opleteno mnoha záhadami spojenými s Templáři, Svobodnými zednáři a v neposlední řadě taky Svatým Grálem. Pověry okolo RLC se začaly tradovat zhruba od konce 19. století, kdy se zde usadil záhadný mnich Sauniere. Ten pak naleznul v podzemí místního kostela nějaké tajuplné pergameny, odcestoval s nimi do Paříže a vrátil se s obrovskou hromadou zlata. Ve městečku si pak postavil nádhernou vilu a za zbylé peníze nechal opravit místní kostel, který posléze vyzdobil zcela nepochopitelnými kacířskými freskami. Začalo se tedy tradovat, že někde v okolí RLC je zakopán poklad starých Templářů a po Saunierově smrti se sem začali sjíždět hledači pokladů z celého světa.

No a hledači pokladů mají s naším příběhem opravdu hodně společného. Totiž ve stejnou dobu, kdy se v místním malém hotýlku ubytoval Gabriel, přicestovala taktéž skupinka turistů-zlatokopů. Zcela překvapivě mezi nimi Gabriel potkal i starého známého detektiva Moseleyho z New Orleanské policie. Postupem času Gabriel zjišťuje, že každý ze zlatokopů skrývá před všemi ostatními nějaké tajemství a hledání pokladu je pro ně pouze zástěrkou jejich skutečné mise do této oblasti. Gabriel tedy začne z únosu dítěte podezřívat absolutně každého, tedy i detektiva Moseleyho, který se taktéž chová velmi podivně. Na řadu pak přijdou pozoruhodná odhalení týkajících se Templářů, Svobodných zednářů a hlavně krvelačných upírů, kteří půjdou Gabrielovi doslova a do písmene "po krku".

Prostředí hry je situováno z valné části pouze do městečka a jeho blízkého okolí. Vaším výchozím bodem bude pochopitelně hotel, ve kterém budete šmejdit a prohledávat pokoje ostatních hostů. V městečku pak navštívíte podivný kostel s ještě podivnějším knězem, přilehlý hřbitov, rozhlednu, Muzeum zasvěcené Saunierovi a nakonec i půjčovnu mopedů. Zde si pronajmete hutného Halleye, na kterém se v průběhu hry dostanete i do několika (asi patnácti) odlehlejších lokací. Mezi ty patří tajuplná vinárna, hrobka malíře Poussina a hlavně spousta turisticky zajímavých lokací, na kterých budou vaši hoteloví spolubydlící (hledači pokladů) dělat výkopy a hledat... Bůh ví co.

Noční pohlednice z Rennes-Le-Chateau

Celá hra je netradičně rozvržena do 17 časových bloků, které pokrývají celkem 3 "herní" dny. Abyste se posunuli z jednoho časového bloku do druhého, musíte vždy splnit určitý úkol, jakým může být například sebrání klíčového předmětu, promluvení si s určitou postavou na určité téma nebo se jednoduše pouze dostat na danou lokaci. Ovšem nutno poznamenat, že VY sami časově omezeni v žádném případě nejste. Jeden blok, který ve hře znamená 2 až 4 hodinky, můžete dokončit za 20 minut nebo taky za půl dne - záleží jen a jen na vašich schopnostech. Každý z oněch tří dnů začíná většinou kolem 7 až 9 hodiny ranní a končí až mezi 10 hodinou večer a půlnocí. Různou denní dobou se pak řídí i fantastické dynamické osvětlení, kdy třeba navečer zpozorujete, že domy nebo stromy hází zcela jiné stíny než házely dopoledne. Absolutně nejlepší atmosféru má pak hra ve večerních a nočních hodinách, kdy je ve venkovních lokacích tma jako v pytli a z GK3 se stává horor jako vyšitý.

Většina adventur má jednu obrovskou nevýhodu, která od jejich hraní mnoho hráčů odrazuje. Zatímco například Quaka nebo Diablo můžete hrát několikrát za sebou a pokaždé to bude trochu o něčem jiném, tak u adventur se žádného rozdílu nedočkáte. Ono se ani není čemu divit - příběh je jednou daný a k žádným zásadním změnám ani dojít nemůže. GK3 se však k tomuto problému staví čelem a přichází s velmi zajímavým řešením. Kromě povinné hlavní dějové linie (osvobození princátka) je zde totiž ještě množství vedlejších nepovinných úkolů, jejichž cílem je odhalit tajemství všech zlatokopů a jejich pravý důvod přitomnosti v RLC. Můžete si tedy vybrat, jestli se při hraní budete držet pouze hlavní cesty a nebo jestli se budete snažit vyčmuchat i to ostatní. A rovnou vám můžu říct, že se vám na 100% nepodaří vypátrat všechno, protože nikdy nebudete VŽDY ve správný čas na správném místě, abyste například vyslechli nějaký klíčový rozhovor. Proto jistě rádi ke GK3 zasednete minimálně ještě jednou a pokusíte se zjistit všechno to co vám napoprvé uniklo. No a právě tohle je jedna z věcí, které na GK3 obdivuji ze všeho nejvíc - nelinearita příběhu a jistá svoboda a nazávislost při samotném hraní. Navíc jste za všechny vaše aktivity odměňováni bonusovými body a to si pište, že budete chtít získat tolik bodů co to jen půjde. Ovšem silně pochybuju, že se někomu z vás podaří bez cizí pomoci dosáhnout maxima - to je zhola nemožné. Jak už jsem uvedl, vždycky vám ve hře něco unikne a bodíky budou nenávratně pryč.

