Lula

Lula

GameEkonom: 38 % z nás jsou ženy

  • 1
Ženy jsou stále "jiné", Sony potvrdilo dva balíčky PS3, SCi zeštíhluje a Atari sází na online

Všichni tak nějak víme, že v lidské populaci je to s muži a ženami tak nějak půl napůl. Tato skutečnost je daná geneticky – mužské pohlavní buňky obsahují dva typy chromozomů, X a Y, které určují pohlaví budoucího dítěte. A protože jsou tyto rozlišovací znaky dva, je šance zplození potomka jednoho či druhého pohlaví 50:50, samozřejmě s malými odchylkami.  V ideálním světě pak na každého muže připadá jedna potenciální partnerka. Jiné je to v Číně, kde politika jednoho dítěte přispěla k výraznému přebytku mužů nad ženami, anžto se páry nenarozených či čerstvě narozených děvčátek zbavovaly. Výsledkem jsou deprese mužů bez manželek a přepracované prostitutky.

Stejně nerovnovážný stav panuje i v případě videoher. Hráčskou populaci totiž podle výzkumu americké organizace ESA tvoří ženy z pouhých 38 procent. Disproporci stupňuje skutečnost, že ženy i když hrají, hrají méně než muži a preferují nenáročné hříčky na PC (online), v telefonech a na Nintendu DS. Výsledek dost možná znáte sami – přítelkyně prudí, že chce jít na procházku, a výprava za dobrodružstvím ve WoW musí počkat.

Podle odborníků za tímto stavem stojí sami muži. Herní průmysl ovládli, a pro ženy je v něm jen velmi omezené místo, což se projevuje i na tom, jaké hry spatří světlo světa. A i když to feministky můžou odmítat – ženy mají prostě jiné preference než potomci dávných lovců mamutů. V herní branži pracuje podle mezinárodní vývojářské asociace pouze 12 % žen. A to se vsadíme, že mezi nimi najdeme více PR agentek a asistentek než vedoucích vývoje.  S tím ale nic nenaděláme, a tak budeme muset naučit své ženy hrát alespoň Sims nebo třeba Bubble Breaker, který na HTC S710 zaujal GameEkonomovu manželku.

Sony potvrdilo dva balíčky PS3 pro Evropu
Když Toshiba oznámila konec vývoje, výroby a prodeje HD-DVD přehrávačů, Sony získalo novou krev do žil, a to se projevuje i v herní oblasti. PlayStation 3 a její Blu-ray mechanika získala na hodnotě a prodeje stoupají. Podpořit tento trend směřující k překonání konkurenčního Xboxu 360 v USA a Evropě mají také dva speciální balíčky, jejichž existenci proflákl francouzský herní server Jeux France.

První balíček zahrnuje 40GB model PS3, hru Gran Turismo 5: Prologue a ovladač Sixaxis bez funkce hmatové zpětné vazby (čti bez vibrací). Cena tohoto balíčku má být lidových 400 Euro, v ČR to samozřejmě bude podstatně více – jako by Euro pořád stálo 35 korun, na pulty se pak PS3+GT dostane na konci března. Ještě dříve se Evropané dočkají balíčku s 40GB PS3, Sixaxisem a filmy Casino Royale, Spider-Man 3 a 300 za stejnou cenu – do obchodů by se měl dostat už 19. března, i když datum zatím oficiálně platí pouze pro Francii.

Ticho po pěšině naopak panuje v otázce uvedení balíčku se hrou Metal Gear Solid 4, na který se zatím mohou těšit pouze Američané, stejně tak se o Evropě nemluví v souvislosti s novým ovladačem DualShock 3, který popírá slova Sony o fyzické nemožnosti spojit pohybový senzor s vibračními motorky. Styďte se Majere, styďte se, Majere!

A když už jsme u Sony, tak přidáme ještě krátké info – firma prodává své evropské velitelství v Berlíně, v budově na Postupimském náměstí však nadále zůstane v nájmu, zisk z prodeje v hodnotě 1 miliardy dolarů už Sony započítalo do svého rozpočtu. A ještě jedna rychlá – podle iSuppli se před vánoci můžeme těšit na další snížení cen PlayStation 3 tak, aby si PS3 mohli koupit i lidé, kteří už mají doma Wii. Věřte ale analytikům...

SCi decimuje stavy
Britský vydavatelský dům SCi, majitel Eidosu s jeho Tomb Raiderem, si pořádně utahuje opasky. Snahu o snížení nákladů o 14 milionů ročně odnese čtvrtina z 800 zaměstnanců a světlo světa nespatří hned čtrnáct projektů, u kterých hrozí, že by si na sebe nevydělaly. Firma tak jednorázově odepsala téměř 80 milionů liber.

Kromě škrtání míst a her chce SCi udržet svou pozici změnou strategie a stylu řízení z centrálního plánování na posílení jednotlivých vývojových studií zaměřených na hlavní produkty Tomb Raider, Hitman, Championship Manager a Deus Ex. Vývoj her pro příležitostné hráče se přeskupí pod jednotnou značku Eidos Play a změní lokaci – z Londýna do Montrealu, kde je levněji.

Ani brutální utahování opasků nemusí firmu zachránit, a tak vedení hledá případného kupce nebo nové investory – pro udržení firmy by se hodilo bratru 50 milionů liber. To za silikonová ňadra paní Croft není až zas tak moc.

Atari sází na online
Po Acclaimu se k bezplatným online hrám jako ke spáse obrací i nejnešťastnější herní firma současnosti – Atari. Finančními problémy zmítaný vydavatel jen zázrakem neskončil v nucené správě a plánuje další strategický obrat. Kromě soustředění na bezplatné onlinovky levně nakoupené v Asii chce Atari využít i několika starších herních značek získaných nákupem kdysi slavných firem Gremlin, GT Interactive, Ocean Software a Accolade a vydáváním přepracovaných verzí.

Základem budoucího úspěchu má být velká nabídka různých titulů, okamžité uspokojení hráčských potřeb a rychlé stažení/načtení hry, jejíž jádro bude uloženo na serveru. To samozřejmě zní hezky, stejně jako slib, že případné znovuvydání vykopávek nebude spočívat jen v mírném vylepšení grafiky, ale v úspěch Atari by v tuhle chvíli věřil jen skutečný optimista. Na houbičkách.

Autoři TitanQuestu skončili kvůli pirátům
Vydavatel TitanQuestu vysvětlil užaslým hráčům důvod zavření studia Iron Lore Entertainment, které oba díly série TitanQuest vyrobilo. A z titulku už víte, čím to podle něj bylo. "Kdyby alespoň malý zlomek lidí, kteří si hru stáhli bez placení za svou čtyřicetihodinovou zábavu zaplatil alespoň zatracených pár korun, bylo by to jiné," stěžoval si kreativní šéf THQ na diskusním fóru Tři čtvrtě na tři.

Možná zajímavější než statistiky o rozšířenosti pirátství je ale smutek nad tím, jak pirátská verze hry může poškodit pověst celého titulu. To se může stát, když nelegální verze hry po kontrole pravosti schválně padá. Když se toho chytnou křiklouni, kteří nepřiznají, že jim to dělá cracklá verze, je o zábavu postaráno.

 Stejně tak si Michael Fitch nepochvaloval ani spolupráci s výrobci hardware a obecně komplikovaný vývoj her na PC kvůli stovkám různých konfigurací, ale s tím se těžko něco dělá. A to máme alespoň DirectX...