Game On: quo vadis ludologie?

  • 2
""Pamatujeme si první čtvrťák, který jsme vydyndali z rodičů, první stisknutí tlačítka FIRE, první chvíli, kdy jsme si uvědomili, že ty věci na obrazovce fakt můžeme ovládat,"" nostalgicky vzpomíná John Sellers na časy, které nastartovaly dnešní dobu. Londýnský institut Barbican Art jeho slova podporuje výstavou Game On.

Game On Současně s monstróznější ECTS se v centru Londýna, v Barbican institutu poblíž Londýnského muzea, konala výstava Game On zaměřená na vývoj herních žánrů, pokrytí každého herního aspektu a edukativní výklad o tom, co jsou hry, proč tady jsou a o čem vlastně je herní kultura. Výstava staví na skutečnosti, že Pac-Man, Space Invaders, Tetris, Laru Croftovou nebo Pokémony znají všichni, zatímco Grand Theft Auto III a Monkey Island nebo dokonce Mortal Kombat unikají všeobecné pozornosti, ačkoliv se jedná o klíčové hry. Většina vystavených starých her je prezentována na originálních herních konzolích, včetně arkádových (u nás maringotkových) automatů s nezapomenutelnými vyhlazenými tlačítky a nefunkčními joysticky. Před vstupem na výstavu se návštěvníci dozví: "Při hraní si sundejte prstýnky a nekopejte do automatů." Návyková akce provokuje k fanatickému skotačení a nejeden z návštěvníků z ničeho nic zjistil, že střílí raketky už přes půl hodiny a za ním čeká solidní fronta.

Výstavu otevírá slavný PDP-1, na kterém Steve Russell v roce 1962 naprogramoval Spacewar, a hned v prvním patře procházíme kolem pečlivě vybraných her, jež ukazují, jak se namísto neživých objektů (pálky v Pongu, raketky atp) začaly objevovat první charaktery až k slavné Donkey Kong z roku 1982. Game On Hry běží na původních strojích: vidět C-64 vedle kultovního "gumáka" ZX-81 a prvních produktů Nintenda je opravdu dojemné, navíc ve vedlejších místnostech jsou vyjmenovány a vysvětleny herní žánry s názornými ukázkami. Mnohem zajímavější část expozice následuje ve druhém patře, kde termín "počítačová hra" nabírá na osobitosti skrz prezentaci pěti nejznámějších her současnosti (Tomb Raider, The Sims, Grand Theft Auto, Pokémon a Final Fantasy). Do návrhářských hrnců nakoukneme jak nejhlouběji to jde skrz storyboardy, modely virtuálních měst, designérské poznámky a artworky. Horní patro galerie patří také regionálnímu hernímu průmyslu se zvláštním důrazem na Japonsko, kde vznikají dechberoucí a většinou pouze lokální koncepty. Upřímně řečeno, při pohledu na "Cvičme v rytme s tlustým mimozemšťanem" mě to příliš nemrzelo.

Závěrečné předvedení her postavených na technologii budoucnosti naznačuje, že se vracíme zpět do věku, kdy Nolan Bushnell preferoval čistou jednoduchou hratelnost nad čímkoliv jiným. Hráči obecnému nejde o komplikovaný příběh ani o krvavou akci. Game On Hry pro něj jsou odreagováním, odpočinkem a zábavou a namísto speciálního (navíc vysoce problémového) počítače nebo jednoúčelové konzole je chce hrát na důvěrně známém zařízení, například na televizi. Nezapomeňme, že šíření her naráží ve značné míře na lidskou neochotu učit se něco nového. Game On proto dává jednu místnost speciálním kamerovým ovladačům, které snímají pohyby hráčů a podle toho řídí akci na obrazovce. Jedna z nich byla extrémně úchylná: dva hráči stojí před monitorem a mávají rukama tak, aby zachytili míč na obrazovce, která představuje vodní hladinu a podle toho se vlní. Dva dobrovolníci vypadali jako zhypnotizovaní králíci. Jestli tak bude vypadat budoucnost, tak se máme na co těšit.

Kurátoři výstavy ve finálních místnostech napnuli mosty mezi hudbou, filmy, technologií a hrami. Najednou se objevuje "brave new world" netušených krosoverových asociací, vzájemného ovlivnění a hlavně nečekané detailnosti herního průmyslu. Jak je zřejmé z těch několika příkladů orchestrální hudby ve hrách, kvalita tu je, ale pod hromadou hnoje. A stejné pravidlo se dá aplikovat na každý herní prvek. Game On Hry ovlivnily post-hippies generaci, nabídly únik před osobními problémy i světovou politickou situací během studené války. Stále větší důraz na zábavnost nutí návrháře studovat praktiky přes sto let staré historie kinematografie a postmoderní literaturu k dobru věci, tedy her. Game On není harampádím ze strýčkovy stodoly, ani exhibicí pomateného sběratele softwaru. Nadneseně řečeno, při procházení místnostmi od Spacewar až po developerské panely máme pocit z růstu malého stromu, který se košatí žánry a nezadržitelně se pne do nebe jako ta slavná fazole.

Doprovodné akce
Pakliže se vám podaří být v Londýně do 15. září, kdy Game On končí, zkuste stihnout pořad zakončující blok přednášek pro veřejnost. Podle oficiální anotace půjde o shrnutí dosavadního hraní a předestření interaktivní budoucnosti. Osvětová akce pro všechny anglofonní zájemce je připravena výukovou formou pro děti na adrese www.gameonweb.co.uk/education.