Již ve druhém díle GK se osvědčilo hraní za dvě hlavní postavy - Gabriela i Grace. Toho se pochopitelně dočkáme i zde a to v ještě hojnější míře než kdy předtím. Celý první den sice budete hrát pouze za Gabriela, nicméně na sklonku dne do RLC přicestuje i Grace, mezi jíž a Gabrielem se budete od počátku druhého dne pravidelně střídat. Oba dva hlavní hrdinové se v pátrání po uneseném dítěti skvěle doplňují. Gabrielova práce spočívá v tradičním detektivním čmuchání, mezi které patří pozorné prozkoumávání lokací, rozmlouvání s podezřelými a tak dále - prostě práce v terénu. Naopak Grace stráví většinu času za svým laptopem, na kterém má nainstalovaný zbrusu nový prográmek SIDNEY (Schattenjager Information Database). Jejím hlavním úkolem bude vyřešit hádanku "Le Serpent Rouge", která je klíčem k celému místnímu tajemství. Dá se říci, že díky těmto dvoum hlavním charakterům se hra prakticky rozděluje na dvě části - klasickou adventurní a logickou. Zatímco Gabrielova část je asi jen středně obtížná, tak nad "Le Serpent Rouge" se spolu s Grace opravdu pekelně zapotíte. Naštěstí je (pouze) při řešení tohoto maxi-puzzlu přístupný on-line HELP, který vás tak nějak "nakopne" a nepřímo poradí jak dál. Za normálních okolností jsem proti jakýmkoliv hintům ve hrách, nicméně v případě GK3 můžu jen děkovat Bohu a Sierře že ho sem dali. Sám jsem jeho pomoci využil asi pětkrát.

Herní mapka s asi dvěma desítkami lokací, které během hry navštívíte

Asi by bylo na místě se nyní trochu blíže zmínit o prográmku SIDNEY. Jedná se vlastně o obrovskou databázi, která vám umožňuje provádět mnohdy až neuvěřitelné věci. Můžete zde analyzovat získané audio/video/textové záznamy, shromažďovat informace o všech podezřelých, vybírat a posílat maily a dokonce si i vyrobit jakoukoliv falešnou vizitku nebo identifikaci. Hlavní částí SIDNEY je ale obrovská vyhledávací informační databáze. Stačí pouze napsat např. slovo "Templars" nebo "Holy Grail" a na obrazovce se vám vypíše hromada textu na dané téma. Tyto informace jsou mnohdy velmi důležité pro řešení "Le Serpent Rouge" puzzlu a jsou taky hlavní příčinou většiny zákysů, protože vás někdy ani nenapadne to či ono slovo v databázi vyhledat. Dá se říci, že SIDNEY je v oboru Templářů, upírů a vůbec všech podobných záhad nevyčerpatelná studnice informací.

GK3 je klasickou hororovou detektivkou a od toho se taky odvíjí náplň celé hry. Vaše pátrání bude spočívat převážně v prozkoumávání složitého 3D terénu (o tom se zmíním později) a v konverzaci s asi třemi desítkami postav. Seberete a použijete jen poměrně málo předmětů (kolem 40), ovšem i tak bude váš inventář po celou dobu hraní zaplněn a to především různými dokumenty nebo poznámkami s otisky prstů nebo SPZ-kami. Všechny herní úkoly jsou naprosto logické a "reálné", až tedy na několik výjimek, z nichž jedna mi do konceptu hry ale vůbec nezapadala. Šílený způsob, jakým získáte falešný knírek, by se hodil spíše k Poldovi 2 nebo k Horkému Létu 2.

Vrátím se ještě ke konverzaci, která je asi nejdůležitější složkou GK3. O napsání dialogů se postarala opět Jane Jensen a její talent a zkušenosti jsou opravdu znát. Ve hře nebudete konverzovat pouze na téma vašeho případu, ale i o vedlejších věcech, které s dějem hry nemají téměř nic společného. Po večerech tedy budete flirtovat s podnapilou zrzavou mladicí nebo s nevinně vypadající pokojskou. Jako Gabriel budete s detektivem Moseleym diskutovat o vašem vztahu ke Grace no a neminou vás samozřejmě ani citové rozhovory mezi Gabrielem a Grace samotnými, které nakonec vyústí v... ale ne, to bych toho prozradil až příliš. Tímhle tím jsem chtěl jen říci, že tyto "out-of-topic" konverzace skvěle zhušťují atmosféru hry a vy si při hraní místy budete připadat jako by to bylo doopravdy. Korunu tomu všemu ještě nasazuje trochu černější Gabrielův humor, který ve spojení s hlasem Tima Curryho (jenž daboval Gabriela i v Sins Of Fathers) vyznívá přímo fantasticky.

Skupinka hledačů pokladů na turistické prohlídce

I když by se tak na první pohled mohlo zdát, tak i přes třetí rozměr není GK3 first person adventurou. Na 3D svět se nedíváte Gabrielovýma očima, ale "očima" imaginární kamery, se kterou můžete pohybovat jak se vám zachce. Gabriela, nebo Grace, necháte jen tak kdekoliv postávat a rozmanité 3D prostředí prozkoumáváte pouze pomocí virtuální kamery. S kamerou se můžete pochopitelně pohybovat dopředu a dozadu, libovolně se otáčet, naklánět a nebo zvyšovat/snižovat její polohu. Bez jakýchkoliv problémů se tedy podíváte například pod postel nebo naopak vysoko nad skříň. Ovládání kamery ale není zrovna jednoduché a pouze s myší si rozhodně nevystačíte. Pomocí myši se můžete pohybovat dopředu/dozadu nebo se otáčet, stisknutím levého a zároveň pravého myšítka pohybujete s kamerou nahoru/dolů a při stisknutí klávesy SHIFT se nakláníte nahoru, dolů a do stran. Tohle je asi nejlepší kombinace ovládání, ovšem pokud chcete, můžete kameru kompletně ovládat třeba pouze na klávesnice.

Interakce s aktivními předměty nebo postavami je již obdobná jako u hromady starších 2D adventur. Po kliknutí kurzorem na objekt se objeví řada ikonek znázorňujících různé činnosti, které lze s daným předmětem/osobou provádět. Obvykle máte k dispozici ikonky na automatické přiblížení kamery ke zkoumanému objektu, jeho prozkoumání a použití označeného předmětu z inventáře (o inventáři ještě bude řeč). Dále je k dispozici celá řada dalších ikon, jak např. sebrání předmětu, mluvení nebo otevření dveří. Po kliknutí na jednu z ikon Gabriel/Grace k předmětu přistoupí (cestu, která je mimo záběr kamery Gabriel/Grace v rychlosti "přeskočí", takže se nemusíte bát, že by jim ta chůze trvala celou věčnost) a vykonají zadaný úkol. Co se mě týče, jsem velmi rád, že Sierra nezapomněla na klasický point-and-click systém, protože právě ten je jedním ze základů každé správné adventury.

Velmi rozporuplné názory jsem na internetu zaregistroval ohledně grafického zpracování hry. No, já osobně nevidím v tomto směru na GK3 žádné velké nedostatky. Samozřejmě, že s grafikou ve Quake 3 Aréně se to srovnávat nedá, ale vedle celé řady dalších 3D her se GK3 drží docela obstojně. K designu lokací nemám nejmenších výtek a co se otexturování týče, tak mohu s klidným srdcem prohlásit, že některé lokace skutečně vypadají jako předrenderované. Jedním slovem: nádhera. I když na druhou stranu musím uznat, že travnaté lokality, které jsou pokryté jen jedním typem textur a kterých je ve hře poměrně hodně, mohou po čase vypadat stereotypně.

Jednoznačnou pochavalu si zaslouží design všech charatkterů a zvláště pak jejich rozpohybování. Každá postava se skládá z obrovského množství polygonů, což je znát převážně na obličejích - ty prostě nemají chybu. Všechny postavy se za daných okolností všelijak kroutí, kývají hlavou, pohybují bradou, mrkají očima, zvedají obočí... prostě fantazie. Všechny tyhle vymoženosti zpozorujete hlavně při rozhovorech, kdy jsou detaily obličejů hlavním terčem filmové kamery. Trochu jinak je to ale už s animacemi chůze. Třeba takový Gabriel nebo Grace si to špacírují přímo ukázkově (navíc Grace při chůzi dráždivě kroutí svou zadnicí J), ovšem ostatní postavy při chůzi vypadají jakoby měly naděláno do kalhot. No a ještě se nesmím zapomenout zmínit o sychchronizaci mluveného slova s pohybem rtů, která je zde asi nejlepší jakou jsem zatím ve hrách viděl. Bravo.

Stará vinárna skrývá ve svém podzemí něco neuvěřitelného

Všechna tahle nádhera běží v highcolourovém módu ve třech možných rozlišeních (640x480, 800x600 a 1024x768). Samozřejmostí je podpora všemožných 3D karet a můžu vám říci, že bez grafického akcelerátoru vypadá grafika... docela hnusně. Sierráci pamatovali i na majitele slabších mašinek, takže si můžete nastavit tři úrovně kvality textur a osvětlení. Ovšem i při nejnižších detailech je kvalita grafiky velmi obstojná.

Závěrem ještě pár slov k hudebnímu doprovodu, zvukovým efektům a k dabingu. Přímo filmová hudba je opravdu velmi kvalitní, nepostrádá dynamičnost a mění se podle toho, jestli se nacházíte například v poklidném hotelovém pokoji nebo v noci někde v lese vedele vystydlé mrtvoly. Zvukových efektů je ve hře opravdu spousta, ostatně jak tomu bývá u moderních kvalitních titulů zvykem. Navíc se mění i podle denní doby (ve dne zpívají ptáci, v noci houká sova a cvrkají cikády). O skvělém dabingu Tima Curryho jako Gabriela jsem se už zmiňoval. Stejně kvalitní práci odvedla taktéž Charity James (Grace) podobně jako i všichni ostatní dabéři. Všechny postavy jsou namluveny velmi procítěně a navíc i s různým přízvukem (většinou francouzským), což sice působí docela příjemně, ovšem klesá tak srozumitelnost mluveného slova. Naštěstí jsou k dispozici i titulky, takže je vše zachráněno. Pokud ale neumíte alespoň průměrně anglicky, raději se do hraní GK3 ani nepouštějte, protože angličtina zde není věru jednoduchá.

Je téměř nemožné na této hře najít nějaké nedostatky, ale přeci jen, pár věcí si Gabrielovi vytknout neodpustím. Vadilo mi, že příběh hry nebyl popsán v animovaném intru ale pouze v přiloženém kresleném komixu (v .pdf formátu), což je v dnešní moderní době docela zastaralá záležitost. Dále se mi nelíbila příliš komplikovaná práce s inventářem. Pokud totiž chcete někde nějaký předmět použít, musíte nejdříve vyvolat inventář (klávesou "I"), kliknout na daný předmět a následně na ikonku "uchopit", zavřít inventář (klávesou "ESC"), kliknou na jiný předmět na obrazovce a pak na ikonku s označeným předmětem z inventáře... ufff, taková komplikovanost. Pokud při zátuzích s oblibou používáte systém "všechno na všechno", tak zde na to můžete rovnou zapomenout, nebo se z toho zblázníte. Naštěstí GK3 není adventura založená na časté kombinaci s předměty, takže tento "nedostatek" není až tak bolestivý.

Gabriel Knight 3
Výrobce: Sierra Studios
Distributor: Havas/Bohemia Int.
Minimální konfigurace: Pentium 166 (P 233 bez 3Dfx),
32 MB RAM, 4xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300, 64 MB RAM, 16xCD-ROM
3D karty: ano (Direct3D)
Verdikt: Naprosto geniální a revolučně zpracovaná adventura, jednoznačně nejlepší kousek za poslední dva roky.
Hodnocení 95%

Posledním a asi největším zklamáním byla závěrečná část hry, která mi spíše připomínala Tomb Raidera a svou větší dávkou akce se mi do jinak klasické adventury, jakou GK3 bezesporu je, vůbec nehodila.

I přes tyto tři menší vady na kráse je GK3 rozhodně po všech stránkách nejlepší adventurou tohoto roku. Dokonce si troufám tvrdit, že je to nejlepší adventura od vydání Broken Sworda 1. A to už je nějaký ten pátek. Každopádně je to důstojné pokračování (a bohužel možná i zakončení) slavné adventurní série, která si během posledních pěti let získala nevídanou hráčskou přízeň. Skvělý mystický příběh, fantastická atmosféra, velmi slušná rozsáhlost a kvalitní technické zpracování dělají z téhle hry opravdový skvost mezi adventurami. Navíc GK3 přináší do adventure odvětví díky svému třetímu rozměru opravdovou revoluci a jsem si jistý, že nastoluje nový trend ve vývoji adventur. Je příjemné vidět, že i v 3D se dají udělat klasické point-and-click adventury a že tento herní styl má přeci jen ještě před sebou nějakou budoucnost. Ostatně, už nyní se těším na Simona 3D, který by měl vypadat obdobně jako GK3. Takže: pokud máte adventury alespoň trochu rádi, tak tenhle kousek je pro vás naprostou povinností a kdo si ho nechá ujít, ten velmi prohloupí, protože tak skvělá hra vychází opravdu jen jednou za dva až tři roky. Je to prostě ideální způsob, jak strávit letošní vánoční prázdniny...